Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Varmtvannsbereder holder på å gå i stykker? / Valg av varmtvannsbereder


Anbefalte innlegg

11 minutes ago, torbjornen said:

Dette blir litt OT, men den gamle Elektra-komfyren frå 1967 fungerte fram til skrusikringar vart bytte ut med jordfeilautomatar. Eg har inntrykk av at eldre komfyrar endar opp med jordfeil i platene.

Ikke uvanlig at en del har opplevd både at sikringer begynner å gå eller at det har vært jordfeil etter at de har gått over til mer moderne sikringer. En skrusikring kunne ofte fint klare langt over hva den egentlig skulle løse ut på rent effektmessig. Og ja, det er en del eldre ting og tang som fort løser ut jordfeilbryter - og bra er det...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv en Oso fra 2006 som lekker, og et strømforbruk som har skutt i været siste 3mnd. Så det lukter utskifte her og.
Ser en ny tilsvarende Oso koster ca 6-7000kr og rørleggeren skal ha det samme for monteringen (fastpris).
Det er godt betalt for en halvtimes jobb som det er i mitt tilfelle. Tror jeg må sjekke med litt forskjellige og se hvilken pris vi ender opp med.

Lenke til kommentar
20 minutes ago, torbjornen said:

Det som iallefall er sikkert er at ting laga på 1960-talet hadde ein annan kvalitet enn det som blir laga i dag. Antagelegvis vart det eit problem at ting varte for lenge, og når "alle" hadde skaffa seg varmtvasstank, frysar eller vaskemaskin fekk ein ikkje selt fleire.

Både ja og nei. Det var mye som sluttet å fungere tidlig før også. Riktignok var det kanskje mer vanlig at det lønte seg å få det reparert. Og så kan man også stille spørsmål med om en del ting tidligere var sikkert. OG en del ting blir i dag brukt i større grad også. Og ingen tvil om at dagens løsninger er mer energieffektive.

Tror VVB-en i huset der jeg voksta opp var fra slutten av 50-tallet eller tidlig 60-tall, og vi hadde vel denne fram til starten av 90-tallet. Det var en kombiløsning med fyringsovn og elkolbe. Når gamlingen hadde samlet en del skrot, måtte vi bare gå i gang å dusje lenge så ikke varmtvannet ble for varmt og trykket for høyt... 😉 Her hadde vi da også varmtvann selv om strømmen var borte en stund (ikke uvanlig da den lokale industrien kødda til mye strømmessig, og ellers ødela mye elektronikk - spesielt kjøleskap, frysere og TV-er så vidt jeg husker) og man hadde oppvaskmaskin på 80-tallet (mulig den var fra slutten av 70-tallet) som brukte varmtvann direkte i stedet for å ha egen oppvarming av vannet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
34 minutes ago, iknutis said:

Det er godt betalt for en halvtimes jobb som det er i mitt tilfelle

30 min høres særdeles lite ut, såvidt man rekker å møte opp og bære inn den nye tanken på den tiden. Man skal jo også hente den på et laget eller leverandør, kjøre til kunde, bære den inn, tappe den gamle tom, koble fra vann og strøm, sette den nye på plass, evt sette på overganger mellom rørene eller bøye nye rør, kanskje det brukes fleksible slanger nå til dags. Til slutt skal man rydde opp, bære ut den gamle og kanskje kjøre den bort. Går fort 3-4 timer eller en halv dag, og de fleste tar vel minst 700-800 per time + moms, + servicebil. Det er masse kostnader som ikke er direkte synlige når man driver en bedrift som man er nødt til å dekke inn på en eller annen måte. 

Enkelte tror jo man kan pusse opp et helt hus på en 2-3 uker og det skal koste bare 50-100 tusen. Prøv selv og se hvor lang tid det tar, Det er praktisk talt 1000 detaljer som skal på plass og det er alltids noen skjelett i skapene når man driver med eldre hus.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
iknutis skrev (49 minutter siden):

Har selv en Oso fra 2006 som lekker, og et strømforbruk som har skutt i været siste 3mnd. Så det lukter utskifte her og.
Ser en ny tilsvarende Oso koster ca 6-7000kr og rørleggeren skal ha det samme for monteringen (fastpris).
Det er godt betalt for en halvtimes jobb som det er i mitt tilfelle. Tror jeg må sjekke med litt forskjellige og se hvilken pris vi ender opp med.

Som nevnes over, det er på ingen måte en halvtimes jobb.
Jeg betalte 18 855kr i desember 2020 for å bytte ut min defekte varmtvannsbereder. De to rørleggerne brukte 4 timer på jobben.
Jeg synes tilbudet du har fått ser greit ut, med tanke på prisveksten m.m.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nedward skrev (3 timer siden):

Hadde du sagt 80-tallet ville jeg uten noen diskusjon, sagt meg rimelig enig. Hvor mye dårligere isolasjonen var på 60-tallet kontra i dag er jeg sannelig ikke så sikker på. Men det må være nærliggende å tenke at det har skjedd en del på 60 år.

Det forsåvidt ganske enkelt å finne ut om den er ørlite grann bedre isolert eller ikke. Hvis du kjenner på kappen til tanken skal den ikke være veldig mye varmere enn rommet den står i.

 

Ja er derfor jeg sier kanskje ørlite grann, kjenner ikke noe varme når jeg tar på den overhode. Vet ikke hvor mye strøm den konkret bruker, men har generelt et meget lavt strømforbruk i boligen som helhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

30 min høres særdeles lite ut,

Jeg er i den heldige posisjon at den står på en støpt pidestall i kjelleren, rørleggeren parkerer rett utenfor døren, alt av røropplegg er nytt for 3år siden, men vi valgte dessverre den gang å beholde den gamle berederen. Stoppekranen for vann er 30cm unna berederen, det er sluk i gulvet så fort gjort å tappe.
Oppryddingen tar jeg selv.

Men klart: om man må ta høyde for at berederen skal monteres inne i et skap på loftet i 4.etg i en trang bygård, der både rør og det elektriske skaper masse merarbeid skjønner jeg at man må ta høyde for det.
I mitt tilfelle er det ikke noe slikt. Jeg kan oppdatere her med priser etterhvert som jeg får det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (10 timer siden):

 

Skal man få en mer "effektiv" varmtvannsbereder så må man vel bruke en varmtvannsbereder som er bygd sammen med en varmepumpe, men da er man vel over i feil prisklasse?

 

Det finnes mange forskjellige løsninger på dette nå.

Jeg oppdaget at Hitachi har en løsning hvor man har utedel til varmepumpe, en vanlig innedel og varmtvannsbereder (VVB). Da slipper du å ha en kompressor og vifter inne i huset, samt at du får både rom og vannoppvarming.  Ville glatt kjøpt denne, hadde det ikke vært for at jeg et halvt år tidligere kjøpte en vanlig varmepumpe.

I tillegg finnes såkalte ventilasjonsvarmepumper med oppvarming av tappevann. Også aktuelt dersom man ønsker ventilasjonsanlegg samtidig som man oppgraderer romoppvarmingen og VVB.

De rene VVBene med varmepumpe tror jeg er litt vanskeligere å regne hjem. De koster fort 30-40 000 (gjerne mer), montering kommer i tillegg. Da er vi fort over på dyr hobby igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Uderzo said:

Jeg betalte 18 855kr i desember 2020 for å bytte ut min defekte varmtvannsbereder. De to rørleggerne brukte 4 timer på jobben.

4 timer for 2 rørleggere?

Var det en smartbereder som skulle settes opp?

Jeg har byttet mange varmtvannsberedere, synes jeg har god tid med 2 timer inkludert handleturen. I alle fall før elektrikerne klarte å presse seg inn med tilkoblingsjobben.

Lenke til kommentar
TAC-2 skrev (Akkurat nå):

4 timer for 2 rørleggere?

Var det en smartbereder som skulle settes opp?

Jeg har byttet mange varmtvannsberedere, synes jeg har god tid med 2 timer inkludert handleturen. I alle fall før elektrikerne klarte å presse seg inn med tilkoblingsjobben.

Varmtvannsbereder under en benk på kjøkkenet. Der var det trangt for å si det slik, de som hadde satt opp kjøkkenet hadde ikke helt lagt til rette for å skifte berederen på et senere tidspunkt. Så det var nok ikke en typisk jobb.
Men 30min er nok ikke typisk det heller, i den andre enden av skalaen, hvis det er et riktig estimat. Jeg har ikke hørt om noen som har fått byttet berederen på 30min 😅

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det kan hende at halve elementet vil virke en god stund til og at det også vil klare å varme vannet til vinteren. Om ikke ville jeg valgt å forsøke reparere selv. Om det ikke lykkes ville jeg kjøpt ny med mindre enn 1500W element og brukt stikkontakt. Da kan man lovlig kjøpe en smartplug til kr. 100 slik at den kan smartstyres.

Nå varmer ikke 1500W opp vannet i en rasende fart så det er viktig å  dimensjonere riktig. Ved å varme vann kun om natten kan man frigjøre en del kapsitet på kursen på dagtid (om det behøves).

Man sparer ikke veldig mye på smartstyring, men høyt forbruk gir bedre sparepotensial. Om man bruker 10kWh til varmtvann i døgnet og sparer 50 øre pr kWh på nattoppvarming blir det knappe 2000 spart pr. år.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Uderzo said:

Varmtvannsbereder under en benk på kjøkkenet.

Det er jo litt smart, med mindre det blir frost i kjelleren. Hvis vv-berederen plasseres i et oppvarmet rom, så går jo det som lekker ut av varme med på å varme opp rommet, i dette tilfellet kjøkkenet. Da er man jo nesten kvitt alt tap.

Medaljens bakside vil jo være hvis det er slik at lekasjevarmen fra vv-berederen er det som hindrer at rørene fryser i kjelleren. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hiver meg innpå denne tråden, ettersom jeg selv vurderer bytte av varmtvannsbereder.

Varmtvannsberederen min er i følge lappen som står på den produsert i 2003. Den gjør det den skal, men når jeg tar håndflaten på selve tanken så er det hakket mer enn lunkent på overflaten. I følge det jeg har hørt og lest så skal ikke en VVB være varm på utsiden av tanken, ergo dette er et tegn på varmelekkasje.

I og med at den nå har bikket 20 år, så bør den vel i følge generelle råd byttes ut mot en ny en. Jeg har derimot ikke lyst til å bytte ut VVB uten at jeg må, så mitt spørsmål er hvor utsatt en VVB er for vannlekkasje? Jeg bor i 2 etasje i en 4mannsbolig, i den lille innvendige boden hvor min VVB står så er det ingen form for vannsluk, og min VVB har et eget stikk for strøm. Hvis det er en reell risiko for at en slik VVB plutselig skal få en stor vannlekkasje som videre går ut over de som bor under min leilighet, så bør jeg nok bytte denne ut. Jeg vet bare ikke hvor reelt dette scenearioet er, dvs om slik faktisk kan skje med en såpass "moderne" VVB fra 2003.

Dette er en liten OSO VVB med et volum på 116 liter som trekker 2kW. Jeg vil nok litt opp i størrelse på den hvis jeg skal bytte ut denne; fant en billig en hos lokal rørleggerbutikk fra OSO med et volum på 180 liter som også trekker 2kW. Ville dere på grunnlag at det jeg har skrevet her anbefalt meg å bytte ut denne pga alder og potensiell lekkasjefare? Jeg har bevisst ikke spurt hos rørleggerbutikk angående dette fordi de er nok ute etter å selge et produkt, så det er derfor jeg spør her.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Oly said:

Dette er en liten OSO VVB med et volum på 116 liter som trekker 2kW. Jeg vil nok litt opp i størrelse på den hvis jeg skal bytte ut denne; fant en billig en hos lokal rørleggerbutikk fra OSO med et volum på 180 liter som også trekker 2kW.

Så lenge det har funket for deg med 2 kW ville jeg unngå å gå opp i effekt. Det øker bare sjansene at du kommer opp på neste trinn i effektavgift hos nettselskapet.

Du kan jo sjekke de siste opp til 12 nettleieregninger. Om de ligger nokså konstant på det samme (høye) nivå betyr det lite/ingenting at du går opp i effekt. Ligger de noen måneder lave og noen måneder høye så kommer det antagelig å bli flere måneder med høye avgifter.

Endret av trikola
Lenke til kommentar
8 hours ago, Oly said:

Jeg hiver meg innpå denne tråden, ettersom jeg selv vurderer bytte av varmtvannsbereder.

Varmtvannsberederen min er i følge lappen som står på den produsert i 2003. Den gjør det den skal, men når jeg tar håndflaten på selve tanken så er det hakket mer enn lunkent på overflaten. I følge det jeg har hørt og lest så skal ikke en VVB være varm på utsiden av tanken, ergo dette er et tegn på varmelekkasje.

I og med at den nå har bikket 20 år, så bør den vel i følge generelle råd byttes ut mot en ny en. Jeg har derimot ikke lyst til å bytte ut VVB uten at jeg må, så mitt spørsmål er hvor utsatt en VVB er for vannlekkasje? Jeg bor i 2 etasje i en 4mannsbolig, i den lille innvendige boden hvor min VVB står så er det ingen form for vannsluk, og min VVB har et eget stikk for strøm. Hvis det er en reell risiko for at en slik VVB plutselig skal få en stor vannlekkasje som videre går ut over de som bor under min leilighet, så bør jeg nok bytte denne ut. Jeg vet bare ikke hvor reelt dette scenearioet er, dvs om slik faktisk kan skje med en såpass "moderne" VVB fra 2003.

Dette er en liten OSO VVB med et volum på 116 liter som trekker 2kW. Jeg vil nok litt opp i størrelse på den hvis jeg skal bytte ut denne; fant en billig en hos lokal rørleggerbutikk fra OSO med et volum på 180 liter som også trekker 2kW. Ville dere på grunnlag at det jeg har skrevet her anbefalt meg å bytte ut denne pga alder og potensiell lekkasjefare? Jeg har bevisst ikke spurt hos rørleggerbutikk angående dette fordi de er nok ute etter å selge et produkt, så det er derfor jeg spør her.

I min erfaring så er det veldig sjelden problemer med store vannlekkasjer fra selve varmtvannsberederen. Det er mye mer vanlig at ventiler og koblinger begynner å dryppe litt. Varmtvannsbereder (og forsåvidt andre ting tilkoblet vann) bør stå i rom med sluk uansett om den er ny eller gammel.

Hvis du har en gammel bereder med stikkontakt så kan du bruke en energimåler for å sjekke strømforbruk.

Lenke til kommentar
1 hour ago, TAC-2 said:

Hvis du har en gammel bereder med stikkontakt så kan du bruke en energimåler for å sjekke strømforbruk.

Og hvis man skal kjøre via stikkontakt da bør effektuttaket, være minst mulig. Lurer på om ikke maks grense lå på 2 KW etter det gamle regelverket, inntil at man oppdaget at også dette var farlig. Aller helst bør kabelen kobles direkte til tank og alt som kobles mellom, stikkontakt, energimåler, mm, representerer på sikt ny brannfare.

Jeg pleier å kunne se strømforbruket nokså detaljert når jeg logger inn hos strømleverandøren. Ikke noe problem å få øye på varmtvannsberederen.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...