Gå til innhold

Egen barnepride trenger vi det? Etiske/ideologiske sider med "Pridepress".


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
knutinh skrev (3 minutter siden):

Hvis jeg kritiserer en parade som glorifiserer det å veie 200kg, forakter jeg da overvektige mennesker?

Eller er det mulig å respektere andre mennesker og samtidig kritisere noen av valgene de tar, eller kravene de stiller ovenfor andre?

-k

Respekterer du LGBT+ om du sammenligner de med syke mennesker?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (8 minutter siden):

Respekterer du LGBT+ om du sammenligner de med syke mennesker?

I så måte brukt som en analogi ovenfor en diskusjonspartner som har gode hensikter så vil jeg si at jeg viser dem respekt ja.

Ovenfor diskusjonspartnere som har dårlige hensikter så nytter ingenting så de kan man like gjerne ignorere fra første stund?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Ok... som en som er i menigheten så tenker jeg at jeg må si noe her:

Det som kommer frem i denne debatten på dette nettestedet er utrolig mye oppgulp, fordommer, faktafeil og faktisk litt hat. SKJERP DERE! 

På den annen side; 

Jeg tenker at pride har blitt til en både kommersiell og også venstre-orientert orgasme blandt dets medlemmer. Alle firma skal fronte hvor UTROLIG MYE de er for LGBTIQCAPGNGFNBA+ (ja, google it!) og det samme gjelder de på venstresiden. Dette forsøkes å bli en ny form for karneval, hvor "alle skal med!". Men alle skal ikke med. Dette er ikke en festival for alle. Den skal feire gay pride, ikke alle. Det er min festival for meg, som nå har blitt totalt utvannet i alt mulig annet og som nå også ordinære heterofile barnefamilier skal gjøre til "sitt". Det er blitt til et sammensurim av alt og ingenting! 

Når jeg tenker "barnefestival" tenker jeg på dem opp til 10-12 år. De har ingenting på gay pride å gjøre! Det er bra å vise at homofile og lesbiske er ok og normale mennesker, men det blir jo det motsatte når en skal feste for det?! Hva tror barna? 

La oss ha vår fest, la oss gjøre vår ting, men ikke bland inn barn, heterofile og alle mulige andre "skavanker" inn i det. 

PS! Det er flott å bli støttet, og det setter jeg pris på men det er ikke heterofiles festival, det er ikke barnas festival. Det er blitt alt for "over the top". Bare aksepter oss så er vi fornøyde. Det holder det. 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Barn anno 2023 har ofte to foreldre av samme kjønn. For at både barn som har det og også barn som har foreldre av begge kjønn skal lære at det er vanlig, er det helt greit at de læres om det. 

At tidligere generasjoner ikke har lært om det og at mange mennesker fortsatt har fordommer er grunnen til at Pride fortsatt er nødvendig. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (3 minutter siden):

Barn anno 2023 har ofte to foreldre av samme kjønn. For at både barn som har det og også barn som har foreldre av begge kjønn skal lære at det er vanlig, er det helt greit at de læres om det. 

At tidligere generasjoner ikke har lært om det og at mange mennesker fortsatt har fordommer er grunnen til at Pride fortsatt er nødvendig. 

Barn som har to foreldre av samme kjønn lærer om dette hver eneste dag. For alle andre går det an å la være å snakke dritt om LGBT, være positiv om barnet kommer ut av skapet, og vise dem at det finnes festivaler som feirer dette. De trenger ikke nødvendigvis dra dem med på disse festivalene og om barnet føler det hører hjemme der når det blir 12-13 år gammelt  så er det noe å se frem til når en blir voksen. Er ikke værre enn det. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (Akkurat nå):

Barn som har to foreldre av samme kjønn lærer om dette hver eneste dag. For alle andre går det an å la være å snakke dritt om LGBT, være positiv om barnet kommer ut av skapet, og vise dem at det finnes festivaler som feirer dette. De trenger ikke nødvendigvis dra dem med på disse festivalene og om barnet føler det hører hjemme der når det blir 12-13 år gammelt  så er det noe å se frem til når en blir voksen. Er ikke værre enn det. 

 

Du tror ikke klassekamerater og venner av barn med homofile foreldre trenger å vite det?

Det er et godt poeng det du sier om at alle andre skal slutte å snakke dritt om LGBT, men det er ikke tilfelle. Hadde det vært tilfelle, hadde det ikke vært noe poeng med Pride.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest 782ba...9f4 skrev (9 minutter siden):

Nei, det er man ikke

Anonymous poster hash: 782ba...9f4

Det du sier her stemmer ikke. Det er ikke avklart hvordan blir homofil eller lesbisk. Selv en undersøkelse med 477 000 deltaker klarte ikke å svare på spørsmålet

Ref:

https://www.scientificamerican.com/article/massive-study-finds-no-single-genetic-cause-of-same-sex-sexual-behavior/

 
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (3 minutter siden):

Du tror ikke klassekamerater og venner av barn med homofile foreldre trenger å vite det?

Det er et godt poeng det du sier om at alle andre skal slutte å snakke dritt om LGBT, men det er ikke tilfelle. Hadde det vært tilfelle, hadde det ikke vært noe poeng med Pride.

Det er jo det jeg sier, folk må få et normalisert forhold til at det finnes gutter som liker gutter og jenter som liker jenter, og også gutter som føler seg som jenter og motsatt, men de trenger ikke dra på en festival som er utpreget laget for voksne og er ment til å provosere, og jeg ønsker ikke at det elementet skal forsvinne fordi det er viktig både for historien og oppmerksomheten det får. Da er det bedre å lage et eget arrangement for barna i så tilfelle om en absolutt vil det, noe jeg mener at en ikke trenger om folk oppfører seg. 

Lenke til kommentar
plankeby skrev (7 timer siden):

Litt usikker på om det hører under samfunn, politikk eller kjærlighet og samliv.

Røde kors ønsker å lage barnetog/barnepride for å støtte homofile, lesbiske, transpersoner osv.

Jeg blir litt betenkt over at barn skal dras inn i slike tema. Hvilket kjønn man identifiserer seg med, religion, tro og annet som man former som en del av sin identitet, bør barn ikke dras inn i. Altså at barn kan vite at de har frihet til å forme sin identitet når de blir tenåringer og ungdom.

Såvidt jeg vet er man hverken født homofil, lesbisk eller religiøs. Derfor er jeg kritisk til å bruke barn for å fremme slike temaer.

Barnepride med frivillig oppmøte uten involvering av skole og annet er greit nok. Men fortsatt litt i grenseland. Gi meg gjerne gode argumenter for at vi trenger barnepride, så 10 åringer kan vise seg fram der og kjempe for saken.

Dette handler om grunnleggende menneskerettighter, og det er bare fint at barn lærer om dette.

Jo, seksuell legning er medfødt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (3 timer siden):

Synes at barn bør skjermes for SLGBTQI+-propaganda. Voksnes bedragerier og faktaforvirringer bør holdes langt borte fra barn slik at de ikke unødig blir forvirret rundt egen eller andres person. 

Uavhengig av hva en skulle mene om budskapet faller Pride under seksualitet, således er det upassende for små barn. Alderbegrensinger er da intet nytt, barn har således blitt skjermet fra vold, sex og andre voksne ting. For mitt vedkommende var det ikke før ungdomsskolen at sex og prevensjonsmidler kom på banen. Noen blir aktive tidligere enn andre, og om så disse skulle ha spørsmål omkring kjønn, identitet og legning kan disse heller få veiledning ved behov. Små barn er meget påvirkelige så å introdusere disse for mange begreper knyttet til sex er jeg redd vil skape mer forvirring og ikke minst enda mer usunt sexpress.  

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (54 minutter siden):

I så måte brukt som en analogi ovenfor en diskusjonspartner som har gode hensikter så vil jeg si at jeg viser dem respekt ja.

Ovenfor diskusjonspartnere som har dårlige hensikter så nytter ingenting så de kan man like gjerne ignorere fra første stund?

-k

Jeg sliter å se hvordan analogien din kan fungere uten at subjektet på en måte er desillusjonert.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (35 minutter siden):

Ok... som en som er i menigheten så tenker jeg at jeg må si noe her:

Det som kommer frem i denne debatten på dette nettestedet er utrolig mye oppgulp, fordommer, faktafeil og faktisk litt hat. SKJERP DERE! 

På den annen side; 

Jeg tenker at pride har blitt til en både kommersiell og også venstre-orientert orgasme blandt dets medlemmer. Alle firma skal fronte hvor UTROLIG MYE de er for LGBTIQCAPGNGFNBA+ (ja, google it!) og det samme gjelder de på venstresiden. Dette forsøkes å bli en ny form for karneval, hvor "alle skal med!". Men alle skal ikke med. Dette er ikke en festival for alle. Den skal feire gay pride, ikke alle. Det er min festival for meg, som nå har blitt totalt utvannet i alt mulig annet og som nå også ordinære heterofile barnefamilier skal gjøre til "sitt". Det er blitt til et sammensurim av alt og ingenting! 

Når jeg tenker "barnefestival" tenker jeg på dem opp til 10-12 år. De har ingenting på gay pride å gjøre! Det er bra å vise at homofile og lesbiske er ok og normale mennesker, men det blir jo det motsatte når en skal feste for det?! Hva tror barna? 

La oss ha vår fest, la oss gjøre vår ting, men ikke bland inn barn, heterofile og alle mulige andre "skavanker" inn i det. 

PS! Det er flott å bli støttet, og det setter jeg pris på men det er ikke heterofiles festival, det er ikke barnas festival. Det er blitt alt for "over the top". Bare aksepter oss så er vi fornøyde. Det holder det. 

Viktig innlegg i diskusjonen, takk for den. 

Nå ser jeg at det er mange som er ute i (sosiale) media og kritiserer avlysningen av dette barnearrangementet. Det er åpenbart også folk "i menigheten" som sterkt ønsket dette arrangementet gjennomført. 

En debatt internt i miljøet om hva pride skal være, ser jeg ikke så mye til. Du har rett i at det har blitt et slags karneval, en "mangfoldsfestival", der alle skal med og ingen tør å stå utenfor i frykt for å bli oppfattet som intolerant. 

Er det stemmer internt i miljøet som er uenige i utviklingen? Hvorfor hører vi ikke fra dere? Eller er det jeg som ikke får det med meg? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (29 minutter siden):

Jeg tror det trengs å presiseres at barnepride ikke er det samme som det du tenker på her.

Da trenger de ikke holde det sammen med "voksen-pride". De kan finne et annet tidspunkt, men de har satt det tidspunktet for å få mest mulig oppmerksomhet. 

Lenke til kommentar

Mitt tema er pridemarkering for barn. 

:utakt skrev (15 minutter siden):

Viktig innlegg i diskusjonen, takk for den. 

Nå ser jeg at det er mange som er ute i (sosiale) media og kritiserer avlysningen av dette barnearrangementet. Det er åpenbart også folk "i menigheten" som sterkt ønsket dette arrangementet gjennomført. 

En debatt internt i miljøet om hva pride skal være, ser jeg ikke så mye til. Du har rett i at det har blitt et slags karneval, en "mangfoldsfestival", der alle skal med og ingen tør å stå utenfor i frykt for å bli oppfattet som intolerant. 

Er det stemmer internt i miljøet som er uenige i utviklingen? Hvorfor hører vi ikke fra dere? Eller er det jeg som ikke får det med meg? 

Dette er jo også tema for trådstarter. Pride er blitt en kommersiel stor greie (tenker ikke økonomi) som er veldig trendy. For eller imot Pride er ikke for eller i mot homofili med mer. 

Pride er en markering og vise seg fram, helt greit det. Min skepsis, her er om dette er nødvendig eller har noen læring for barn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (23 minutter siden):

Viktig innlegg i diskusjonen, takk for den. 

Nå ser jeg at det er mange som er ute i (sosiale) media og kritiserer avlysningen av dette barnearrangementet. Det er åpenbart også folk "i menigheten" som sterkt ønsket dette arrangementet gjennomført. 

En debatt internt i miljøet om hva pride skal være, ser jeg ikke så mye til. Du har rett i at det har blitt et slags karneval, en "mangfoldsfestival", der alle skal med og ingen tør å stå utenfor i frykt for å bli oppfattet som intolerant. 

Er det stemmer internt i miljøet som er uenige i utviklingen? Hvorfor hører vi ikke fra dere? Eller er det jeg som ikke får det med meg? 

Jada, det er like mange stemmer i "miljøet" som i resten av Norge. På samme måte som noen stemmer Høyre og andre stemmer AP. Folk i "miljøet" er like forskjellig som alle andre.

Presisering: som i "miljøet" mener jeg homofile/lesbiske, og ikke aktivistmiljøet. Der er det nok en helning mot venstresiden.

Endret av Andre1980
Lenke til kommentar
plankeby skrev (1 minutt siden):

Mitt tema er pridemarkering for barn. 

Dette er jo også tema for trådstarter. Pride er blitt en kommersiel stor greie (tenker ikke økonomi) som er veldig trendy. For eller imot Pride er ikke for eller i mot homofili med mer. 

Pride er en markering og vise seg fram, helt greit det. Min skepsis, her er om dette er nødvendig eller har noen læring for barn. 

La barn være barn, men når barn begynner å spørre vær positiv, og når barnet ditt evt kommer ut, vær grei, det er fremdeles ditt barn. Er det en ting vitenskapen har funnet ut, så er det at om du først har blitt det, så er det ikke noe du kan velge bort. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (2 minutter siden):

Jada, det er like mange stemmer i "miljøet" om i resten av Norge. På samme måte som noen stemmer Høyre og andre stemmer AP. Folk i "miljøet" er like forskjellig som alle andre.

Presisering: som i "miljøet" mener jeg homofile/lesbiske, og ikke aktivistmiljøet. Der er det nok en helning mot venstresiden.

Åpenbart at folk er forskjellige, det var ikke sånn ment. :) Om jeg skal prøve å formulere meg på nytt:

Noen "i miljøet" fronter Pride slik som det er i dag. De vil tydeligvis ha det så stort som mulig i fellesskapets navn. Barn, bikkjer og bestemødre, alle er velkomne til å delta i feiringen.

De som tar kraftigst til motmæle mot dette er, såvidt jeg kan se, godt utenfor "miljøet". Uten at jeg skal generalisere folk for mye, det kommer det ikke noe godt ut av, men de er hvertfall ikke skeive. Jeg tror aldri jeg har sett en skeiv skrive kronikk eller et innlegg på sosiale medier om at "hør her folkens, Pride sporer litt av nå". Det tror jeg kunne blitt en mer interessant diskusjon enn når "aktivister" og "haters" går i klinsj.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...