Gå til innhold

Reise uten pass?


Anbefalte innlegg

Jeg hadde egentlig lagt planer om å bruke hele ferien min her i norge, men ettersom noe brått oppsto som delvis gjør dette vanskelig/kjedelig så ser jeg meg om etter å reise rundt med bil i europa isteden.

Eneste tingen er at jeg mistet passet mitt for lenge siden og vet ikke om jeg har tid til å skaffe nytt før ferien.

 

Hvor mange land kan jeg kjøre inn i uten å måtte fremvise pass? Har prøvd å google meg fram til det, men det virker som det er ulike svar/tilfeller hvor det ene går og det andre går ikke osv.

 

Noen som har et klart svar?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pass er eneste gyldige legitimasjon utenfor EU/EØS
I EU/EØS er også Europeisk ID-kort. eller hva det heter.
Dette bestiller man på samme viset som med pass, men er på størrelse med et førerkort.
Edit: Norsk førerkort er faktisk ikke gyldig ID. Men så lenge du ikke må legitimere deg noen plasser er det ikke krav med pass for å krysse grensa, med mindre for eks et land bestemmer seg for full IDkontroll på grensa

Går fint å reise rundt men du ender opp med ikke å få bo på hoteller da dem veldig ofte krever Pass for kunder som ikke er fra eget land.
I svergie/danmark/finland burde det gå fint, men jeg har opplevd å ikke få sjekke in på hotell i finland uten pass

Endret av Eskove
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er mulig at alle ikke sjekker det i Sverige og Danmark, men det skal sjekkes ID ved alle innsjekkinger på overnattingssteder i Schengen-området. I Tyskland har de i tillegg "ID Plikt" som betyr at du kan bli bedt om å vise legitimasjon på gaten. Sannsynligheten for at det skjer er liten, men det er loven der og skulle det først skje noe kan det bli et problem.

Om du ikke har pass og ikke er blant de få som har skaffet seg det nye europeisk ID-kortet så bør du revurdere reiseplanene.

Pass også på at ditt europeisk helsekort fortsatt er gyldig. Mange har glemt å skaffe seg nytt etter Covid. Får du en ulykke kan det hende at reiseforsikringen sier at dette skulle bli tatt på helsekortet ditt.

 

Lenke til kommentar
Musefella skrev (3 timer siden):

I utgangspunktet så trenger man ikke pass når man reiser innad i eøs området, unntaket er fly.

Men kan være lurt, vet at danskene liker å ha kontroll på grensene sine blant annet.

Dette er jo bare tull. De fleste land har krav til at man har med seg  gyldig ID, og eneste norske ID som er gyldig i EU (unntatt Norden) er pass eller nasjonalt ID-kort. Utenfor EU er det kun pass som er gyldig ID. I Norden holder det vanligvis med norsk førerkort. Der er sjelden kontroll ved grensepasseringer innenfor Schengen.

Lenke til kommentar
robertaas skrev (14 timer siden):

Pass også på at ditt europeisk helsekort fortsatt er gyldig. Mange har glemt å skaffe seg nytt etter Covid. Får du en ulykke kan det hende at reiseforsikringen sier at dette skulle bli tatt på helsekortet ditt.

Da jeg ble overfalt i Portugal dro jeg til sykehus dagen etterpå og fant ut det europeiske helsetrygdkortet mitt var _gammelt_ det godtok det likevel, men jeg måtte sende kopi av det nye på e-post. Bestilte det mens jeg ventet og det ventet i postkassen da jeg kom hjem. Jeg vet ikke om jeg var heldig.

Lenke til kommentar

Du kan reise utan pass innafor Schengenområdet: 
Belgia, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Hellas, Island, Italia, Latvia, Liechtenstein, Litauen, Luxembourg, Malta, Nederland, Norge, Polen, Portugal, Slovakia, Slovenia, Spania, Sveits, Sverige, Tsjekkia, Tyskland, Ungarn og Østerrike.

Merk likevel at det er krav om ID, og det er her utfordringa startar ettersom det i utgangspunktet berre er pass og nasjonalt ID-kort som er godkjent som ID i utlandet. Mange stadar vil du nok likevel oppleve at dei kan akseptere førarkort sidan førarkortet følgjer EØS standard og er dermed gjengkjenneleg.
Stadar der du fort kan oppleve å bli avkrevd ID papirer er ved flyreiser, innsjekk på hotell, og om du blir vinka inn til kontroll ved grensepassering. I tillegg kan det blir litt ekstra kluss om du blir stoppa av politiet og ikkje også har ID kort som er godkjent i utlandet.

Det er gode muligheiter for at det går heilt fint med bilferie i Europa berre med det vanlege førarkortet, men du kan oppleve ein del praktiske utfordringar når du ikkje kan dokumentere at du er Schengenborgar frå Norge.

Akkurat no er leveringstida for pass og nasjonalt ID-kort normal, altså ca 1 veke pluss postgang. Situasjonen er altså heilt anna no enn det var blant anna i fjor med svært lang leveringstid.
Største flaskehalsen akkurat no er å finne ledig time, tilgjengelegheit kan variere mykje frå kontor til kontor men om du får deg ein snarleg time f.eks. same dag så kan du forvente å ha passet ditt etter ca 1,5 veke.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (4 minutter siden):

kan du forvente å ha passet ditt etter ca 1,5 veke.

Om du ikke bor nord for fauske/bodø.
Da er normal postgang for brev 5-10 virkedager.
Så med 5 virkedager pluss postgang vil det ta ca 10-15 virkedager.
Altså 2-3 uker

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da jeg hørte om passkøene tenkte jeg at som med toalettpapir var det lurt å hamstre litt så jeg prøvde på litt ekstra pass. Det var over en måned til første ledige time, men det er stadig kanselleringer så etter å ha sjekket et par ganger kom det opp en ledig time dagen etter. Det er også komersielle tjenester som sjekker for ledige timer i ett sett og sender varsel når disse dukker opp.

Fra jeg booket time til jeg hadde passet i postkassa tok under en uke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...