Gå til innhold

Den svenske regjeringen vurderer lovendring for å stanse koranbrenning


Anbefalte innlegg

Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Entern skrev (2 minutter siden):

Greia er at folk som med Bibel i hånd ville tvinge resten av oss til å være som dem - eller i alle fall ikke si, gjøre eller føle noe de ikke liker - nå har funnet nye kampsaker, faner, og bevegelser å veive med. Se: woke.

Ja, de slo seg til ro med å ikke kreve denne retten mer når de innså at det var en tapt kamp å tvinge resten av samfunnet til å danse etter deres noter. Dette skjedde lenge før "woke" var en ting. Og det samme vil skje med den andelen av muslimene her på berget som krever at vi gjør det samme som de kristne gjorde den gang.

Entern skrev (4 minutter siden):

Og nei muslimene er ikke på etterskudd. Islamister er ikke «veldig konservative, gammeldagse muslimer», de er nynazister fra Midt-Østen.

Jeg kjenner flere troende og erkjennende Muslimer som ville vært enig med det jeg har skrevet i denne tråden så der tar du feil. Det finnes fanatikere innenfor Islam, også her på berget men de utgjør et svinnende lite mindretall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (Akkurat nå):

 

Jeg kjenner flere troende og erkjennende Muslimer som ville vært enig med det jeg har skrevet i denne tråden så der tar du feil. Det finnes fanatikere innenfor Islam, også her på berget men de utgjør et svinnende lite mindretall.

Jeg sa islamister, ikke muslimer.

Jeg kjenner også gode troende muslimer og de er absolutt ikke slik, og misliker islamistene sterkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Entern skrev (Akkurat nå):

Jeg sa islamister, ikke muslimer.

Jeg kjenner også gode troende muslimer og de er absolutt ikke slik, og misliker islamistene sterkt.

Jaok, da missforstod jeg deg bare og jeg er glad for at du korrigerte meg.

Lenke til kommentar
31 minutes ago, Gjest slettet-ld9eg7s96q said:

Og så lenge samfunnet står fast ved de verdiene vi stod fast ved den gang kristne ønsket å tre ned særbestemmelser over hodene våre, vil også de som bekjenner seg til den muslimske trosretningen sakte men sikkert godta samfunnet slik det er.

Jeg velger en noe mere realistisk tilnærming. De siste 30 årene har det vært et skifte med dramatisk økning av islamsk terror på vestlig jord og andre land hvor målet er å drepe ikke-muslimske menn, kvinner og barn. I muslimske land blir kristne i økende grad forfulgt og drept. Alt dette foregår uten at den gjevne muslimske befolkningen gjør noen ting med hva islamistene holder på med. Det forteller meg at jeg ikke skal ha for store forventninger om "tilpassning" til norske verdier.

Du kan selvsagt tro at i Norge ordner alt seg. Men det er isåfall motsatt av trenden i resten av verden når muslimer kommeri i flertall. 
 
"In practically every Muslim-majority country—from Morocco on the northwest coast of Africa to supposedly secular and democratic Indonesia in Southeast Asia—blasphemy laws on the books deter criticism of Islam and are often used as weapons against Christian minorities.

The list of countries in which apostasy from Islam (and only Islam) is a capital offense includes Sudan, Afghanistan, Brunei, Mauritania, Qatar, Saudi Arabia, the United Arab Emirates, and Yemen. These are all self-identifying Muslim nations.

In sum, we can identify three salient reasons for the dreadful plight of Christians in the Muslim world.

1. The first is theological: the doctrinal heart of Christianity—the Trinity, the Incarnation, and the crucifixion—are viewed with disdain by the Quran and Muslim clerics, who see these doctrines as blasphemous and insulting.
 
2. The second is historical: since its inception, Islam has been in conflict with Christianity, conquering predominantly Christian lands and Islamizing them, converting local populations through various coercive measures and martyring resisters.
 
3. And the third is political: Muslim-majority nations in the present day seek to purify their lands of wrong religion (the Urdu word pak as in Pakistan means “pure”) through various laws and policies that make life egregiously difficult for Christian minority populations."


https://www.catholic.com/magazine/online-edition/explaining-christian-persecution-in-muslim-countries

Endret av Ekspertkommentator
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (7 minutter siden):

Dette med at religiøse blir krenket og krever at samfunnet reagerer og slår ned på krenkningen er med respekt å melde noe som har foregått fra alle trosretninger. De kristne hadde sine krampetrekninger på 70 og 80 tallet der de ønsket å legge ned sensur av diverse filmer og medier. At muslimer her på berget reagerer på samme måte i ettertid er ikke noe tegn på at de ønsker å kuppe "makten i samfunnet" som om det er en homogen masse av mennesker som konspirerer om å forvandle Norge til et kalifat. De er bare 40 år på etterskudd. Og så lenge samfunnet står fast ved de verdiene vi stod fast ved den gang kristne ønsket å tre ned særbestemmelser over hodene våre, vil også de som bekjenner seg til den muslimske trosretningen sakte men sikkert godta samfunnet slik det er.

Vonfaff, jeg ga deg en thumps up.

En skal ikke lengre tilbake enn til min barndom der norske prester nektet å døpe barn som var født utenfor ekteskap. Såkalte "uekte barn," som var en forkortelse i Folkeregisteret for barn født utenfor ekteskap.

I dag er jo en typisk norsk prest homse, eller hvis hun er biskop, er hun sannsynligvis lespe.

For øvrig tror jeg at vi er enige om at islam rommer et menneskefientlig og en fascistisk tilnærming som er umulig å kombinere med vår måte å leve og tenke på.    

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Windfarmer skrev (2 minutter siden):

En skal ikke lengre tilbake enn til min barndom der norske prester nektet å døpe barn som var født utenfor ekteskap. Såkalte "uekte barn," som var en forkortelse i Folkeregisteret for barn født utenfor ekteskap.

Nei, altså bestemoren min fikk både presten og lensmannen på døra fordi hun levde åpent i et samboerskap, så du skal ikke så langt tilbake før Norge lignet mer på Iran enn det vi gjør nå. Tror det skal veldig mye til før vi er i nærheten av å regrediere tilbake til noe som ligner de tilstandene. På den andre siden er det også litt skremmende å se storsamfunnet gi mer aksept for at religion (enten det er islam eller kristendom, eller noe annet spiller ikke så stor rolle for meg) skal beskyttes fra å bli krenket. Det er et tegn på at vi beveger oss bakover og ikke fremover og gir konservative krefter utilbørlig påvirkningskraft på samfunnet og demokratiet vårt.

Windfarmer skrev (17 minutter siden):

I dag er jo en typisk norsk prest homse, eller hvis hun er biskop, er hun sannsynligvis lespe.

For øvrig tror jeg at vi er enige om at islam rommer et menneskefientlig og en fascistisk tilnærming som er umulig å kombinere med vår måte å leve og tenke på.    

Det siste Islamske kalifatet som gikk dukken etter første verdenskrig legaliserte homofili i 1853, 120 år før vi kom etter. Så alt er mulig og alt har potensiale til å forandre seg til det bedre.

Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (4 minutter siden):

Nei, altså bestemoren min fikk både presten og lensmannen på døra fordi hun levde åpent i et samboerskap, så du skal ikke så langt tilbake før Norge lignet mer på Iran enn det vi gjør nå. Tror det skal veldig mye til før vi er i nærheten av å regrediere tilbake til noe som ligner de tilstandene. På den andre siden er det også litt skremmende å se storsamfunnet gi mer aksept for at religion (enten det er islam eller kristendom, eller noe annet spiller ikke så stor rolle for meg) skal beskyttes fra å bli krenket. Det er et tegn på at vi beveger oss bakover og ikke fremover og gir konservative krefter utilbørlig påvirkningskraft på samfunnet og demokratiet vårt.

Det siste Islamske kalifatet som gikk dukken etter første verdenskrig legaliserte homofili i 1853, 120 år før vi kom etter. Så alt er mulig og alt har potensiale til å forandre seg til det bedre.

Jeg ga deg enda en thumps up, så kanskje konklusjonen er at Islam har et sterkt behov for en Martin Luther?

Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (12 minutter siden):

Nei, altså bestemoren min fikk både presten og lensmannen på døra fordi hun levde åpent i et samboerskap, så du skal ikke så langt tilbake før Norge lignet mer på Iran enn det vi gjør nå.

Min mor fikk presten på besøk to ganger, han ville døpe meg. Jeg var døpt, men i feil kommune. Andre gangen ba hun han reise til H*. (Og jeg er ikke så gammel.)

Lenke til kommentar

Norge hadde vært et sykt mye bedre sted å være uten all denne masseinnvandringen, dette mener jeg 110%.

Alt hadde vært helt annerledes her, bare på 20 år så har landet endret seg totalt, og det ikke til det bedre.

Jeg klandrer ikke innvandrerne, hadde jeg enkelt kunne flyttet til et annet land som hadde gitt meg en bedre velferd så hadde jeg også flyttet(kanskje).

Kulturen er så veldig forskjellig, det er rett å slett ikke kompatibelt.

Det er heller ikke nok boliger, ikke nok tilstrekkelig verdiskapende jobber til å bevare den velferden som er igjen..

Jeg er rett å slett ekstremt bekymret for fremtiden, norske politikere har ikke kontroll.

45 000 statsborgerskap i året.. Beklager å måtte si det, det er rett å slett en veldig veldig radikal politikk. Er kun Sverige som kan vise til slike tall.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
6 hours ago, debattklovn said:

 

Samfunnet trenger kontroversielle/mislikte handlinger for å finne ut om det finnes personer som tar loven i egne hender for å urettmessig straffe aktørene bak handlingene. I såfall har man et problem som må fikses.

Derfor er ytringer som bokbrenning veldig viktige.

Som for å plukke ut terrorister?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, debattklovn said:

 

Samfunnet trenger kontroversielle/mislikte handlinger for å finne ut om det finnes personer som tar loven i egne hender for å urettmessig straffe aktørene bak handlingene. I såfall har man et problem som må fikses.

Derfor er ytringer som bokbrenning veldig viktige.

Endel ekstremister røykes ut ved  brenning av koranen. Men den store majoriteten som er enig med ekstremistene sitter musestille. De virkelig farlig er imdlertidig andelen ekstremister som starter planlegging av hevn når religion blir "fornærmet".  Hvordan finner vi disse? En metode er å se på klesdrakten som veldig ofte viser tegn på radikalisering. I Tajikistan er skjegg og hijab forbudt begrunnet som følger:

The government's vision for Islam is in keeping with practices in the Soviet Union, when religion was tolerated in private settings but was not to be seen or heard in public. Currently the state is launching stealth attacks on the hijab, beards, ‘no alcohol’ signs in eateries, the hajj pilgrimage, afghan and iranian clothing and the use of religious suffixes in names.

https://globalvoices.org/2015/04/15/tajik-authorities-hunt-the-hijab-and-battle-the-bearded/

Når et muslimsk dominert land ser farene ved radikal islam, er det på tide at Norge innfører tilsvarende regler for islam. Religionen skal begrenses til privatlivet og ikke synes eller høres i det offentlige rom på noen måte. Det er fortsatt religiøs frihet, men det skal ikke innbære frihet til å plage alle andre med sine særregler og krav.

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (4 timer siden):

Når et muslimsk dominert land ser farene ved radikal islam, er det på tide at Norge innfører tilsvarende regler for islam. Religionen skal begrenses til privatlivet og ikke synes eller høres i det offentlige rom på noen måte. Det er fortsatt religiøs frihet, men det skal ikke innbære frihet til å plage alle andre med sine særregler og krav.

Retten til å misjonere og utøve sin tro gjelder også i det offentlige rom som i det private. En tvungen begrensning av religion til kun det private rom vil stride med grunnloven og menneskerettighetene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (12 minutter siden):

De får "misjonere" og "utøve sin tro" i sine egne "bedehus". 

Religiøse har sin full rett til å utøve og misjonere i det offentlige rom, det er slik trosfriheten den norske grunnloven og menneskerettighetene er. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (5 timer siden):

Endel ekstremister røykes ut ved  brenning av koranen. Men den store majoriteten som er enig med ekstremistene sitter musestille. De virkelig farlig er imdlertidig andelen ekstremister som starter planlegging av hevn når religion blir "fornærmet".  Hvordan finner vi disse? En metode er å se på klesdrakten som veldig ofte viser tegn på radikalisering. I Tajikistan er skjegg og hijab forbudt begrunnet som følger:

The government's vision for Islam is in keeping with practices in the Soviet Union, when religion was tolerated in private settings but was not to be seen or heard in public. Currently the state is launching stealth attacks on the hijab, beards, ‘no alcohol’ signs in eateries, the hajj pilgrimage, afghan and iranian clothing and the use of religious suffixes in names.

https://globalvoices.org/2015/04/15/tajik-authorities-hunt-the-hijab-and-battle-the-bearded/

Når et muslimsk dominert land ser farene ved radikal islam, er det på tide at Norge innfører tilsvarende regler for islam. Religionen skal begrenses til privatlivet og ikke synes eller høres i det offentlige rom på noen måte. Det er fortsatt religiøs frihet, men det skal ikke innbære frihet til å plage alle andre med sine særregler og krav.

Tajikistan er definitivt et land til etterfølgelse i dette spørsmålet 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (20 timer siden):

 På den andre siden er det også litt skremmende å se storsamfunnet gi mer aksept for at religion (enten det er islam eller kristendom, eller noe annet spiller ikke så stor rolle for meg) skal beskyttes fra å bli krenket. Det er et tegn på at vi beveger oss bakover og ikke fremover og gir konservative krefter utilbørlig påvirkningskraft på samfunnet og demokratiet vårt.

Jepp, religionsfrihet skal og må inkludere frihet fra religion. Og hvis bokbrenning skal forbys, må det gjelde bøker generellt, religiøse skrifter skal og må ikke få særrettigheter på det feltet. Men helst ser jeg at bokbrenning ikke forbys i det hele tatt, men at man kan argumentere for hvorfor man synes det er galt, samt trekke velkjente historiske (og samtids) paralleller.

Et annet forslag er å gjøre narr av koranbrennerne. Enten via karikaturer, tv-sketsjer, o.l. Få konseptet til å bli så latterliggjort at så få som mulig tør å assossiere seg med det. For la oss være ærlige, de som arrangerer koranbrenning har sannsynligvis egentlig ikke imot at det vil bli totalforbud mot koranbrenning. Fordi jo nærmere samfunnet beveger seg mot autoritært styresett, jo bedre for dem.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 7/7/2023 at 10:23 PM, minim said:

Ytringsfrihet gir rom for å provosere. Hvor skal man sette grensen. Blir det ikke greit å provosere ved uttalelser heller da? Noen kan jo bli støtt. Dette er uansett offtopic, men vi bør ikke ønske oss mot Russisk ytringsfrihet. "Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner"

Man bør ikke bruke krenket/provosert som et argument for å begrense ytringsfriheten.

Samtidig så må aldri ytringsfriheten brukes som et middel kun for å krenke/provosere.

Koranbrenning fremstår kun som noe som gjøres for å provosere, og et grovt misbruk av ytringsfriheten. Det er synd at resultatet da må bli innskrenking..

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...