Gå til innhold

Twitter fjernet regelverk som beskyttet transpersoner


Anbefalte innlegg

23 minutes ago, uname -i said:

Er det snart ene eneste tråd igjen her som ikke domineres av disse superivrige transfobiske tullingene?

Dette handler om sunn skepsis til den dramatiske økningen i antall transer de siste 10 årene og handler ikke om transfobia, islamofobia etc konstruert for å stemple meningsmotstandere. Debattene blir flere når presset øker også fra staten sin side ved å foreslå flere juridiske "kjønn" og andre særfordeler.

Det er ingen hemmelighet at det er mye penger i å pushe for medisinering og operasjoner av unge mennesker. Det private helsevesen og faramsiindustrien har ingen skrupler og selvsagt bruker de penger på å påvirke politikere også i Norge.

Et grotesk eksempel er fra Tavistock i UK,

"Some staff at Tavistock believed these children required talking therapies, not irreversible hormonal and surgical interventions. But these staff were in a difficult position: they were under pressure from ‘powerful lobbies’ to opt for medication, as a report from 2005 revealed"

"The revelations it contains are horrifying: former clinicians at the Gender Identity Development Service (GIDS), part of the Tavistock and Portman NHS Trust in London, detail how some children were placed on medication after one face-to-face assessment, despite many having mental health or family issues. More than a third of young people referred to the service had moderate to severe autistic traits, compared with under 2 per cent of children in the general population."

https://www.spectator.co.uk/article/how-did-the-tavistock-gender-scandal-unfold/

image.png.2d6f495bf83960b51fc125be4aaee8d3.png

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
uname -i skrev (12 minutter siden):

Hvis du og anti-woke-vennene dine aldri har trengt å snakke med en transe og mest sannsynlig aldri kommer til å gjøre det, hvorfor bruker dere så mye tid på å tenke på personer i dameklær som har pikk? 

Hvordan blir det med den tråden du skulle opprette? Du vet, om et tema du faktisk er interessert i? Eller er det egentlig mest gøy å tøffe seg?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (12 minutter siden):

Dette handler om sunn skepsis til den dramatiske økningen i antall transer de siste 10 årene og handler ikke om transfobia, islamofobia etc konstruert for å stemple meningsmotstandere. Debattene blir flere når presset øker også fra staten sin side ved å foreslå flere juridiske "kjønn" og andre særfordeler.

Det er ingen hemmelighet at det er mye penger i å pushe for medisinering og operasjoner av unge mennesker. Det private helsevesen og faramsiindustrien har ingen skrupler og selvsagt bruker de penger på å påvirke politikere også i Norge.

Et grotesk eksempel er fra Tavistock i UK,

"Some staff at Tavistock believed these children required talking therapies, not irreversible hormonal and surgical interventions. But these staff were in a difficult position: they were under pressure from ‘powerful lobbies’ to opt for medication, as a report from 2005 revealed"

"The revelations it contains are horrifying: former clinicians at the Gender Identity Development Service (GIDS), part of the Tavistock and Portman NHS Trust in London, detail how some children were placed on medication after one face-to-face assessment, despite many having mental health or family issues. More than a third of young people referred to the service had moderate to severe autistic traits, compared with under 2 per cent of children in the general population."

https://www.spectator.co.uk/article/how-did-the-tavistock-gender-scandal-unfold/

image.png.2d6f495bf83960b51fc125be4aaee8d3.png

Dette har jeg fått svar på av vår egen eminente aktivist som sa at dette er fordi folk i større nå grad tør gå til utredning. Som altså betyr at tallene er hva de alltid har vært men nå er det mer synlig. Denne som støtter seg på undersøkelser og fakta for sine meninger hadde visst ingen data for dette, men hva betyr vel det så lenge konklusjonen er "riktig".

Man kan bli svett av mindre.

EDIT: Det var ikke helt riktig. Dataene for å understøtte dette var en undersøkelse som viste de forskjellige måtene transpersoner møter stigma i hverdagen. Ingenting om tallene øker eller ikke. Som om tallene ikke kan øke hvis det finnes stigma. En merkelig dualitet der, for å si det forsiktig.

Endret av fokkeslasken
Lenke til kommentar
5 hours ago, fokkeslasken said:

Dette har jeg fått svar på av vår egen eminente aktivist som sa at dette er fordi folk i større nå grad tør gå til utredning. Som altså betyr at tallene er hva de alltid har vært men nå er det mer synlig. Denne som støtter seg på undersøkelser og fakta for sine meninger hadde visst ingen data for dette, men hva betyr vel det så lenge konklusjonen er "riktig".

Jeg leste et studie (se nedenfor) som henviser til "social contagion" som en grunn for dramatisk økning av transer.

"It is clear from [Littman’s study] that the rise of rapid-onset gender dysphoria, which seems to predominantly involve natal females, points to a complex web of social pressures, changing cultural norms, and new modes of distress and coping that warrant further investigation. For parents, educators, and clinicians alike, caution is warranted in dealing with this growing phenomenon."

Jeg raskt oppsummerer fra det jeg har sitert nedenfor.

Many of the youth in the survey had been,
1. Directly exposed to peers (trans persons).
2. Showing marked interest in Internet and social media consumption.
3. Showing increase in distress, conflict with parents, and voiced antagonism toward heterosexual people
4. Showing antagonism toward heterosexual people, “males, white people, gay and lesbian (non-transgender) people.”
5. Routinely harassing others by playing “pronoun-police."

Dette minner meg mye om hvordan endel muslimer blir hjernevasket og radikaliseres over internett. Jeg tviler derfor på teorien om at andel transer er konstant i forhold til befolkningen over tid.

"The plot thickens again: First, many of the youth in the survey had been directly exposed to one or more peers who had recently "come out" as trans. Next, 63.5 percent of the parents reported that in the time just before announcing they were trans, their child had exhibited a marked increase in Internet and social media consumption. Following popular YouTubers who discussed their transition thus emerged as a common factor in many of the cases. After the youth came out, an increase in distress, conflict with parents, and voiced antagonism toward heterosexual people and non-transgender people (known as “cis” or “cisgender”) was also frequently reported. This animosity was also described as extending to “males, white people, gay and lesbian (non-transgender) people.” 

Parents further reported being derogatorily called “breeders” by their children, or being routinely harassed by children who played “pronoun-police." In turn, the eerie similarity between the youth's discourse and trans-positive online content was repeatedly emphasized. Youth were described as “sounding scripted," “reading from a script,” “wooden,” “like a form letter,” “verbatim,” “word for word," or “practically copy and paste."

https://www.psychologytoday.com/us/blog/culture-mind-and-brain/201811/why-is-transgender-identity-the-rise-among-teens

 

Endret av Ekspertkommentator
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (11 minutter siden):

Jeg leste et studie (se nedenfor) som henviser til "social contagion" som en grunn for dramatisk økning av transer.

Det er jo en kjent sak i fagmiljøet og man kan spore det langt bakover i tid. Det kommer og går slike med jevne mellomrom. Den eneste forskjellen med denne i dag er internet som gjør den så enkel å pare med andre ting. Ellers oppfører den seg helt som alle de andre har gjort. Spiseforstyrrelser var jo en sånn en i sin tid. Splittet personlighet er også en slik en. Selvskading en annen.

Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (1 time siden):

Parents further reported being derogatorily called “breeders” by their children, or being routinely harassed by children who played “pronoun-police." I

(Interessant)

Tror du ikke at unge til alle tider (i alle fall siden 50-tallet) har tatt avstand fra de voksne, spesielt foreldrene og fokusert på hva som skiller dem? Det er vel en del av modningen at man danner egne meninger og finner feil ved mor og far etter at de i 5-10 år har hatt monopol på å definere rett og galt.

-k 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, knutinh said:

(Interessant)

Tror du ikke at unge til alle tider (i alle fall siden 50-tallet) har tatt avstand fra de voksne, spesielt foreldrene og fokusert på hva som skiller dem? Det er vel en del av modningen at man danner egne meninger og finner feil ved mor og far etter at de i 5-10 år har hatt monopol på å definere rett og galt.

-k 

Joda. Men poenget i artikkelen jeg ref. til er at majoriteten av dagens transer har ikke hatt noen "trans tendenser" før puberteten. I stedet kommer "konvertering" til trans plutselig og er (av forfatteren av studiet jeg ref. til) betegnet som “rapid-onset gender dysphoria” (ROGD) forklart som følger, sitat: 

"(ROGD) appears to be a novel condition that emerges from cohort and contagion effects and novel social pressures. From this perspective, ROSD likely exhibits an aetiology and epidemiology that is distinct from the "classical" cases of gender dysphoria.

Littman hypothesizes that ROGD can be cast as a maladaptive coping mechanism for other underlying mental health issues such as trauma or social maladjustment, but also for other exceptional traits like high IQ and giftedness. The peer support, prestige, and identity leveraged by the youth who proudly come out as trans certainly appears to be protective in their circles."


M.a.o. synes denne majoritetsgruppen av transer å være påvirket i sterk grad ytre faktorer. Transer vil ikke snakke om dette men er selvsagt veldig klar over hvor viktig dette er. Noe som forklarer det vanvittige presset for å påvirke barn gjennom filmer, bøker og "story hours". 

 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (11 minutter siden):

Joda. Men poenget i artikkelen jeg ref. til er at majoriteten av dagens transer har ikke hatt noen "trans tendenser" før puberteten. I stedet kommer "konvertering" til trans plutselig og er (av forfatteren av studiet jeg ref. til) betegnet som “rapid-onset gender dysphoria” (ROGD) forklart som følger, sitat: 

"(ROGD) appears to be a novel condition that emerges from cohort and contagion effects and novel social pressures. From this perspective, ROSD likely exhibits an aetiology and epidemiology that is distinct from the "classical" cases of gender dysphoria.

Littman hypothesizes that ROGD can be cast as a maladaptive coping mechanism for other underlying mental health issues such as trauma or social maladjustment, but also for other exceptional traits like high IQ and giftedness. The peer support, prestige, and identity leveraged by the youth who proudly come out as trans certainly appears to be protective in their circles."


M.a.o. synes denne majoritetsgruppen av transer å være påvirket i sterk grad ytre faktorer. Transer vil ikke snakke om dette men er selvsagt veldig klar over hvor viktig dette er. Noe som forklarer det vanvittige presset for å påvirke barn gjennom filmer, bøker og "story hours". 

 

Interessant. Men hva skal være voksnes motivasjon for å bevisst (?) prøve å presse barn og unge til å bli trans?

Godhetsposering? Et ønske om å skape større aksept for de som er trans?

Er det samme fenomen som gjør at jeg prøver å overbevise andre om fordelen med forsøksvis rasjonelle og objektive måter å forstå verden på, at man har «sett lyset» og gjerne vil at andre skal ta del i det gode budskap (og til en viss grad bli kopier av enn selv)?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
2 hours ago, knutinh said:

Interessant. Men hva skal være voksnes motivasjon for å bevisst prøve å presse barn og unge til å bli trans?

-k

Hvis du filtrerer vekk all svada: Trans er en gullgruve for farma og helsetjenster som f.eks. kirurgi. For transene selv er og inflytelse og penger et mål. På samme måte som politiske ungdomspartier og foreninger opererer. M.a.o. det utvikler seg til en trans industri hvor en mengde aktører gjør penger på trans bevegelsen.

Endret av Ekspertkommentator
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (1 time siden):

Hvis du filtrerer vekk all svada: Trans er en gullgruve for farma og helsetjenster som f.eks. kirurgi. For transene selv er og inflytelse og penger et mål. På samme åte som politiske ungdomspartier og foreninger opererer. M.a.o. det utvikler seg til en trans industri hvor en mengde aktører gjør penger på trans bevegelsen.

Ja, med det må jeg jo innrømme at jeg lurer på dette med "kjønnsbekreftende omsorg" (gender affirming care) som altså er at når et barn sier at de er slik eller sånn så skal helsepersonnell si "Ja" selv når man vet det finnes mange situasjoner hvor man kan få symptomer som er slående like - som nevnt i undersøkelsen over. Men disse skal man ikke kunne se på av en eller annen grunn. Bare vær enig og send dem på vei mot medisinering.

Så jeg forstår ikke helt logikken bak "kjønnsbekreftende omsorg" dersom ønsket er å hjelpe barn. For hva for noe hjelp er det i å ikke se på alle ting som har lignende symptomer? Det hjelper vel strengt tatt bare de som tjener på den ene behandlingen som er "lovlig" å foreskrive til den ene "lovlige" tilstanden.
Og, ville ikke det kunne skape de mentale problemene man jo tross alt ser hos de som manifesterer slikt sent i livet og som er omringet av tilretteleggere i både profesjonelle og private former?

Aktivisten i disse trådene går jo langt i å si at det ikke eksisterer andre tilstander, så ... det er jo den siden av det også da.

Endret av fokkeslasken
Lenke til kommentar
Yakamaru skrev (På 23.4.2023 den 11.25):

Hvordan er transpersoner særskilt utsatt? Hva er det som er unikt med at de trenger spesiell, særskilt beskyttelse i lovene våres? 

De er utsatt for hets og diskriminering som følge av den de er. Se bare i denne tråden. Det er et åpenbart hat, og det slenges mye møkk og hat, og ikke minst beskyldninger og ting som at det forsøkes koblet til overgrep mot barn. En dehumanisering.  

O3K skrev (På 23.4.2023 den 12.11):

Jøss, snakk om å ilegge en annen person en mening som vedkommende ikke har.

Hvis jeg er kritisk til at barn blir fortalt om Gud og Jesus på skolen, lærer jeg da opp barn til å hate kristne?

Dette er noe annet enn å ønske at en gruppe mennesker forsvinner på grunn av hvem de er.  

Ekspertkommentator skrev (På 25.4.2023 den 10.56):

Dette handler om sunn skepsis til den dramatiske økningen i antall transer de siste 10 årene og handler ikke om transfobia, islamofobia etc konstruert for å stemple meningsmotstandere. Debattene blir flere når presset øker også fra staten sin side ved å foreslå flere juridiske "kjønn" og andre særfordeler.

Det er ikke en dramatisk økning i antall transpersoner. Det er en dramatisk økning i antall transpersoner som tør å leve ut identiteten sin, og som ikke lenger holder det skjult av frykt og skam.

Endret av Markiii
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (På 23.4.2023 den 19.25):

Det har jeg da aldri sagt at jeg gjør heller - bortsett fra om det er noe de spør om da selvfølgelig.

Jeg venter fortsatt på å se noe som sier at transmiljøet trenger dette. Noen forsøker seg tidvis med å si at de har færre rettigheter men klarer aldri si hvilke rettigheter som mangler. Atter andre drar frem tullete ting som at de ikke kan få jobb eller slikt grunnet sitt utseende. Noe som gjelder alle. Absolutt alle har det problemet, men forskjellen er at de fleste andre kler seg etter situasjonen i stedet for å kreve at situasjonen skal rette seg etter dem.

Men jeg er åpen for å bli overbevist, men så langt skjer det oftere at folk bare forsvinner så de slipper stå for det de sier.

Det er det jo. Disse kreftene vil at aldersgrensen for påbegynt medisinering flyttes nedover, og det skal følge at foreldre ikke skal ha medbestemmelsesrett. Esben Esther Pirelli Benestad er vel en av de mer kjente i Norge som jobber for dette og har vel nå mistet legebevillingen også. 15/16 har vært vanlig og aktivistene (ikke alle er aktivister) i dette søker mot 12/13. De mer gale har ytret ønske om 9 år, fortsatt uten foreldres samtykke. Denne grensen skal da være alderen hvor barnet skal kunne begynne tung medisinering som i verste fall kan gjøre dem sterile for livet, ødelegge mulighetene for seksuell nytelse samt skape mikropenis hos gutter. Alt ettersom når de begynner og hvor lenge de går på blokkeringsmedisinen.

Dette hos barn som ikke engang kan bestemme hva de skal ha til middag eller hva de skal jobbe med når de blir eldre. ...eller ta en tatovering. Men dette, ja dette er visst greit.

Du skrev at du ikke kom til å slutte å diskutere kjønn og legning med dine barn. Altså fremstilte du det som noe aktivt. På hvilken måte bryr du deg om dine barn ved å gjøre dette? Hvilken fordel har barna dine av det?

Hvorfor vil du straffe transpersoner generelt på grunn av noen "aktivister"?

fokkeslasken skrev (På 23.4.2023 den 19.28):

Som man altså allerede har regler/lover mot uten at man trenger klistre en gruppetilhørighet på det.

Det har ikke vært tilstrekkelig for å verne denne gruppen.

Endret av Markiii
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (9 minutter siden):

Du skrev at du ikke kom til å slutte å diskutere kjønn og legning med dine barn. Altså fremstilte du det som noe aktivt. På hvilken måte bryr du deg om dine barn ved å gjøre dette? Hvilken fordel har barna dine av det?

Aner ikke konteksten du tar det fra nå, men jeg og barna har ingen tabutemaer og dette vil ikke bli et tabutema - om det hjelper deg. Det er jo likevel ikke noe jeg preker om eller engang aktivt tar opp selv.

Markiii skrev (9 minutter siden):

Hvorfor vil du straffe transpersoner generelt på grunn av noen "aktivister"?

Aner ikke hvor dette kom fra. Hvor har du fått det fra at jeg vil straffe transpersoner? En merkelig påstand.

Og aktivister kan helt fint finnes. Det er helt unødvendig med hermetegn der. Eller påstår du det ikek finnes transaktivister?

Markiii skrev (9 minutter siden):

Det har ikke vært tilstrekkelig for å verne denne gruppen.

Ok. Når du sier det så betyr det at du forventer et annet utfall for dem. Hva skal det være? Og jeg håper inderlig at du her snakker om noe andre har som de ikke har.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
wampster skrev (På 23.4.2023 den 17.30):

Vent litt her.
Så hvis noen som er født mann, ser ut som en mann og av den grunn blir tiltalt som en mann.. Er det da trakassering hvis personen ønsker å bli tiltalt som hun? I så fall er ikke det litt søkt at en annen person skal kunne pålegge andre å si hva de ønsker at man skal si, hvis ikke er det mobbing/trakassering?

Hvordan ser man ut som en mann? En transperson vil jo gjerne ha uttrykk som gjenspeiler kjønnet de identifiserer seg som.

Men du trenger ikke å se på bare transpersoner. Hvis du bevisst kaller noen noe de ikke ønsker å bli kalt, uavhengig av hva det er snakk om, så er det noe som kan oppleves svært belastende for personer som påvirkes av dette.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Markiii skrev (Akkurat nå):

At de ikke utsettes for hets og trakassering for hvem de er.

En gang ble jeg ledd av på jobben for å ha "feil" farge på klærne. Er det slik du mener? Prøv å være litt spesifikk. "Hets og trakassering" betyr ingenting lengre uten at du er mer spesifikk. De drøyere aktivistene sidestiller feil pronomen med voldtekt, så slike uspesifierte påstander holder ikke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
58 minutes ago, Markiii said:

De er utsatt for hets og diskriminering som følge av den de er. Se bare i denne tråden. Det er et åpenbart hat, og det slenges mye møkk og hat, og ikke minst beskyldninger og ting som at det forsøkes koblet til overgrep mot barn. En dehumanisering.  

Og det er åpenbart eksempler i denne tråden... Som du har planer om å peke på direkte antar jeg?

Endret av Yakamaru
  • Liker 3
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (39 minutter siden):

En gang ble jeg ledd av på jobben for å ha "feil" farge på klærne. Er det slik du mener? Prøv å være litt spesifikk. "Hets og trakassering" betyr ingenting lengre uten at du er mer spesifikk. De drøyere aktivistene sidestiller feil pronomen med voldtekt, så slike uspesifierte påstander holder ikke.

Jeg stod i kø for å kjøpe øl på en jule-forestilling (med Oslo fagott-kor). En liten gruppe lett berusede damer på rundt 50 stod bak meg i køen og syntes nok at jeg var for treig, og gav tydelig uttrykk for det. Når jeg sa at deres tur kom snart så hermet de etter min ikke-bokmåls dialekt.

Jeg lurer på om jeg burde ha tatt dette med vaktene, og kanskje gjort en avis-sak ut av det. Jeg mener, de nedverdiget min kulturbakgrunn og mitt fødested. På en ikke-inkluderende måte.

-k 

Endret av knutinh
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...