Gå til innhold

Egen barnepride trenger vi det? Etiske/ideologiske sider med "Pridepress".


Anbefalte innlegg

Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (10 timer siden):

Fordi du gir de legitimitet ved å annerkjenne synet såpass at det fortjener å bli motsagt. Jeg nevnte allerede dette, hvorfor må jeg gjenta meg? Forutenom underholdningsverdien, fortjener ikke en som tror jorda er flat å bli imøtegått med rasjonell argumentasjon. Det samme gjelder homofober. Du vil aldri klare å overtale de med å imøtegå deres syn med rasjonell argumentasjon.

Du må gjerne gjøre det for å slå ihjel en time hvis du ikke har noe bedre å gjøre. Men hvis du innerst inne tror du kan overtale de til å se fornuft (igjen) bedrar du deg selv.

Gode argumenter sparer jeg for gode mennesker som har kapasitet eller potensiale til faktisk å analysere den motinformasjonen jeg gir.

Mennesker som bringer en emosjonell bagasje, som f.eks hat mot andre ut ifra hva de mener selv er rett eller galt ut ifra deres eget moralsyn hjelpes ikke ved å få oppmerksomhet og i deres eget syn legitimitet for deres forkvaklede vrangforestillinger. Du gjør de en bjørnetjeneste. Det eneste som hjelper på slike (kanskje) er en følelse av at folk ikke tar de alvorlig overhodet og at deres holdninger ikke aksepteres på et sosialt plan.

Men gir du ikke motsvar tar de det også som et bevis på at motsvar ikke eksisterer. I praksis forteller du dem at de har rett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heradon skrev (10 timer siden):

Morsomt at han har toleranse som fanesak, men er selv intolerant.

Det er et klassisk paradoks hvor liberal skal man være mot de illiberale. Hvis ideologien din er at man skal ha et fritt demokrati hvor folket får velge leder, hva gjør man hvis folket velger en leder som vil avvikle demokratiet?

Jeg er forøvrig enig i din observasjon: noen av de selverklært tolerante er slående intolerante. Kanskje er det slik at mengden toleranse vi er utrustet med er konstant, og når vi blir mer tolerante mot en gruppe/et syn, så må vi bli mindre tolerante mot en annen gruppe/ et annet syn? Jeg håper ikke det er slik.


Fra mitt ståsted så er ikke det å være selverklært tolerant (som beskrevet i innlegget ditt) ensbetydende med å være liberal (eller tolerant). Det handler mer om et sett meninger og ståsteder som typisk kommer som en «pakke» hvor man vil endre samfunnet (til det man anser som bedre) og de som mener noe annet anses som «mørke motkrefter», «bondetamper», «kristenfolket» eller det som verre er. Kritikken mot konservative muslimer er derimot typisk spak - øyensynlig fordi man anser at motkreftene er islamofobiske og vil derfor unngå å ha for mye felles med dem.

Disse venstre-progressive kan tenkes å ha «våpenisert» LGBTQ+ saken - ikke nødvendigvis fordi de er så veldig opptatt av trans-personer men fordi det lar dem sole seg i glansen som progressive redningsmenn og en mulighet til å «bevise» at deres ideologiske motstandere er mørkemenn.

På samme måte som noen høyre-konservative har «våpenisert» undertrykte kvinner i islam. Ikke nødvendigvis fordi de har så mye medynk med kvinner som nektes frihet, men fordi det lar dem sole seg i glansen som gode medmennesker og en mulighet til å pirke borti de venstre-progressive et sted hvor de veit det gjør vondt.

Og sånn går nu dagan…

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (20 minutter siden):

Så det du sier er at barnepride er en læresituasjon?

Siterer meg selv.. 

Sitat

Barnepride/minipride handler ikke om å gå i tog. Det handler å spre kunnskap og lære barn fra tidlig alder at man kan være den man vil, samt synliggjøre mangfoldet.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 timer siden):

Jeg tror at som 17-25-åring så er det mye som ikke er «satt», og viljen til å eksperimentere er stor.

Hvis man mener at seksualitet og legning er delvis dekoblet og like gjerne kan forstås som et spekter som noe binært så er det ikke overraskende om en ung mann eller kvinne eksperimenterer med sex med noen av samme kjønn eller føler en tiltrekkelse eller forelskelse. Flott for dem. Kjør på, ha det gøy, vær snill og bruk beskyttelse.

I et samfunn hvor du blir steinet eller kastet i fengsel for å praktisere homoseksualitet så er det ikke så rart om sånt blir tonet ned (eller går under jorden). I et samfunn hvor det blir bejublet og individer av det annet kjønn oppfatter det som eksotisk eller pirrende at du har hatt seksuell omgang med noen av samme kjønn så er det ikke så rart om det blir mer vanlig.

Så kan man spørre seg hvilket av de to utterpunktene som er «nøytralt». Førte undertrykkelse av homofile på 50-tallet til en underhyppighet av homofil aktivitet? Fører opphausing av homofile i dag til en overhyppighet? Eller begge deler?

-k

Det høres ut som du mener at homofili eller biseksualitet er et valg man tar. Regner med at du snakker fra egen erfaring her, og må på et eller annet tidspunkt vurdert for og imot det valget du tok. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 5e042...8fb
Brother Ursus skrev (18 timer siden):

https://ukom.no/rapporter/pasientsikkerhet-for-barn-og-unge-med-kjonnsinkongruens/

Ukom la frem en rapport for kort tid siden basert på studier ved bla. Oslo Universitetssykehus som viser nøyaktig det samme som flere nye utenlandske studier har gjort

  • Sosial smitte er en vesentlig faktor i LHBT -identiteter
  • 80%+ av de som behandles for kjønnsinkongruens feilbehandles, det vil si, de er egentlig ikke trans eller ikke-binære
  •  

Hvor har du dette tallet fra? Finner dette ikke i denne rapporten.

Anonymous poster hash: 5e042...8fb

Lenke til kommentar

At barn skal lære at det finnes forskjellige mennesker og at alle skal få lov til å elske hverandre uavhengig av kjønn osv syntes jeg er innafor. At skolen eller andre organisasjoner har aktivitetsdag med fokus på dette i form av et tog eller parade er sikkert helt greit, Men når folk kaller det Pride så begynner man å dra inn assosiasjoner til de som står og vifter med buttplugger og dildoer på et lasteplan i Oslo. Pride blir også brukt alt for mye i politiske sammenhenger, Barn burde ikke dras inn i det. Men de burde som sagt lære seg at folk er forskjellige og at det er greit, Noe særlig dypere enn det trenger man ikke gå når man er i barneskolen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
On 6/1/2023 at 10:01 PM, :utakt said:

Interessant med statistikker. Jeg ville vært forsiktig med å overføre tall fra USA til norske forhold, kulturen deres er veldig annerledes enn vår (og noe helt hinsides polarisert!), men britene ligger nærmere oss. Vet du om det er gjort liknende undersøkelser i Norge? 

Fint at unge blir tryggere på å stå frem. Selv om man kanskje ikke helt skal utelukke at det kan være en del eksperimentering i ungdomstiden før man "finner seg sjæl" og lander på den ene eller andre siden. 

Ikke sett noen lignende undersøkelse i Norge. Det mest interessante med undersøkelsen i USA for min del, var at av distriktene som var listet opp, så var San Fransisco stedet med 3. flest som ser på seg selv som heterofile. Ikke helt det man kanskje hadde tenkt.

Eksperimentering i ungdommen er nok helt vanlig. Om jeg skal tenkt på de jeg eksperimenterte med på den tiden, så ser jeg på det som lite sannsynlig at det kun var meg de testet ting med, og så vidt jeg vet, så har ingen av de endt opp med noen av samme kjønn - kun meg.

Endret av Stoddart
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, RRhoads said:

At du ikke mener det er vanlig, behøver ikke bety at barn ikke ofte har foreldre av samme kjønn. Så kan man legge til venner/klassekamerater, så blir det plutselig ikke veldig uvanlig at man har venner som har likekjønnede foreldre.

Per Cascada sine tall, så er det mindre likekjønnede foreldre enn det er barneskoler i Norge. Det er (per 2021-2022) 2761 barneskoler i landet, med 635 000 elever. (1)

Du kan ikke kalle noe som er en minoritet vanlig. Du kan si det er blitt vanligere (enn før). Men på intet vist vanlig. 

 

Vanlig: "som ofte forekommer" (2).

Faste utrykk: 

vanlig flertall
enten høyest stemmetall uten hensyn til det samlede stemmetallet eller til et absolutt flertall

 

Cascada sine tall (for ref:)

10 hours ago, Cascada81 said:

I januar 2022 var det totalt 1693 barn som bodde hos likekjønnede foreldre

 

Ref 1: https://snl.no/grunnskolen

ref 2: https://ordbokene.no/bm,nn/search?q=vanlig&scope=ei

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Eriksendrul said:

At barn skal lære at det finnes forskjellige mennesker og at alle skal få lov til å elske hverandre uavhengig av kjønn osv syntes jeg er innafor. 

Barn kan fint lære dette uten at man trenger å dra inn pride med påfølgende transpropaganda og ideologi som viktimiserer kvinner og fjerner kvinnerettigheter. 

Lenke til kommentar
Eriksendrul skrev (3 timer siden):

At barn skal lære at det finnes forskjellige mennesker og at alle skal få lov til å elske hverandre uavhengig av kjønn osv syntes jeg er innafor. 

Helt enig, ikke bare er det innafor men det er også nødvendig for å bli kvitt den homofobien og transfobien som fremdeles er så utbredt i samfunnet. Et barnepride-arrangement som dette skulle være, dersom det ikke ble avlyst som følge av trusler, så ut som en fin og trygg ramme for det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Snikpellik said:

Helt enig, ikke bare er det innafor men det er også nødvendig for å bli kvitt den homofobien og transfobien som fremdeles er så utbredt i samfunnet. Et barnepride-arrangement som dette skulle være, dersom det ikke ble avlyst som følge av trusler, så ut som en fin og trygg ramme for det.

Og det kan vel foreldrene lære dem hjemme? Eller at læreren nevner det i samfunnsfagtimen. Noen har to fedre, noen to mødre, noen liker jenter og noen liker gutter. Trenger ikke regnbueflagg og slikt for dette. 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Snikpellik said:

Helt enig, ikke bare er det innafor men det er også nødvendig for å bli kvitt den homofobien og transfobien som fremdeles er så utbredt i samfunnet. Et barnepride-arrangement som dette skulle være, dersom det ikke ble avlyst som følge av trusler, så ut som en fin og trygg ramme for det.

Elefanten i dette rommet er barn, foreldre og religion 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Fustasjeopphengsforkobling skrev (12 timer siden):

Biologi avgjør ikke skikkethet såklart, men mor og far er foreldre til barnet likevel

Det er ingen her som benekter at de biologiske foreldrene ikke er de biologiske foreldrene. Det vi diskuterer, eller setter spørsmålstegn ved er din påstand om at det ikke finnes noen definisjon av foreldre utenom det biologiske opphavet. Istedenfor å begi deg ut på lange tirader mot stråmenn kan du heller prøve å konsentrere deg om å holde deg til temaet. Jeg spurte deg om du tror biologi setter premisset for alt her i livet og hvis det ikke gjør det, hvorfor skal rollen som forelder magisk være noe annet.

Uansett er det utrolig sært å argumentere for at adoptivforeldre, steforeldre, osv ikke er foreldre. Og hvis man kaller seg foreldre til et barn uten å være det biologiske opphavet "lyver man".

Lenke til kommentar

Truls Olufsen Mehus:

Redd Barna avlyste barne-pride uten at det var grunn til det, sier Politiet.

Foreningen FRI tar nå over og arrangerer barne-pride med "teater-gruppen" Haus of Friele, som Redd Barna allerede hadde booket.

"Teater-gruppe" er jo også noe å kalle dragshows..? Og hvorfor er barn blitt målgruppe for slike "teater-grupper", og hvorfor vil Redd Barna arrangere slike shows for barn?

TV2

Politiet: Ingenting tilsa at arrangementet ikke kunne avholdes

I en pressemelding skriver Vest politidistrikt at man torsdag ble gjort oppmerksom på at Redd Barna har valgt å avlyse sin planlagte pridefestival for barn som skulle holdes søndag.

– Det var ingenting i våre risikoanalyser som tilsa at arrangementet ikke kunne avholdes. Politiet var forberedt på å sikre arrangementet og hadde planlagt nødvendige tiltak, forteller Lutro videre.

– Senest onsdag denne uken ble det gjennomført en ny risikovurdering av arrangementet, uten at dette endret vår konklusjon om gjennomføring, skriver Lutro.

BA:

Torsdag morgen ble det kjent at Redd Barna hadde valgt å avlyse sin pridefestival for barn etter at de hadde mottatt trusler i forkant av arrangementet. På ettermiddagen ble det kjent at organisasjonen Fri har laget et alternativt arrangement.

– Vi får med oss noen av de samme artistene som skulle være i Nygårdsparken, som teatergruppen Haus of Friele, sier Toppe.

Haus of Friele:

image.thumb.png.4715603794abfdc77c76c96ef6404b48.png

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Fustasjeopphengsforkobling said:

Truls Olufsen Mehus:

Redd Barna avlyste barne-pride uten at det var grunn til det, sier Politiet.

Foreningen FRI tar nå over og arrangerer barne-pride med "teater-gruppen" Haus of Friele, som Redd Barna allerede hadde booket.

"Teater-gruppe" er jo også noe å kalle dragshows..? Og hvorfor er barn blitt målgruppe for slike "teater-grupper", og hvorfor vil Redd Barna arrangere slike shows for barn?

TV2

Politiet: Ingenting tilsa at arrangementet ikke kunne avholdes

I en pressemelding skriver Vest politidistrikt at man torsdag ble gjort oppmerksom på at Redd Barna har valgt å avlyse sin planlagte pridefestival for barn som skulle holdes søndag.

– Det var ingenting i våre risikoanalyser som tilsa at arrangementet ikke kunne avholdes. Politiet var forberedt på å sikre arrangementet og hadde planlagt nødvendige tiltak, forteller Lutro videre.

– Senest onsdag denne uken ble det gjennomført en ny risikovurdering av arrangementet, uten at dette endret vår konklusjon om gjennomføring, skriver Lutro.

BA:

Torsdag morgen ble det kjent at Redd Barna hadde valgt å avlyse sin pridefestival for barn etter at de hadde mottatt trusler i forkant av arrangementet. På ettermiddagen ble det kjent at organisasjonen Fri har laget et alternativt arrangement.

– Vi får med oss noen av de samme artistene som skulle være i Nygårdsparken, som teatergruppen Haus of Friele, sier Toppe.

Haus of Friele:

image.thumb.png.4715603794abfdc77c76c96ef6404b48.png

 

Og dette synes folk barn skal være med på. Burde sjekke harddisken til de som er med i den klubben der og ønsker å opptre foran barn. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (2 minutter siden):

Det er ingen her som benekter at de biologiske foreldrene ikke er de biologiske foreldrene. Det vi diskuterer, eller setter spørsmålstegn ved er din påstand om at det ikke finnes noen definisjon av foreldre utenom det biologiske opphavet. Istedenfor å begi deg ut på lange tirader mot stråmenn kan du heller prøve å konsentrere deg om å holde deg til temaet. Jeg spurte deg om du tror biologi setter premisset for alt her i livet og hvis det ikke gjør det, hvorfor skal rollen som forelder magisk være noe annet.

Uansett er det utrolig sært å argumentere for at adoptivforeldre, steforeldre, osv ikke er foreldre. Og hvis man kaller seg foreldre til et barn uten å være det biologiske opphavet "lyver man".

Jeg påpeker ekvivokeringen av ordbruken, og fremstillingen for barn i følgende utsagn:

Sitat

Barn anno 2023 har ofte to foreldre av samme kjønn. For at både barn som har det og også barn som har foreldre av begge kjønn skal lære at det er vanlig, er det helt greit at de læres om det. 

At tidligere generasjoner ikke har lært om det og at mange mennesker fortsatt har fordommer er grunnen til at Pride fortsatt er nødvendig. 

Dette er løgn så lenge "foreldre" henviser til virkeligheten (som er hva ordet løgn dreier seg om og som jeg skrev):

Løgn. Barn har aldri hatt mer enn 2 foreldre (eggcelle/mor + sædcelle/far), og to av samme kjønn kan aldri få barn sammen. Det er fakta etter hvordan naturen fungerer. Man kan selvsagt ha steforeldre og lignende, men det er ikke det samme. Skal de lære dette så må de lære fakta, og ikke løgner. 

Så lenge dette beskrives på måten over så vil jeg si det er løgn når man ikke utdyper hva man mener med ordet "foreldre". Men det er selvsagt hele hensikten å la være å fortelle dette, men bare si som beskrevet over (kjent stil). Det er også kjent at man har gjort endringer i ordbøker og oppslagsverk. Tidligere generasjoner har selvsagt lært at biologiske foreldre er de som er faktiske foreldre, men at barn også kan ha steforeldre. Hvorfor brukte du selv betegnelsen adoptivforeldre? Hva skiller "foreldre" og "adoptivforeldre"? Hvorfor kan du ikke bruke ordentlig beskrivende uttrykk i lære-øyemed (som dette har til hensikt å gjøre? Ref RRhoads selv som er utgangspunktet. Jeg har da ikke noe sted sagt at foreldre som kaller seg foreldre ovenfor sine adoptivbarn lyver av den grunn? Det er ikke språket som definerer virkeligheten for de aller fleste, men språk-ideologer og konstruksjonister som tror det, de lyver. Helt i tråd med deres postmoderne tenkning. Det er også løgn at det er vanlig som påpekt her. Dette handler selvsagt om skeiv ideologi, hvor ting skal forskeives fra det som er normalt og at ingenting skal være unormalt etc. Dette mistenker jeg at du vet, men som du er ute etter å kverulere rundt. Men du må bare fortsette å løpe deres ærender alt du gidder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...