Gå til innhold

– Vi tapte konsollgenerasjonen som var verst å tape


Anbefalte innlegg

Microsoft har virkelig gått glipp av det som Nintendo, og spesielt Sony, har skjønt lenge, nemlig at det er talentene som skaper store spillserier. Det nytter ikke å eie rettighetene til en populær spillserie dersom resten av spillene i serien blir elendig. Men har du talentet bak seriene, så kommer det nye serier. Sony kjøpte Naughty Dog FØR de skapte Uncharted og Last of Us. De kjøpte Santa Monica Studios FØR de skapte God of War. De kjøpte Guerilla FØR de skapte Horizon (og før Killzone slo an). De kjøpte Bungie av helt andre grunner enn å melke Destiny. Sony gjenkjenner talent, og lar talentet gjøre sin greie med hjelp fra Sony. Ofte kommer den hjelpen i FORKANT av et oppkjøp, som Insomniac er et eksempel på. Ratchet & Clank var lenge eksklusivt til Playstation, uten at formelle avtaler eller eierskap var på plass, og utallelser fra studioet selv sier at det var fordi Sony var veldig hjelpsomme og lette å jobbe med. Så dersom Microsoft vil konkurrere, så må de kaste penger etter talentene, ikke etter utgivere med rettighetene. De må kjøpe utviklere, ikke konglomerat. Og de må være tålmodige. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gringorilla skrev (9 timer siden):

Microsoft har virkelig gått glipp av det som Nintendo, og spesielt Sony, har skjønt lenge, nemlig at det er talentene som skaper store spillserier. Det nytter ikke å eie rettighetene til en populær spillserie dersom resten av spillene i serien blir elendig. Men har du talentet bak seriene, så kommer det nye serier. Sony kjøpte Naughty Dog FØR de skapte Uncharted og Last of Us. De kjøpte Santa Monica Studios FØR de skapte God of War. De kjøpte Guerilla FØR de skapte Horizon (og før Killzone slo an). De kjøpte Bungie av helt andre grunner enn å melke Destiny. Sony gjenkjenner talent, og lar talentet gjøre sin greie med hjelp fra Sony. Ofte kommer den hjelpen i FORKANT av et oppkjøp, som Insomniac er et eksempel på. Ratchet & Clank var lenge eksklusivt til Playstation, uten at formelle avtaler eller eierskap var på plass, og utallelser fra studioet selv sier at det var fordi Sony var veldig hjelpsomme og lette å jobbe med. Så dersom Microsoft vil konkurrere, så må de kaste penger etter talentene, ikke etter utgivere med rettighetene. De må kjøpe utviklere, ikke konglomerat. Og de må være tålmodige. 

Men det er jo nettopp det Microsoft har gjort i en årrekke nå. Tror du de kjøpte Ninja Theory, Inxile, Compulsion, Obsidian, Double Fine, Undead Labs og Playground Games for å få kloa i mega-franchiser? Med Undead Labs og Playground eide Microsoft allerede rettighetene til spillene fra før og hadde vært nært involvert med studiene i lang tid ør oppkjøpene. Ikke helt ulikt eksemplet du nevnte med Insomniac.

Så har de kjøpt opp større franchiser som Minecraft, The Elder Scrolls og Fallout, men det er ikke som om det er det eneste de driver med. Under Zenimax-paraplyen er det også et antall utviklere som er mer kjent for kvaliteten på spillene enn for spillnavnene i seg selv. Deriblant Arkane Lyon og Tango Gameworks.

Lenke til kommentar
Guybrush 3pwood skrev:

Hvor er alle Xbox/gamepass defenders her nå som har vært så høye på pæra før med at xbox og gamepass er så mye bedre enn Playstation sine tjenester? Under en stein? 
Dere har en sjans igjen :p (starfield)

Er nok heller du som lever under Sony sin store stein . Gamepass har et spillebiblotek dere konsollkrigere som er ille opptatt av dette bare kan drømme om . Navlebeskuende fanboys er tragisk , og dere virker litt enkle og naive .
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev:
Tåka skrev (4 timer siden):

Hadde Xbox laget bedre kontrollere så hadde jeg kanskje brukt boxen men kontrolleren er helt ubrukelig for meg, hadde de hatt noe nærmest lik PS 5 kontrolleren så kanskje jeg hadde brukt konsollen mer, så de spillene fra MS blir kun spilt på pc.

Morsomt hvor forskjellige folk er. Jeg er motsatt. Er misfornøyd med ps5-kontrolleren. Xbox sin er så mye bedre. Både knappene og joystickene. I tillegg er adaptive trigger greiene til ps5 slitsomt, og selv når de er deaktivert så har triggerne en mushy feeling.

Helt enig. Xbox-kontrolleren føles så sykt mye bedre i hendene.
Lenke til kommentar
Fleskelars skrev (3 timer siden):
Guybrush 3pwood skrev (15 timer siden):

Hvor er alle Xbox/gamepass defenders her nå som har vært så høye på pæra før med at xbox og gamepass er så mye bedre enn Playstation sine tjenester? Under en stein? 
Dere har en sjans igjen :p (starfield)

Er nok heller du som lever under Sony sin store stein . Gamepass har et spillebiblotek dere konsollkrigere som er ille opptatt av dette bare kan drømme om . Navlebeskuende fanboys er tragisk , og dere virker litt enkle og naive .

Det som er tragisk er språket ditt. Jeg aner en bitter tenåring ;) 
Fanboy? Jeg har både ps5 og Xbox og har alltid hatt det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mr. Pants skrev (4 timer siden):

Men det er jo nettopp det Microsoft har gjort i en årrekke nå. Tror du de kjøpte Ninja Theory, Inxile, Compulsion, Obsidian, Double Fine, Undead Labs og Playground Games for å få kloa i mega-franchiser? Med Undead Labs og Playground eide Microsoft allerede rettighetene til spillene fra før og hadde vært nært involvert med studiene i lang tid ør oppkjøpene. Ikke helt ulikt eksemplet du nevnte med Insomniac.

Så har de kjøpt opp større franchiser som Minecraft, The Elder Scrolls og Fallout, men det er ikke som om det er det eneste de driver med. Under Zenimax-paraplyen er det også et antall utviklere som er mer kjent for kvaliteten på spillene enn for spillnavnene i seg selv. Deriblant Arkane Lyon og Tango Gameworks.

Hvorfor klarer de ikke å komme med gode spill da? Jeg kan gå med på Ninja Theory, som faktisk blir å komme med Hellblade 2 (som mest sannsynlig blir bra) hvert øyeblikk nå. Og Tango Gameworks er dyktig og har faktisk allerede kommet med gode ting. Men resten? Double Fine har produsert nada siden oppkjøpet. Obsidian har dritet på leggen ved å gi Xbox den dårligste versjonen av sitt ene spill for tiden. Playground dasser vel fortsatt rundt med kun Forza? Undead labs har laget hele ett spill med en oppfølger som er prikk lik, fordelt på de siste 10 årene, og spillene er faktisk ikke ekstremt gode. Arkane Studios viste virkelig sitt "talent" med Redfall, og er generelt litt opp og ned i kvalitet. Er disse virkelig det du kaller talenter? Er de opprinnelige utviklerne og faktiske talentet i det hele tatt med fra disse studioene, eller har de spredt seg til andre studioer?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (2 minutter siden):

Hvorfor klarer de ikke å komme med gode spill da? Jeg kan gå med på Ninja Theory, som faktisk blir å komme med Hellblade 2 (som mest sannsynlig blir bra) hvert øyeblikk nå. Og Tango Gameworks er dyktig og har faktisk allerede kommet med gode ting. Men resten? Double Fine har produsert nada siden oppkjøpet. Obsidian har dritet på leggen ved å gi Xbox den dårligste versjonen av sitt ene spill for tiden. Playground dasser vel fortsatt rundt med kun Forza? Undead labs har laget hele ett spill med en oppfølger som er prikk lik, fordelt på de siste 10 årene, og spillene er faktisk ikke ekstremt gode. Arkane Studios viste virkelig sitt "talent" med Redfall, og er generelt litt opp og ned i kvalitet. Er disse virkelig det du kaller talenter? Er de opprinnelige utviklerne og faktiske talentet i det hele tatt med fra disse studioene, eller har de spredt seg til andre studioer?

Double Fine lanserte Psychonauts 2 i 2021 til mye ros. De fikk også hjelp av Xbox Game Studios til å gjøre spillet så bra som mulig. 

Obsidian har lansert The Outer Worlds 1 (2018), Grounded (2022) og Pentiment (2022) siden oppkjøpet. Nyversjonen av The Outer Worlds (2023) ble ikke utviklet av dem. Akkurat nå arbeider de med Avowed og The Outer Worlds 2

Playground er i toppsjiktet når det gjelder bilspill. Er det en dårlig ting? Forza Horizon 5 var et 2021's beste spill. De har et team nr. 2 som holder på med Fable.

Arkane består av to teams. Et i Austin (Redfall som forrige spill) og et i Lyon (Deathloop som forrige spilles). Skal Arkane som helhet liksom svartmales fordi de lanserte et middelmådig spill.

Undead Labs er den mest usikre av alle sammen, men under Microsoft har de fått støtte til å bygge opp studiet betraktelig siden State of Decay 2. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde de laget xbox med en modifisert versjon av Windows, hvor man kunne fått tilgang på alle PC spilla sine i tillegg til xboxspill så hadde de danket ut Sony... Også var det paywallen for å få spille online da... Hadde lett kjøpt flere spill på xboxen hadde jeg bare fått spilt de online uten å betale hundre spenn i måneden... Men inntil det skjer så blir det pc og da er sæ det som regel steam som stikker av med fortjenesten... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Donkey Kong skrev:
BeThomas skrev (9 minutter siden):

Tja, nå er ikke jeg den typiske konsollgamer. Spiller stort sett på PC, men God of War var nok til å få meg til å kjøpe PS4 i sin tid. Om spillet er godt nok KAN det være nok.

Spencers poeng er at det var i nettopp den generasjonen folk begynte å "låse seg" til en konsoll gjennom spillbiblioteker.

Og jeg tror han har et poeng. Til sammenligning kan vi se til PC, og hvor vanskelig det har vært for Epic Store, EA Origin (nå nedlagt), Uniplay osv. å få spillere bort fra bibliotekene sine i Steam.

Hovedproblemet der er vel at de prøver å bryte inn på markedet med ett dårligere produkt. Jeg har kontoer i både epic, EA, GoG og Steam, men jeg synes Steam sitt brukergrensesnitt er milevis bedre. Når man skal bryte inn på ett marked må man i det minste stille med ett produkt som kan konkurrere. Det er vanskelig å ta over ett marked dersom man stiller dårligere.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Saltkorn skrev:
alike skrev (5 minutter siden):

Akkurat det samme som gjør at jeg ikke kan få meg til å kjøpe en Xbox. I tillegg er kontrolleren usymmetrisk.. Den ene tommelen skal peke sideveis, men den andre skal peke oppover.. Gir ikke mening! 

Motsatt her, gikk fra PS2 - Xbox 360 - PS4 - XSX

PS4 kontrolleren var alltig ubehagelig og liten, PS5 kontrolleren er og litt i samme båt selv om den er litt større.

Usymmetrisk, etter min erfaring, er mer behagelig over tid enn symmetrisk.

Min erfaring er at symmetrisk er mye mer behagelig enn usymmetrisk. Ellers hjelper det ikke xbox å lage gode spill når sony lager mye bedre spill.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
GnilreG skrev (14 minutter siden):

Min erfaring er at symmetrisk er mye mer behagelig enn usymmetrisk. Ellers hjelper det ikke xbox å lage gode spill når sony lager mye bedre spill.

Delvis enig, er noe hos Xbox studios så ikke fungerer. De er mer opptatt av Monittisering av multiplayer butikken enn å produsere en full god historie for singleplayer/coop.

HALO: infinite. linært og dårlig. klarte ikke engang å få til Coop ved lansering.

HiFi Rush er vel det beste spillet så langt. Ferdig produsert ved lansering og en god del ekstra inhold etter hovedhistorien var ferdig.

Sony lager veldig gode spill men de har aldri vert noe for min smak :) det var mer om kontrollerne og hva som var billigst ved kjøp + gamepass som og fungerer med PC.

Endret av Saltkorn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tåka skrev (På 5.5.2023 den 8.09):

Hadde Xbox laget bedre kontrollere så hadde jeg kanskje brukt boxen men kontrolleren er helt ubrukelig for meg, hadde de hatt noe nærmest lik PS 5 kontrolleren så kanskje jeg hadde brukt konsollen mer, så de spillene fra MS blir kun spilt på pc.

Syns det der er så rart. Har vært pc-gamer opp igjennom og hatt både ps og Xbox ved siden  av. De siste 4 årene kun PS ved siden av PC, men kontrolleren til Xbox er overlegent den beste. Det at tommelen er mer fremskutt er genialt. Slik de er plassert på PS er veldig unaturlig og man får smerter i tommel om man sitter mange nok timer. Dette var MYE verre med ps3 og tidligere, der stikkene var enda lavere plassert. Syns det er ubegripelig at folk syns stikkeplassering er bedre på ps enn Xbox.  Kommer til å kjøpe meg ps5 snart, i stedet for Xbox, bare for å understreke hvor lite fanboy jeg er. Føler det er et fanboy move å påstå st kontrolleren til ps er bedre enn Xbox. Da har man ikke prøvd Xbox skikkelig og blitt vant til den. 

Lenke til kommentar
Guybrush 3pwood skrev (20 timer siden):

Hvor er alle Xbox/gamepass defenders her nå som har vært så høye på pæra før med at xbox og gamepass er så mye bedre enn Playstation sine tjenester? Under en stein? 
Dere har en sjans igjen :p (starfield)

Fortsatt like høy på pæra fordi att den dagen som Sony finner ut att de konsolleksklusive spillene demes kommer ut dag 1 på PS Plus så vill den tjeneste bli like god som Gamepass som lar meg spille Forza Motorsport fra dag en og alle de andre spillene som blir laget av de interne studioene og det er mange flere enn "bare" Starfield

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg liker Spencer veldig godt, men er ikke helt enig i det han sier. Selv har jeg både en Xbox Series X og en PS5, og i påvente av Starfield samler Xbox-en støv. Bruker den aldri, og det er fordi spillene ikke er der.

Når det er sagt er det ikke førstepartsspillene til Sony jeg spiller. Jeg spiller stort sett Destiny og et håndfull andre MMOer/live-service spill. Og en stor grunn til det er jo at kompisene mine er i samme økosystem som meg. Det tror jeg er en reell og vanskelig utfordring for Xbox. I Europa spiller stort sett folk bare på PlayStation, fordi det har de gjort hele livene sine, og alle vennene deres kjøper PlayStation for å spille FIFA eller hva det måtte være.

Jeg tror de såkalte kjernespillerne vil flokke dit de finner gode spill. Men de mer «casual» spillerne holder seg til samme boks de alltid har hatt. 

Lenke til kommentar
Mr. Pants skrev (17 timer siden):

Double Fine lanserte Psychonauts 2 i 2021 til mye ros. De fikk også hjelp av Xbox Game Studios til å gjøre spillet så bra som mulig. 

Obsidian har lansert The Outer Worlds 1 (2018), Grounded (2022) og Pentiment (2022) siden oppkjøpet. Nyversjonen av The Outer Worlds (2023) ble ikke utviklet av dem. Akkurat nå arbeider de med Avowed og The Outer Worlds 2

Playground er i toppsjiktet når det gjelder bilspill. Er det en dårlig ting? Forza Horizon 5 var et 2021's beste spill. De har et team nr. 2 som holder på med Fable.

Arkane består av to teams. Et i Austin (Redfall som forrige spill) og et i Lyon (Deathloop som forrige spilles). Skal Arkane som helhet liksom svartmales fordi de lanserte et middelmådig spill.

Undead Labs er den mest usikre av alle sammen, men under Microsoft har de fått støtte til å bygge opp studiet betraktelig siden State of Decay 2. 

Outer Worlds er publisert av Private Division, og Deathloop var PS5-eksklusivt da det først kom. Halo Infinite burde vært flaggskipet til MS, men ble tidenens mageplask.

Det er bare så mye man venter på. De har kjøpt så mange utviklere, men det er så lite kvalitetsspill som pumpes ut.

Starfield, Fable, Hellblade, Avowed etc. Hvor blir disse spillene av? Tre av fire har ikke engang et slippvindu. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Felvinter skrev (25 minutter siden):

Outer Worlds er publisert av Private Division, og Deathloop var PS5-eksklusivt da det først kom. Halo Infinite burde vært flaggskipet til MS, men ble tidenens mageplask.

Det er bare så mye man venter på. De har kjøpt så mange utviklere, men det er så lite kvalitetsspill som pumpes ut.

Starfield, Fable, Hellblade, Avowed etc. Hvor blir disse spillene av? Tre av fire har ikke engang et slippvindu. 

Hva så om spillet ble publisert av Private Division? Det ble utviklet Obsidian, og det var det som var kjernen i diskusjonen her. Kvalitetsspill fra utviklere under Microsoft og Xbox. Det samme gjelder for Deathloop, som ble utviklet av Arkane Lyon.

Halo Infinite er et bra spill med skuffende post-launch support, så jeg vil ikke kalle det et mageplask selv. 

At Microsoft har annonsert spill for tidlig er det imidlertid ikke noe tvil om. Det er noe av det som har skuffet meg mest med dem denne generasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gringorilla skrev:
Guybrush 3pwood skrev (7 minutter siden):

Det som er tragisk er språket ditt. Jeg aner en bitter tenåring

Tenkte det samme. Personlig sitter jeg med alt unntatt X-Box (Switch, PC, Quest 2, Steamdeck bl.a.), men neida, man er visst fanboy fordi det er ét produkt man IKKE liker. 

Du aner nok feil kjære guybrush , jeg er antagelig gammel nok til å kunne vært faren din . Jeg er en PC -spiller som synes gamepass er en billig og fantastisk abonnementsavtale, særlig i disse dager , vi voksne folk har endel regninger som må betales . Jeg har observert endel poster fra deg og dine opp gjennom , og begynner å bli drita lei den konsollkrigen deres . Over flere år , så ser man denne gjentagende barnslige oppførsel vi kunne vært forunt .
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Mr. Pants skrev (1 time siden):

Hva så om spillet ble publisert av Private Division? Det ble utviklet Obsidian, og det var det som var kjernen i diskusjonen her. Kvalitetsspill fra utviklere under Microsoft og Xbox. Det samme gjelder for Deathloop, som ble utviklet av Arkane Lyon.

Halo Infinite er et bra spill med skuffende post-launch support, så jeg vil ikke kalle det et mageplask selv. 

At Microsoft har annonsert spill for tidlig er det imidlertid ikke noe tvil om. Det er noe av det som har skuffet meg mest med dem denne generasjonen.

Outer Worlds hadde ingenting med MS å gjøre.

Infinite er et OK spill, men en kolossal fiasko likevel.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Felvinter skrev (17 minutter siden):

Outer Worlds hadde ingenting med MS å gjøre.

Infinite er et OK spill, men en kolossal fiasko likevel.

 

Vet ikke om du misforstår med vilje her, men poenget var altså at Microsoft kjøpte opp disse studioene fordi de så talent i dem. Obsidian har en lang historie med gode spill, men TOW var det forrige AAA-ish spillet fra dem med god mottagelse. Siden TOW har de lansert to mindre spill (Grounded og Pentiment) som også har fått god mottagelse.

Halo Infinite fikk veldig god mottagelse ved lansering. Om du vil peke på spillertallene over tid, så blir det en annen diskusjon. Kvalitetsmessig var det i hvert fall ingen fiasko.

Endret av Mr. Pants
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...