Gå til innhold

Twitter fjernet regelverk som beskyttet transpersoner


Anbefalte innlegg

Yakamaru skrev (27 minutter siden):

Hvordan er transpersoner særskilt utsatt? Hva er det som er unikt med at de trenger spesiell, særskilt beskyttelse i lovene våres? 

Vi hadde bare trengt kardemommeloven og sølvregelen:
Man skal ikke plage andre, man skal være snill og grei, man skal ikke gjøre mot andre hva man ikke vil at andre skal gjøre mot deg, og for øvrig kan du gjøre hva du vil.

...det er folk sine ego, manglende moral og manglende evne til frivillig samarbeid og finne genuint rettferdige løsninger, og manglende evne til risikoevaluering, som gjør alle andre lover nødvendig.

Stadig så finnes nye måter å skade mennesker på, som lovene ikke dekker.
Derfor trengs av og til nye lover.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Markiii skrev (1 time siden):

Jeg ser ikke noe poeng i å lære barn opp til å hate.

Jøss, snakk om å ilegge en annen person en mening som vedkommende ikke har.

Hvis jeg er kritisk til at barn blir fortalt om Gud og Jesus på skolen, lærer jeg da opp barn til å hate kristne?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Red Frostraven said:

Vi hadde bare trengt kardemommeloven og sølvregelen:
Man skal ikke plage andre, man skal være snill og grei, man skal ikke gjøre mot andre hva man ikke vil at andre skal gjøre mot deg, og for øvrig kan du gjøre hva du vil.

...det er folk sine ego, manglende moral og manglende evne til frivillig samarbeid og finne genuint rettferdige løsninger, og manglende evne til risikoevaluering, som gjør alle andre lover nødvendig.

Stadig så finnes nye måter å skade mennesker på, som lovene ikke dekker.
Derfor trengs av og til nye lover.

Du svarte ikke på spørsmålene du siterte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (1 time siden):

Jeg ser ikke noe poeng i å lære barn opp til å hate.

Distraksjon, opprettholdelse av maktstruktur. Barna er brikker i et skittent, patriarkisk spill.

Markiii skrev (1 time siden):

Men nå er slike minoriteter særskilt utsatt, og kan derfor ha særskilt behov for beskyttelse. Denne generelle ideen innebærer at ikke bare en utsatt minoritet får beskyttelse, men flere. Med andre ord kan man si at å gi en særskilt utsatt minoritet beskyttelse er å styrke menneskerettighetene generelt. Så man kan da si at transrettigheter er menneskerettigheter fordi særskilt beskyttelse for transpersoner er en del av en større helhet der man beskytter minoriteter generelt.

Nettopp. Og forhindrer at samfunnet sklir ut i et sosialt hierarki der maktmidlene sentraliseres rundt færre til kun en autoritær strongman. Noe som har til vane for å skje i alle land der reaksjonære politiske bevegelser aktivt dedikerer tiden til å motarbeide rettighetene til utsatte grupper, uten at de reaksjonære bevegelsene møter motstand.

Hvis rettighetene til en utsatt gruppe faller, faller rettighetene til alle. Det er ikke så komplisert.

Markiii skrev (1 time siden):

Men i dag tror jeg de fleste er enige om at barn krever nettopp særskilt beskyttelse fordi de er så sårbare.

GOP bringer barnearbeid tilbake på banen. Enda en spiker i "tenk på barna"-kisten, som om vi trengte enda en.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Markiii skrev (3 timer siden):

Ja, når du kommer med en slik uttalelse i et diskusjonforum så blir det jo naturlig å be deg om å begrunne det du har skrevet.

Og det berørte deg ikke at jeg skrev at det gjalt mine barn. "Hvorfor" spør du da. Må jeg da gå inn i den evolusjonære fordelen ved å bry seg om sine barn eller hva er egentlig problemet ditt her?

Markiii skrev (3 timer siden):

Jeg ser ikke noe poeng i å lære barn opp til å hate. Jeg mener at inkludering og toleranse er viktig.

Hvor i all verden kommer dette med hat inn i bildet? Den rette opplæring til barn er ikke å peke på en spesifikk demografi og så si "disse må du være snille med". Den rette opplæring er å lære dem at dette skal man gjøre mot alle. Sitte der å plukke ut spesifikke minoriteter som skal behandles anderledes enn andre er jo å lære dem opp i forskjellsbehandling. Selv lærer jeg mine barn likebehandling.

Og så nevner du hat..? Javel...

Endret av fokkeslasken
  • Liker 6
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Red Frostraven said:

Og likevel ble spørsmålene besvart for dem som forstår problemstillingen og implikasjonene av hva jeg svarte 

Nei de ble ikke det. Hvorfor skal vi drive med forskjellsbehandling når det strider imot likestilling, både som lov og som en moralsk verdi?

Hva er det som gjør transpersoner til en særskilt gruppe?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Yakamaru skrev (4 timer siden):

Hvordan er transpersoner særskilt utsatt? Hva er det som er unikt med at de trenger spesiell, særskilt beskyttelse i lovene våres? 

Det er fordi de svært ofte utsettes for hatkriminalitet basert på at de er transpersoner, og det fra før ikke eksisterte en særskilt beskyttelse for denne utsatte gruppa, da den ikke var inkludert i vernet LHBT-personer hadde.

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop-88-l-20122013/id718741/?ch=17

Halvparten av norske transpersoner har opplevd trakassering

UiB-studie: Transpersoner har markant dårligere levekår enn andre


Studie: Én av tre transpersoner har opplevd seksuelle overgrep
https://www.nrk.no/norge/studie_-en-av-tre-transpersoner-har-opplevd-seksuelle-overgrep-1.15548602

Sitat

Den viser at transpersoner skårer lavere enn andre når det gjelder arbeidsevne og psykisk helse. De har flere selvmordsforsøk og forteller om mer ensomhet. Transpersoner opplever oftere trusler om direkte vold, og blir oftere trakassert og mobbet på jobb og skole.

 

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Snikpellik said:

Det er fordi de svært ofte utsettes for hatkriminalitet basert på at de er transpersoner, og det fra før ikke eksisterte en særskilt beskyttelse for denne utsatte gruppa, da den ikke var inkludert i vernet LHBT-personer hadde.

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop-88-l-20122013/id718741/?ch=17

Halvparten av norske transpersoner har opplevd trakassering

UiB-studie: Transpersoner har markant dårligere levekår enn andre


Studie: Én av tre transpersoner har opplevd seksuelle overgrep
https://www.nrk.no/norge/studie_-en-av-tre-transpersoner-har-opplevd-seksuelle-overgrep-1.15548602

 

Vi har allerede lover mot diskriminering. De er allerede beskyttet gjennom lovene vi har som gjelder for alle. Folk er imot forskjellsbehandling når det kommer til lover, og for god grunn. Positiv diskriminering mot en gruppe ender opp med negativ diskriminering mot alle andre. 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2017-06-16-51

Blir noen spesifikt trakassert så anmeld dem. Dette gjelder for alle. 

Og når det gjelder disse såkalte studiene, så vet jeg ikke om jeg klarer å ta dem seriøst. Dette kommer fra en gruppe som har mer enn nok folk som hevder "transfobi" når noen ikke finner dem attraktive. Eller for den saks skyld hevder trakassering når de ikke blir "affirmed" av folk. 

Når 1 av 3 personer innenfor en demografi har opplevd(or so they claim) seksuelle ovegrep begynner jeg virkelig å lure på hva som skjer innenfor denne gruppa. Dette er en gruppe som har en tendens til å ha i gjennomsnitt 3 diagnoser på den mentale helse fronten. Narcissistisk Personlighetsforstyrrelse var på førsteplass på 81.4%. 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4301205/

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
On 4/22/2023 at 3:23 PM, debattklovn said:

Det har aldri vært slik at enkeltpersoner velger hva andre tiltaler deg med, det er noe nytt lureri og bedrag de prøver å komme med som ikke gir noen mening. Slike bisarre ideèr fra TQIA+-miljøet er best å ignorere fullstendig. 

Yepp. Endel transer vil gjøre triviell kommunikasjon veldig komplisert. Jeg sliter nok med å koble mange ansikter med navn. Skal det og brukes pronom som ikke kan korreleres med utseende. Da orker jeg ikke mere og tar heller en stor omvei. Har allerede god trening;  da jeg foretrekker ta en omvei når jeg ser en gjeng av "de som ikke tåler å bli blikket".
 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Yakamaru skrev (19 minutter siden):

De er allerede beskyttet gjennom lovene vi har som gjelder for alle.

Nei, det var de ikke, slutt å finne på ting. De hadde ikke vern mot diskriminering basert på kjønnsidentitet. Det er nettopp derfor Stortinget fikk gjennom særskilt beskyttelse også for transpersoner i lovverket, ved at kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk ble lovfestet som nye diskrimineringsgrunnlag, og vernet ble også utvidet til å gjelde utenfor arbeid og bolig.

Dette står greit forklart i lenken i innlegget mitt over.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Bra av Twitter dette.

For det første. Hvorfor skal man straffes for å bruke feil navn? Om jeg bytter navn, og noen kaller meg det gamle navnet mitt, skal stenges ute fra sosiale medier da? Selvfølgelig ikke, og man skal heller ikke ha særregler for transer. Det er selvfølgelig vanlig høflighet å kalle noen det navnet de selv har valgt, men om noen velger å være uhøflige så skal ikke det ha andre konsekvenser enn at de blir sett på som en drittsekk, og det er ikke ulovlig å være drittsekk, enn så lenge.

For det andre, dette evinnelige maset om pronomen. Pronomen er ikke noe du fritt kan velge. Det er en del av språket og følger kjønnet. Vi har hankjønn, hunkjønn og intetkjønn, og det kjønnsnøytrale "hen" om kjønn ikke kan bestemmes.

Jeg kommer alltid til å bruke det pronomen som virker mest opplagt. Om jeg ser en skjeggete mann som tror han er dame, så blir han omtalt som han. Om jeg ser en mann som har gjort inngrep og virkelig ser ut som ei dame, så kan jeg akseptere å si hun. Lengre enn det kommer jeg aldri til å strekke meg for å tilfredsstille disse vrangforestillingene hos folk.

 

 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (2 timer siden):

Og det berørte deg ikke at jeg skrev at det gjalt mine barn. "Hvorfor" spør du da. Må jeg da gå inn i den evolusjonære fordelen ved å bry seg om sine barn eller hva er egentlig problemet ditt her?

Spørsmålet er hvorfor det er spesielt viktig for deg å diskutere kjønn og legning med barna dine.

Sitat

Hvor i all verden kommer dette med hat inn i bildet? Den rette opplæring til barn er ikke å peke på en spesifikk demografi og så si "disse må du være snille med". Den rette opplæring er å lære dem at dette skal man gjøre mot alle. Sitte der å plukke ut spesifikke minoriteter som skal behandles anderledes enn andre er jo å lære dem opp i forskjellsbehandling. Selv lærer jeg mine barn likebehandling.

Og så nevner du hat..? Javel...

Noen minoriteter kan være såpass sårbare og utsatte at de trenger beskyttelse ut over det de som ikke tilhører disse minoritetene har.  

fokkeslasken skrev (1 time siden):

Enig. For i dag er det sterke krefter som forsøker å myndiggjøre barn så man kan selge dem medisiner. Dette burde de ha hatt beskyttelse mot.

Nei, det er det ikke.

Endret av Markiii
  • Liker 4
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (1 time siden):

Så transperson-miljøer har altså flere overgrep enn befolkningen generelt. Det er jo dermed enda en god grunn til å holde barn langt borte fra slike miljø.

De er ikke utsatt for overgrep fra andre transpersoner, men fra andre "vanlige" folk.

  

Tåkefyrste skrev (31 minutter siden):

For det første. Hvorfor skal man straffes for å bruke feil navn? Om jeg bytter navn, og noen kaller meg det gamle navnet mitt, skal stenges ute fra sosiale medier da? Selvfølgelig ikke, og man skal heller ikke ha særregler for transer. Det er selvfølgelig vanlig høflighet å kalle noen det navnet de selv har valgt, men om noen velger å være uhøflige så skal ikke det ha andre konsekvenser enn at de blir sett på som en drittsekk, og det er ikke ulovlig å være drittsekk, enn så lenge.

Det er litt av poenget her. Å konsekvent si noe feil til noen helt bevisst er mobbing/trakassering.

Endret av Markiii
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det er ingen som tenker så mye på transer som disse anti-woke-folka. Det er det eneste de maser om på inn- og utpust. Resten av verden registrerer at transer finnes og om man møter på noen så omtaler man dem som de selv vil fordi man er et fungerende medlem av samfunnet. 

Det største problemet for de "stakkars barna" er fedre som lider under vrangforestillinger om transe-spøkelser lurende rundt hvert hjørne. Barnevernet bør følge med.

 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Tåkefyrste said:

For det andre, dette evinnelige maset om pronomen. Pronomen er ikke noe du fritt kan velge. Det er en del av språket og følger kjønnet. Vi har hankjønn, hunkjønn og intetkjønn, og det kjønnsnøytrale "hen" om kjønn ikke kan bestemmes.

Nedenfor fra et Amerikansk universitet (US Davies) https://lgbtqia.ucdavis.edu/educated/pronouns-inclusive-language

Alle disse nye pronomen kommer til å ende opp med nytt språk ala Star Wars Galactic Basic, eksempel. "Ze reminded zirself to pick up zir umbrella before going outside". 

Du kan være bra trygg på at endel nidkjære aktivister allerede er i gang med å foreslå LGBTQ pronomen her i landet og. De får det sikkert til for bokmål, men jeg er litt spent på versjonene for nynorsk og dialekter!

image.thumb.png.3252b264d40fea5832e97e20d89e17c7.png

 

 

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...