Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Erfaringstråden for Ozempic og Wegovy


Gjest 73c13...d0a

Anbefalte innlegg

Og da var det en sak om Ozempic som slankemiddel igjen:
https://www.dagbladet.no/nyheter/kjempefrustrerende-1/81141446
Monica Lauritsen (49) ikke lenger hadde råd til å bruke Ozempic som slankesprøyte..
Nå er altså Ozempic definert som legemiddel for de som har diabetes 2 og legen i dette tilfellet har altså skrevet ut resept til tross for at vedkommende burde vite BEDRE.
Tok forøvrig månedens siste sprøyte med Ozempic og gruer meg LITT til morgendagens veiing ettersom jeg frykter at påskegodterier har negativt utslag på vekta.. Jeg er litt bekymret for virkningen nå, merker at det frister for mye å proppe meg med godsaker.. 
Men jeg får bare HÅPE at det går veien!
Denne var det også linket til:
https://www.diabetes.no/om-oss/nytt-fra-forbundet/nytt-fra-forbundet-2024/mangel-pa-ozempic--ikke-ta-medisinen-var/
https://www.dagbladet.no/mote-og-livsstil/kanskje-min-eneste-utvei/81048678

 (Da var det 200 svar i tråden..)
 

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg leste raskt igjennom artikkelen og bet meg fast i utsagnet "jeg spiste som før...". er ikke det oppskriften på å gå opp igjen? Bruk av Ozempic er jo bare en quickfix for å gå ned i vekt. Det må permanente endringer til for å holde en redusert vekt. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Vil heller ikke si at semaglutid (bare for å dra Wegovy og Ozempic under samme betegnelse) er noen quick fix, men ett hjelpemiddel. Jeg har valgt å være åpen rundt at jeg bruker semaglutid som ett hjelpemiddel for å gå ned i vekt, og hatt mange diskusjoner om hvorvidt det burde være et legemiddel som blir dekt av staten eller ikke. Noen av kommentarene jeg har fått rundt mitt standpunkt er "Om vi skal fikse overvekt med sprøyte så vil jo alle bare alle feite drite i mosjon og spise på McDonalds hver dag", som at de tror sprøyten bare magisk gjør at kroppen kvitter seg med fett. Det er akkurat samme prinsippet som gjelder med og uten sprøyte, mindre kalorier inn enn ut, og selv om semaglutid demper sult ved at magen og tarmene ikke tømmer seg like fort så er det fortsatt ingen problemer å overspise, faktisk kjenner jeg til en som har stått på semaglutid mye lenger enn meg som faktisk har økt i vekt. Spiser en mye lettfordøyelige matvarer med mye kalorier som sjokolade/godteri og gjør 0 for å endre vaner og diett så hjelper det lite. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (På 31.3.2024 den 8:56 PM):

gruer meg LITT til morgendagens veiing ettersom jeg frykter at påskegodterier har negativt utslag på vekta..

Var nok ikke noe å grue seg for den vekta HELDIGVIS. I følge log har jeg gått ned 1,1 kg de siste 5 dager, noe som er litt mer enn normalt. Ligger vel på rundt 1 kg ned i løpet av en til to uker, noe som er langt over hva Ozempic skal medføre etter det de selv skriver i pakningsvedlegget. Men jeg har jo skjerpet meg med kosthold da, håper å kunne feire 50 kg ned SNART! 🙂
Tror jeg har full kontroll over insulinforbruk / blodsukkerverdier også, frykten nå er at jeg snart er så normal at jeg mister medisinen på blå resept! 😷🤯

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siste dose 0,5 mg satt i dag og skal da opp på 1 mg neste uke. Nærmer meg 15 kilo vektnedgang fra start, 114 kilo i dagtidlig så ca 4 kilo ned fra siste vektoppdatering i tråden her som var 15. Mars. Har følt det har stoppet litt opp, og at jeg satt veldig lenge på 115-116 kilo, men som en sanity check var det greit å gå tilbake i tråden her å se at det faktisk kun har gått knappe 3 uker siden jeg var på 118 som jo egentlig er ganske stødig fremgang. At det ikke kommer til å gå like fort som det gjorde i starten på 128 kilo må vel bare forventes :)

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (3 timer siden):

Har følt det har stoppet litt opp, og at jeg satt veldig lenge på 1

Er det jeg føler også, men siden jeg har en log å kikke i ser jeg at nedgangen er veldig jevn selv om det bremser litt av og til. Uansett så skal du være glad for minus 15 kg! Aldeles sykt bra hvis du tenker på at du kun er ferdig med oppvarmingsrundene!! Ser lovende ut til bade-sesongen dette! 🤪 (Hvis du da ikke har mengder med Ozempic-hud da! Det som kalles 'grevinneheng'  på godt norsk.. 
Gratulerer og fortsett den gode jobben!

Lenke til kommentar

Går dere på Insulin eller Metformin i tillegg til Ozempic? Lurer litt på siden mitt blodsukker nå er godt innenfor normalen om jeg kanskje kan kutte ut Metformin, eller hvertfall prøve en periode uten for å se hvordan det går. Dette er sikkert noe jeg bør ta opp med min fastlege, men han blir borte frem til høsten og jeg føler ikke akkurat for å dra til en vikar med mindre jeg absolutt må.

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (19 minutter siden):

Jeg brukte Ozempic og Metaformin samtidig og kom meg innenfor normalverdien.

Bruker du fortsatt begge deler? Høyeste blodsukker jeg har målt etter max dose på Ozempic er rundt 6,5, så lurer litt på om jeg kunne ha klart meg uten Metformin.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
TheKims skrev (6 minutter siden):

Bruker du fortsatt begge deler?

Kortversjonen er nei. 

(den litt lengre historien er at jeg havnet på sykehus 25. august i fjor og er fremdeles innlagt. for å gjøre det enkelt for seg selv tror jeg sykehusene jeg har ligget på gir insulin istedenfor myldret som finnes av diabetesmedisin. jeg hadde blant annet blodforgiftning, som gav multi organsvikt, og nyrene mine tålte ikke å gå tilbake til Metaformin).

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (3 minutter siden):

Kortversjonen er nei. 

(den litt lengre historien er at jeg havnet på sykehus 25. august i fjor og er fremdeles innlagt. for å gjøre det enkelt for seg selv tror jeg sykehusene jeg har ligget på gir insulin istedenfor myldret som finnes av diabetesmedisin. jeg hadde blant annet blodforgiftning, som gav multi organsvikt, og nyrene mine tålte ikke å gå tilbake til Metaformin).

Å shit. Håper det går bra med deg. Dette er en av grunnen til at jeg vil bort fra Metformin. Har en kompis som også har havnet på sykehus med lever problemer etter Metformin.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
TheKims skrev (13 timer siden):

Dette er en av grunnen til at jeg vil bort fra Metformin. Har en kompis som også har havnet på sykehus med lever problemer etter Metformin.

Jeg var selv ikke veldig langt unna egen begravelse for noen få år siden. Jeg fikk akutt nyresvikt og hadde ikke alt for lenge igjen i følge sykehusets leger. Er beklageligvis av den typen som ikke vil 'forstyrre' unødvendig så jeg måtte altså hentes med ambulanse.. Dagen før hadde jeg vært hos fastlege, forøvrig samme fastlege som i sin tid hadde foreskrevet Metformin og samme lege som jeg hadde kontaktet ei uke tidligere med samme symptomer.. Han sa at dette gikk over.. Noe det altså ikke gjorde!
Etter noen timer / dager på sykehus fikk jeg klar tale: ALDRI mer bruk av Metformin hvis jeg ville fortsette å leve.. 
SJEKK forøvrig hva jeg skrev på forrige side! Dette tar altså ikke legene ALVORLIG nok! 
Det spesielle er at det står (fra legemiddelverket) at Ozempic skal foreskrives diabetes 2 pasienter som bruker Metformin, noe jeg altså ikke gjør lenger! Jeg har også seponert ut Jardiance og kan jo ta med at alt fungerer utrolig bra uten disse to, men MED Ozempic!

Lenke til kommentar

Og da har de fått svar på om dette med depresjon kommer fra Semaglutid eller ei:
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/mistenkte-svaert-alvorlige-bivirkninger-na-har-de-fatt-svar/16604851/
Nå har jeg vel ikke sagt at jeg alltid blir deprimert etter hver dose, men at det har en tydelig sammenheng tviler jeg ikke på!
Nå for tiden blir jeg bare deprimert hver gang jeg veier meg jeg da! 🙂
Vekta står jo så fordømt stille! Og jeg VIL ned 5-6 kg til før bikinisesongen begynner! (Ikke det at JEG bruker bikini, men jeg studerer jo de som bruker de utrolig små plaggene med stor interesse og velbehag!)
Veldig synd at i artikkelen, omtalte Tore ikke har blitt kontaktet om dette, men de har vel nok andre som ikke er plaget kanskje!  

Lenke til kommentar

Første uke på 1 mg snart unnagjort. Første dosen jeg har merket noen betydelige bivirkning på, en del kvalme og har de siste dagene føltes litt som en kamp å faktisk tvinge i seg nok mat iløpet av en dag. Spiser ikke fordi jeg har lyst på mat, men mer for at en faktisk må spise noe. Ikke noe veldig dramatiske greier som ikke går å leve med en periode, men håper det går seg til etterhvert som kroppen venner seg til den høyere dosen. Har i det minste komt meg litt av platået jeg lå på på 114 kilo og har plutselig rast ned til å se 110 tallet på vekta, egentlig litt for fort 😅

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Har i det minste komt meg litt av platået jeg lå på på 114 kilo og har plutselig rast ned til å se 110 tallet på vekta, egentlig litt for fort

Gratulerer! Dette ser ut til å fungere bra! Jeg antar at du ikke bør trappe noe mer opp fra der du er nå, du må jo etterhvert få stabilisert både vekt og medisin-inntak. Vet ikke helt hva du mener med NOK mat da? Jeg har ingen sånne problemer men blir jo mett av smuler nå fortiden..
Den bivirkningen med kvalme går seg til og hvis du ikke spiser 'for mye' så bør du ikke bli kvalm.
Det som er surt nå er at du ikke bør spise ute lenger, kan fort koste mer enn det smaker (bokstavelig)! 🙂
Jeg regner med at du har en antatt slutt-vekt? Her hos meg nærmer den slutten seg nå, tror at før sommerferien så er jeg der jeg IKKE bør ta av mer! Da begynner vel regulering av dosene sånn at vekta er stabil over tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (20 minutter siden):

Gratulerer! Dette ser ut til å fungere bra! Jeg antar at du ikke bør trappe noe mer opp fra der du er nå, du må jo etterhvert få stabilisert både vekt og medisin-inntak. Vet ikke helt hva du mener med NOK mat da? Jeg har ingen sånne problemer men blir jo mett av smuler nå fortiden..
Den bivirkningen med kvalme går seg til og hvis du ikke spiser 'for mye' så bør du ikke bli kvalm.
Det som er surt nå er at du ikke bør spise ute lenger, kan fort koste mer enn det smaker (bokstavelig)! 🙂
Jeg regner med at du har en antatt slutt-vekt? Her hos meg nærmer den slutten seg nå, tror at før sommerferien så er jeg der jeg IKKE bør ta av mer! Da begynner vel regulering av dosene sånn at vekta er stabil over tid.

Takker :) Nei jeg blir nok stående på 1 mg tipper jeg om ikke noe endrer seg de neste 3 ukene. Med nok mat tenker jeg mest på at en bør få i seg enn viss mengde med kalorier om dagen selv om en er på slankern, har jo vært heldig nok til å få ett møte med en ernæringsfysiolog og lagt plan for vektnedgangen. Skal helst ikke under 1500 kalorier om dagen som var veldig greit å forholde seg til frem til denne uka når jeg virkelig har slitt med å rett og slett få i meg nok kalorier for å følge planen 😅. Poenget med det er jo å få en gradvis vektnedgang som ikke roter til stoffskiftet å sender kroppen helt i sparemodus

Målvekten min er 85 kilo som på min høyde gir en normal kroppsvekt etter BMI skalaen, så har fortsatt 25 kilo til jeg skal ned før jeg sier meg fornøyd. 🧐

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (5 minutter siden):

1500 kalorier om dagen

Godt du har en ernæringsfysiolog bak dette da! Tror nok jeg ikke er i nærheten der selv gitt, har ikke sjekket men er nok godt under 1000, nærmere 500 vil jeg tro. Egen erfaring der fra tiden rundt 40 års alder. da satte jeg selv en maksimumsgrense på totalt 300 kalorier i døgnet. Dette var med ganske mye trening i tillegg. Vekta raste ned til 67 kg på det minste og innrømmer glatt at 300 er forferdelig lite! 🙂
Veldig fornuftig å bruke litt tid på dette ja. (Mitt mål er 50 kg ned på 18 måneder..) Problemet som kommer er å HOLDE dette over lang tid, så det er fornuftig å loggføre litt sånn at du følger med.

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Flere problemer med "slankesprøyter":
https://www.document.no/2024/04/26/slankesproyter-kan-gi-alvorlige-bivirkninger/
Mulig at John Martin Johansen (artikkelforfatter) ikke har peiling på at dette IKKE er 'slankesprøyter' men derimot en viktig medisin for folk som HAR diabetes og som sliter med å kontrollere hva som skjer..
Ikke vet han at det finnes flere enn EN sånn heller:  "I Norge kan disse sprøytene ikke fås på blå resept, kun på hvit resept, noe som vil si at pasientene er nødt til å betale for medisinen selv."
JEG får Ozempic på blå resept for tredje år på rad nå. Wegovy derimot er riktignok for folk som ønsker vektnedgang, men er altså SAMME virkemiddel som Ozempic (Semaglutid), noe John Martin Johansen garantert burde vite!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...