Gå til innhold

📢 Nytt varslingssystem i Norge.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
frohmage skrev (4 timer siden):

Det skjønner jeg. Lurte på om det var en smart måte å sette alarmen på "for all fremtid" 🙂 Takk likevel!

Sjekk kalenderen du bruker. Ofte mulig å sette opp litt detaljerte repetisjoner der. 

I tillegg lagres det i skyen, i stedet for å være koblet til en lokal alarm-innstilling på telefonen din.

 

Nedenfor er skjermbilde fra Apple Kalender og Google Calendar.

IMG_3738.thumb.png.4b1a0d6a020cd2dbc45945bbd8d68a50.pngIMG_3739.thumb.jpeg.babe07acd750ef31f222653b72c38dac.jpeg

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (1 time siden):

Sjekk kalenderen du bruker. Ofte mulig å sette opp litt detaljerte repetisjoner der.

Tusen takk! Prøvde på pc i sta, men fikk det til på mobilen nå. Perfekt 🙂

edit: Bruker Google sin kalender. Ser nå at det (selvfølgelig) går an på pc også

Endret av frohmage
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (9 timer siden):

Sjekk kalenderen du bruker. Ofte mulig å sette opp litt detaljerte repetisjoner der. 

I tillegg lagres det i skyen, i stedet for å være koblet til en lokal alarm-innstilling på telefonen din.

 

Nedenfor er skjermbilde fra Apple Kalender og Google Calendar.

IMG_3738.thumb.png.4b1a0d6a020cd2dbc45945bbd8d68a50.pngIMG_3739.thumb.jpeg.babe07acd750ef31f222653b72c38dac.jpeg

Det stemmer jo ikke med "hver 6. måned": det er 5 og 7 måneder. Det lar seg jo løse med 2 årsrepeterende programmeringer, men dog.

https://www.nodvarsel.no/test-av-nodvarsel/

Sitat

Tyfonene testes hvert halvår, den andre onsdagen i januar og den andre onsdagen i juni.

 

Endret av trikola
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hold på å skrive: "Hva er DAB?".

Man når garantert kun en mikroskopisk del av befolkningen med DAB i en krisesituasjon med strømbrudd.

En offisiell mobil-app og/eller nettside (DSB.NO) kunne nås av alle mobiler og batteridrevne datamaskiner med mobildata.

At mobildata er nede kan jo være men vi har 3 ulike mobilnett og pålagt innenlandsk roaming i krisetider krever ikke mer enn et politisk vedtak. (*)

P.S. Når det er skrevet kom jeg på at min eneste DAB-radio i huset - klokkeradio ved senga - har en fasttilkoblet plugg-strømforsyning. Hvorfor det? Kanskje jeg kan skille de og drive radioen med et batteri?

(*) teknisk er det ingen problem: ICE har i dag roaming der hvor de ennå ikke har dekning

Endret av trikola
Lenke til kommentar
trikola skrev (52 minutter siden):

Det stemmer jo ikke med "hver 6. måned": det er 5 og 7 måneder. Det lar seg jo løse med 2 årsrepeterende programmeringer, men dog.

https://www.nodvarsel.no/test-av-nodvarsel/

 

Takk! Jeg kan tydeligvis ikke telle.

To ulike repeterende events er enklest da, ja.

 

trikola skrev (12 minutter siden):

Hold på å skrive: "Hva er DAB?".

Man når garantert kun en mikroskopisk del av befolkningen med DAB i en krisesituasjon med strømbrudd.

En offisiell mobil-app og/eller nettside (DSB.NO) kunne nås av alle mobiler og batteridrevne datamaskiner med mobildata.

At mobildata er nede kan jo være men vi har 3 ulike mobilnett og pålagt innenlandsk roaming i krisetider krever vel ikke mer enn et politisk vedtak.

P.S. Når det er skrevet kom jeg på at min eneste DAB-radio i huset - klokkeradio ved senga - har en fasttilkoblet plugg-strømforsyning. Hvorfor det? Kanskje jeg kan skille de og drive radioen med et batteri?

Jeg har en DAB-radio som drives av enten batterier, eller strømnettet. Siden den står like ved en stikkontakt, er den i vårt hus alltid koblet til strømnettet. Men om jeg husker å kjøpe inn friske batterier, vil den altså fungere en stund på batteri-drift.

PS: DAB krever mer strøm enn FM på mottaker-siden, da signalene må dekodes på et noe mer krevende vis, før man får lyd. I tillegg støtter teknologien et rikere lydbilde, som jeg antar også betyr høyere strømforbruk? Kanskje? Dekodingen er hvertfall mer krevende! 

Så der ett lite AAA-batteri kunne drive en håndholdt FM-radio i dagevis, må vi ha langt fler batterier for å oppnå samme dekning. Jaja. 

FM er dødt og begravet. Det kommer nok ikke tilbake. I tillegg har vi gjort oss så avhengige av elektrisitet på mange andre områder, at et lengre strømbrudd vil få mange fatale konsekvenser. 

Lenke til kommentar

Jeg har en DAB-radio som lades opp med strøm, og den kan sikkert fungere en stund uten strøm, men ikke så lenge som en radio man putter batterier inn i.

Mat for 3 døgn, radioen bør kanskje holde litt lenger...

Jeg lader iPhone nesten hver dag, rart at man i 2024 ikke får til bedre enn det. Sports-klokker holder på strømmen i ca. en uke.

Man skal i krisesituasjoner få info fra en radio. De fleste har sluttet å bruke radioapparater nå, og varslene sendes ut på mobil. Må si det virker litt bakstreversk.

Endret av Subara
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (27 minutter siden):

PS: DAB krever mer strøm enn FM på mottaker-siden, da signalene må dekodes på et noe mer krevende vis, før man får lyd. I tillegg støtter teknologien et rikere lydbilde, som jeg antar også betyr høyere strømforbruk? Kanskje? Dekodingen er hvertfall mer krevende! 

Ja stort straumforbruk er også ein av ulempane med DAB-radio. Det sagt så blir dette på mange DAB-radioar delvis kompensert ved at det er eit relativt stort innebygd batteri.

Dersom det er fare for langvarig straumbrot så kan det være at ein må vurdere å rasjonere batteriet slik at ein berre slår på radioen kvar heile time for å høyre om det er oppdatering på nyheitssendinga.

DAB-radioen med best batteritid vil nok for dei fleste være bilradioen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (59 minutter siden):

FM er dødt og begravet. Det kommer nok ikke tilbake. I tillegg har vi gjort oss så avhengige av elektrisitet på mange andre områder, at et lengre strømbrudd vil få mange fatale konsekvenser. 

Man vet ikke...

FN skal for en stund siden ha slått fast at FM-nettet skal være den generelle 'nødkanalen' i verden - har ikke noen kilde.

Det finnes jo også bare ett land i verden som har slått av FM-nettet: Norge - og mange land i verden som ikke har og ikke vil innføre DAB

Føyer seg pent inn i rekken av NRK-brølere som

  • innføring av digital-TV-standard som det ikke fantes TV-apparater for og alle måtte kjøpe settop-bokser som kort tid etterpå havnet på returstasjonen
  • standardisere på DAB og kort tid etterpå DAB+ og alle DAB-apparater måtte kastes
  • FM-slukking - sic

Min DAB-vekkeklokke kjøpte jeg i Sverige på tilbud. Hvorfor tilbud?

Endret av trikola
  • Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (17 minutter siden):

Man vet ikke...

FN skal for en stund siden ha slått fast at FM-nettet skal være den generelle 'nødkanalen' i verden - har ikke noen kilde.

Det finnes jo også bare ett land i verden som har slått av FM-nettet: Norge - og mange land i verden som ikke har og ikke vil innføre DAB

Føyer seg pent inn i rekken av NRK-brølere som

  • innføring av digital-TV-standard som det ikke fantes TV-apparater for og alle måtte kjøpe settop-bokser som kort tid etterpå havnet på returstasjonen
  • standardisere på DAB og kort tid etterpå DAB+ og alle DAB-apparater måtte kastes
  • FM-slukking - sic

Min DAB-vekkeklokke kjøpte jeg i Sverige på tilbud. Hvorfor tilbud?

Sveits planlegger å stenge FM-nettet i 2024 (kilde). I Frankrike må alle radioer solgt fra 2020 støtte DAB+ (kilde), for å tilrettelegge for overgangen. I Storbritannia er digital radio større enn analog nå (kilde).

Finner dog ingen ting om at FN har vedtatt noe om FM-radio.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
trikola skrev (1 time siden):

Føyer seg pent inn i rekken av NRK-brølere som

  • innføring av digital-TV-standard som det ikke fantes TV-apparater for og alle måtte kjøpe settop-bokser som kort tid etterpå havnet på returstasjonen
  • standardisere på DAB og kort tid etterpå DAB+ og alle DAB-apparater måtte kastes
  • FM-slukking - sic

Det eg synes er verst er at dersom DAB-prosjektet hadde blitt utsatt nokre få år, så hadde vi alle hatt tilgang til digital radio nesten over alt via mobilnettet, då hadde vi ikkje trengt å sette opp ein heil masse DAB sendere i tillegg.

For dei aller fleste så er det ganske saumlaust å knytte mobiltelefonen til bilen for å streame radio, og dei aller fleste har også rikeleg store nok datapakkar til at slik radiostreaming kan foregå utan vesentleg kostnad.
DAB-radioane som folk har heime og på jobb kunne utmerket godt nytta tilgjengeleg wifi-nett.

Ein anna fordel er at med internett-radio så får ein plutseleg tilgang til alle verdens radiokanalar om ein vil, så då forsvinn mykje av argumentet med at med DAB-nett så kan ein tilby fleire radiokanalar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (7 minutter siden):

Det eg synes er verst er at dersom DAB-prosjektet hadde blitt utsatt nokre få år, så hadde vi alle hatt tilgang til digital radio nesten over alt via mobilnettet, då hadde vi ikkje trengt å sette opp ein heil masse DAB sendere i tillegg.

For dei aller fleste så er det ganske saumlaust å knytte mobiltelefonen til bilen for å streame radio, og dei aller fleste har også rikeleg store nok datapakkar til at slik radiostreaming kan foregå utan vesentleg kostnad.
DAB-radioane som folk har heime og på jobb kunne utmerket godt nytta tilgjengeleg wifi-nett.

Ein anna fordel er at med internett-radio så får ein plutseleg tilgang til alle verdens radiokanalar om ein vil, så då forsvinn mykje av argumentet med at med DAB-nett så kan ein tilby fleire radiokanalar.

Ulempen med radio over internett, er at hver tilkoblede enhet krever båndbredde, mens for DAB(+) er det ett signal som sendes ut, som alle kan lytte på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Håvard skrev (4 minutter siden):

Ulempen med radio over internett, er at hver tilkoblede enhet krever båndbredde,

Som er så lite (for radio) at det ikke trengs å nevne. Det betydde kanskje noe mer denne gangen, men NRK trodde vel også denne gangen at internett er en flopp og mobildata er iaf en flopp.

Spotify bruker tilsvarende båndbredde - lyd er lyd (mer eller mindre)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (13 timer siden):

Som er så lite (for radio) at det ikke trengs å nevne. Det betydde kanskje noe mer denne gangen, men NRK trodde vel også denne gangen at internett er en flopp og mobildata er iaf en flopp.

Spotify bruker tilsvarende båndbredde - lyd er lyd (mer eller mindre)

Må ikke Spotify, NRK og andre store aktører betale for båndbredden de sender ut? 

Det er forskjell på å kringkaste ett signal til tusenvis av lyttere, kontra å sende én og én (identisk) stream til hver lytter.

Forskjellen er ikke bare teoretisk. Den er der i praksis. Det er ikke gratis å ha servere som spytter ut masse gigabits pr sekund.

Drift og vedlikehold, samt betaling av båndbredde, taler for at en eller annen form for kringkasting er lurt å hvertfall vurdere ... 

Det sagt skulle jeg ønske streaming over mobilnettet var like billig som DAB. Og hva vet jeg - kanskje det tilogmed er det? Jeg har jo ikke snøring på kostnader de har med DAB-infrastrukturen. 😛

 

Komplett ubrukelig skrev (2 timer siden):

For ikke å snakke om at man oftere har dekning for 4G/5G og ikke DAB enn omvendt.. 

Og tenkt hvis alle midler brukt på å tilrettelegge for DAB, i stedet ble brukt på å forbedre 4G/5G-dekning i grisgrendt strøk?! (Jadda, innser at det er langt fra NRK til Telenor/Telia, så penger spart ett sted, blir selvfølgelig ikke tilgjengelig for private telefoni-selskap. Jaja.)

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (5 timer siden):

Det er forskjell på å kringkaste ett signal til tusenvis av lyttere, kontra å sende én og én (identisk) stream til hver lytter.

Forskjellen er ikke bare teoretisk. Den er der i praksis. Det er ikke gratis å ha servere som spytter ut masse gigabits pr sekund.

Drift og vedlikehold, samt betaling av båndbredde, taler for at en eller annen form for kringkasting er lurt å hvertfall vurdere ...

Det finnes Multicast. Det er en grunn hvorfor mange land IKKE har etablert DAB.

Sitat

Group communication may either be application layer multicast[1] or network-assisted multicast, where the latter makes it possible for the source to efficiently send to the group in a single transmission. Copies are automatically created in other network elements, such as routers, switches and cellular network base stations, but only to network segments that currently contain members of the group.

 

Endret av trikola
Lenke til kommentar
trikola skrev (22 minutter siden):

Det finnes Multicast. Det er en grunn hvorfor mange land IKKE har etablert DAB.

 

Multicast finnes absolutt. Og ble i tillegg forsterket/oppgradert med IP6. 👍

Dessverre hører jeg aldri om at noen bruker dette i praksis. 

Finnes det fungerende bruk av multicast over IPv4 eller IPv6? Altså at det fungerer i praksis, ikke bare teori?

Siden mange noder og enheter fremdeles presterer å dytte trafikken over IPv4, antar jeg man ikke kan basere seg på en ren v6-løsning? 🫣

 ---

Uansett, jeg støttet aldri nedleggelsen av FM, men ikke bare er senderne skrudd av. De er skrudd ned. Demontert! Solgt! Og fysisk sendt ut av landet. 🤯

Å skulle re-etablere FM hadde krevd innkjøp av ny infrastruktur, montering av denne over det ganske land, og en rekke andre fordyrende elementer. 

Kommer aldri til å skje!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...