Gå til innhold

– Vi tapte konsollgenerasjonen som var verst å tape


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
BeThomas skrev (9 minutter siden):

Tja, nå er ikke jeg den typiske konsollgamer. Spiller stort sett på PC, men God of War var nok til å få meg til å kjøpe PS4 i sin tid. Om spillet er godt nok KAN det være nok.

Spencers poeng er at det var i nettopp den generasjonen folk begynte å "låse seg" til en konsoll gjennom spillbiblioteker.

Og jeg tror han har et poeng. Til sammenligning kan vi se til PC, og hvor vanskelig det har vært for Epic Store, EA Origin (nå nedlagt), Uniplay osv. å få spillere bort fra bibliotekene sine i Steam.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hadde Xbox laget bedre kontrollere så hadde jeg kanskje brukt boxen men kontrolleren er helt ubrukelig for meg, hadde de hatt noe nærmest lik PS 5 kontrolleren så kanskje jeg hadde brukt konsollen mer, så de spillene fra MS blir kun spilt på pc.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tåka skrev (12 minutter siden):

Hadde Xbox laget bedre kontrollere så hadde jeg kanskje brukt boxen men kontrolleren er helt ubrukelig for meg, hadde de hatt noe nærmest lik PS 5 kontrolleren så kanskje jeg hadde brukt konsollen mer, så de spillene fra MS blir kun spilt på pc.

Akkurat det samme som gjør at jeg ikke kan få meg til å kjøpe en Xbox. I tillegg er kontrolleren usymmetrisk.. Den ene tommelen skal peke sideveis, men den andre skal peke oppover.. Gir ikke mening! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
alike skrev (5 minutter siden):

Akkurat det samme som gjør at jeg ikke kan få meg til å kjøpe en Xbox. I tillegg er kontrolleren usymmetrisk.. Den ene tommelen skal peke sideveis, men den andre skal peke oppover.. Gir ikke mening! 

Motsatt her, gikk fra PS2 - Xbox 360 - PS4 - XSX

PS4 kontrolleren var alltig ubehagelig og liten, PS5 kontrolleren er og litt i samme båt selv om den er litt større.

Usymmetrisk, etter min erfaring, er mer behagelig over tid enn symmetrisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes dette var en noe klønete formulering i et ellers godt intervju. Hovedpoenget var at det ikke finnes en magisk kule som vil katapultere Xbox foran Playstation, og det er jeg stort sett enig i. Starfield alene vil ikke få Xbox-salget til å eksplodere. 

...men jeg skulle ønske at han var klarere på det at gode spill faktisk har en effekt på konsollsalget. Selv i den digitale verdenen vi lever i i dag. Nintendo gikk fra floppen Wii U til megasuksessen Switch for bare litt over 6 år siden. Det Xbox trenger er en jevn strøm av gode storspill samtidig som de leverer bra hardware og tjenester.

Det holder ikke å komme med Halo Infinite og Forza Horizon 5 i 2021 (etter årevis med varierende kvalitet på utgivelsene) for så å ta pause i 2022. Spill som Pentiment, Grounded og Hi-Fi Rush er positive tilskudd til biblioteket, men de trenger sårt de store blockbusterene også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Saltkorn skrev (7 minutter siden):

Motsatt her, gikk fra PS2 - Xbox 360 - PS4 - XSX

PS4 kontrolleren var alltig ubehagelig og liten, PS5 kontrolleren er og litt i samme båt selv om den er litt større.

Usymmetrisk, etter min erfaring, er mer behagelig over tid enn symmetrisk.

Foretrekker usymmetrisk her også. Helt siden jeg prøvde gamecube-kontrolleren for første gang. Xbox 360 sementerte preferansene mine. 

(Går helt greit å spille på Playstation også, for så vidt)

Lenke til kommentar

Ingen tvil om hva jeg foretrekker, og det er XBox sin layout. PS5 er dog den konsollen jeg spiller mest på, ved siden av PC. Er på utkikk etter en PS5 kontroller med XBox layout. Det hadde jeg til til PS4, og det fungerte utmerket.

Usikker på om det finnes noe lignende for Xbox, altså en Xbox kontroller med PS layout?

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Føles litt som et PR-stunt det MS går ut med her siden de prøver en downplay på tingene de gjør for å styrke sin egen posisjon mot Sony og Nintendo.

For min del anser jeg det bare som en fordel å ha flere konsoller da man får tilgang til flere markeder sånn at utvalget blir større. Husk at grunnen til at Microsoft startet med Xbox i utgangspunktet var redselen for at Sony skulle få en "datamaskin" i mange hus med sin PS2, noe som aldri var noen reell trussel.

MS har snublet ganske grovt med lanseringen av Xbox 360 og Xbox One, og Spencer drar spesielt fram Xbox One som et feilsteg. DRM-fokuset, Kinect og TV-dillet deres var noe som kostet dem mye. For min del synes jeg Xbox 360 kompatibiliteten var oversolgt en god del. Mange titler som er bedre på Xbox 360 enn på emulator med Xbox One X til og med.

For min del foretrekker jeg faktisk PS4-kontrolleren over Xbox One sin. Liker ikke at One-kontrolleren er så støyete på D-pad. Når man er inne i spill og bruker hodetelefon fungerer dog begge greit.

For min del er det plass til alle aktørene i konsollmarkedet. Mulig MS genuint begynner å bli noe lei fordi de har hatt veldig høye målsetninger de føler de ikke har nådd, men det er igjen deres greie.

Endret av vidor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Etter jeg skaffa meg pc og super ultrawide screen for 6 mnd siden har knapt ps5'en eller series x'en vært rørt. Alltid tenkt på pc gamere som elitiske folk som kun brydde seg om grafikk og fps,,,, meeeen må innrømme nå at det ikke er noen vei tilbake etter å ha fullført red Dead på 49tommer på ultra og 100fps🤯.. series x blir lagt ut for salg og kjøper Asus rog ally når den kommer om kort tid.

Hyl ut om noen vil ha en billig series x👍🏾

Lenke til kommentar

Dette synes jeg var skremmende å høre komme fra Xbox-sjefen. Dette høres ut som unnskyldninger mer enn forklaringer! Hvor lenge har ikke folk, som har vært "OG" fans av Xbox ventet på spill som Fable? Det Phil Spencer må gjøre, er å levere storspill til Xbox som konsoll-eksklusive for en viss periode før de kan spilles på PC også. De burde sette alle kluter til for å produsere virkelige storspill som TES6, som alle venter på også, og gjøre det eksklusivt. Leverer man det til PC på samme tid så vil så klart de som er fans av Sony og Nintendo bare spille det på PC!  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det foregår jo en greie nå hvor en ønsker flest mulig par øyne til å få tak i et spill når det enda er interesse for det siden utviklingskostnadene øker eksponensielt. MS er vel mest rå på dette, med Sony på 2. plass og Nintendo som mest tilbakeholden selv om piratmarkedet uansett gjør spillene deres tilgjengelige på andre systemer, noe Nintendo konsekvent setter advokater på for å få stoppet.

Sånn jeg ser det er vel Phil Spencer noe av det beste som har skjedd for Xbox-brandet uansett. Han har virkelig klart å snu skuta og fokusere på det folk bryr seg om.

Sony og Nintendo har mer erfaring i gamet og har sånn sett vært betydelige konkurrenter. Problemet er vel helst at kulturen i MS har vært for preget av Windows-suksessen til at de trengte seg noen skikkelig nesestyvere før de kom på riktig spor.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Syns det er litt rart at ikkje fleire ser problemet ved at Microsoft omtrent får monopol på AAA spill-markedet. 

Dei sit iallefall med nokre sjuke kort på hand om dei får kjøpt opp Activision Blizzard. WOW, Diablo, Call of Duty, men så har dei alt Bethesda mm.

Det kan kanskje verke som eg overreagerer her, men dei får eierskap på nokre av dei mest kjende og kjære IPsa gjennom dei siste tiåra. 

Ein kan sjølvsagt argumentere med at Microsoft er eit av få gjenværende selskapa med ryggrad og integritet. Men det var Blizzard og for ti år sia. 

Fins eit godt ordtak om at å samle alle egga i ein kurv er ein dårleg ide. Det meiner eg iallefall gjelder også her. 

 

Lenke til kommentar
Thrall(Go'el) skrev (13 minutter siden):

Syns det er litt rart at ikkje fleire ser problemet ved at Microsoft omtrent får monopol på AAA spill-markedet. 

Dei sit iallefall med nokre sjuke kort på hand om dei får kjøpt opp Activision Blizzard. WOW, Diablo, Call of Duty, men så har dei alt Bethesda mm.

Det kan kanskje verke som eg overreagerer her, men dei får eierskap på nokre av dei mest kjende og kjære IPsa gjennom dei siste tiåra. 

Ein kan sjølvsagt argumentere med at Microsoft er eit av få gjenværende selskapa med ryggrad og integritet. Men det var Blizzard og for ti år sia. 

Fins eit godt ordtak om at å samle alle egga i ein kurv er ein dårleg ide. Det meiner eg iallefall gjelder også her. 

 

Kan man ikke vinne på på andre områder slik som kvalitet, må man hindre den andre å få tilgang på de store spillene.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Thrall(Go'el) skrev:

Syns det er litt rart at ikkje fleire ser problemet ved at Microsoft omtrent får monopol på AAA spill-markedet. 

Dei sit iallefall med nokre sjuke kort på hand om dei får kjøpt opp Activision Blizzard. WOW, Diablo, Call of Duty, men så har dei alt Bethesda mm.

Det kan kanskje verke som eg overreagerer her, men dei får eierskap på nokre av dei mest kjende og kjære IPsa gjennom dei siste tiåra. 

Ein kan sjølvsagt argumentere med at Microsoft er eit av få gjenværende selskapa med ryggrad og integritet. Men det var Blizzard og for ti år sia. 

Fins eit godt ordtak om at å samle alle egga i ein kurv er ein dårleg ide. Det meiner eg iallefall gjelder også her. 

 

Egentlig forundret de ikke kjøpte mange av disse tidligere. Husker når PlayStation kom og de kjøpte opp en god del utviklere, og slik fortsatte det en god stund. Jeg ønsker egentlig alle spill på alle konsoller, men fatter at det aldri kommer til å skje. For min del har PlayStation kontrolleren med dens plassering av stikkene alltid vært en stor ulempe. Får kramper i tomlene om jeg spiller for lenge på kontrolleren.
Lenke til kommentar
Eddie_Peddie skrev (10 minutter siden):
Thrall(Go'el) skrev (1 time siden):

Syns det er litt rart at ikkje fleire ser problemet ved at Microsoft omtrent får monopol på AAA spill-markedet. 

Dei sit iallefall med nokre sjuke kort på hand om dei får kjøpt opp Activision Blizzard. WOW, Diablo, Call of Duty, men så har dei alt Bethesda mm.

Det kan kanskje verke som eg overreagerer her, men dei får eierskap på nokre av dei mest kjende og kjære IPsa gjennom dei siste tiåra. 

Ein kan sjølvsagt argumentere med at Microsoft er eit av få gjenværende selskapa med ryggrad og integritet. Men det var Blizzard og for ti år sia. 

Fins eit godt ordtak om at å samle alle egga i ein kurv er ein dårleg ide. Det meiner eg iallefall gjelder også her. 

 

Egentlig forundret de ikke kjøpte mange av disse tidligere. Husker når PlayStation kom og de kjøpte opp en god del utviklere, og slik fortsatte det en god stund. Jeg ønsker egentlig alle spill på alle konsoller, men fatter at det aldri kommer til å skje. For min del har PlayStation kontrolleren med dens plassering av stikkene alltid vært en stor ulempe. Får kramper i tomlene om jeg spiller for lenge på kontrolleren.

Xbox var styrt av et helt annet lederskap og måtte også forholde seg til ledere og aksjonærer som var særs skeptiske til Xbox-avdelingen. 

Under Phil Spencer i Xbox og Satya Nadella i Microsoft har Xbox-divisjonen fått langt mer støtte enn før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...