Gå til innhold

Egen barnepride trenger vi det? Etiske/ideologiske sider med "Pridepress".


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Entern skrev (3 timer siden):

Det er tvert imot allerede mange som har blitt feilbehandlet.

...og majoriteten av disse er mennesker diagnosert av psykiatrien etter gammel diagnosemanual, som hadde en vrangforestilling om og sykdomsdefinerte det å gå med motsatt kjønn sine klær, og ikke skilte mellom det å være trans og det å presentere som motsatt kjønn lenge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Inspector skrev (1 time siden):

Litt mer informasjon om kjønnsinkongruens: https://psykologtidsskriftet.no/debatt/2019/06/hoy-risiko-feilbehandling

Det er verdt å merke seg at de aller fleste barn «vokser av seg» fikse ideer om feil kjønn i feil kropp…….

Dette er misinformasjon fundert på kristenkonservative kilder, de senere år Heritage Foundation og flere andre kilder.

Rapid Onset Gender Dysphoria er en hypotetisk forklaring uten faglig tyngde, fundert på foreldre som opplever at barna sine endres og som har funnet et kristenkonservativt miljøe som ønsker å utnytte dem for å tjene sin politiske agenda:
Barna selv forklarer ingen rask endring, de bare begynner å trosse foreldrene sin ønsker om barn som konformerer til idealer og forventninger fordi de blir ungdommer.

--


Merk at personene som står bak artikkelen du siterer driver Genid -- som er et nettsted som pusher en temmelig uklar men tydelig kristen religiøst inspirert ideologi, under en overflate av antatt profesjonalisme, som er tynnere enn sigarettpapir.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Inspector skrev (1 time siden):

Litt mer informasjon om kjønnsinkongruens: https://psykologtidsskriftet.no/debatt/2019/06/hoy-risiko-feilbehandling

Det er verdt å merke seg at de aller fleste barn «vokser av seg» fikse ideer om feil kjønn i feil kropp…….

Dersom du søker informasjon om temaet ville jeg heller valgt nøytrale kilder, som f.eks disse:

https://sml.snl.no/kjønnsinkongruens

https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/kjonnsinkongruens

https://oslo-universitetssykehus.no/behandlinger/kjonnsinkongruens

https://www.helsebiblioteket.no/innhold/nasjonal-faglig-retningslinje/kjønnsinkongruens

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

De aller fleste er ikke spesielt glad for å se unger og pride bli blandet sammen. De fleste bryr seg ikke om hva folk gjør på soverommet heller. Var jo det som var retorikken engang "hvorfor bry seg om hva vi gjør på soverommet" og nå er det i skolene. Husk at en liten minoritet kan virke stor på nettet. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (3 timer siden):

De aller fleste er ikke spesielt glad for å se unger og pride bli blandet sammen. De fleste bryr seg ikke om hva folk gjør på soverommet heller. Var jo det som var retorikken engang "hvorfor bry seg om hva vi gjør på soverommet" og nå er det i skolene. Husk at en liten minoritet kan virke stor på nettet. 

Det er bra å kjempe for at homo og trans kan ha samme rettighet og trygghet som alle andre. Å gjøre det med et ikke-voldelig opptog er flott.

Jeg er litt skeptisk til at barn og skoler skal være med på denne formen for kamp, at deltagelse skal bli «obligatorisk» for noen mennesker eller organisasjoner, eller at saklig kritikk av pride beskrives som «hat» eller «mikroterrorisme». Da har man kanskje bikket over i rosa-autoritær.

-k

Endret av knutinh
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (2 timer siden):



Merk at personene som står bak artikkelen du siterer driver Genid -- som er et nettsted som pusher en temmelig uklar men tydelig kristen religiøst inspirert ideologi, under en overflate av antatt profesjonalisme, som er tynnere enn sigarettpapir.

Tja, de har i hvert fall ikke blitt tatt i juks , feilbehandling og mistet legelisensen…….

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, knutinh said:

Det er bra å kjempe for at homo og trans kan ha samme rettighet og trygghet som alle andre. Å gjøre det med et ikke-voldelig opptog er flott.

Jeg er litt skeptisk til at barn og skoler skal være med på denne formen for kamp, at deltagelse skal bli «obligatorisk» for noen mennesker eller organisasjoner, eller at saklig kritikk av pride beskrives som «hat» eller «mikroterrorisme». Da har man kanskje bikket over i rosa-autoritær.

Noe forslag til kontroversielle stunts som kan sikre fremtiden til de indre kretser i Pride?

Hva med brudekjoler for menn med skjegg? Ikke noe problem for meg 🙂, men hva med bot for ikke å flagge med Pride-flagget? Nye "kjønns-teorier" i skolen? Fascistiske innslag slik som "ny politisk biologi" på universitetene? Bokbrenning?

Eldre menn låner gutter på 16 som skolefag/praksis? *Det* ville vel vekke motbør? 

Som passiv tilskuer så er jeg nysgjerrig på hva som skal til før korrigeringen slår inn 🙂

Endret av lada1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (1 time siden):

Noe forslag til kontroversielle stunts som kan sikre fremtiden til de indre kretser i Pride?

Hva med brudekjoler for menn med skjegg? Ikke noe problem for meg 🙂, men hva med bot for ikke å flagge med Pride-flagget? Nye "kjønns-teorier" i skolen? Fascistiske innslag slik som "ny politisk biologi" på universitetene? Bokbrenning?

Eldre menn låner gutter på 16 som skolefag/praksis? *Det* ville vel vekke motbør? 

Som passiv tilskuer så er jeg nysgjerrig på hva som skal til før korrigeringen slår inn 🙂

Det er nok av muligheter.

Det er bare å gå løs på norsk grammatikk og fjerne hankjønn/hunkjønn/intetkjønnsbegrepet og kalle de noe helt annet.
Hva med å endre alle substantiver til intetkjønn ? Det ville forenklet hverdagen for mange som sliter med norskfaget.

Hen-begrepet er presset inn og da kan vel male/female og mann/kvinne fjernes fra alle id-papirer, reisedokumenter, offentlige registere o.l. ?
Alternativt kunne man heller skrive «innovertiss» eller «utovertiss» ? 🙂
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (15 timer siden):

Viser ikke sånne selvmordgrupper på sosiale medier at 13-16 år gamle jenter er utsatt for å ta selvmord etter å ha snakket mye med andre jenter som har lignende tanker? Tilsier ikke det i så fall at digitalt gruppepress kan lede ungdom til de mest ekstreme handlinger?

Joda. Det er sågar et velkjent fenomen innen psykiatrien. Denne saken oppfører seg nøyaktig slik flere andre saker har gjort før, da inkludert bulimi, anoreksia, selvskading, splittet personlighet - for å nevne noen. Alle disse har kommet og gått i bølgedaler som en følge av eksponering. Men folk lærer jo ikke av historie, så...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
55 minutes ago, Inspector said:

Det er nok av muligheter.

Det er bare å gå løs på norsk grammatikk og fjerne hankjønn/hunkjønn/intetkjønnsbegrepet og kalle de noe helt annet.
Hva med å endre alle substantiver til intetkjønn ? Det ville forenklet hverdagen for mange som sliter med norskfaget.

Hen-begrepet er presset inn og da kan vel male/female og mann/kvinne fjernes fra alle id-papirer, reisedokumenter, offentlige registere o.l. ?
Alternativt kunne man heller skrive «innovertiss» eller «utovertiss» ? 🙂
 

Dette gir jo mulighet til få  slutt på dette maset om minst 40 prosent kvinne-representasjon i styre og stell?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (14 minutter siden):

Dette gir jo mulighet til få  slutt på dette maset om minst 40 prosent kvinne-representasjon i styre og stell?

Bare vent. Det kommer en dag hvor man på ren rutine bare definerer menn i en gitt gruppe som kvinner for at kvoteringen skal gå opp. Der ligger jo medaljens bakside. Sett alle de du vil ha i et styre og i medlemslisten noterer man halvparten av dem som kvinner. Ferdig arbeid og kvotering opprettholdt. Det samme vil skje mange steder etterhvert som det blir vanligere og enklere. Kvinnekvotering til utdanning vil bli fylt opp av menn, sport vil domineres av menn, skulle ikke forundre meg om menn får barselstid også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (18 timer siden):

Det kan en si om mange grupper med kompliserte medisinske problemer som søker medisinsk behandling, det er på ingen måte unikt. Det er en risiko man tar med håp om et bedre liv. 

Man kan si det om grupper uten medisinske problemer også. Kanskje mer så om grupper uten kompliserte medisinske problemer som søker en medisinsk løsning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (17 timer siden):

Jeg tror aktivisme har meget begrenset effekt på folk sine preferanser, hvis det er noen som blir påvirket av aktivisme i så stor grad at de velger kjønnskonvertering til tross for at de ikke har den preferansen så må de nesten ta litt av skylda sjøl. 

Skal man skylde på aktivister for manipulering, så sliter jeg med å se hvordan noen kan forsvare sitt eget politiske engasjement lokalt, nasjonalt eller engang på nett, man kan jo risikere å manipulere noen med sine meninger.  

Det er da vel ingen som påstår at de har det heller.

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (På 9.6.2023 den 16.28):

Transdebatten er altfor polarisert. 

Jeg tror ikke folk er født med feil kjønn. Jeg tror de har en personlighet som ikke stemmer med de sosiale normene for hvordan et kjønn skal være. Så lenge disse normene består, og blir enda mer rigide, vil mange mennesker føle at de er født i feil kropp. Frem til kjønnsnormene brytes ned kan de få kjønnskorreksjonskirurgi. 

Det vanskelige spørsmålet er alderen på når slik behandling skal starte. Det er bra at Benestad mistet bevilgningen sin, fordi det er viktig at det er krav til den som starter en slik behandling. Jeg skjønner at det er spesielt vanskelig for gutter som skal gjennom transformasjon. På den ene siden vil de utvikle maskuline trekk hvis de starter lenge etter puberteten har startet, og hvis de starter for tidlig kan de utvikle benskjørhet. Jeg mener også at man ikke er gammel nok til å gi samtykke til operasjon når man er ung.

Jeg mener transbevegelsen går veldig i mot hva Pride står for, og det er at man kan være den man er. 

Jeg hører de som "er født i feil kropp" si, "jeg føler meg som en kvinne, jeg føler meg som en mann", men hvem vet egentlig hvordan det er å føle seg som mann? Det er ingen fasit på hvordan en mann eller kvinne skal være. Det har bare blitt (feil)lært siden man blir født og satt inn i ei rolle, med alt fra leker, farger, og klær. 

Jeg synes at posten din var interessant. Men er det ikke et skille mellom «normer for hvordan et kjønn skal oppføre seg», og «det å føle seg som et kjønn»?

For min egen del: hvis jeg bestiller en håndverker for å gjøre en jobb, så gjør han den på 2 minutter og skal ha 1500,- så kjenner jeg noen ganger et stikk i min «mandighet». Det er en slags skam over at «jeg er mann, dette burde jeg få til selv».

Jeg opplever dog aldri at dette gjør meg kvinnelig, eller at dette rokker ved min legning.

Kan det ikke være tilsvarende med en «androgyn» jente eller en «feminin» mann - at de føler på en skam eller annerledeshet over å ikke leve opp til egne og andres forventninger. Men at de fremdeles føler seg som kvinner eller menn?

Det stiller et spørsmål ved hva det egentlig er å føle seg som kvinne eller mann - hvis dette dekobles fra kjønnsorganer, kromosomer, seksualitet og samfunnets kjønnsroller. Går vi rundt med en intern kjønnsopplevelse basert bare på indre referanser? Hva er i så fall forskjellig fra en godt voksen mann som ihht indre referanser er en 20-årig ungdom?

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Politiet etterforsker trusler mot barneskole
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/politiet-etterforsker-trusler-mot-pride-undervisning-paa-barneskole-i-vadsoe.URSWXI1yG

Sitat

Politiet i Finnmark opplyser at de har igangsatt etterforskning etter at Vadsø barneskole skal ha mottatt trusler på e-post knyttet til pride-undervisning. Det melder politiet i en pressemelding.

Skolen holder stengt mandag og varslet politiet umiddelbart. Det ble også gjort forsøk på å sette fyr på en søppeldunk ved skolen mandag morgen, skriver politiet.

– Foreløpig er det lite vi kan si, men har igangsatt etterforskning i forsøk på å identifisere avsenderen. Vi ønsker ikke å gi ut informasjon om innholdet i eposten, opplyser operasjonsleder Bjørn Tormod Syversen i Finnmark Politidistrikt i pressemeldingen.

Rektor Beate Aronsen sier til VG at de ikke har mulighet til å kommentere saken per nå. Politiet har heller ikke ytterligere informasjon om saken.

 

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...