Gå til innhold

Kommentar: Tre endringer som må til for at Tears of the Kingdom skal bli et bedre spill enn Breath of the Wild


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er litt lunken til dette spillet og har litt følelse av dette som en utvidelsespakke til BOTW. Jeg er veldig mettet på det først så nå er det spesielt to endringer som må til for at jeg skal hoppe på'n igjen:

1. Denne er kanskje litt rar men jeg ønsker en litt mindre verden, fylt med mer innhold. Nå er jeg en gamling og har ikke all verdens tid, så nå ønsker jeg å unngå all "dødtid" som var i BOTW mtp. reisetid. Jeg orker ikke å bruke 10 min på å komme meg en plass også oppdage at det ikke er noe spesielt der allikevel. Komprimer alt og fyll det opp med interessant innhold, gi meg mulighet til å føle jeg oppnår noe, selv på korte spilløkter.
2. Gi meg mulighet til å reparere våpen og utstyr. Hvis alt blir ødelagt på samme måte som BOTW så hopper jeg galant over dette, tar heller en ny runde windwaker og Twilight på emulator igjen.

Endret av Houdini
Lenke til kommentar
Houdini skrev:

Jeg er litt lunken til dette spillet og har litt følelse av dette som en utvidelsespakke til BOTW. Jeg er veldig mettet på det først så nå er det spesielt to endringer som må til for at jeg skal hoppe på'n igjen:

1. Denne er kanskje litt rar men jeg ønsker en litt mindre verden, fylt med mer innhold. Nå er jeg en gamling og har ikke all verdens tid, så nå ønsker jeg å unngå all "dødtid" som var i BOTW mtp. reisetid. Jeg orker ikke å bruke 10 min på å komme meg en plass også oppdage at det ikke er noe spesielt der allikevel. Komprimer alt og fyll det opp med interessant innhold, gi meg mulighet til å føle jeg oppnår noe, selv på korte spilløkter.
2. Gi meg mulighet til å reparere våpen og utstyr. Hvis alt blir ødelagt på samme måte som BOTW så hopper jeg galant over dette, tar heller en ny runde windwaker og Twilight på emulator igjen.

Alt blir ødelagt slik som i BotW, det er bekreftet. Men du kan få våpen til å vare lenger ved å fuse ulike deler sammen.
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Houdini skrev (1 time siden):

Jeg er litt lunken til dette spillet og har litt følelse av dette som en utvidelsespakke til BOTW. Jeg er veldig mettet på det først så nå er det spesielt to endringer som må til for at jeg skal hoppe på'n igjen:

1. Denne er kanskje litt rar men jeg ønsker en litt mindre verden, fylt med mer innhold. Nå er jeg en gamling og har ikke all verdens tid, så nå ønsker jeg å unngå all "dødtid" som var i BOTW mtp. reisetid. Jeg orker ikke å bruke 10 min på å komme meg en plass også oppdage at det ikke er noe spesielt der allikevel. Komprimer alt og fyll det opp med interessant innhold, gi meg mulighet til å føle jeg oppnår noe, selv på korte spilløkter.
2. Gi meg mulighet til å reparere våpen og utstyr. Hvis alt blir ødelagt på samme måte som BOTW så hopper jeg galant over dette, tar heller en ny runde windwaker og Twilight på emulator igjen.

Det er helt likt. Men.. om våpenet nesten er ødelagt så kan du fikse det. Fordelen med denne løsningen er at du må være kreativ. Men skjønner at ikke alle liker det. Spillet starter slik som i

Spoiler

første trailer.

Tror folk kommer til å bli fornøyd. Mye av frykten kommer til å bli dempet. Men det er alltid noe å peke på.

Endret av mrMKE
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
mrMKE skrev (13 minutter siden):

Det er helt likt. Men.. om våpenet nesten er ødelagt så kan du fikse det. Fordelen med denne løsningen er at du må være kreativ. Men skjønner at ikke alle liker det. Spillet starter slik som i

  Vis skjult innhold

første trailer.

Tror folk kommer til å bli fornøyd. Mye av frykten kommer til å bli dempet. Men det er alltid noe å peke på.

Takk for opplysningen!
Du har rett i at det bestandig er noe å peke på, eller sagt på en annen måte, folk er forskjellig og liker forskjellige ting :)Jeg blir nok å hoppe over dette med mindre det kommer reviews som overbeviser meg om at jeg må prøve det.

Er meget mulig jeg hadde satt pris på denne løsningen når jeg var i 20 åra og hadde mye tid til overs, elsket å utforske Horadric Cube miksing i Diablo 2. Men nå som jeg er 40 ønsker jeg ikke å bruke tid på passe på eller mikse og trikse med utstyr eller mat lengre, jeg vil bare utforske en ny verden som ikke føles tom og løse nye dungeons. Zelda har kanskje gått fra meg - fint for de yngre, men litt trist for min del.

Lenke til kommentar
Houdini skrev (1 minutt siden):

Takk for opplysningen!
Du har rett i at det bestandig er noe å peke på, eller sagt på en annen måte, folk er forskjellig og liker forskjellige ting :)Jeg blir nok å hoppe over dette med mindre det kommer reviews som overbeviser meg om at jeg må prøve det.

Er meget mulig jeg hadde satt pris på denne løsningen når jeg var i 20 åra og hadde mye tid til overs, elsket å utforske Horadric Cube miksing i Diablo 2. Men nå som jeg er 40 ønsker jeg ikke å bruke tid på passe på eller mikse og trikse med utstyr eller mat lengre, jeg vil bare utforske en ny verden som ikke føles tom og løse nye dungeons. Zelda har kanskje gått fra meg - fint for de yngre, men litt trist for min del.

Dungeons i BOTW var de 4 divine beasts.
I Totk blir det nok enda mer variert. Med at du har Undergrunn, bakke og luft. 
Det blir Dungeons, men om det blir i samme format som tidligere får vi bare vente å se :)

Jeg er snart 39 og digger dette. 
Har 3 unger og kone som elsker Zelda. Så vi spiller på kveldene 🤣

Lenke til kommentar
BakaBerg skrev (7 timer siden):

Håper du skal anmelde det for gamer. Tabbe sist var å gi det til en som åpenbart ikke satte pris på noe av det som gjorde det unikt. Dog det var veldig underholdende å lese kommentarene etterpå.

Hvorfor var det en tabbe? Ga jo Gamer og diskusjon.no massevis av aktivitet. Og forumtråden ble jo mye nyttigere og hadde mye mer informasjon enn selve anmeldelsen, uavhengig av om du likte spillet eller ei.

Hvem som anmelder oppfølgeren og hva de har å si har, no offence til journalistene, ikke noe å si. Zelda er såpass stort at det blir å selge i bøtter og spann uansett og det eneste anmeldelsen egentlig gjør av rell nytte er å si "Nå er spillet ute" til de som ikke følger med så nye. Om de er positiv eller negativ i gamer.no tror jeg påvirker ekstremt få salg.

Men jeg setter pris på at de anmelder det likevel! Ikke stopp med det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
mrMKE skrev (5 minutter siden):

Dungeons i BOTW var de 4 divine beasts.
I Totk blir det nok enda mer variert. Med at du har Undergrunn, bakke og luft. 
Det blir Dungeons, men om det blir i samme format som tidligere får vi bare vente å se :)

Jeg er snart 39 og digger dette. 
Har 3 unger og kone som elsker Zelda. Så vi spiller på kveldene 🤣

Er ikke like heldig. Har en unge som liker fotball og fortnite og eksen liker verken meg eller Zelda :)

Skulle kanskje sagt at jeg liker både dungeons og shrines - det er oppgaveløsning jeg liker, samt utforskning. Men micromanagement, bytte våpen hele tiden eller passe på at de ikke blir ødelagt er et stort minus for min del og tar tiden jeg kunne brukt på det jeg liker.
Skal ikke være negativ altså, men jeg klarer ikke tanken på å plukke opp BOTW igjen pga wåpensystemet (og mat/koking), så jeg er utrolig skeptisk det det nye. 

Lenke til kommentar
Houdini skrev (11 minutter siden):

Er ikke like heldig. Har en unge som liker fotball og fortnite og eksen liker verken meg eller Zelda :)

Skulle kanskje sagt at jeg liker både dungeons og shrines - det er oppgaveløsning jeg liker, samt utforskning. Men micromanagement, bytte våpen hele tiden eller passe på at de ikke blir ødelagt er et stort minus for min del og tar tiden jeg kunne brukt på det jeg liker.
Skal ikke være negativ altså, men jeg klarer ikke tanken på å plukke opp BOTW igjen pga wåpensystemet (og mat/koking), så jeg er utrolig skeptisk det det nye. 

I Totk så får man oppskrifter som man kan lagre i kort samling.
Men i Botw trenger man ikke å koke så mye. Det er nok å bare hamstre Hearty Durian. Så har man fult med hjerter uten stress. 

Men, ja ser den. Og Tokt har fokus på mer av det du ikke liker. Bygging, mer variasjon av piler og samling av deler for å bygge.

Spoiler

Våpensystemet med nye Fusion hvor man kan feste våpen til skjold og andre våpen. Sopp som får fiender til å bli blinde eller sloss med hverandre endrer hele dynamikken. 

De gamle spillene solgte mellom 5 og 10 millioner kopier. Mens Botw har passert 30 millioner kopier.
De har skaffet seg nye fans og beholdt noen av de gamle. Vi får se hva Totk bringer :)

Lenke til kommentar
mrMKE skrev (33 minutter siden):

De gamle spillene solgte mellom 5 og 10 millioner kopier. Mens Botw har passert 30 millioner kopier.
De har skaffet seg nye fans og beholdt noen av de gamle. Vi får se hva Totk bringer :)

BOTW fikk vel mer skryt enn noen andre spill de har laget, på mange måter velfortjent. Det er jo et stort, flott, vellaget spill. Er bra de klarer å fornye seg, håper nye fans får samme opplevelse i dag som jeg fikk når jeg spilte Link to the past.

Men som jeg skrev tidligere, jeg tror egentlig Zelda har gått fra meg
Håper du storkoser deg med det nye spillet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er tre ting som må på plass for min del. Jeg orket ikke fullføre botw av flere grunner:

1. reisetidene var altfor lang, og flere ganger hvis jeg ikke gjorde helt som spillet ville, så tok det evigheter å komme tilbake på rett spor. Jeg gadd rett og slett ikke bruke 10 minutter på bare løping i en retning for ingenting.

2. Våpenødeleggelse. Dette ser jeg allerede er tatt opp og blir noe endret. Får håpe det er godt nok med de endringene.

3. Bildeflyt. Jeg kjøpte botw til Wii U, og syns det var på grensen til uspillbart. Kjøpte det senere da jeg fikk switch også i håp om at jeg ville få en bedre opplevelse. Det var minimalt med forskjeller. Spesielt rundt regn og mye vann så var det fortsatt håpløst dårlig flyt i spillet.

Etter å ha sett hvor forferdelig pokemon scarlet/violet flyter så er jeg veeeldig skeptisk til TotK sin ytelse på en eldrende konsoll. Jeg har sett port av botw til pc med 4k og 60fps og spillet ser HELT magisk ut. Jeg forventer ikke dette fra en switch, men det i det minste flyter 100% stabilt på 30 fps må jeg forvente for at det ikke skal påvirke spillopplevelsen negativt.

Endret av zawyer9k
  • Liker 2
Lenke til kommentar
15 hours ago, BakaBerg said:

Håper du skal anmelde det for gamer. Tabbe sist var å gi det til en som åpenbart ikke satte pris på noe av det som gjorde det unikt. Dog det var veldig underholdende å lese kommentarene etterpå.

Mener du at anmeldelsen heller bør skrives av en som ukritisk roser Zelda opp i skyene bare fordi det er Zelda? 😜 Den anmeldelsen var helt på sin plass. BotW var et kjempespill, fullt av Nintento-sjarm, men som også led maksimalt av å ha blitt påført Nintendo-tull, som utdaterte ideer og mekanikker. Våpensystemet ødela egenhendig spillet, og å bytte ut skikkelige dungeons med 200 puslespill...nei.

Synes anmeldelsen på Gamer traff veldig godt, nettopp fordi den satte pris på alt som gjorde det unikt, samtidig som den pekte på elefanten i rommet, som at verden var nydelig men satidig ganske enformig, at det først var utrolig spennende, men så ble det veldig fort bare en faffaround-simulator, og ikke minst alle de teite anti-moro mekanikkene som trakk et ellers kjempespill ned til OK. Gamer var en av få som turte å si at keiseren faktisk var naken.

Men ja, kommentarene var svært underholdende 😄 Sjeldent har man sett et så butthurt hylekor 😂

  • Liker 5
Lenke til kommentar
zawyer9k skrev (På 2.5.2023 den 7.40):

Det er tre ting som må på plass for min del. Jeg orket ikke fullføre botw av flere grunner:

1. reisetidene var altfor lang, og flere ganger hvis jeg ikke gjorde helt som spillet ville, så tok det evigheter å komme tilbake på rett spor. Jeg gadd rett og slett ikke bruke 10 minutter på bare løping i en retning for ingenting.

2. Våpenødeleggelse. Dette ser jeg allerede er tatt opp og blir noe endret. Får håpe det er godt nok med de endringene.

3. Bildeflyt. Jeg kjøpte botw til Wii U, og syns det var på grensen til uspillbart. Kjøpte det senere da jeg fikk switch også i håp om at jeg ville få en bedre opplevelse. Det var minimalt med forskjeller. Spesielt rundt regn og mye vann så var det fortsatt håpløst dårlig flyt i spillet.

Etter å ha sett hvor forferdelig pokemon scarlet/violet flyter så er jeg veeeldig skeptisk til TotK sin ytelse på en eldrende konsoll. Jeg har sett port av botw til pc med 4k og 60fps og spillet ser HELT magisk ut. Jeg forventer ikke dette fra en switch, men det i det minste flyter 100% stabilt på 30 fps må jeg forvente for at det ikke skal påvirke spillopplevelsen negativt.

1)
Reisetid vil alltid være utfordring i så store splll hvor det tar over en time å gå fra ene hjørnet til det andre.
I Botw så har du hest og motorsykkel til slutt som hjelper deg. 
Men man bruker som regel teleportering mellom shrines og tårn. Så er lurt å bare ta alle tårn først :)
lenger ute i spillet kan man finne teleporteringsmerke som kan settes en plass du vil direkte tilbake til.

3) 
Bildeflyt er mye bedre enn Wii U. Men man må nok vente på Switch 2 for at det skal bli stabilt 30 FPS og kanskje til og med 60. Er spent på hvor godt det flyter. De har gjort mange forbedringer og lagt inn ting som krever enda mer.

Det finnes ingen port til PC. Kun emulering. Her har de kommet veldig langt med å få det til å fungere stabilt. 
For Botw så er det Wii U emulering som har best ytelse. 
Pokemon blir laget av annet Studio og kan ikke sammenlignes. Zelda er mye mer optimalisert. 

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snøspade skrev (På 2.5.2023 den 10.02):

Mener du at anmeldelsen heller bør skrives av en som ukritisk roser Zelda opp i skyene bare fordi det er Zelda? 😜 Den anmeldelsen var helt på sin plass. BotW var et kjempespill, fullt av Nintento-sjarm, men som også led maksimalt av å ha blitt påført Nintendo-tull, som utdaterte ideer og mekanikker. Våpensystemet ødela egenhendig spillet, og å bytte ut skikkelige dungeons med 200 puslespill...nei.

Synes anmeldelsen på Gamer traff veldig godt, nettopp fordi den satte pris på alt som gjorde det unikt, samtidig som den pekte på elefanten i rommet, som at verden var nydelig men satidig ganske enformig, at det først var utrolig spennende, men så ble det veldig fort bare en faffaround-simulator, og ikke minst alle de teite anti-moro mekanikkene som trakk et ellers kjempespill ned til OK. Gamer var en av få som turte å si at keiseren faktisk var naken.

Men ja, kommentarene var svært underholdende 😄 Sjeldent har man sett et så butthurt hylekor 😂

Folk glemmer at anmeldelser er, og skal være, subjektive. Samtidig er det nok også en viss forventning av at et nettsted som f.eks gamer.no velger en anmelder i staben som har interesse for spillet til å anmelde det. BoTW traff nok litt ulikt hos spillere Mitt førsteinntrykk var ikke bare positivt, men etterhvert har det havnet ganske høyt på listen over gode spill. Men helt klart enig i at det er flere mekanikker de med fordel kunne endret, fjernet eller forbedret. Generelt synes jeg storyen var passe uinteressant.

Man kan kanskje dra en sammenligning til filmen Dune, som også jevnt over fikk fantastiske anmeldelser, men som også mange syntes var dørgende kjedelig.

Jeg forventer at Tears of the Kingdom blir veldig bra, men om man ikke likte det første er det nok liten grunn til å kjøpe det.

Lenke til kommentar
zawyer9k skrev (På 2.5.2023 den 7.40):

Etter å ha sett hvor forferdelig pokemon scarlet/violet flyter så er jeg veeeldig skeptisk til TotK sin ytelse på en eldrende konsoll. Jeg har sett port av botw til pc med 4k og 60fps og spillet ser HELT magisk ut. Jeg forventer ikke dette fra en switch, men det i det minste flyter 100% stabilt på 30 fps må jeg forvente for at det ikke skal påvirke spillopplevelsen negativt.

Det er viktig å skille mellom Pokemon og Zelda her. Det er klart at Switch er ikke en kraftig konsoll og kunne ha trengt en oppgradering, men Pokemon lages av GameFreak og det er The Pokemon Company som eier størstedelen av Pokemon.

Pokemon tjener bøttevis med penger, men spillene er en liten del av det. The Pokemon Company tjener penger på anime, leker og kort. For å lage disse produktene er de avhengig av nye Pokemon og derfor trenger de nye spill. Dersom et spill blir utsatt så taper de penger, derfor vil de ikke utsette spillene selv om de er dårlige.

Tears of The Kingdom ble utsatt betraktelig for at det skal bli best mulig. Det sagt, likte du ikke Breath of the Wild vil du sannsynligvis ikke like Tears of the Kingdom.

Snøspade skrev (På 2.5.2023 den 10.02):

Mener du at anmeldelsen heller bør skrives av en som ukritisk roser Zelda opp i skyene bare fordi det er Zelda? 😜 Den anmeldelsen var helt på sin plass. BotW var et kjempespill, fullt av Nintento-sjarm, men som også led maksimalt av å ha blitt påført Nintendo-tull, som utdaterte ideer og mekanikker. Våpensystemet ødela egenhendig spillet, og å bytte ut skikkelige dungeons med 200 puslespill...nei.

Synes anmeldelsen på Gamer traff veldig godt, nettopp fordi den satte pris på alt som gjorde det unikt, samtidig som den pekte på elefanten i rommet, som at verden var nydelig men satidig ganske enformig, at det først var utrolig spennende, men så ble det veldig fort bare en faffaround-simulator, og ikke minst alle de teite anti-moro mekanikkene som trakk et ellers kjempespill ned til OK. Gamer var en av få som turte å si at keiseren faktisk var naken.

Men ja, kommentarene var svært underholdende 😄 Sjeldent har man sett et så butthurt hylekor 😂

Personlig så elsket jeg Breath of the Wild. Det første spillet på lang tid som virkelig fanget meg og som gjorde at jeg fikk tilbake interesse for spill igjen etter mange år. Jeg er uenig med deg og jeg er uenig med anmeldelsen til gamer.no. Jeg vil likevel forsvare den anmeldelsen hver gang det kommer opp. Det var en god, ærlig anmeldelse fra noen som ikke likte spillet så godt. Jeg vil si at det sier noe om integriteten til gamer.no at de kunne slippe en anmeldelse som gikk såpass mot det mange andre sa, men det er også viktig fordi denne anmeldelsen representerer en gruppe som ikke likte spillet av de samme grunnene. Spill koster nå opp mot 700 kroner. Dersom en liknende anmeldelse av Tears of the Kingdom hindrer at noen som ikke kommer til å like Tears of the Kingdom så har den gjort en god jobb. 

Det er lov å ha ha en annen mening så lenge vi kan være voksne nok til å akseptere det. Den "keiserens nye klær"-kommentaren din var ikke et eksempel på det at du egentlig forstår det at folk genuint har andre meninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...