Gå til innhold

Kutt ut dette tøyset med diktanalyse til eksamen nå.


Anbefalte innlegg

7 hours ago, Reg2000 said:

Det er derfor de ikke starter med diktanalyse i første klasse på barneskolen. 

Tekstforståelse og tekstanalyse er derimot en helt grunnleggende egenskap man må lære i skolen. Det er en viktig del av dannelsen og utdannelsen. 

Svært mange mestrer ikke teknisk språk selv etter VGS. Jeg lærte det lenge etter VGS da jeg tok dr-grad. Det er ikke godt nok argument (for over 90 prosent av guttene + mange jenter) at noe er viktig for dannelse og utdannelse. For de fleste er diktanalyse uansett sløsing med tid og ødeleggende for motivasjon.

Å forstå den generelle relativitets-teorien mener jeg er svært viktig - men det betyr ikke at en skal ha karakterer på det i VGS.

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Reg2000 skrev (På 28.5.2023 den 9.38):

Man trenger tvert imot mer diktanalyse

Oppfordring til Reg2000:  Raska på mens de to "hjemmesnekrede" (i Udir.) diktene ennå finnes å lese i dagens nettutgave av Dagbladet;  forsiden med headingen "Utrolig pinlig" - (uttalelse fra en kjent norsk forfatter).  Det virker jo som at du er en ekstra ivrig talsperson for fortsatt diktanalyser til eksamen, og kanskje sågar "dreven i faget" ;)  så da regner jeg med at du nok (må jo få en del timer på deg du også, må vite, man er jo raus i slike tilfeller...) viser oss et strålende eksempel på hvordan f.eks. diktet "Perspectives"  bør/kan tolkes.  Det blir jo interessant å få innblikk i.  Og skulle du  heller foretrekke det andre diktet, med det i dette tilfellet den passende tittelen "The other", så gjerne for meg, men altså helst det førstnevnte her.  Venter i spenning.  Kanskje man ender opp som dikt-fan, hehe  (nei, ingen fare, har tross alt noe mer interessant å bruke tida på gitt, believe it or not...).

Vis oss alle det praktfulle og nyttige med diktanalyser mann.

 

Endret av Skeptikus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skeptikus skrev (4 timer siden):

Oppfordring til Reg2000:  Raska på mens de to "hjemmesnekrede" (i Udir.) diktene ennå finnes å lese i dagens nettutgave av Dagbladet;  forsiden med headingen "Utrolig pinlig" - (uttalelse fra en kjent norsk forfatter).  Det virker jo som at du er en ekstra ivrig talsperson for fortsatt diktanalyser til eksamen, og kanskje sågar "dreven i faget" ;)  så da regner jeg med at du nok (må jo få en del timer på deg du også, må vite, man er jo raus i slike tilfeller...) viser oss et strålende eksempel på hvordan f.eks. diktet "Perspectives"  bør/kan tolkes.  Det blir jo interessant å få innblikk i.  Og skulle du  heller foretrekke det andre diktet, med det i dette tilfellet den passende tittelen "The other", så gjerne for meg, men altså helst det førstnevnte her.  Venter i spenning.  Kanskje man ender opp som dikt-fan, hehe  (nei, ingen fare, har tross alt noe mer interessant å bruke tida på gitt, believe it or not...).

Vis oss alle det praktfulle og nyttige med diktanalyser mann.

 

Du har tatt opp to ting i tråden:

1. Om diktanalyse er bortkastet tid

2. At udir lagde et fiktivt dikt for diktanalysen til eksamen istedenfor å bruke et dikt som er laget av en ordentlig forfatter.

Disse to tingene har ikke noe særlig med hverandre å gjøre. Hvis man mener at det er en katastrofe at man lagde et fiktivt dikt til eksamen, så bør ikke dette ha noe betydning for om man er for eller imot diktanalyse i skolen. Jeg ville heller si at hvis man mener at diktanalyse er bortkastet tid så bør man ikke bry seg så mye om det brukes fiktivt eller ordentlig dikt til eksamen.

 

Reg2000 har kun kommert nr 1 og ikke sagt hva han mener om at man brukte et fiktivt dikt på eksamen. Det er ingen grunn til å tro at han støtter dette og det gir derfor heller ikke noe mening at han skulle analysere disse diktene for deg. Det er også ikke helt åpenbart hva du vil lære av å lese Reg2000 sin diktanalyse.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Rawls said:

Du har tatt opp to ting i tråden:

1. Om diktanalyse er bortkastet tid

Her bør en være nyansert. Diktanalyse er selvsagt bortkasten tid for i hvert fall de fleste gutter under 20 år. Det er ikke det samme som at "diktanalyse er bortkastet tid" eller at "diktanalyse er tull". 

Trådstarter tok opp spørsmålet om en bør bruke mye tid og ha prøver på diktanalyse i skolen der de fleste elevene er under 20 år. Svaret er NEI! 

En bør heller ikke bruke mye tid på fiolinspill i VGS - det betyr ikke at fiolinspill er tull 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, lada1 said:

Trådstarter tok opp spørsmålet om en bør bruke mye tid og ha prøver på diktanalyse i skolen der de fleste elevene er under 20 år. Svaret er NEI! 

Svaret er ja fordi det er den eneste delen av skolen der man når alle, og alle trenger å lære litt tekstforståelse. Medmindre du ønsker deg en voksenskole for gutter når de er 25?

At noen synes noe er vanskelig er ikke noe argument for å kutte det ut. Det som aller flest sliter med i grunnskolen og vgs er matematikk. Vi kutter ikke ut matematikk av den grunn.

 

Quote

 En bør heller ikke bruke mye tid på fiolinspill i VGS - det betyr ikke at fiolinspill er tull 🙂

Det er en meningsløs sammenlikning. 

Endret av Reg2000
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Reg2000 said:

Svaret er ja fordi det er den eneste delen av skolen der man når alle, og alle trenger å lære litt tekstforståelse. Medmindre du ønsker deg en voksenskole for gutter når de er 25?

Problemet er at de fleste gutter (> 90 % av dem?) under 20 år ikke får med seg noe som helst fra undervisning i diktanalyse. Det virker bare ødeleggende. Er det da positivt med obligatorisk undervisning i slikt - av lærere uten talent?

Jeg for min del fikk noe ut av diktanalyse først når jeg hørte på Toralf Maurstand og f.eks. NRKs "Brenner deler dikt" (f.eks. innslaget sammen med Harald Eia om "Terje Viken"). Generelt holdt norsk-faget på å ødelegge for livet mitt - men jeg hadde flaks.

Endret av lada1
Lenke til kommentar
1 hour ago, lada1 said:

Problemet er at de fleste gutter (> 90 % av dem?) under 20 år ikke får med seg noe som helst fra undervisning i diktanalyse. Det virker bare ødeleggende. Er det da positivt med obligatorisk undervisning i slikt - av lærere uten talent?

 

Sånne påstander sier vel mer om deg enn om diktanalyse.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
lada1 skrev (12 timer siden):

Her bør en være nyansert. Diktanalyse er selvsagt bortkasten tid for i hvert fall de fleste gutter under 20 år. Det er ikke det samme som at "diktanalyse er bortkastet tid" eller at "diktanalyse er tull". 

Trådstarter tok opp spørsmålet om en bør bruke mye tid og ha prøver på diktanalyse i skolen der de fleste elevene er under 20 år. Svaret er NEI! 

En bør heller ikke bruke mye tid på fiolinspill i VGS - det betyr ikke at fiolinspill er tull 🙂

Slik jeg forstår trådstarter så mener han at diktanalyse er for litteratur nerder og at det ikke har noe verdi utenfor å analysere dikt eller lignende ting. Motargumentet til dette er at man kan lære noe av selve prosessen med å skrive en slik analyse. Det man må gjøre er å prøve å finne ut hva er det man kan lære av en slik analyse og det er nok en ganske komplisert problemstilling å finne ut av.

 

Jeg tror du tar opp et viktig poeng når du spør om dette er noe alle bør lære. Jeg vil for eksempel tro at dette ikke er så nyttig for praktiske utdanninger. Det man må prøve å finne ut av er hva som er hensikten med utdanning, hva er hensikten med å lære diktanalyse og prøve å finne ut av om diktanalyse fungerer etter hensikt for de fleste elever. Hvis hensikten med studiespesialisering er å lære elever til å tenke ved å gi de forskjellige typer utfordring så vil jeg tro at diktanalyse vil være hensiktsmessig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dagens epost fra poesiringen (supert og gratis!). Fint for de som liker det! :)
 

Sommervandring med et barn

Vi går den lange sommerdag
i mellom sten og strå,
og merkelig og makeløst
er alt vi treffer på.
Der gynger gress. Der seiler sol.
Der tordner bølgetrav.
Vi vandrer i et grenseland
av himmel, jord og hav.

Vi møter grønne vingedyr
som ikke var i går.
Vi finner grå fossiler
av ufattelige år.
Vi går hvor lyset leker
i det lave, lune vann.
Vi følger værets vandring
over hav og himmelrand.

Vi møter alt som møter oss
med samme åpne ånd,
marihøner og måneny…
vi vandrer hånd i hånd.
Der kravler kryp. Der flyr det fnugg.
Der bruser bølgeslag.
Vi går oss bort. Vi går i ett
med denne dype dag.

Så ender dagen dog engang.
Et sinn er nå blitt fullt
av salighet og søvnighet
og sol og salt og sult.
Hvor kort, hvor lang,
den stund som steg,
og stod, og brente ned.
Det søte nære sommernu
Som er av evighet.

              Piet Hein
 

 
 
Jeg jobber med ved om kveldene nå

Jeg jobber med ved om kveldene nå.
Sager, kløyver og stabler.
Har nok å ta av:
Den store aska som falt over
strømledningen i februar
og epletreet
vi felte forrige uke.
Sager meg innover natta
med håndsag og buesag.
Gjennom lys, skygger og årringer.
Solnedgangssjatteringer på vesthvelvingen
og syrinstreif fra tankeløpeturer
gjennom barndommens kveldsskoger.
Uglekurr og nattergal.
En ravn med månen i nebbet.
Tenker på arbeidsdagen i morgen,
laksemiddager og hvor lite jeg egentlig vet
om trær.

Linjerydderen fra Lede
som var her i mars, snakket
om hvordan røttene til store trær
som står i ur og dårlig jordsmonn
blir avstumpet og kjegleformet,
motstandsløse i høststormene.
Dårlig jordsmonn er for trær
som ensomheten er for mennesker

sa han og dro
i gang motorsaga

                Ole André Lie
 



NÅ ER DET ALVOR

De så på meg og sa –
alvorlig talt
du må da forstå
at gjennom tusener av år
har man levd på en løgn,
alt prat om en frelser
er overtro
det fins ingen Gud
religion er passé
troen er de fryktsommes trøst,
evighetslengsel er for de feige!
Vår mektige hjerne
forsyner oss med
den innsikt vi behøver,
gi forskerne tid
så blir allting forklart
Bevisene står der klinkende klart –
livet ble til i en sølepytt!

- - - -

Ved skumringstid
går jeg vaktsomt inn
i en selsom by
bak høye murer –
det er en by for de døde
Et vindkast tar tak
i et gammelt tre
og hvirvler dets blader
mot jorden
De ruvende stener
gir budskap om
alt det vi ikke vet,
et skinnende lys
flommer ut fra et kapell
Jeg går i dette alvor
hvor menneskenes larm
er forstummet,
som skulle jeg ha tatt
et steg ut av tidens strøm
Hva er det svimlende ukjente
som ikke favnes av forstanden?
Hva rommer et sjelfullt blikk?
Er tiden på Jorden tilmålt?

               Jan Winther Guthu

 
  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, Aiven said:

Dagens epost fra poesiringen (supert og gratis!). Fint for de som liker det! :)
 

Sommervandring med et barn

Vi går den lange sommerdag
i mellom sten og strå,
og merkelig og makeløst
er alt vi treffer på.
Der gynger gress. Der seiler sol.
Der tordner bølgetrav.
Vi vandrer i et grenseland
av himmel, jord og hav.

Vi møter grønne vingedyr
som ikke var i går.
Vi finner grå fossiler
av ufattelige år.
Vi går hvor lyset leker
i det lave, lune vann.
Vi følger værets vandring
over hav og himmelrand.

Vi møter alt som møter oss
med samme åpne ånd,
marihøner og måneny…
vi vandrer hånd i hånd.
Der kravler kryp. Der flyr det fnugg.
Der bruser bølgeslag.
Vi går oss bort. Vi går i ett
med denne dype dag.

Så ender dagen dog engang.
Et sinn er nå blitt fullt
av salighet og søvnighet
og sol og salt og sult.
Hvor kort, hvor lang,
den stund som steg,
og stod, og brente ned.
Det søte nære sommernu
Som er av evighet.

              Piet Hein
 

 
 
Jeg jobber med ved om kveldene nå

Jeg jobber med ved om kveldene nå.
Sager, kløyver og stabler.
Har nok å ta av:
Den store aska som falt over
strømledningen i februar
og epletreet
vi felte forrige uke.
Sager meg innover natta
med håndsag og buesag.
Gjennom lys, skygger og årringer.
Solnedgangssjatteringer på vesthvelvingen
og syrinstreif fra tankeløpeturer
gjennom barndommens kveldsskoger.
Uglekurr og nattergal.
En ravn med månen i nebbet.
Tenker på arbeidsdagen i morgen,
laksemiddager og hvor lite jeg egentlig vet
om trær.

Linjerydderen fra Lede
som var her i mars, snakket
om hvordan røttene til store trær
som står i ur og dårlig jordsmonn
blir avstumpet og kjegleformet,
motstandsløse i høststormene.
Dårlig jordsmonn er for trær
som ensomheten er for mennesker

sa han og dro
i gang motorsaga

                Ole André Lie
 



NÅ ER DET ALVOR

De så på meg og sa –
alvorlig talt
du må da forstå
at gjennom tusener av år
har man levd på en løgn,
alt prat om en frelser
er overtro
det fins ingen Gud
religion er passé
troen er de fryktsommes trøst,
evighetslengsel er for de feige!
Vår mektige hjerne
forsyner oss med
den innsikt vi behøver,
gi forskerne tid
så blir allting forklart
Bevisene står der klinkende klart –
livet ble til i en sølepytt!

- - - -

Ved skumringstid
går jeg vaktsomt inn
i en selsom by
bak høye murer –
det er en by for de døde
Et vindkast tar tak
i et gammelt tre
og hvirvler dets blader
mot jorden
De ruvende stener
gir budskap om
alt det vi ikke vet,
et skinnende lys
flommer ut fra et kapell
Jeg går i dette alvor
hvor menneskenes larm
er forstummet,
som skulle jeg ha tatt
et steg ut av tidens strøm
Hva er det svimlende ukjente
som ikke favnes av forstanden?
Hva rommer et sjelfullt blikk?
Er tiden på Jorden tilmålt?

               Jan Winther Guthu

 

Jeg ba ChatGPT analysere den aller siste delen og fikk denne responsen:

-------------------

Diktet beskriver en stemning og opplevelse av å gå inn i en mystisk by ved skumringstid. Byen er beskrevet som selsom og omgitt av høye murer, og den fremstår som en by for de døde. Dikteren merker et vindkast som tar tak i et gammelt tre og sender bladene hvirvlende mot bakken. Stenene i byen gir budskap om det ukjente og det vi ikke vet. Et kapell sender ut et skinnende lys. Dikteren går gjennom denne byen med en følelse av alvor, hvor menneskenes larm er forstummet, og det føles som om vedkommende har tatt et skritt ut av tidens strøm.

Dikteren stiller deretter flere spørsmål som utforsker det mystiske og ukjente. Hva er det svimlende ukjente som ikke kan forstås med forstanden? Hva inneholder et sjelfullt blikk? Og til slutt spør dikteren om tiden på Jorden er begrenset.

Diktet skaper en atmosfære av det ukjente, det spirituelle og en slags metafysisk opplevelse. Det stiller spørsmål ved menneskets forståelse av verden og åpner opp for tanken om noe utenfor det som kan oppfattes med de fysiske sansene. Diktenes symboler som den selsomme byen, det skinnende lyset og spørsmålene om det ukjente og tiden bidrar til å skape en stemning av undring og filosofisk refleksjon.

-----------------------

Ville en ligge an til en 5-er med en slik prestasjon?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Rawls said:

Slik jeg forstår trådstarter så mener han at diktanalyse er for litteratur nerder og at det ikke har noe verdi utenfor å analysere dikt eller lignende ting. Motargumentet til dette er at man kan lære noe av selve prosessen med å skrive en slik analyse. Det man må gjøre er å prøve å finne ut hva er det man kan lære av en slik analyse og det er nok en ganske komplisert problemstilling å finne ut av.

 

Jeg tror du tar opp et viktig poeng når du spør om dette er noe alle bør lære. Jeg vil for eksempel tro at dette ikke er så nyttig for praktiske utdanninger. Det man må prøve å finne ut av er hva som er hensikten med utdanning, hva er hensikten med å lære diktanalyse og prøve å finne ut av om diktanalyse fungerer etter hensikt for de fleste elever. Hvis hensikten med studiespesialisering er å lære elever til å tenke ved å gi de forskjellige typer utfordring så vil jeg tro at diktanalyse vil være hensiktsmessig.

Jeg er ikke imot diktanalyse generelt. Problemet er at slike sider ved norsk-faget blir brukt til å gjøre mange til unødvendige skoletapere. Min erfaring er at barn av øvre middelklasse har en urettmessig konkurranse-fordel i VGS. Slike barn får gjerne kulturelle opplevelser og erfaringer som vi andre, som er "vokst opp utafor folkeskikken", ikke får.  Dette gjelder ikke bare betalte arrangementer (konserter, museums-besøk, reiser, teater, kurser etc). Slike barn har ofte også familie-medlemmer som kommer og snakker "kulturelt" og motiverer og stimulerer til "snakkefag".

Min erfaring er altså at barn av "øvre middelklasse" har en fordel i "snakkefag" (les gjerne "jentefag") og ved diffuse oppgaver der en gjerne skal "reflektere" (som ofte er det samme som å imitere - kanskje på linje meg ChatGPT?). Slike fag har fått en tendens til å snike seg mer og mer inn i skolen på bekostning av øvelse i konkrete tekniske ferdigheter. Mange gutter blir tapere i dette makt-spillet. 

Jeg kjenner forøvrig til studenter i tekniske fag, som gjør det bra, men fikk 2 i norsk på VGS 🙂  De fikk aldri sjansen til å levere gode tekster på VGS. Systemet der var å levere inn en tekst så få et tall (karakter) tilbake. Idioti !   Jeg var en slik student og lærte meg å skrive skikkelig på 2-3 uker (egentlig noen få timer) etter at jeg fylte 30 - ved hjelp at konsulent som kunne sine ting.

Endret av lada1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Først og fremst, det UDIR gjorde på eksamen er en skandale. Direktøren bør gå og det må aldri skje igjen. Det er også i lys av alle de andre problemene som har oppstått ved eksamensgjennomføringa i år i tillegg til det TS tar opp. Det er min mening.

Når det er sagt har jeg ingen problemer med å forstå hvorfor diktanalyse har en plass i skoleverket. Det finnes knapt noen øvelse som utfordrer deg på så mange kognitive nivåer, samtidig som den kan by på sterke opplevelser. Jeg skal forsøke å liste opp noen ferdigheter du utvikler når du jobber med diktanalyse.

Ingen sjanger byr på tekster som er så tettpakkede med mening. Når du analyserer et dikt, lærer du å forstå dets dybder og det kan gi deg nye perspektiver. Du kan oppdage skjulte betydninger, symbolikk og tematikk som du kanskje ikke ville merket uten analyse. Når du er i stand til å identifisere og analysere det, vil det være med på å løfte leseropplevelsen på alle tekster/filmer/musikk/bilder/dikt du konsumerer.

En annen viktig ferdighet i dagens samfunn er kritisk tenkning. Diktanalyse er en god øvelse for å tenke kritisk når en leser. Du lærer å stoppe opp og stille spørsmål, tolke og forstå det du leser, heller enn bare å akseptere det ved første øyekast. Ikke bare dikt, men alle tekster. Dette er en verdifull ferdighet som kan brukes i mange andre aspekter av livet, inkludert skole, jobb og samfunnsdeltakelse. Hvor mye følelser og virkemidler er det ikke i en naboklage for eksempel.

Når du analyserer et dikt, er det med på å utvikle evnen til å formidle komplekse ideer og følelser. Det nevnes tidligere i tråden at gutter ikke har glede av diktanalyse. Jeg tror diktanalyse er noe særlig gutter vil ha glede av. Selv om du kanskje ikke sitter hos psykologen og skriver dikt, kan det være til hjelp å utvide horisonten litt om hvordan man kan snakke om følelser. Hadde gutter og menn vært flinkere til å snakke om hvordan de har det, tror jeg det ville hjulpet mange. 

Det bringer meg over til EQ, eller følelsesmessig intelligens. Dikt er en kraftig måte å uttrykke og utforske følelser på. Ved å analysere dikt, kan du bli mer bevisst på dine egne følelser og også bedre forstå andres følelser. Dette kan bidra til å øke din følelsesmessige intelligens.

Å forstå strukturen og teknikkene som brukes i dikt kan også utvikle kreativiteten. Tidligere i tråden skrives det at man bare trenger å lære å skrive slik at innholdet ikke kan misforstås. For en grå og trist verden det ville gitt. Shakespear, Ibsen og Kendrick Lamar ville aldri kunnet eksistert i en slik verden. 

Du har sikkert hørt en sang som har rørt ved følelsene dine. Er du i stand til å analyserer et dikt, kan vi oppdage lag av betydning og skjønnhet som kan berike vår opplevelse av å lese det. Denne forståelsen kan gi en enda dypere tilfredsstillelse og glede ved musikk, dikt og film som går over hodene til de som nekter å innse at analyse av tekst er en viktig ferdighet. Jeg vil påstå de lever fattigere liv som en konsekvens av det. 

TLDR: Diktanalyse er en svært verdifull ferdighet som kan forbedre din forståelse, tenkning, kommunikasjon, følelsesmessig intelligens og kreativitet, samtidig som det gir deg gleden ved å forstå tekster på et dypere nivå.

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (23 timer siden):

Svaret er ja fordi det er den eneste delen av skolen der man når alle, og alle trenger å lære litt tekstforståelse. Medmindre du ønsker deg en voksenskole for gutter når de er 25?

Hvis «tekstforståelse» var målet så kunne man vel like gjerne analysere et brev fra f.eks. NAV og omformulere det til menneske-språk.

Og sammenligningen med fiolinspill er i mine øyne relevant - diktanalyse ble presentert og var tydelig motivert av kunstnerisk-estetiske årsaker vel så mye som det å bedre generell tekst-forståelse.

Nå er kunst og estetikk en del av å være et «helt menneske» i mine øyne. Men det at (Norsk-)språklig kunst skal få så mye fokus i forhold til komponister og malere er litt underlig.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Rawls skrev (9 timer siden):

Jeg tror du tar opp et viktig poeng når du spør om dette er noe alle bør lære. Jeg vil for eksempel tro at dette ikke er så nyttig for praktiske utdanninger.

Det kan en si om mange fag, praktisk utdanning ? Så hva skal vi med matte etter et visst punkt, geografi ubrukelig har GPS, har lært og skrive og lese etter 3. klasse kan droppe norsk etter det, historie det er jo det en har history og discovery channel for, religionslære, jeg er jo for faen ikke religiøs ! Ferdig utdannet og klar for yrkesfaglig i 9 års alderen. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (44 minutter siden):

Det kan en si om mange fag, praktisk utdanning ? Så hva skal vi med matte etter et visst punkt, geografi ubrukelig har GPS, har lært og skrive og lese etter 3. klasse kan droppe norsk etter det, historie det er jo det en har history og discovery channel for, religionslære, jeg er jo for faen ikke religiøs ! Ferdig utdannet og klar for yrkesfaglig i 9 års alderen. 

Jeg støtter poenget ditt (om jeg klarte å analysere og tolke teksten din riktig, og at det er brukt ironi). Jeg kan ikke forstå hvorfor noen vil redusere seg selv til en "one-trick-pony" som er i stand til å utføre én type arbeidsoppgave og stenge ute all annen kunnskap menneskeheten har klart å opparbeide seg gjennom historien. Det er klart man kan ikke lære seg alt her i verden, men allmennutdanningen vi har i Norge er et slags minimum, nøye plukket ut av fagfolk over lang tid, for hva et dannet menneske bør kunne for å klare seg godt i samfunnet og bygge videre på i livet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
lada1 skrev (11 timer siden):

Jeg er ikke imot diktanalyse generelt. Problemet er at slike sider ved norsk-faget blir brukt til å gjøre mange til unødvendige skoletapere. Min erfaring er at barn av øvre middelklasse har en urettmessig konkurranse-fordel i VGS. Slike barn får gjerne kulturelle opplevelser og erfaringer som vi andre, som er "vokst opp utafor folkeskikken", ikke får.  Dette gjelder ikke bare betalte arrangementer (konserter, museums-besøk, reiser, teater, kurser etc). Slike barn har ofte også familie-medlemmer som kommer og snakker "kulturelt" og motiverer og stimulerer til "snakkefag".

Min erfaring er altså at barn av "øvre middelklasse" har en fordel i "snakkefag" (les gjerne "jentefag") og ved diffuse oppgaver der en gjerne skal "reflektere" (som ofte er det samme som å imitere - kanskje på linje meg ChatGPT?). Slike fag har fått en tendens til å snike seg mer og mer inn i skolen på bekostning av øvelse i konkrete tekniske ferdigheter. Mange gutter blir tapere i dette makt-spillet. 

Jeg kjenner forøvrig til studenter i tekniske fag, som gjør det bra, men fikk 2 i norsk på VGS 🙂  De fikk aldri sjansen til å levere gode tekster på VGS. Systemet der var å levere inn en tekst så få et tall (karakter) tilbake. Idioti !   Jeg var en slik student og lærte meg å skrive skikkelig på 2-3 uker (egentlig noen få timer) etter at jeg fylte 30 - ved hjelp at konsulent som kunne sine ting.

Det er nok noen som har en viss fordel, men det vil jo også gjelde veldig mange andre fag. Det er også mange som sliter med andre fag som matte. Videregående prøver å løse dette problemet med å gi elevene masse valgfag som gjør at de som er interessert i realfag kan velge det og de som er interessert i språkfag kan velge det. Jeg er skeptisk tilpasse hvilken fag elevene får basert på hvilket kjønn som gjør det bra i fagene.

 

Dette er litt på siden av diskusjonen, men jeg så et youtube klipp hvor Jordan Peterson intervjuet en person som heter Jeff Sandefer, som har en praktisk tilnærming til utdanning. Utfra hva han forklarte så driver Sandefer en egen skole hvor man starter i arbeidslivet tidlig og hvor man blander det praktiske med det teoretiske. Jeg har ikke satt meg inn i dette, men tenkte det var en interessant video å dele for folk som er åpen for å se på utdanning på en ny måte.

Her er linken til videoen:  https://www.youtube.com/watch?v=FEUjcRWfu3c

 

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (11 timer siden):

Det kan en si om mange fag, praktisk utdanning ? Så hva skal vi med matte etter et visst punkt, geografi ubrukelig har GPS, har lært og skrive og lese etter 3. klasse kan droppe norsk etter det, historie det er jo det en har history og discovery channel for, religionslære, jeg er jo for faen ikke religiøs ! Ferdig utdannet og klar for yrkesfaglig i 9 års alderen. 

Med praktisk utdanning så tenker jeg på yrkesfaglig utdanninger hvor man ikke trenger å kunne mye teori som man må lese seg opp i og hvor mye av det man lærer er ting man gjør praktisk i arbeidslivet. Her vil jeg tenke at det er mindre behov for abstrakt tenking. Jeg ser for meg at en skolelei elev som går på yrkesfag kan bli veldig demotivert av å gjøre diktanalyse. Det er ikke sikkert at historie er noe særlig bedre, men det er i det minste mer konkret og de aller fleste har godt av å trene på å lese og skrive og man kan argumentere med at historie passer bedre til det formålet. Man kan også argumentere for at historie er mer samfunnsnyttig å kunne.

 

Jeg skal ikke si at praktiske utdanninger ikke bør ha diktanalyse eller at de bør ha historie (dette er mer synsing fra min side), men jeg tenker at utdanningen bør ha en klar ide om hvorfor man lærer bort disse tingene. Det kan hende at diktanalyse er bra for de aller fleste eller kanskje det er kun nyttig for en mindre grupper. Kanskje den kun er nyttig for de som er interessert i det eller personer som har en personlighet som er mer åpen (https://snl.no/femfaktormodellen). Derfor er det viktig å gjøre en helhetsvurdering og finne ut av hva er det som passer best å lære bort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...