Gå til innhold

Bytte HDD til SSD i HP laptop?


Anbefalte innlegg

Har en HP Laptop Model 17-ak010no som har vært treg siden ny, tror det er hardisken som er synderen da den står på 100% nesten hele tiden selv i standby i windows oppgavebehandling. Har forsøkt å reinstallere windows uten noe forskjell.

Kjøpte en brukt SSD for å prøve men det virker ikke som maskina ser denne i det hele tatt, får samme feilmelding uten hardisk montert.

Har lastet inn windows 10 installering på minnepenn men den står bare å surrer.

SSD er av typen Micron 1300 2.5 256GB Sata 6Gb/s opal2

Er denne ikke SSD'en kompatibel med laptopen eller finnes det noe i bios som jeg ikke finner som må endres?

Andre ting jeg kan prøve?

Har satt tilbake HDD og maskina fungerer like tregt som før etter SSD prøvebyttet.

På forhånd takk

Endret av aandre-j
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, holder en knapp på mer RAM og å følge med på hva som tar opp RAM nå sånn at du kan kaste ut ting du ikke trenger.

Som regel tar browseren opp mye av RAM, så en kan være mer nøye på å lukke faner en ikke bruker. Chrome kan ha mye rart kjørende i bakgrunnen uten at du engang har startet den etter at du slo på maskinen.

Lenke til kommentar
vidor skrev (7 timer siden):

Ja, holder en knapp på mer RAM og å følge med på hva som tar opp RAM nå sånn at du kan kaste ut ting du ikke trenger.

Som regel tar browseren opp mye av RAM, så en kan være mer nøye på å lukke faner en ikke bruker. Chrome kan ha mye rart kjørende i bakgrunnen uten at du engang har startet den etter at du slo på maskinen.

Maskinen jobber for fullt uten å ha åpnet noen browser, chrome er ikke på maskina etter reinstalleringa av windows. Har også fjernet McAfee antivirus som kommer automatisk ved HP's reinstallering program. Usb pennen jeg har er lastet ned fra microsofts sider. 

Endret av aandre-j
Lenke til kommentar

Hei. Jeg mener at 8 GB RAM er et absolutt minimum uannsett om man kjører Windows 10 eller Windows 11. Aller helst bør man ha 16 GB. Jeg holdt på med en PC for en stund tilbake som jeg skulle bytte til SSD på, men før det så måtte jeg ordne noe på den PC`en før jeg bytta til SSD og jeg holdt på å få mark av Harddisken som stod i PC`en. Jeg hadde glemt hvor treigt det var og bruke Harddisk på PC. Etter at jeg bytta til SSD på den PC`en så ble det bedre iallefall. Siden at det også var 8 GB RAM på den og jeg oppgraderte til Windows 11, så fikk man ikke vind i håret av PC`en, men den funka iallefall.

Det KAN være at SSD`en ikke fungerer som den skal. At det er det som gjør at den ikke blir funnet av PC`en.

Man bør styre langt unna og kjøpe brukte Harddisker og SSD`er. Det mener iallefall jeg. Man vet aldri hva man får. Det kan jo hende at selgeren har solgt noe som ikke fungerer.

En helt vanlig Samsung EVO 870 250 GB S-ATA SSD koster ikke mange kronene helt nye, så det er ikke nødvendig og spare de få kronene ved og kjøpe brukt.

Endret av wil
Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 time siden):

Det skal være mulig å bruke en SATA SSD på lik linje med SATA harddisk. I bios så kan du vel velge hvor maskinen skal boote fra, så der skal vel da disken være et av valgene.

Ser at gjennomsnittig svartid på disken er over 2000 ms, og det kan tyde på at noe er feil.

Har funnet den menyen ja men ikke hvor spec på hdd/ssd holder til, godt å høre at hdd er sannsynligvis synderen som konkludert

snqmann95 skrev (1 time siden):

Hp skal ha lansert en bios som øker ytelsen bittelitt på de maskinene, men HDD er uansett synderen, ja. Start med å oppdater bios, så prøver du å se om Windows installasjon finner disken. Har vært borti at disken på initialize først før den dukker opp.

Sist jeg oppdaterte en bios så var det å sette inn en nyprogrammert chip med ett slikt vindu man slettet data med uv lys... Antar kanskje dette skjer via usb med nedlastet programmvare?

sedsberg skrev (53 minutter siden):

Å bruke mangfoldige timer på en windowsoppdatering med HDD er helt normalt. Nyere OS tar ikke lengre hensyn til at HDD er en treg, mekanisk teknologi som ikke takler mange operasjoner samtidig. De kjører på uansett som om det skulle vært en SSD.

Joda, men i skrivende stund står den fortsatt på 91% som den gjorde ved forrige post... eneste forskjell er at minneforbruket har gått opp til 81%. Sjekk gjennomsnittlig svartid på dette bildet...

16828655605642462735789443878123.thumb.jpg.b9f847819d0b55f7fdfd52890a3fb327.jpg

wil skrev (49 minutter siden):

Hei. Jeg mener at 8 GB RAM er et absolutt minimum uannsett om man kjører Windows 10 eller Windows 11. Aller helst bør man ha 16 GB. Jeg holdt på med en PC for en stund tilbake som jeg skulle bytte til SSD på, men før det så måtte jeg ordne noe på den PC`en før jeg bytta til SSD og jeg holdt på å få mark av Harddisken som stod i PC`en. Jeg hadde glemt hvor treigt det var og bruke Harddisk på PC. Etter at jeg bytta til SSD på den PC`en så ble det bedre iallefall. Siden at det også var 8 GB RAM på den og jeg oppgraderte til Windows 11, så fikk man ikke vind i håret av PC`en, men den funka iallefall.

Det KAN være at SSD`en ikke fungerer som den skal. At det er det som gjør at den ikke blir funnet av PC`en.

Man bør styre langt unna og kjøpe brukte Harddisker og SSD`er. Det mener iallefall jeg. Man vet aldri hva man får. Det kan jo hende at selgeren har solgt noe som ikke fungerer.

En helt vanlig Samsung EVO 870 250 GB S-ATA SSD koster ikke mange kronene helt nye, så det er ikke nødvendig og spare de få kronene ved og kjøpe brukt.

Joda, men siden 8gb er absolutt minimum så er det jo innenfor begrepet "nok" :p

Lenke til kommentar
aandre-j skrev (2 timer siden):

Sist jeg oppdaterte en bios så var det å sette inn en nyprogrammert chip med ett slikt vindu man slettet data med uv lys... Antar kanskje dette skjer via usb med nedlastet programmvare?

Å holde BIOS oppdatert er vesentlig for både ytelse, funksjonalitet og sikkerhet. Nyeste BIOS-versjon finner du på HPs supportsider, eller du kan installere HP Support Assistant.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...