Gå til innhold

Windows 10 er helt ferdig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gavekort skrev (3 minutter siden):

Er Windows 11 et problem da? For meg fremstår det bare som en bedre sammenkjørt variant av Windows 10.

Windows 11 krever forholdsvis ny prosessor. Det var ca i 2017/18 de kom de prosessorene som er ny nok. Så om en har for gammel maskin så får en ikke oppgradert til Windows 11, men kan bruke Windows 10 til den ikke støttes lenger.

Lenke til kommentar

Det er jo egentlig veldig greit med et operativsystem som ikke får ny funksjonalitet.   Dets oppgave er å være et stabilt og robust rammeverk for programmer/apper som står for funksjonaliteten.   Trenger liksom ikke mer avanserte spill (kabal osv) eller Cortana inkludert i selve OS'et - det kan fint være som ekstra valgbare programmer.  

På Apple's IOS ser man hvordan flott programvare forsvinner fordi oppdateringene ikke er bakover kompatible. Så da blir en nær perfekt gratis app til "abandonware".  Til nå ikke sett noen app som kommer i nærheten av dette. (Virket sist på IOS 7)

 

Lenke til kommentar

Linux er vel ikke så komplisert. Bare å laste ned f.eks Ubuntu og programmet balenaEtcher for å flytte installasjons filen over på en USB-pinne. Så kan en boote fra den USB-pinnen (må kanskje inn i bios for å få bootet) og da kan en enten prøve Linux eller installere.

Det største problemet er at en da må greie seg uten Windows programmer.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Svein M said:

Windows 11 krever forholdsvis ny prosessor. Det var ca i 2017/18 de kom de prosessorene som er ny nok. Så om en har for gammel maskin så får en ikke oppgradert til Windows 11, men kan bruke Windows 10 til den ikke støttes lenger.

Kan evt overstyres da, gjort det på 1 pc uten noe problemer. Men bare 1 gen for gammel CPU da. 

Endret med regedit etter dette: https://www.howtogeek.com/759925/how-to-install-windows-11-on-an-unsupported-pc/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 time siden):

Windows 11 krever forholdsvis ny prosessor

Stemmer. Men det er mulig å omgå kravet om TPM 2.0 om du aksepterer risikoen det innebærer.

Svein M skrev (7 minutter siden):

Det største problemet er at en da må greie seg uten Windows programmer.

Tror mange vil bli overrasket over hvor mye bedre dette har blitt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hadde vært villig for å betale ekstra for å få "under-the-hood" forbedringer i Windows men slippe all UI-"forbedringene" som Microsoft stadig vekk roter med. Når du installerer Windows, burde du få et valg: Kimi Raikkonen-style ("I know what I'm doing, leave me alone") eller n00b. Kjører du Kimi-style, så er UIen stabil, ikonene på Control Panel holder seg på samme sted, du får ordentlig høyreklikkmeny og oppgavelinjen der du vil ha den. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 time siden):

Windows 11 krever forholdsvis ny prosessor. Det var ca i 2017/18 de kom de prosessorene som er ny nok. Så om en har for gammel maskin så får en ikke oppgradert til Windows 11, men kan bruke Windows 10 til den ikke støttes lenger.

Jeg kjører Windows 11 på en HP laptop fra 2013, og den kjører like raskt som Windows 10 gjorde. Den har ikke offisiell støtte for verken CPU eller TPM 2.0. Etter jeg kjøpte ny maskin i fjor sommer har den blitt lite brukt, men frem til da var det absolutt ingen problemer å kjøre Windows 11 på den, verken når det gjaldt drivere, oppdateringer eller stabilitet.

Om du bruker Rufus til å generere installasjons-USB kan du deaktivere systemkravene direkte, slik at du slipper å styre på med Regedit i installeren til Windows.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Største problemet med å holde seg på windows 10 fremfor å oppgradere til 11 nå dreier seg vel mest om CPU Scheduling som er betydelig forbedret i Windows 11 over Windows 10, om en har mer moderne CPUer med efficiency cores og eller deler av CPUen som har cores med 3d v-cache som de nyeste AMD CPUene nå har så er CPU Scheduleren til Windows 11 en nødvendighet for at CPUene skal fungere slik de er tiltenkt. Om en sitter på eldre systemer er nok ikke det fult så viktig å komme seg over til Win11. 

Lenke til kommentar
On 4/28/2023 at 1:15 PM, Svein M said:

Det største problemet er at en da må greie seg uten Windows programmer.

Vel dette blir jo en vanesak da.

Desverre kjenner jeg alt for mange som bare benflyr til nærmeste elkjøp/power-butikk og kjøper nyeste datamaskin så snart den forrige er nedgrodd av søppelprogrammer. Ikke akkurat bærekraftig.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, geir__hk said:

Vel dette blir jo en vanesak da.

Desverre kjenner jeg alt for mange som bare benflyr til nærmeste elkjøp/power-butikk og kjøper nyeste datamaskin så snart den forrige er nedgrodd av søppelprogrammer. Ikke akkurat bærekraftig.

Ja det er mange som tror at PC-er blir utslitt av bruk, omtrent som sko. Samme med telefoner.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Windows er ikke ferdig før grafikkortene og utstyr ikke lenger får drivere. Jeg måtte gå fra windows 7 til 10 fordi det ikke fantes drivere til utstyret jeg bruker til videoproduksjon. Jeg hadde nok byttet mellom da og nå uansett, men manglende drivere fremskyndet steget med ca 5 år.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
1 hour ago, sedsberg said:

Ja det er mange som tror at PC-er blir utslitt av bruk, omtrent som sko. Samme med telefoner.

Egentlig ikke så rart. Med biler drar folk til verksted jevnt og trutt for at bilen skal gå så bra som mulig, og folk trenger egentlig ikke kunne noe om bil selv om de kan kjøre den rundt i mange mange år.

Med PCer og telefoner er det ikke sånn, og vanlige folk har ikke kunnskapen eller lyst til å tilegne seg kunnskapen som skal til for vedlikehold av dingser. Bransjen kunne hatt bedre tjenester for vanlig enkelt (enkelt for IT folk) vedlikehold av PCer, men da blir det ferre salg da..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...