Gå til innhold

Hvordan betale for lading?


Deechon

Anbefalte innlegg

Jeg må ha lånebil siden hovedbilen min er på verksted for øyeblikket. Lånebilen jeg skal få i morgen er en nissan leaf. Problemet mitt er at jeg har nesten aldri kjørt elbil før, og har aldri ladet en elbil heller. Jeg lurer derfor på om det er mulig å betale for lading med Vipps/bankkort? Jeg har ikke ladeplass hjemme, så må bruke circle k.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Desverre er det fortsatt vanskelig å betale uten å ha en egen separat ladeavtale. Last ned elton eller elli og opprett konto på en av de om du har android/epletelefon, hvis ikke kan det bli utfordrende å få til noe på kort varsel siden du da trenger en NFC tag, men godt mulig at du kan bruke Vipps. Siden du sier cirkle-k er alternativet ditt så pass på at de har ChaDeMo kontakt siden leaf bruker denne og ikke CCS som er normalen nå.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Hvis du ikke har ladeplass hjemme, og det virker som bilen skal være en stund på verksted?

Så hadde jeg krevd en ICE bil. Det er en ulempe for deg med elbil. Ikke finn deg i det.

De må i hvert fall hoste opp en type 2 kabel, så du får ladet, eller dekke hurtigladningen.

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eviny, Circle K, Mer og Ionity er dei dyraste på drop in lading for tida. Kostar 7,80-8,40kr/kWt.
Leaf må vere det verste ein kan få som lånebil sidan ein er svært avgrensa når det gjeld operatør.

Ville nok ha sjekka om det er ein Recharge stasjon i nærleiken. Ser det er ein del som tek rundt 7,49kr/kWt.
Sist eg brukt ein slik med Fortum Charge & Drive appen så kosta det meg 7,34kr/kWt.
Recharge har ikkje eige app så du kan bruke fleire ulike. Gå inn på https://rechargeinfra.com/no/ scroll ned så ser du ladeleverandører.

Lenke til kommentar

Elbil er digg 😍 .. når du kan lade gratis på jobben.

Vel, hvor lenge skal du låne/leie Nissan Leaf??? Noen dager, uker ???

ELTON-app er enkelt - ikke den billigste. Eller finne seg en XY-stasjon e.l. de viser KWH-pris på stolpen/tavlen. Hovedsaken er at du få ladet ... ikke noe moro å stå et sted med flat batteri! Det spørs hvor du bor hen - hvilke ladestasjoner som finnes i området! Er nemlig et herk om man ikke har riktig APP .... er dessverre som om du må ha "bensinkort" for hver annet merke! Men det skal bli bedre .... 

 

Personlig så har jeg CMH (ChargeMyHyundai) siden jeg har en e-KONA, ShellRecharge (siden det skal gå internationalt) og TESLA (de åpnet de fleste ladestajoner i norden for IKKE TESLA).  Men har kun brukt CMH (siden jeg fikk 1-2000kr i ladepenger pga batteribytte) og TESLA-APP ensålenge.

 

Endret av ca119
Lenke til kommentar

No kan Fortum Charge & Drive appen brukast på endå fleire stasjonar.
Fekk epost om at den no kan brukast på Ionity, Mer, E.ON, Virta osv. Ein sjekk no visar ingen av Mer sine stasjonar så dei kjem vel inn etter kvart.
Ser også EVBOX er med i appen, men dei er vel for det meste Type 2 AC her i landet, altså <22kW.

Endret av Gazer75
Lenke til kommentar
ca119 skrev (17 timer siden):

Vel, hvor lenge skal du låne/leie Nissan Leaf??? Noen dager, uker ???

Det kan se ut som at jeg må ha den til slutten av juli. Jeg låner den av familie og ikke profesjonell utleier. 

 

Det som gjør hele dette opplegget litt kinkig er at jeg skal reise veldig mye de neste ukene, jeg skal blant annet til bergen (fra oslo) og til sverige og danmark, og all denne kjøringen skal jeg bruke leafen til.

 

Men jeg har fått gode svar her så dette går nok bra. Har ikke ladet enda da jeg nettopp fikk bilen og ikke har kjørt så mye med den enda.

Lenke til kommentar
55 minutes ago, Deechon said:

Det som gjør hele dette opplegget litt kinkig er at jeg skal reise veldig mye de neste ukene, jeg skal blant annet til bergen (fra oslo) og til sverige og danmark, og all denne kjøringen skal jeg bruke leafen til.

Håpar det er ein nyare Leaf med minst 40kWt batteri :)
 

Endret av Gazer75
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Deechon said:

Det er en 18' modell som jeg tror har 50kwt. Den har nesten 28 mils rekkevidde når der er så varmt som det er nå. 

Er 40 eller 62kWt på nyare Leaf. Er nok 40 du har om den visar under 300km.

Veit du om den har 6,6kW ombord lader? Meiner det er tilvalg. Standard på Leaf er kun 3,6kW.
Hurtiglading via Chademo vil maks vere 46kW

Endret av Gazer75
Lenke til kommentar
10 minutes ago, ITtraktor said:

Har ikkje Leaf 2.0 Type 2 kontakt i bilen også?

Ein slik kabel bør jo vere med når bilen er ny også.

Endret av Gazer75
Lenke til kommentar

Nå er det ikke meningen å holde denne tråden gående lenger enn nødvendig men kan si at jeg nå omsider har fått ladet denne bilen.

 

Det gikk helt fint. Ladehastigheten er litt treig, men ikke værre enn at jeg tar en burger + drikke mens jeg venter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Deechon said:

Det gikk helt fint. Ladehastigheten er litt treig, men ikke værre enn at jeg tar en burger + drikke mens jeg venter.

Derfor er hjemmelading alfa omega. Jeg skjønner at du ikke har denne muligheten. Men hvis du kjenner noen med lader for vanlig stikkontakt som kan låne denne bort, og den ikke trekker mer enn 8A så kan du sannsynligvis lade hjemme hvis du har en stikkontakt tilkoblet en 10A kurs.

OBS: Ikke bruk skjøteledning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...