Gå til innhold

Bytte HDD til SSD i HP laptop?


Anbefalte innlegg

wil skrev (3 timer siden):

Jeg mener at 8 GB RAM er et absolutt minimum uannsett om man kjører Windows 10 eller Windows 11. Aller helst bør man ha 16 GB.

Med mitt vanlig bruk holder 8 GB RAM fint. Jeg hadde 4 GB tidligere, og opplevde tregheter pga swapping til SSD. Oppgraderte til 16 GB, og har aldri sett høyere minnebruk enn 35-40 %. Hvis jeg hadde oppgradert til 8 GB i stedet for 16, ville minnebruk være 70-80 %, altså fullt tilstrekkelig. Og jeg hadde spart noen hundrelapper. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som jeg skrev så var det MIN mening. Hva andre velger og bruke får være opp til andre. Jeg ser helst at hvis jeg skal bruke en WindowsPC, så bør den fungere til det den skal, uten at jeg trenger og vente noe særlig på at ting skal skje, og da er ikke 8 GB nok etter MIN mening.

Om noen har lyst til å kjøre Windows 10 på 1 eller 4 GB RAM, så feel free.

Lenke til kommentar
aandre-j skrev (20 timer siden):

SSD er av typen Micron 1300 2.5 256GB Sata 6Gb/s opal2

Er denne ikke SSD'en kompatibel med laptopen eller finnes det noe i bios som jeg ikke finner som må endres?

Specs for SSDen sier: Compatibility: This drive is compatible with desktop and notebook that accept M.2 2280 SATA drives.

Hvis PCen oppfyller kravet, og den ikke fungerer med oppdatert BIOS, ville jeg prøvd en annen SSD. Det kan være feil på den du har. Kan du teste den i en annen PC?

Lenke til kommentar
wil skrev (12 minutter siden):

Som jeg skrev så var det MIN mening. Hva andre velger og bruke får være opp til andre. Jeg ser helst at hvis jeg skal bruke en WindowsPC, så bør den fungere til det den skal, uten at jeg trenger og vente noe særlig på at ting skal skje, og da er ikke 8 GB nok etter MIN mening.

Om noen har lyst til å kjøre Windows 10 på 1 eller 4 GB RAM, så feel free.

Vi er enige om at 4 GB er for lite. Hvorvidt 8 holder, eller man trenger 16, kommer an på bruken. 

Lenke til kommentar
wil skrev (35 minutter siden):

Jeg tror vi kan si det sånn at så lenge man selv er fornøyd, så er det ikke så nøye hva andre mener.

Hysj! Det er slikt som kalles diskriminering! Nå i denne tiden må alle akseptere alle andres lyster ellers blir noen krenket. Egne tanker om noen andre som er tilsynelatende fornøyd er feil :p

Lenke til kommentar

Jeg forstod det slik at SSD du prøvde er en 2.5" SATA disk som monteres der harddisken sto (ikke M.2).

HP har noe software på siden sin som tester hardwaren i maskinen. Også Windows har test for harddisk.

Det er å anbefale å ha en SSD disk.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (16 minutter siden):

Jeg forstod det slik at SSD du prøvde er en 2.5" SATA disk som monteres der harddisken sto (ikke M.2).

HP har noe software på siden sin som tester hardwaren i maskinen. Også Windows har test for harddisk.

Det er å anbefale å ha en SSD disk.

Ja stemmer det, M.2 er vel bare ett avlangt kretskort men den jeg har ser ut som 2,5" HDD jeg tok ut, samme fester og tilkoblinger. Bare mye lettere.

 

Får ikke testet denne da det ikke er plass til 2 disker og jeg ikke får kjørt denne SSD alene. Har bestillt en ny så får vi se, fant også en brukt rambrikke for en symbolsk sum på ebay med akkurat samme nummer som den som er montert så da blir det 16gb om det ikke kommer defekt del der også

Endret av aandre-j
  • Liker 1
Lenke til kommentar

SSD med responstid på 6390 ms = 6,3 sekunder per skriv f.eks. vil være ulidelig tregt.  Her her det noe som ikke stemmer. (Mener jeg leste noe om falske Samsung SSD disker for ikke lenge siden... dvs falske kina-kopier... hvis man har kjøpt noe mistenkelig billig på nett...)

SSD bør gi ytelse < 5 ms

Windows på OEM laptop så er det gjerne mange HP drivere etc som skal inn spesifikt for laptop, som ikke er i standard Windows.

Kloning av gml disk til ny er da best (har brukt Macrium Reflect med godt resultat, men noen år siden nå).  Windows hvis OEM versjon (som lever og dør med opprinnelig maskinvare) vil da muligens klage på at hardware er endret og må re-lisensieres.  Da kan man f.eks. legge inn nøkkelen til en kjøpt lisens.   

Til kloning trengs evt å montere begge diskene i en PC med nok ledige disk-tilkoplinger (hvis ikke plass til to disker i laptop), eller om det evt går an å mellomlagre i ekstern harddisk (har ikke sjekket om det er en mulighet).

Lenke til kommentar
24 minutes ago, Rune_says said:

SSD med responstid på 6390 ms = 6,3 sekunder per skriv f.eks. vil være ulidelig tregt.  Her her det noe som ikke stemmer. (Mener jeg leste noe om falske Samsung SSD disker for ikke lenge siden... dvs falske kina-kopier... hvis man har kjøpt noe mistenkelig billig på nett...)

Dette er ikke responstiden til selve SSD-en men til hele systemet fra SSD. Problemet kan være andre steder. Drivere som blokkerer systemet f.eks.

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (5 timer siden):

SSD med responstid på 6390 ms = 6,3 sekunder per skriv f.eks. vil være ulidelig tregt.  Her her det noe som ikke stemmer. (Mener jeg leste noe om falske Samsung SSD disker for ikke lenge siden... dvs falske kina-kopier... hvis man har kjøpt noe mistenkelig billig på nett...)

SSD bør gi ytelse < 5 ms

Windows på OEM laptop så er det gjerne mange HP drivere etc som skal inn spesifikt for laptop, som ikke er i standard Windows.

Kloning av gml disk til ny er da best (har brukt Macrium Reflect med godt resultat, men noen år siden nå).  Windows hvis OEM versjon (som lever og dør med opprinnelig maskinvare) vil da muligens klage på at hardware er endret og må re-lisensieres.  Da kan man f.eks. legge inn nøkkelen til en kjøpt lisens.   

Til kloning trengs evt å montere begge diskene i en PC med nok ledige disk-tilkoplinger (hvis ikke plass til to disker i laptop), eller om det evt går an å mellomlagre i ekstern harddisk (har ikke sjekket om det er en mulighet).

6390ms er fra Seagate HDD som fulgte med laptop fra ny. Har misstanke om at SSD'en ikke virker i det hele tatt så har bestillt en ny.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (5 timer siden):

Dette er ikke responstiden til selve SSD-en men til hele systemet fra SSD. Problemet kan være andre steder. Drivere som blokkerer systemet f.eks.

Skulle ikke drivere utelukkes etter reinstallering av windows? Via HP's programvare...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...