Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

60 dagers fengsel for kabinansatt


The Very End

Anbefalte innlegg

Ref.: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/ab0mV7/kvinnelig-kabinansatt-doemt-til-60-dagers-fengsel-for-ruspaavirkning


Er det bare jeg som synes det er en veldig streng straff? Har sett fyllekjørere som har forvoldt skade samt overgrepspersoner som har mottatt langt lavere straff enn dette. Uvisst om personen var «drita» eller hadde rest-promille fra eksempelvis kvelden før. Videre nevnes det at personell i denne type stillinger ivaretar liv og helse til passasjerene, som jeg for så vidt ser, men sammenliknet mer ordinært straffenivå virker jo dette helt ut av proposjoner. Hele straffen er for øvrig ubetinget.

Edit: Var visst rest-promille:

Quote

Hun hadde vært i selskap dagen før. Ingen i crewet reagerte

 

Endret av The Very End
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, The Avatar said:

I følgje TV2; https://www.tv2.no/nyheter/kabinpersonale-pagrepet-i-promillekontroll-litt-skremmende/15884327/

Vart ho målt til 1,2 i promille, så det er snakk om ganske høg dagen derpå promille. 

Takker for info, virker noe høyt ja. Drikker lite selv nå om dagen så aner ikke hva 1.2 i promille tilsvarer. Har hørt at 2 er drita, så tilsynelatende moderat påvirket. Allikevel, iom. at hun tilsto alle forhold, er ikke dette elementer som skal gi noe strafferabatt? Leste i artikkelen at retten fant ingen formildende omstendigheter.

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg finn ikkje noko konkret på akkurat 1,2 i promille. Men det som går igjen er at symptom ved 1 i promille er utydeleg tale, ustø gange, svekka oppmerksomheitsemne og vanskeleg for å kontrollere følelser.
Ved 1,5 i promille så er typiske symptom rangling, følelsesutbrudd som aggressivitet eller gråt, spying og sløra tale.

Så 1,2 i promille ligg ein stad i mellom der.

Tok å trykka meg litt gjennom ein promillekalkulator. Om eg tek utgangspunkt i at dette er ei kvinne på 65 kg som starta å drikke kvelden før kl 20 og slutta å drikke ved midnatt. Då seier kalkulatoren at ho må drikke 11 alkoholeiningar i løpet av den kvelden for å ha 1,2 i promille klokka 10 dagen etterpå.
For ordensskuld så er 11 alkoholeiningar 11 stk 3,3 dl med vanlig øl, eller litt meir enn ei vinflaske. 1 liter med vin på 12 prosent tilsvarar 12 einingar.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (32 minutter siden):

Då seier kalkulatoren at ho må drikke 11 alkoholeiningar i løpet av den kvelden for å ha 1,2 i promille klokka 10 dagen etterpå.
For ordensskuld så er 11 alkoholeiningar 11 stk 3,3 dl med vanlig øl, eller litt meir enn ei vinflaske. 1 liter med vin på 12 prosent tilsvarar 12 einingar.

Å drikke 11-12 enheter med alkohol når man skal være på jobb 09 dagen etterpå er ganske mye. Jeg er ganske full hvis jeg drikker nær 2 six-packs på 4 timer, og kunne aldri satt meg i bilen å kjørt så tidlig dagen derpå. 

Red Frostraven skrev (1 time siden):

høres ekstremt firkantet og uforholdsmessig ut.

Det er nok firkantet også, lik promillereglene er på norske veier. Hvis du blir tatt med 1.2 eller mer i promille så vanker det 1.5 ganger månedslønn i bot, minst 14 dagers fengsel samt tap av førerrett i minst 2 år.  
 

Uderzo skrev (31 minutter siden):

De kabinansatte har ansvaret for sikkerheten om bord, så en promille på 1,2 er ganske ille. 2 måneder er kanskje i overkant men jeg forstår hvorfor straffen er streng.

Jeg både forstår og forstår ikke hvorfor det skal være såå strengt. Er man pilot så  bør det være strengt iogmed at du bokstavlig talt har 200 passasjerers liv i hendene. Flyvertinnenes evne til å skape en ulykke eller forverre en nødsituasjon er nok langt mindre, men samtidig er jo signaleffekten viktig, det er totalt uakseptabelt å ha promille når man har en form for ansvar ombord i et fly. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (5 minutter siden):

Jeg både forstår og forstår ikke hvorfor det skal være såå strengt. Er man pilot så  bør det være strengt iogmed at du bokstavlig talt har 200 passasjerers liv i hendene. Flyvertinnenes evne til å skape en ulykke eller forverre en nødsituasjon er nok langt mindre, men samtidig er jo signaleffekten viktig, det er totalt uakseptabelt å ha promille når man har en form for ansvar ombord i et fly. 

Signaleffekten er en ting, men under en krise så er det flyvertinnene/flyvertene som har ansvaret for evakuering og alt annet som skjer, piloten har nok med å fly flyet og kommunisere med bakken.
Så kabinpersonale har meget viktig rolle ombord. De må være klare i hodet og kunne reagere raskt på eventuelle situasjoner som kan oppstå.
Jeg vil tro at en konduktør, som også har et slikt ansvar, også ville fått en streng straff for å ha promille.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med utgangspunkt i VG-saken som ble linket til øverst i tråden, så kunne det vel forklart en del dersom det ikke er snakk om alkohol, at den høye promillen skyldes en av disse underlige omregningene de gjør når de skal oversette et annet rusmiddel enn alkohol til promilleskala-en.
For det synes pussig at kollegaene hennes kunne overse en promille på 1,2 dersom det er snakk om alkohol.
Som Avatar allerede har nevnt innebærer 1 i alkoholpromille tale- balanse- og konsentrasjons-vansker.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Atib Azzad said:

Med utgangspunkt i VG-saken som ble linket til øverst i tråden, så kunne det vel forklart en del dersom det ikke er snakk om alkohol, at den høye promillen skyldes en av disse underlige omregningene de gjør når de skal oversette et annet rusmiddel enn alkohol til promilleskala-en.
For det synes pussig at kollegaene hennes kunne overse en promille på 1,2 dersom det er snakk om alkohol.
Som Avatar allerede har nevnt innebærer 1 i alkoholpromille tale- balanse- og konsentrasjons-vansker.

VG-saken opplyser imidlertid at vedkommende "blåste til over over én i promille". Man blåser ikke dersom man tester for andre rusmidler enn alkohol, så vidt jeg vet.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (1 time siden):

Signaleffekten er en ting, men under en krise så er det flyvertinnene/flyvertene som har ansvaret for evakuering og alt annet som skjer, piloten har nok med å fly flyet og kommunisere med bakken.
Så kabinpersonale har meget viktig rolle ombord. De må være klare i hodet og kunne reagere raskt på eventuelle situasjoner som kan oppstå.
Jeg vil tro at en konduktør, som også har et slikt ansvar, også ville fått en streng straff for å ha promille.

Joda, jeg forstår det, men konsekvensene ved at en flyvertinne er full eller satt av spill er mindre enn dersom en pilot er det.  60 dager i fengsel vet jeg ikke om gjenspeiler alvorlighetsgraden, men jeg syns allikevel det er en grei straff. 

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (1 time siden):

Signaleffekten er en ting, men under en krise så er det flyvertinnene/flyvertene som har ansvaret for evakuering og alt annet som skjer, piloten har nok med å fly flyet og kommunisere med bakken.
Så kabinpersonale har meget viktig rolle ombord. De må være klare i hodet og kunne reagere raskt på eventuelle situasjoner som kan oppstå.
Jeg vil tro at en konduktør, som også har et slikt ansvar, også ville fått en streng straff for å ha promille.

Eg er også einig i at ein har eit stort ansvar for mange mennesker, men i likheit med @Baranladion så virker det veldig streng sett opp mot det reelle farepotensialet. Sjølv om det skulle dukke opp ein nødsituasjon så er det ikkje gitt at ein gjer ein så betydeleg dårlegare jobb med å hjelpe til med evakueringa med promille kontra utan promille.

Om vi samanliknar med bilkøyring så er 1,2 akkurat grensa for der ein bilførar slepper unna med betninga fengsel.
Med meir enn 1,2 i promille så er det vanleg med ubetinga fengsel i minst 21 dagar, eksakt lengde på fengselsstraffa blir vurdert av retten utifrå dei aktuelle forhold. Ser at det også er mogleg bli dømt til rusbehandling eller får tilbod om soning med fotlenke som alternativ til ubetninga fengsel. Om ein får ubetinga fengsel i 21 dagar så kan det bety at ein slepp ut alt etter to veker.

 

Om eg skulle stilt meg i kverulerande hjørnet så hadde det vært fristande å argumentere for at det må være mykje farlegare med ein kabintilsett som er fyllesjuk og trøtt, enn ein kabintilsett som er full.

 

Atib Azzad skrev (1 time siden):

For det synes pussig at kollegaene hennes kunne overse en promille på 1,2 dersom det er snakk om alkohol.
Som Avatar allerede har nevnt innebærer 1 i alkoholpromille tale- balanse- og konsentrasjons-vansker.

Dersom vedkommande har til vane å være full på jobb, eller dersom vedkommande er alkoholisert og brukar å drikke ofte så er det ikkje alltid like lett å oppdage det. Ein person som drikk ofte og mykje vil vanlegvis utvise mindre symptom sjølv ved høg promille.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (31 minutter siden):

Joda, jeg forstår det, men konsekvensene ved at en flyvertinne er full eller satt av spill er mindre enn dersom en pilot er det.  60 dager i fengsel vet jeg ikke om gjenspeiler alvorlighetsgraden, men jeg syns allikevel det er en grei straff. 

Ja, er forsåvidt enig i det. Men en pilot får får nok enda strengere straff i en lignende situasjon. Min utheving.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/xP7PjV/sas-pilot-tatt-med-promille

Sitat

– Sikkerhet er absolutt høyeste prioritet for oss, og vi har tydelige regler som er enda strengere enn selve loven. I denne saken hadde piloten en promille som var litt over den lovlige grensen, som er på 0,2. For SAS sin del er det nulltoleranse. Man får ikke lov å drikke åtte timer innen flyvning.

Hun forteller videre at piloten har blitt fratatt flysertifikatet, og at det har blitt en politisak.

Hva slags straff piloten fikk utover dette vet jeg ikke, men en pilot som hadde blitt tatt med 1,2 i promille hadde nok fått en lengre fengselsstraff enn to måneder hvis man skal sammenligne det med litt over 0,2 promille i dette tilfellet.
Dette var nok dagen derpå promille også, så hun flyvertinnen måtte ha drukket ganske tett for å ende opp med 1,2 da hun ble testet.

Lenke til kommentar
52 minutes ago, The Avatar said:

Sjølv om det skulle dukke opp ein nødsituasjon så er det ikkje gitt at ein gjer ein så betydeleg dårlegare jobb med å hjelpe til med evakueringa med promille kontra utan promille.

Jeg kan garantere deg at man gjør en mye dårligere jobb i en nødsituasjon med såpass mye promille. Egentlig er to måneder ganske mildt, hun burde ha fått mer. 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, debattklovn said:

Jeg kan garantere deg at man gjør en mye dårligere jobb i en nødsituasjon med såpass mye promille. Egentlig er to måneder ganske mildt, hun burde ha fått mer. 

Hva basserer du denne garantien på?

Tvertimot kan det være hun ville ha gjort en bedre jobb, hvem vet. 

Det er mange ting man gjør bedre med litt alkohol i blodet.  Et eksempel jeg kjenner fra egen erfaring er biljard fra tiden jeg spilte regelmessig, hvor kvaliteten av spillet går opp med 1-2 pils innebords, antakelig pga man ikke overtenker situasjonen og velger skuddene på bakgrunn av erfaring fremfor å overkomplisere det.  Etter 3 eller 4+ pils, går kvaliteten dog nedover igjen.  

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar
3 minutes ago, tigerdyr said:

Hva basserer du denne garantien på?

Garantien er basert på forståelse for alkohols effekter. 

Quote

Tvertimot kan det være hun ville ha gjort en bedre jobb, hvem vet. 

Nope. 

Quote

Det er mange ting man gjør bedre med litt alkohol i blodet.  Et eksempel jeg kjenner fra egen erfaring er biljard fra tiden jeg spilte regelmessig, hvor kvaliteten av spillet går opp med 1-2 pils innebords, antakelig pga man ikke overtenker situasjonen og velger skuddene på bakgrunn av erfaring fremfor å overkomplisere det.  Etter 3 eller 4+ pils, går kvaliteten dog nedover igjen.  

1.5 promille er ikke litt. Det er veldig mye. 1.5 promille tilsvarer at en kvinne på 60 kg hiver innpå 5 små øl med 4.7% mellom kl 13-14. Kl 14 vil hun ca. ha denne promillen. Det er mye beruset.
En flyvertinne  som har drukket såpass vil være veldig beruset og uskikket til å gjøre jobben sin på en god måte, spesielt i en nødsituasjon som skulle oppstå. 

Lenke til kommentar
59 minutes ago, Salvesen. said:

Dette er vell typisk. Når de først tar noen så setter de eksempel med høy straff slik at folk tenker seg om. Likt med skattesnusk. 

På en måte forstår jeg det, på en annen måte så tenker jeg at det bidrar til å så tvil troverdigheten til rettsvesenet. En straff bør være sett i lys av handlingen, ikke hva potensielt andre kan finne på å gjøre / bli inspirert av. 

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...