Gå til innhold

9 volts batteri til røykvarsler - Lengst varighet for penga


Anbefalte innlegg

Hei. 

Er det noen som kan anbefale 9v batteri til røykvarsler som ikke bare holder 12-18 mnd. Trenger å vite hvilke batteri man bør kjøpe som gir lengst batteriliv for pengene. 

Har prøvd biltema sine med 5 og 10 års garanti og noen andre typer som skal holde flere år, men de varer maks 18 mnd og jeg føler jeg alltid hører piping fra en varsler som trenger nytt batteri. 

Tror røykvarslerne jeg har bruker endel strøm siden de er seriekoblet, men flott om noen kan dele erfaring hvilke batterier som du får mest for pengene. 

Tester for tiden et par av disse, energizer ultimate lithium, men de koster over 100 kr stk og jeg er usikker på hvor lenge de holder og om de er verdt det. https://www.batterionline.no/energizer-ultimate-lithium-9v-522-batteri-1-stk-pakning

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min erfaring er at litiumbatterier til røykvarsler ikke varer i 10 år. Mulig de kan lagres ubrukt i 10 år uten selvutlading, men de varer ikke 10 ganger lengre i en røykvarsler etter min erfaring.

Husk også at røykvarslere bør byttes, og at de er latterlig billige. Når du sjekker batteriene, sjekk også om det er datomerking på selve røykvarsleren.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (35 minutter siden):

Min erfaring er at litiumbatterier til røykvarsler ikke varer i 10 år. Mulig de kan lagres ubrukt i 10 år uten selvutlading, men de varer ikke 10 ganger lengre i en røykvarsler etter min erfaring.

Husk også at røykvarslere bør byttes, og at de er latterlig billige. Når du sjekker batteriene, sjekk også om det er datomerking på selve røykvarsleren.

De skal byttes etter 10 år, dermed har de lithium batterier som varer i 10 år. 

Mine røykvarslere er ikke 10 år ennå, så jeg vet ikke hvor lenge de varer. 

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (30 minutter siden):

så slipper du piping

ELLER gjøre som meg? 🙂 Her har alle rommene røykvarslere, inklusive et anneks, stabbur og garasje og de er integrert i alarmanlegget. Fordelene er selvsagt at de ikke piper, de bruker ikke batterier og hvis de utløses så låser de opp dørene og setter i gang varsel på mobiltelefonene i tillegg til lokale lyd-givere.. 
(Garasje, stabbur og kjøkken har riktignok KUN varmedetektorer da røykvarslere er uegnet i disse rommene.)

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (23 minutter siden):

De har vel fremdeles batteri selv om de har fast strøm

Nei, de har ikke det.. Hvis det starter brann i sikringsskapet så sitter det en røykdetektor 20 cm over sikringsskapet som utløser umiddelbart. Og siden dette er tilkoblet MITT alarmanlegg så er det endel sikkerhetsanordninger. For det første har jo anlegget en batteribackup som drifter alarmanlegg inklusive døranlegg i minimum 48 timer. I tillegg ligger kursen VIA en UPS som forlenger tiden litt og sikrer en filtrert strømforsyning. Selve ledningstilkoblingen til hver røykmelder er kontinuerlig overvåket og gir feilmelding ved brudd eller feil motstandsverdier fra detektorene.   

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (3 minutter siden):

Det hjelper jo lite hvis strømmen forsvinner.

Men det gjør den altså IKKE. Hver detektor er garantert strøm i minst 48 timer etter nett-utfall. Hvis en av lederne i tilførsels-kabelen blir brutt kommer det opp en feilmelding som varsles.  

Lenke til kommentar

Nå er dette anlegget i bruk over hele landet samt flere andre land og selvsagt FG godkjent til brannvarsling. 
HVA er det som høres skummelt ut? Ved reell brann varsles det og ved feil varsles det. Ved brann så starter alarmen lenge før kabler eller sentral er i nærheten av å bli skadet.
 

Lenke til kommentar

Biltema selger røykvarslere til 150,- stk som det står trykt på esken at de virker i 10 år!
Batteriet er innebygd og kan ikke byttes. Når batteriet er tomt er også røykvarsleren på tide å skifte pga støv og elde...
Jeg har kjøpt nok til å ha i hvert eneste rom inkludert rett over vaskemaskin og tørketrommel. Har hatt dem i tre år nå og ingen piping 🤞

Endret av ozone
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (37 minutter siden):

Biltema selger røykvarslere til 150,- stk som det står trykt på esken at de virker i 10 år!
Batteriet er innebygd og kan ikke byttes. Når batteriet er tomt er også røykvarsleren på tide å skifte pga støv og elde...
Jeg har kjøpt nok til å ha i hvert eneste rom inkludert rett over vaskemaskin og tørketrommel. Har hatt dem i tre år nå og ingen piping 🤞

Interessant. Har ikke hatt dem i 10 år enda, men skal huske det til den gangen jeg må skifte varsleren.  

Er det mulig å seriekoble disse fra biltema eller går alarmen kun på varsleren som detekterer røyk?

Lenke til kommentar
OddZen skrev (5 minutter siden):

Er det mulig å seriekoble disse fra biltema eller går alarmen kun på varsleren som detekterer røyk?

Ingen seriekobling på de jeg har, men kanskje de har en variant som kan...?

 

Mannen med ljåen skrev (3 minutter siden):

Pass på å ikke kjøpe en 10 års røykvarsler som har ligget på lager i flere år før du kjøpte den.

De har en sånn plastbit som må trekkes ut når man installerer dem, så strømtrekk begynner ikke før da.
Men uansett er det jo greit å at de ikke ligger alt for lenge på lager. Men tror Biltema har ganske bra turnover på alt de selger!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...