Gå til innhold

9 volts batteri til røykvarsler - Lengst varighet for penga


Anbefalte innlegg

Var en tur på det blå varehuset i dag. Der hadde dem tre forskjellige røykvarslere. Den billigste er en vanlig optisk røykvarsler som bruker 9V batteri og den dyreste var en wifi variant som brukte 2x1.5V AA batterier. Den midt i mellom var en røyvarsler med innebygget lithium batteri som skulle vare i 10 år. 

DDCDDEDA-95B1-4A3C-906D-B35317BE236B.thumb.jpeg.05f7a996a0eb2552df0c8a4ca9cc71c8.jpeg
 

WiFi varianten er ikke interesant for min del, men jeg kjøpte den billigste og den med innebygget batteri. har planer om å åpne den med innebygget batteri for å sjekke hvor stort batteri denne faltisk har. 

00D9366C-4C5A-4183-AF68-E2A613A3FCBE.thumb.jpeg.eb552c808881fe080e6daf64a3c91576.jpeg

Jeg kjøpte også 9V Lithium batteriet for å forsikre rundt spenningen dette gir. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
The Avatar skrev (1 time siden):

Minner meg på. Så vidt eg kjenner til så finnes det heller ikkje røykvarslarar med vanleg Schuko/euro-plugg som du kan plugge rett i stikkontakta for å kople røykvarslaren på nettstøm og gi lading til eit oppladdbart batteri i tilfelle straumstans.

Dette burde vel være den alle beste måten å få alle til å oppgradere røykvarslarane sine til å gå på nettstrøm. At nettstrømtilkopling i dag betyr at du må ha elektrikar og brannalarmsentral fordyrer ei slik oppgradering ganske mykje.

Eg forstå at ein ønsker å sikre seg at folk ikkje plugger røykvarslaren i ei stikkontakt som kan være avslått med ein lysbrytar slik at røykvarslaren ikkje får straum. Men sjølv om røykvarslaren er montert i ein gang der bebuaren berre slår på lyset når dei kjem og går, så er det ikkje mange minutta med straum som skal til for å toppe eit oppladdbart 9V batteri? Og blir det for lite lading så vil jo røykvarslaren pipe og varsle lavt batterinivå som ein vanleg røykvarslar.

 

Mistenker sterkt at det er nokre EU krav eller liknande som hindrer salg av slike røykvarslarar, men det må vel være ei vesentleg forbetring om ein kunne solgt røykvarslarar som bebuaren skrur i taket og plugger rett i veggen sjølv?
Til og med utan batteribackup så har vi såpass god oppetid på nettstraumen her i landet at sannsynlegheita for at det begynner å brenne i eit hus der røykvarslarbatteriet er defekt må vel være mange mange gangar høgare enn sannsynlegheita for at det begynner å brenne under ein straumstans?

Mange gode poeng du kommer med her. 

det burde være en enkel sak og få oss til å bli mer opptatt av røykvarslerne våre og brannsikkerhet generelt. Klart det sitter langt inne for barnefamilier med utgifter nok fra før og punge ut flere tusen kroner for en elektriker for å koble røykvarslerne til 220V anlegget. 

Røykvarslerne i seg selv går jo uansett ikke på 220V så hvorfor man skal legge 220V helt frem til røykvarsleren skjønner jeg ikke. I stedenfor kunne man jo kanskje lagt 220V til en slags sentral som gir feks. 9V DC ut på flere porter. På den måten kan man selv strekke kabler til røykvarslerne man kjøper. En slik sentral burde også gå ann å plugge rett i et 220V stikk. Da slipper man elektriker. Evt. Må man få en eletriker til å legge opp 1 stk. stikk til denne sentralen. 

Egentlig trenger man ikke noe dedikert sentral heller. Man KAN bruke en vanlig 9V adapter på feks. 2A og fodele strømmen fra denne på flere varslere, helt uten elektriker. Men, man trenger et stikk ett sted. 

Lenke til kommentar

Startet med å åpne 9V lithium batteriet som man får kjøpt på Biltema. Dette viste seg å ha en spenning på 9.58V, å når jeg åpnet batteriet og tok ut innmaten fant jeg tre celler som hadde en spenning på rundt 3.15V hver seg som var koblet i serie. 

59301951-129A-4DF5-B3BD-58329C8D03D8.thumb.jpeg.bd7d8177a78d50f894103bcc47286aaf.jpeg

056C242B-6BF0-4797-8416-86B824C53BAF.thumb.jpeg.cdc1d7a444b1ead08d2be24254e47eb3.jpeg

568EA530-62AE-4396-8C60-23A6B242D498.thumb.jpeg.840d23c624dd8024d821789b0d9dc87e.jpeg

D04B889F-5463-4FEB-9B3B-5EDB9115F9AF.thumb.jpeg.7ffe20f2f7b27f3c3ea0c03c6a3550d4.jpeg

Jeg fant ingen motstander eller på andre måter noe som regulerte spenningen inne i disse cellene, så disse battericellene må være custom laget for nettopp bruk i 9V batterier. 

De oppladbare versjonene av dette batteriet vet jeg har en nominell spenning på 7.2-7.4V så disse bruker nok vanlige standard celler med en nominell spenning på 3.6-3.7V pr. Celle og jeg vet også (i følge Youtube) at de oppladbare lithium 9V batteriene bruker kun to celler i serie ogbhar da en noe lavere spenning enn 9V lithium batteriet som ikke er oppladbart. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det store spørsmålet blir om man kan bruke oppladbare 9V lithium batterier i røykvarslere som i utgangspunktet bruker 9V batterier... ?

Jeg kunne heller ikke finne noe beskyttelses krets over hodet. Kanskje ikke jeg gravde dypt nok? Jeg tok av den ytterste beskyttelsen og kikket rundt der polene kom ut på hver celle, men det var ingen krets der. Så kanskje det er et krav om at alle enheter som bruker 9V batteri har en beskyttelse, soik at batteriene i seg selv ikke trenger dette? 

Derimot er det jo fort gjort og kortslutte polene på et 9V batteri... selv om kapasiteten er liten vil jeg vel tro at dette også kan gå opp i flammer? 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Jeg søkte litt rundt på nett. Det finnes en del røykvarslere som går på 230V. Disse har også batteri som backup som må byttes.

Røykvarslere med DC strøm tilkobling har jeg ikke funnet. Det ser ut til å være enten 230V eller batteridrift.

Batteri som brukes i røykvarslere er ofte 9V eller 3V.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke forstå at et 9V lithium batteri kan holde liv i en røykvarsler i 10 år når et vanlig batteri ikke klarer 2 år. Rundt 200mAh mer utgjør ikke 8 år ekstra. Her må det ha skjedd noe rart i markedsføringen av disse. 

Det kan være direkte farlig og komme slike påstander siden følk da ikke tenker på og bytte batteriene selv om dem faktisk skulle gjort det. 

Derimot har jeg mer tro på den røyvarsleren jeg kjøpte med innebygget lithium batteri. Dette er nok en del større (mer kapasitet) enn disse ordinære 9V batteriene og da blir det noe annet. Men jeg skal åpne denne også og sjekke hvilket batteri som sitter i denne. 

Men denne er trolig forseglet, så den må ødelegges. Men hva gjør man ikke for vitenskapen 😅

Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 minutt siden):

Jeg søkte litt rundt på nett. Det finnes en del røykvarslere som går på 230V. Disse har også batteri som backup som må byttes.

Røykvarslere med DC strøm tilkobling har jeg ikke funnet. Det ser ut til å være enten 230V eller batteridrift.

Batteri som brukes i røykvarslere er ofte 9V eller 3V.

Det burde være en uhyre enkel sak og lage en røykvarsler med DC strøm tilkobling mener jeg. Det er jo bare å bytte ut 9V batterikontakten i røykvarsleren med en DC ingang. Man sparer også en del plass siden man slipper batteriet. Dette kan jeg fikse selv i kjelleren på under 10 minutter. 

Lenke til kommentar
Svein M skrev (På 10.7.2023 den 12.32):

Røykvarslere med DC strøm tilkobling har jeg ikke funnet.

Nå er vel alle? røykvarslere som er beregnet for fast oppkobling til alarmanlegg / brannvarslingsanlegg beregnet for tilkobling til sentralens strømkilde og som regel er denne på 12V. Det som også er vanlig er at disse IKKE har sirene / lydgiver, men er beregnet på alarmanleggets varslingsutstyr. 

Endret av Woff
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...