Gå til innhold

Kutt ut dette tøyset med diktanalyse til eksamen nå.


Anbefalte innlegg

knutinh skrev (3 timer siden):

Det finnes et presist språk for å beskrive (det man mener å vite om) stokastiske fenomener. Det er fullt mulig å beskrive prosessen bak og utfall av terningkast presist og uten tåkeprat.

Idet man beveger seg ut av den (realfag-)vitenskaplige sfæren av eksperimenter og beviser, og over i den politiske sfæren med overbevisning og gruppedynamikk så er det tilsynelatende mindre å være presis om. «Jeg tror at med politikken min så vil alle få brød»? Det hindrer ikke at noen politikere innfører mer tåke enn hva som synes nødvendig.

Å beskrive et komplekst fenomen med akkurat rett grad av abstraksjon og uten at lytteren sovner er vanskelig. Noen forskere og akademikere er veldig god til å «kondensere» på denne måten, andre ikke.

-k

Enig i at mange vitenskapsfolk og IT-nerder er elendige pedagoger og kommunikatører. Fag som er undervurdert hos svært mange som skal formidle kunnskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
lada1 skrev (På 6.6.2023 den 6.21):

Altså gjengi noe de er blitt fortalt og så helst gjemme det.

Man glemmer jo ikke dikt som "Norge, mitt Norge" (Som mange har satt toner til, og som under krigen ble kjent som den "andre" nasjonalsangen)

Norge, mit Norge! Saa sover du tyst
i Vinterens skinnende Sale,
og ingen kan drømme saa let og saa lyst,
naar Elvene synker i Dvale,
og ingen kan smile saa stille og glad,
naar Meisernes fløitende Stemmer dør af,
og Skogene sover i Dale.
Norge, mit Norge! Saa giv mig din Vaar
med Sol over vuggende Vande!
Men hør mig, ja hør mig: Naar Dagen forgaar,
og Aftenen skygger min Pande,
Da lær mig at visne, aa Norge, min Mor,
da red mig en Seng i din hellige Jord,
naar Sommeren drager af Lande!

Bodø Domkor har en versjon
https://www.youtube.com/watch?v=WS0p5ZT6z2o

 
Endret av Medlem
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Medlem said:
Man glemmer jo ikke dikt som "Norge, mitt Norge" (Som mange har satt toner til, og som under krigen ble kjent som den "andre" nasjonalsangen)

Norge, mit Norge! Saa sover du tyst
i Vinterens skinnende Sale,
og ingen kan drømme saa let og saa lyst,
naar Elvene synker i Dvale,
og ingen kan smile saa stille og glad,
naar Meisernes fløitende Stemmer dør af,
og Skogene sover i Dale.
Norge, mit Norge! Saa giv mig din Vaar
med Sol over vuggende Vande!
Men hør mig, ja hør mig: Naar Dagen forgaar,
og Aftenen skygger min Pande,
Da lær mig at visne, aa Norge, min Mor,
da red mig en Seng i din hellige Jord,
naar Sommeren drager af Lande!

Bodø Domkor har en versjon
https://www.youtube.com/watch?v=WS0p5ZT6z2o

 

For å presisere: greia mi er at en stor prosent (>90?) ikke har noe utbytte av diktanalyse når de er under f.eks. 18 år. Dette gjelder spesielt gutter. De har ofte null grep om poesi og har ikke "mottaks-aparat" for det. Norsk-karakterer som delvis kan ha med diktanalyse å gjøre, er derfor ikke optimalt. Jeg lurer på om mye av norsk-undervisningen kan være resultat av "prefesjons-kamp" blant ansatte i skole-systemet? 

Dersom en prøver "ChatGPT" for å analysere dikt, så kan en få svært gode besvarelser (så langt som jeg har sjekket). Dette tyder på at "dumminger" og "copy-cats" kan produsere gode dikt-analyser uten å ha forstått mye. Slik praktisering kan være like mye fordummende som utviklende.

Norsk for unge som er totalt umusikalske angående poesi, bør kanskje helst fokusere på å utvikle språk-ferdigheter angående å kommunisere om noe konkret og bruke skriving som kognitivt hjelpe-middel og eventuelt få karakterer i forbindelse med det.

Svært mange kommer ut av VGS uten å ha produsert en lettlest  og logisk sammenhengende tekst (såkalt teknisk språk-bruk). En sauser sammen "poetiske" tilnærmelser og teknisk språk der en ikke skal kommunisere "mellom linjene" og ha "dobbel-betydninger" - men hele tiden formulere seg eksplisitt og så enkelt som mulig.  Dette er langt fra trivielt. For eksempel mange studenter ved bl.a. NTNU får seg "en på trynet" og snubler når de skal begynne å skrive slikt. Googler du "technical English" så kan du få en indikasjon på hva som kreves når en skal skrive teknisk/vitenskapelig.

En kan gjerne ha poesi og "politiske språk-analyser" relatert til norsk-faget - men dette burde gjøres uten at det fungerer destruktivt karaktermessig for svært mange. Jeg har sett at til og med ungdoms-skole elever har for eksempel om kåseri-sjanger i norsk-faget. Tror du at en elev som strever med å skrive en sammenhengende "teknisk" tekst, har utbytte av dette? Undervisningen i dette blir som at læreren "masturberer" med seg selv overfor de fleste elevene 🙂

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...