Gå til innhold

Lading av E-tron 55 21 modell


halaa

Anbefalte innlegg

Hei. Har kjøpt en brukt E-tron 55 21 modell i går, på vei hjem måtte den selvfølgelig lades. Leser mye på nette om at en e-tron skal kunne lades fra 5%-80% i 30 minutter. Mens jeg sto og hurtiglade/lynlade (150KW lader Cirkel.K) i 32 minutter, men fikk lade bilen kun 20%. Tror ikke jeg har gjort mye feil med ladekoblinga, det er jo bare å plugge inn og starte lading så vidt jeg vet.

Kan det være noe feil med bilen? Leser i Cirkel K. faktura i etterkant hvor det står (Average Speed 35kw) altså at bilen tar/har tatt kun 35kwt. Slik jeg forstår det i hvertfall. Er noen snille og guider meg hva som ikke stemmer her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (9 minutter siden):

Du har truffet på realiteten at batteri må forvarmes, ellers blir ikke hurtigladningen særlig hurtig.

Gjøres ved å navigere til en hurtiglader i bilens navigasjon på de bilene som kan det.

Tror ikke e-tron har denne funksjonen? Men her kan det være at andre vet bedre enn meg

Joda, forvarming av batteriet skjer ved å legge ladestasjionen inn i ruteplanleggeren

Lenke til kommentar

Tja. Må innrømme at jeg hadde hørt litt om forvarming, men var ikke helt klar over det, viste enda ikke at det skal gjør så stor forskjell. Har sjekka nå, ser at jeg har den der forvarminga som jeg kan slå på.

Men hvor mye tid tar det for at batteriet varmes opp uten at man legger inn ladestasjonen i routepalnleggeren, holder det at man slår den på 30 min. før man kobler til lading. Blir sikkert litt for mange dumme  spørsmål for noen her, men men...

Og trenger man å slå på forvarminga når man lader hjemme på hjemmelader?

Endret av halaa
Lenke til kommentar
halaa skrev (2 minutter siden):

...

Blir sikkert litt for mange dumme  spørsmål for noen her, men men...

"There are naïve questions, tedious questions, ill-phrased questions, questions put after inadequate self-criticism. But every question is a cry to understand the world. There is no such thing as a dumb question".  ~ Carl Sagan

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Batterier er litt som mennesker, trives best rundt 20 - 25 grader. 

Vinterstid når det si -5 - -15 brukte min Tesla model 3 ca 20-40 minutter med forvarming for å nå maks ladehastighet.
Hjemmelading trenger du ikke å forvarme til, så lenge du setter den på lading etter du har kjørt. Venter du timer med å plugge inn slik at batteriet blir kaldt, så vil du bruke endel av ladestrømmen til å varme opp batteriet.

500kg med batterier, tar en stund å varme opp. Så selv om det er 5 plussgrader ute, så tar det en stund å varme opp klumpen til 20.

Hvor lang tid forvarming tar er avhengig av hvordan bilmodellen din varmer batteriet, hvordan det er utformet og hvor mange grader din batterikjemi trenger å varmes opp til.

For å skjønne hvordan man kommer seg fort frem over lange avstander med elbil, så synes jeg han her belyser det greit
Han tester hvor lang tid elbiler bruker på å tilbakelegge 100 mil.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kommer nok med flere spørsmål jeg.

Nå har jeg lade bilen flere ganger opp til 80% og da viser dashbordet at bilen skal kunne kjøre 235 km. med 80%. Og når jeg deler 235 på 80, blir resultatet at bilen kjører 2,95 km. per KW. Slik jeg regner da så kjører ikke bilen mer 295 km. med 100% lading. Jeg er klar over at slik regnstykke ikke blir helt riktig og nøyaktig, men blir litt skeptisk likevel. I følge tidligere eieren, har altså bilen klart maks 320 km. fullada og på en fin sommer dag. Det gjør meg enda mer skeptisk/nervøse mtp. noe feil med batteri eller noe annet siden fabrikken påstår 412km-430km. på slik WLTP test. 

Sa dette til en selger som driver med salg av E-troner hos møller, han nekta nesten å tro. Bilen skal forresten på service om ikke så veldig lenge.

Er jeg unødvendig bekymret? Hvor langt har dere klart å kjøre med  E-trona deres på en fullading?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
On 4/29/2023 at 10:35 AM, AL123 said:

Joda, forvarming av batteriet skjer ved å legge ladestasjionen inn i ruteplanleggeren

Bare til info. angående oppvarming/forvarming av batteriet før man skal lade. 
Hadde bilen på service i går og spurte dom på møller angående forvarming/oppvarming av batteriet før lading. Mitt spørsmål var egentlig hvordan en kan slå på forvarminga manuelt uten å bruke ruteplanleggeren. De på møller mente at kun E-tron GT. har denne forvarming/oppvarming funksjonen og ikke alle e tron 55-er. Blant annet min som er en vanlig e tron 55 21 modell utgaven har ikke noe oppvarming/forvarming i det hele tatt. Det er bare å koble inn på inn lader. 

Endret av halaa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...