Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Erfaringstråden for Ozempic og Wegovy


Gjest 73c13...d0a

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg prøvde tidligere å advare mot dette fra vitenskapelig hold, men det var veldig upopulært i denne tråden, så jeg stoppet å poste om det.

Det document.no viser til er litt av det som finnes nå om info ang medisinen. Bare søk litt på YouTube f.eks så får du mer av hele bildet. Medisinen etterligner et hormonstoff som bare eksisterer relativt kort tid etter at man har spist og lar en kopi av dette sirkulere i kroppen konstant. Dette påvirker ekstremt mye i kroppen.

Selv Novo Nordisk som lager denne medisinen går ut med viktigheten av kosthold og livsstil, sannsynligvis fordi de internt vet mer enn de sier offentlig og det står enorme verdier på spill.

Hvis en ser på slankemedisin historisk sett så har de effektive alltid endt opp med å bli trukket fra markedet når man får se hele bivirkningsbildet. Tror nok det er sannsynlig at dette kommer til å skje i dette tilfellet også.

Edit: var på et foredrag som bla annet tok opp den kommende utviklingen av slik medisin, og det som ligger i pipeline nå er medisiner som har ca 3 ganger så mye effekt ved hjelp av å kombinere flere mekanismer, så slik medisin blir nok tilgjengelig framover selv om det som er på markedet nå skulle bli trukket tilbake. Semaglutid finnes også i tablettform for de som ikke liker sprøyter. De fleste vet enda ikke om dette selv om det er tilgjengelig på resept i Norge.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke lest alt i tråden så beklager at jeg spør om ting som sikkert er besvart før, samt at jeg forstår at man helst ønsker å kun snakke om erfaringer (men jeg vet ikke om andre passende tråder for disse spørsmålene, beklager):

1) Må man ha resept fra lege for å kjøpe dette? Leste noe om hvit resept som jeg tolker slik at man får tilgang på medikament men betaler fullpris.

2) Hvor får man kjøpt dette?

3) Pris månedsforbruk når man betaler selv?

 

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
33 minutes ago, The Very End said:

Nå har jeg ikke lest alt i tråden så beklager at jeg spør om ting som sikkert er besvart før, samt at jeg forstår at man helst ønsker å kun snakke om erfaringer (men jeg vet ikke om andre passende tråder for disse spørsmålene, beklager):

1) Må man ha resept fra lege for å kjøpe dette? Leste noe om hvit resept som jeg tolker slik at man får tilgang på medikament men betaler fullpris.

2) Hvor får man kjøpt dette?

3) Pris månedsforbruk når man betaler selv?

 

1) Dette er medisin som er reseptbelagt i Norge.

2) Kun apoteker selger dette, men har tidvis leveringsproblemer

3) https://www.felleskatalogen.no/medisin/wegovy-flextouch-novo-nordisk-721953 (pris varierer med dose)

Ozempic gis med refusjon til Diabetes-pasienter som kvalifiserer

Endret av vidor
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

 

vidor skrev (1 time siden):

(pris varierer med dose)

Og hvis du ikke liker å klikke på linker så ser altså tabellen ut som følger:
Måneds-kostnadene er det samme som en linje i tabellen, og forklaringen på doser er at du skal trappe opp fra den første linja til neste etter hvert, normalt etter 1 måned.
"Dosen bør økes opptil 2,4 mg (vedlikeholdsdose) eller til maks. tolererte dose oppnås. Ukentlige doser over 2,4 mg anbefales ikke."
Etter et halvår kosta moroa 13.794,-  og neste halvår koster 18.237,- (Totalt første år 32.031,-)
Neste år kommer på 36.474,- (PLUSS legeutgifter da dette SKAL følges opp av lege.)
Novo Nordisk sier ingenting om hvor LENGE du må bruke dette, de ønsker vel at du bruker dette hele livet... (Blir jo penger av sånt ser du..) 😷🤬

Styrke Pakning
Varenr.
Refusjon Pris (kr) R.gr.
0,25 mg 1,5 ml (ferdigfylt penn)
418253

-

1 746,40 C
0,5 mg 1,5 ml (ferdigfylt penn)
534716

-

1 746,40 C
1 mg 3 ml (ferdigfylt penn)
191243

-

1 746,40 C
1,7 mg 3 ml (ferdigfylt penn)
409687

-

2 475,80 C
2,4 mg 3 ml (ferdigfylt penn)
386270

-

3 039,50 C

 

Endret av Woff
Lenke til kommentar
vidor skrev (2 timer siden):

Det document.no viser til er litt av det som finnes nå om info ang medisinen.

Aldeles riktig! Dette er tatt med i oversikten over bivirkninger.
JEG tok det med for at det er jo publisert (som mange av linkene jeg har nevnt).

vidor skrev (3 timer siden):

men det var veldig upopulært i denne tråden

Får da ikke håpe at det er upopulært å kommentere fakta?

Lenke til kommentar
The Very End skrev (2 timer siden):

1) Må man ha resept fra lege for å kjøpe dette? Leste noe om hvit resept som jeg tolker slik at man får tilgang på medikament men betaler fullpris.

Ettersom du har fått gode svar på resten så svarer jeg bare på denne. 

Wegovy får man bare på hvit resept ja som betyr at du betaler hele beløpet for medisinen selv, kravene som stilles for at du skal få resept på det er at du enten har en BMI på over 30 eller at du har en BMI på over 27 og har en følgesykdom av overvekt, eksempelvis høyt blodtrykk, diabetes type 2, høyt kolesterol eller søvnapne.  

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (4 timer siden):

Jeg prøvde tidligere å advare mot dette fra vitenskapelig hold, men det var veldig upopulært i denne tråden, så jeg stoppet å poste om det.

Det document.no viser til er litt av det som finnes nå om info ang medisinen. Bare søk litt på YouTube f.eks så får du mer av hele bildet. Medisinen etterligner et hormonstoff som bare eksisterer relativt kort tid etter at man har spist og lar en kopi av dette sirkulere i kroppen konstant. Dette påvirker ekstremt mye i kroppen.

Selv Novo Nordisk som lager denne medisinen går ut med viktigheten av kosthold og livsstil, sannsynligvis fordi de internt vet mer enn de sier offentlig og det står enorme verdier på spill.

Hvis en ser på slankemedisin historisk sett så har de effektive alltid endt opp med å bli trukket fra markedet når man får se hele bivirkningsbildet. Tror nok det er sannsynlig at dette kommer til å skje i dette tilfellet også.

Edit: var på et foredrag som bla annet tok opp den kommende utviklingen av slik medisin, og det som ligger i pipeline nå er medisiner som har ca 3 ganger så mye effekt ved hjelp av å kombinere flere mekanismer, så slik medisin blir nok tilgjengelig framover selv om det som er på markedet nå skulle bli trukket tilbake. Semaglutid finnes også i tablettform for de som ikke liker sprøyter. De fleste vet enda ikke om dette selv om det er tilgjengelig på resept i Norge.

Som alt i den medisinske verden så er det en nytte mot risiko (kost mot nytte prinsippet) analyse som må utføres før en gir pasienter en medisin, da alle medisiner har potensielle bivirkninger. For en som lider av sykelig fedme er dette kost mot nytte prinsippet ganske enkelt, da bivirkningene av å være sykelig overvektig er verre enn de potensielle bivirkningene av semaglutid. Ozempic ble og først godkjent i 2017 så det har vært 8 år på markedet så det er heller ikke en spesielt lite utprøvd medisin, så din hypotese om at denne kommer til å bli trekt fra markedet deles ikke med mange. Man må være særs kildekritisk når man leser seg opp på slikt, youtube er ofte en svært dårlig kilde hvor mange typisk naturmedisin kvakksalvere får en plattform for å spre sine potensielt farlige råd. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Man må være særs kildekritisk når man leser seg opp på slikt, youtube er ofte en svært dårlig kilde hvor mange typisk naturmedisin kvakksalvere får en plattform for å spre sine potensielt farlige råd.

Ikke bare kildekritisk, men bruk hodet SELV!
Stoffet Semaglutid er IKKE nytt, det har eksistert lengre enn Covid og har ikke på langt nær samme 'kill-rate'..

Jeg for min del vil benytte Semaglutid i form av Ozempic så lenge jeg drar nytte av dette.
Jeg er fortsatt overvektig og når målet er nådd (mindre enn 75 kg og helst ned 50 kg fra starten) regner jeg med å trappe ned forsiktig til jeg finner en dosering jeg kan leve med. Håper selvsagt på at sluttdose blir null da! Men inntil da så er full dose i bruk, seinest i dag fikk kroppen sine ukentlige 2 mg.. 🙂 

Endret av Woff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Evil-Duck said:

Man må være særs kildekritisk når man leser seg opp på slikt, youtube er ofte en svært dårlig kilde hvor mange typisk naturmedisin kvakksalvere får en plattform for å spre sine potensielt farlige råd. 

Ja, er veldig klar over dette og sier ikke noe som kommer fra ukredible kilder.

Tingene jeg videreformidler her kommer alle fra leger som har muligheten til å si sannheten fordi dem ikke lengre er redd for å miste lisensen sin for å praktisere av ulike grunner. Svært få leger har denne muligheten, og enda færre av dem er på YouTube og deler slik tidlig informasjon. De jeg refererer til har gjerne lagt om driften sin til å jobbe mer med ernæring og livsstil og praktiserer gjerne etter prinsipper som funksjonell medisin el.l, slik som f.eks Mark Hyman (MD) gjør.

Har selv snakket med norske leger som subtilt og indirekte klager over hvor mye de egentlig er bundet på hender og føtter i forhold til hva de kan og ikke kan gjøre innenfor rollen sin. De får rett og slett ikke lov til å forholde seg til ny og mengde-kredibel forskning som motsier noe som er gjeldene praksis og retningslinjer. Dette stemmer også med mine egne observasjoner.

Hva som kommer til å skje med Semaglutid vil jo uansett vise seg over tid. Jeg er av den oppfatning at bruken av stoffet ikke har nådd store salgsvolumer før i den senere tid, så tilbakemeldingene har nok også vært noe begrenset. Det kan jo være den blir behandlet som statinene ble. Jeg er fremdeles av den formening at 9 av 10 som får statiner får i sum mer negativt ut av dem enn det er verdt bl.a. fordi den demper enzymet (HMG CoA reductase) som er den eneste veien å lage Q10 på som er helt essensielt for energiproduksjonen i kroppen men blir pushet ut til vanlige folk som ikke har kolesterolverdier som er bedre enn topp-atleter(!) i USA. Det ble i sin tid produsert en statintype som inkluderte Q10, men den forsvant av markedet.

Legen jeg var på foredrag med jobber med fedmeproblematikk til daglig og prøvde selv Mysimba, men ga opp etter noen uker p.g.a bivirkninger. Jeg tenker jo mitt når en slik profesjonell fagperson velger å ikke prøve Semaglutid som han også skriver ut ofte til sine pasienter.

Folk må gjerne ta det av medisiner de føler fungerer for seg. Håper bare det viser seg å bli en gevinst som er verdt det, også over tid.

Skal la dere få vært i fred igjen nå, og beklager postingen.

 

Lenke til kommentar
Gjest 73c13...d0a

Trådstarter her.

Og jeg går til en indremedisiner, altså en lege med spesialitet på denne type ting, som bare har positive ting å si om Ozempic/Wegovy.

Så da har man like mye "dokumentasjon" for dette, som mot.

 

Anonymous poster hash: 73c13...d0a

Lenke til kommentar

Hei TS.. 

Beklager at jeg har surret til tråden din med mange innlegg, men temaet er høyaktuelt for meg som du sikkert skjønner! 

Som sagt "Stoffet Semaglutid er IKKE nytt, det har eksistert lengre enn Covid og har ikke på langt nær samme 'kill-rate'.."
Vaksina for Covid har heller ikke overbevist noe veldig selv om landets øverste har gått god for den og de sittende politikerne også godkjente alt om bruken av denne! (Men skaffet seg taushetsrett / plikt i et par mannsaldre for å ha ryggen fri..) 

Hvordan går det meg deg og din bruk av Semaglutid da TS? Alt minst like bra som sist du var innom tråden?

Lenke til kommentar
Gjest 73c13...d0a
1 hour ago, Woff said:

Hei TS.. 

Beklager at jeg har surret til tråden din med mange innlegg, men temaet er høyaktuelt for meg som du sikkert skjønner! 

Som sagt "Stoffet Semaglutid er IKKE nytt, det har eksistert lengre enn Covid og har ikke på langt nær samme 'kill-rate'.."
Vaksina for Covid har heller ikke overbevist noe veldig selv om landets øverste har gått god for den og de sittende politikerne også godkjente alt om bruken av denne! (Men skaffet seg taushetsrett / plikt i et par mannsaldre for å ha ryggen fri..) 

Hvordan går det meg deg og din bruk av Semaglutid da TS? Alt minst like bra som sist du var innom tråden?

Ikke noe problem med masse innlegg, men jeg tar ikke document.no for en seriøs kilde til korrekt informasjon, for å si det sånn (jeg vet at det ikke var du som refererte til nettstedet, altså).

Nei, for meg har det stoppet opp for lengst. Jeg gikk ned 20kg, og står bom fast.

Men hadde det ikke vært for Ozempic, så hadde jeg nok vært opp de 20kg igjen, for jeg spiser helt håpløst for tiden (pga personlige problemer). Ozempic gjør at det er begrenset hva jeg klarer å presse i meg av mat.

Å ha en spiseforstyrrelse er ekstremt slitsomt. Det blir som å si til en alkoholiker at "du får ta ett lite glass vodka hver dag, men ikke noe mer!"

Anonymous poster hash: 73c13...d0a

Lenke til kommentar

Takk for svaret, og ikke uventet at det har stoppet opp. Det er jo det de antyder i pakningsvedlegg og annet materiale at du kan regne med av vektreduksjon. At JEG har nærmet meg 50 kg ned skyldes nok Ozempic, men også min måte å gjøre dette på! (Jeg er ganske stri når jeg bestemmer meg for noe!)
Synd å lese at du sliter med andre problemer, som vanlig så tviler jeg på at du fortjener de! Bare PM meg hvis det er noe jeg kan hjelpe deg med! 
Jeg har absolutt innsett at jeg har spise-problemer jeg også. men med hjelp av Ozempic har jeg utrolig bra kontroll på det enn så lenge! 🙂
Er redd for at det var MEG som linket til Document og det idiotiske innlegget av John Martin Johansen (artikkelforfatter), men jeg linker til alt som jeg finner om Semaglutid da jeg mener som nevnt over her at folk som er gamle nok til å lese her absolutt er i stand til å bruke eget hode og klare å skille elendig fra bra innlegg! 🙂

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (På 28.4.2024 den 1:41 PM):

Ja, er veldig klar over dette og sier ikke noe som kommer fra ukredible kilder.

Tingene jeg videreformidler her kommer alle fra leger som har muligheten til å si sannheten fordi dem ikke lengre er redd for å miste lisensen sin for å praktisere av ulike grunner. Svært få leger har denne muligheten, og enda færre av dem er på YouTube og deler slik tidlig informasjon. De jeg refererer til har gjerne lagt om driften sin til å jobbe mer med ernæring og livsstil og praktiserer gjerne etter prinsipper som funksjonell medisin el.l, slik som f.eks Mark Hyman (MD) gjør.

Har selv snakket med norske leger som subtilt og indirekte klager over hvor mye de egentlig er bundet på hender og føtter i forhold til hva de kan og ikke kan gjøre innenfor rollen sin. De får rett og slett ikke lov til å forholde seg til ny og mengde-kredibel forskning som motsier noe som er gjeldene praksis og retningslinjer. Dette stemmer også med mine egne observasjoner.

Hva som kommer til å skje med Semaglutid vil jo uansett vise seg over tid. Jeg er av den oppfatning at bruken av stoffet ikke har nådd store salgsvolumer før i den senere tid, så tilbakemeldingene har nok også vært noe begrenset. Det kan jo være den blir behandlet som statinene ble. Jeg er fremdeles av den formening at 9 av 10 som får statiner får i sum mer negativt ut av dem enn det er verdt bl.a. fordi den demper enzymet (HMG CoA reductase) som er den eneste veien å lage Q10 på som er helt essensielt for energiproduksjonen i kroppen men blir pushet ut til vanlige folk som ikke har kolesterolverdier som er bedre enn topp-atleter(!) i USA. Det ble i sin tid produsert en statintype som inkluderte Q10, men den forsvant av markedet.

Legen jeg var på foredrag med jobber med fedmeproblematikk til daglig og prøvde selv Mysimba, men ga opp etter noen uker p.g.a bivirkninger. Jeg tenker jo mitt når en slik profesjonell fagperson velger å ikke prøve Semaglutid som han også skriver ut ofte til sine pasienter.

Folk må gjerne ta det av medisiner de føler fungerer for seg. Håper bare det viser seg å bli en gevinst som er verdt det, også over tid.

Skal la dere få vært i fred igjen nå, og beklager postingen.

 

Når du drar frem ting som "funksjonell medisin" så vet man at man er på ville veier med kildene sine, det er psudovitenskap og Mark Hyman er en kvakksalver som tjener store penger på dette kvakksalveriet. Ellers har fastlegen jeg selv går til gått på wegovy for vektreduksjon, så jeg tenker jo mitt når en slik profesjonell fagperson velger å prøve semaglutid som han og også skriver ut ofte til sine pasienter, bare for å vri litt på det :)

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...