Gå til innhold

9 volts batteri til røykvarsler - Lengst varighet for penga


Anbefalte innlegg

vidor skrev (1 time siden):

10 års garanti på lagring ja, ikke bruk.

Til forskjell har jeg Zinc-batterier som lover 3 år. Er vel rundt 5 år for gode Alkaline som f.eks. Det beste jeg har sett er 10 år på Energizer Max.

Hva er det de prøver å formidle her?

Er det noe jeg misforstår her? Det står ikke 10 års garanti for lagring og 1,5 års levetid i brannvarsler. 

IMG_1584.thumb.jpeg.3f30e7d2b5a507066cb633fa8af6dae5.jpeg

https://www.biltema.no/kontor-teknikk/batterier/spesialbatterier/litiumbatteri-9-v-2000040485

Endret av OddZen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her tror jeg nok de har tatt seg vann over hodet siden de ikke kan garantere virketid fordi dette elektrisk er avhengig av strømforbruk. 

Hvis det skal virke i 10 år så må det jo ha ca 1/10 del av strømforbruket som er normalt, noe som krever et stort hopp teknologisk for å oppnå. Det er bare en del av dette. Batteriet vil også ha selvutladning over tid.

Tror nok specs-data hos Biltema her stammer fra en misforståelse da dette ikke er realistisk.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (22 timer siden):

Jeg tror ikke de sjekker så ofte som hvert 5. sekund engang. Hvis den detekterer noe i "idle" så våkner den opp og sjekker kontinuerlig i X sekunder før den enten går tilbake til idle eller gir alarm hvis det faktisk er røyk. BigClive har noen videoer der han reverse-engineerer noen røykvarslere.

Strømtrekket er så mikroskopisk at det spiller omtrent ingen rolle hva slags regulator man bruker. Tapet blir neglisjerbart.

Det kan se ut som innmaten i disse røyvarslerne trenger kun 3V og 5V. Det forklarer hvorfor man bruker et 9V batteri. Skal man fore en slik røykvarsler med 18650 batteri så må man bruke hele tre slike i serie og tre slike tar mye mer plass enn et 9V batteri. Men ja man får også rundt 5 ganger kapasiteten. Å lage en oppladbar batteripakke med 3x 18650 inkludert en 9V regulator vil man enkelt kunne gi strøm til en røykvarsler mye mye lenger. Men ja, det krever at man får plass til 3x 18650 batterier og en liten ladekrets. 

Tror faktisk jeg skal lage meg en slik krets å teste med en av røyvarslerne Biltema har i furtebua mi. :) 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg fant noen tall etter å søkt litt på nett.

Her er noen kapasitetstall for batterier:

Capacity (Carbon-Zinc)  ≈ 400 mAh

Capacity (Alkaline)  ≈    550 mAh

Capacity (Lithium) ≈ 800 - 1200 mAh

Forventet driftstid ved forskjellige batterityper ved bruk i røykvarsler:

Sink Karbon: 12 mnd - 15 mnd
Alkaline: 2 år
Lithium: 5 år - 10 år

Det jeg tror er at det kan være store forskjeller på røyvarslere. Om en har trådløs kommunikasjon eller kommunikasjon med ledning så vil vel det kreve ekstra strøm om det ikke går på egne batterier.

Lenke til kommentar

Husk at brannvarslere er kritiske komponenter hvor man prioriterer pålitelighet. Tror det er derfor vi ser ting som separate batterier til sender/mottager og brannvarslingskretsen og at de utelukkende går på primærceller og ikke bruker oppladbare systemer (untatt som backup/redundans).

Lenke til kommentar

Det enkleste er nok å bare bytte batterier en gang i året. Godt mulig å få til en 220v løsning eller mekke en 18650-celler løsning, men er det verdt det for den risiko det innebærer vs å bare ta seg en bytterunde med nye batterier hver 1. Desember ?

Lenke til kommentar
vidor skrev (1 time siden):

Det enkleste er nok å bare bytte batterier en gang i året. Godt mulig å få til en 220v løsning eller mekke en 18650-celler løsning, men er det verdt det for den risiko det innebærer vs å bare ta seg en bytterunde med nye batterier hver 1. Desember ?

Er nok ikke verdt det nei, men et artig prosjekt kunne det blitt. :) 

Man kunne dratt den lenger og bygget et større batteri som feks. en 1S/10P 18650 pakke med en liten boostkonverter som økte spenningen til 9V og kablet flere røykvarslere. Med 10x 18650 i parallell snakker vi 30.000 mAh. Faktisk kunne man nesten bare brukt en batteribank også… 

Er nok ikke verdt jobben som nevnt, men det kunne blitt et fint lite prosjekt :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (6 minutter siden):

@Bjerknez Du kan jo se på det som en forretningside og få produsert 18650-baserte brannvarslere på fabrikk og selge de på verdenbasis. Vet i alle fall om èn kjøper ...

Dem har sikkert tenkt på det og det er nok en grunn til at ikke 18650 batterier brukes vil jeg tro. 

1. batteriene er ikke helt "trygge" for hvermansen og håndtere. 
2. det fordyrer en del da disse batteriene er større og krever en litt mer avansert krets. 
 

MEN... det som burde la seg gjøre er å lage en slags "plug and play" krets med 18650 batteripakke som man klipset rett inn på 9V batterikontakten?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (3 timer siden):

MEN... det som burde la seg gjøre er å lage en slags "plug and play" krets med 18650 batteripakke som man klipset rett inn på 9V batterikontakten?

Lar seg vel gjøre, men du bør neppe leke med sikkerhetsutstyr?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (6 minutter siden):

Lar seg vel gjøre, men du bør neppe leke med sikkerhetsutstyr?

Joda, det kan man helt fint gjøre. metoden jeg snakker om her er jo helt ufarlig. Vi snakker kun om å lage en krets som gir røykvarsleren strøm. Det skal ikke tukles med selve røyvarsleren :) 

Lenke til kommentar
vidor skrev (15 minutter siden):

Hehe. Mange store selskaper som startet i garasjen. F.eks Apple og HP.

Du kan jo source billige batterier herfra og starte med lav risiko.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=110113559

Mulighetene er mange, men jeg tror fortjenesten på noe slik er forsvinnende liten. Man må jo også implementere kretsen i en boks etc. og slike custom bokser lages ikke gratis. Men til hjemmebruk (eget bruk) er det jo helt innafor :) 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (3 minutter siden):

metoden jeg snakker om her er jo helt ufarlig

Nå er jeg ikke redd for DINE kunnskaper på området, men det er flere 'fantaster' her som har lite mellom ørene har jeg sett.. Ikke alle som forstår HVORFOR det finnes regler og godkjenningskrav for sånt utstyr.. 
Du vil neppe oppleve tomt batteri samtidig med et brann-tilløp.. Nei, da er det nok bedre med utstyr som går på 220V og uten batteribytter hele tiden..
(Hadde et alvorlig problem FØR jeg fikk mine detektorer koblet opp til alarmsentralen her. Min hund likte IKKE pipelydene fra batterivarselet på de gamle røykvarslerne. Men NÅ er livet for hundehørselen så mye bedre!)

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Woff skrev (1 minutt siden):

Nå er jeg ikke redd for DINE kunnskaper på området, men det er flere 'fantaster' her som har lite mellom ørene har jeg sett.. Ikke alle som forstår HVORFOR det finnes regler for sånt utstyr.. 

joda, men alt er lovlig hvis man bare skal teste litt samt leke med disse. Å faktisk bruke en modifisert røykvarsler som eneste sikkerhet er derimot veldig dumt. 

Men her snakker jeg da altså ikke om å modifisere røykvarsleren. Kun gi den 9V i form av en egen krets i stedenfor 9V batteriet :) 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Bjerknez said:

joda, men alt er lovlig hvis man bare skal teste litt samt leke med disse. Å faktisk bruke en modifisert røykvarsler som eneste sikkerhet er derimot veldig dumt. 

Men her snakker jeg da altså ikke om å modifisere røykvarsleren. Kun gi den 9V i form av en egen krets i stedenfor 9V batteriet :) 

Det blir jo en del av røykvarsleren når det er montert. En feil her får direkte følger for varslingsfunksjonen. Pluss at en feil her kan bli katastrofalt. Får du en dårlig batch med dioder/transistorer/whatever som kortslutter og drar med seg batteriet så blir nok ikke det spesielt morro. Går ut i fra det er litt av hvert av godkjenninger og sertifiseringer som skal eller i det minste bør være i orden før man får selge slikt i Norge/EU.

Edit: For eget bruk/hobby blir det jo noe helt annet selvsagt.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (7 minutter siden):

Det blir jo en del av røykvarsleren når det er montert. En feil her får direkte følger for varslingsfunksjonen. Pluss at en feil her kan bli katastrofalt. Får du en dårlig batch med dioder/transistorer/whatever som kortslutter og drar med seg batteriet så blir nok ikke det spesielt morro. Går ut i fra det er litt av hvert av godkjenninger og sertifiseringer som skal eller i det minste bør være i orden før man får selge slikt i Norge/EU.

Derfor må man bruke røykvarsleren ett sted som ikke er kritisk. Jeg gjør dette bare for morroskyld. 

Lenke til kommentar

Har fundert litt på dette med å gi strøm til røykvarsler med en modifisert batteripakke med 18650 batterier og har vel funnet ut at dette faktisk ikke vil gi nevneverdig mer levetid i forhold til pris og ikke minst størrelse på batteripakken man bygger. 

Grunnen er at man trenger en konverter i en eller annen form for å redusere eller øke spenningen avhengig av hvilken konfigurasjon man har på batteripakken siden spenningen spriker for mye. 

Man kan bruke en batteripakke i 1S konfigurasjon hvor spenningen varierer fra rundt 3-4.2V og bruke en boostkonverter (MT3608) for å øke spenningen til 9V. Det vil fungere, men boost konverteren vil trekke rundt 1.6mAh alene å det er ganske mye og vil tappe et enkelt 18650 batteri alene i løpet av ca. 4mnd. 

Det finnes sikkert flere boost konvertere som trekker mindre strøm enn dette, men det er nå denne jeg har liggende... 

kunsten er å få til dette med batterier uten å regulere spenningen fra disse. Da ungår man strømtap før røykvarsler. 

Så jo mer jeg funderer på dette, jo mer forstår jeg hvor "genialt" et slikt 9V batteri egentlig er til dette bruket. 

Det beste i så måte er å finne en rykvarsler som faktisk bruker et Lithium/LiPo batteri fra før, men disse er som regel forseglet. Men da har man vertfall muligheten til å konfigurere en større batteripakke da røykvarsleren allerede har en optimalisert krets for å styre spenningen fra batteriet som trolig leverer 3.7V. 

Uansett så går kanskje dette langt utenfor det TS her har forespurt så diskusjon rundt dette passer nok trolig ikke i denne tråden, men det var nå uansett tankene jeg fikk rundt dette.... :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det ser ut til at standard ikke oppladbare lithium ion 9V batterier har en nominell spenning på 7.2-7.4V. Det vil si at det brukes 2 stk. lithium ion batterier i serie, noe som betyr at man kan bruke 2 stk. 18650 i serie uten noen form for regulering av spenningen flr røykvarsler. 

da kan man lett bygge en batteripakke med feks. 4 stk. 18650 celler konfigurert i en 2S/2P konfihurasjon som vil gi 7.4V nominell spenning og en kapasitet på opp til 7.000mAh isteden for rundt 800mAh. Det betyr at man i teorien faktisk kan få en røykvarsler til å funke i 10 år. 

Bakdelen her er selvsagt prisen og tiden man må bruke for å lage en slik batteripakke. Så det er nok ikke verdt det. 4 batterier koster like mye som hele røykvarsleren og det er før man i det hele tatt har begynt jobben. Så trenger man en liten BMS og evt. en ladekrets. 

Jeg skal teste ut dette med en billig røykvarsler fra Biltema så fort jeg kommer meg dit å får kjøpt en :) Batterier og det andre har jeg fra før. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (På 8.7.2023 den 22.13):

Du vil neppe oppleve tomt batteri samtidig med et brann-tilløp.. Nei, da er det nok bedre med utstyr som går på 220V og uten batteribytter hele tiden..

Minner meg på. Så vidt eg kjenner til så finnes det heller ikkje røykvarslarar med vanleg Schuko/euro-plugg som du kan plugge rett i stikkontakta for å kople røykvarslaren på nettstøm og gi lading til eit oppladdbart batteri i tilfelle straumstans.

Dette burde vel være den alle beste måten å få alle til å oppgradere røykvarslarane sine til å gå på nettstrøm. At nettstrømtilkopling i dag betyr at du må ha elektrikar og brannalarmsentral fordyrer ei slik oppgradering ganske mykje.

Eg forstå at ein ønsker å sikre seg at folk ikkje plugger røykvarslaren i ei stikkontakt som kan være avslått med ein lysbrytar slik at røykvarslaren ikkje får straum. Men sjølv om røykvarslaren er montert i ein gang der bebuaren berre slår på lyset når dei kjem og går, så er det ikkje mange minutta med straum som skal til for å toppe eit oppladdbart 9V batteri? Og blir det for lite lading så vil jo røykvarslaren pipe og varsle lavt batterinivå som ein vanleg røykvarslar.

 

Mistenker sterkt at det er nokre EU krav eller liknande som hindrer salg av slike røykvarslarar, men det må vel være ei vesentleg forbetring om ein kunne solgt røykvarslarar som bebuaren skrur i taket og plugger rett i veggen sjølv?
Til og med utan batteribackup så har vi såpass god oppetid på nettstraumen her i landet at sannsynlegheita for at det begynner å brenne i eit hus der røykvarslarbatteriet er defekt må vel være mange mange gangar høgare enn sannsynlegheita for at det begynner å brenne under ein straumstans?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...