Gå til innhold

Streik et tapsprosjekt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
12 minutes ago, tigerdyr said:

La meg spørre litt konkret da:  Hva mener du de burde tjene?  La oss få nogen tall på bordet takk. 

Vanskelig å si. Men tenker at starten er å sammenligne med utdanning som har fagbrev, og legg lønna i det området. Ja, noen forskjeller er det alltid, men når folk med fagbrev og fartstid er nede på 440 000 virker det lavt. Rent konkret: sammenlign med håndtverkere og litt under (10-15%) så er vi der. 

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar
35 minutes ago, The Very End said:

Vanskelig å si. Men tenker at starten er å sammenligne med utdanning som har fagbrev, og legg lønna i det området. Ja, noen forskjeller er det alltid, men når folk med fagbrev og fartstid er nede på 440 000 virker det lavt. Rent konkret: sammenlign med håndtverkere og litt under (10-15%) så er vi der. 

Så 10% under de som bygger våre hus?  

Du får selvfølgelig mene det, men jeg mener det er fullstendig absurd.  10% er praktisk talt ingen forskjell og det er langt fra sikkert at en investering i utdanning nogensinde tjener seg inn med slike forskjeller du der legger opp til.  Skal alle helst ligge på medianen +/- 10% ?  For et tragisk sted å bo det hadde blitt. 

En håndverker syns jeg fint kunne ligge på 2-3 gange lønnen til en renholder og sivilingeniører på 3-5 gange lønnen til en håndverker.  

Er der nogen som kjenner til et land med mindre lønnsforskjeller enn Norge?  og hvis et slik land finnes (jeg tvivler), er det et sted man ønsker å bo? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Yep mindre klasseskille suger. Helst skulle vi hatt et kastesystem som i India hvor klassene er godt definert helt fra fødselen eller et system som i USA hvor hudfarge og familieformuen definerer deg, hvor man kan bruke Afrikanere, meksikaere og innsatte til å gjøre service og tungt arbeid for et slikk og ingenting. 5 kr timen for å bygge veier eller stoppe skogbranner og 40 kr timen for å vaske gulv, passe barna, stelle hagen eller pakke matvarer.

Avslutt NAV og andre sikkerhetsnett så valget til 30% av folket er 50 kr timen eller ingenting. Da vil folk velge en slik lønn helt frivillig og heller ta 4 jobber for å komme opp i 400k i året og vi privilegerte med million lønn og firmabil, telefon, pc, nettbrett m.m. kan ta ut ennå mer av verdiskapningen samtidig som vi ikke trenger betale stort for å få renset dressen, få hagen stelt, få kontoret vasket eller få stelt hår og skjegg. Og uten NAV osv. kan vi redusere skatter og avgifter også på ting som inntekt, utbytte, formue og arv.

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, The Very End said:

Sånn oppriktig, er du klar over alle de fordelene du og jeg drar nytte av takket være at noen var «vrange» før oss? Savner du tilbake til tiden med 10-12 timers arbeidsdager 6 ganger i uken? Hva med ingen sykepenger, egenmeldingsdager, ferie eller noen former for permisjonsgodtgjørelser? Eller hva med retten til å ikke bli sagt opp på dagen fordi sjefen var i dårlig humør?

Å orke og ta kamper er grunnen til hvorfor vi har det så greit nå. Lønn er tilfeldigvis diskusjonen nå men det større bildet handler om at vi alle skal ha en noenlunde grei og sammenlignbar lønn i Norge for å ikke ha et overdrevet klassesamfunn som så mange andre lider under.

Ellers er denne grei å lese, for å forstå hvorfor for noen er lønnsøkning faktisk veldig viktig nå. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/MomOWM/hun-vil-gi-streiken-et-ansikt-dette-er-livsviktig-for-mange

Jeg er en etablerer/produsent/utvikler, ikke en arbeider. Timesbetalt arbeid er ikke noe for meg.

Jeg bruker stort sett tiden min på det som er "evergreen" eller som gir fremtidige inntrekter fra royalties for intellektuell eiendom eller annet kreativt arbeide. Hvis man vasker gulv i 100 timer får man betalt en gang. Hvis man bruker de samme timene på å produsere video, muiskk, eller utvikle et nettsted/varemerke får man fremdeles betalt for innsatsen hver dag selv om det har gått både 10 og 20 år.
 

Quote

Work smarter, not harder.

cd6132_9cfe3f53919d44bd9f34aecc627858da~

Alle må starte et sted, når man er student eller i tyveårene må man kanskje gjøre noe simpelt arbeid for å betale regningene., men at man skal jobbe for timesbetaling etter hvert som tårene går, det er rett og slett ei fryktelig dårlig plan med mindre man ligger an til å bli leder eller direktør. Selv ledere har ikke spesielt god lønn og hvis de har det så er folk raske med å rope at det ikke er rettferdig. I Norge er det ei gift og det er tanken om at alle er like mye verd og at det skal være små forskjeller mellom folk enten man skaper verdi eller ikke.


Det står ett og annet fornuftig i Bibelen (Her sakset ut fra Matthew (Matteus).

Quote

For the one who has will be given more, and he will have more than enough. But the one who does not have, even what he has will be taken from him.  And throw that worthless slave into the outer darkness, where there will be weeping and gnashing of teeth’

Det er arbeidere som bør få bedre betalt og det er arbeidere som får for godt betalt allrede i forhold til hva de presterer. Att alle som én er verdt 5,5% mer er en absurd tanke og skivebom. Noen er verdt langt mer og mange er verdt atskillig mindre enn de allerede får.

Under alle er de som ikke kan arbeide på grunn av helse, ofte med psykisk årsak. Det er få som tar en kamp for disse. Det har alltid vært opplest og vedtatt at disse ikke skal ha noe særlig å rutte med og det kan nok argumenteres for at mennesker som ikke skaper noe ikke en gang er verdt maten de spiser og klærne de har på seg. Det snakkes stadig varmt om en fungerende velferdsstat når realiteten er at ca 1 million nordmenn lever under fattigdomsgrensa.

Enten må de fikse velferdsstaten så alle har et verdig liv eller så bør velferdsstaten opphøre. Jeg er mest for det siste, men jeg synes uansett at det må være enten eller og ikke noe som fungerer halvveis. Det hadde ikke vært noe problem for den norske stat å skape store verdier og betale ut grunnlønn til alle nordmenn, men da måtte innvandring ha blitt tilnærmet forbudt.

Endret av BadCat
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (4 timer siden):

Vanligvis rundt 70%, men du betaler ikke skatt så i praksis så er de aller fleste ikke så mange prosent under normal lønn i streikeperioden.
Så ja man "taper" litt, men ikke mer enn de fleste kan leve med.

Selv skatter jeg marginalt mellom 43-47 prosent, avhengig av hvor mye overtid jeg jobber, så jeg ville faktisk tjent på dette. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (4 timer siden):

At personer havner i streik er et tapsprosjekt for arbeidstaker. Fortjeneste som egentlig blir til minus. Så hvem er det man streiker for? til dem som enda ikke har skrevet en arbeidskontrakt, men som studerer. 

Streik bør i seg selv være, selv om det er snakk om 5,5 % i lønnsvekst, komme nåværende arbeidstakere til fordel.

Sitat avisinnlegg i nettavisen, 19.04.23:

La oss si at LO oppnår et sentralt tillegg på hele 5,5 prosent. Da vil hver enkelt få fra 900 til 1200 kroner mer utbetalt i årslønn enn hvis oppgjøret var på 5,2 prosent, alt etter hvilken lønn man har fra før av.

 

Kompensasjonen bør selvsagt bli større, og ytterligere øke i prosent for at en nåværende arbeidstaker ikke skal gå i tap, og kostnaden skal dekkes av NHO. 

Fordi:

Legger vi NHOs 5,2 prosent til grunn, har du økt oppgjøret ditt med 0,3 prosentpoeng. La oss si du tjener 500.000 kroner. Da har du nettolønn på 7239 kroner i uka. Får du 4000 i uka i streikebidrag, vil du tape 3239 kroner i lønn for hver uke du streiker.

5,5 prosent vil gi deg en ny årslønn på 527.500 kroner, eller 394.552 i nettolønn. Det er 990 kroner mer enn hvis du fikk et oppgjør på 5,2 prosent. Da har du tapt 6478 kroner under streiken, men vunnet tilbake 990 kroner i året. Da vil det ta deg fem år og sju måneder å tjene inn det du tapte under streiken.

Først av alt, snittlønn i Norge er 53150 eller (53150/162.5) 327 kroner timen. 

Med 5.2 øker timelønn med 17 kroner. Med 5.5 øker timelønn med 18 kroner. Dvs en vill tjene 1950 kroner mer pr år brutto. 

Å regne nettolønn for snitt er ubrukelig da alle har forskjellige fradrag etc. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (1 time siden):

Helst skulle vi hatt et kastesystem som i India hvor klassene er godt definert helt fra fødselen eller et system som i USA hvor hudfarge og familieformuen definerer deg, hvor man kan bruke Afrikanere, meksikaere og innsatte til å gjøre service og tungt arbeid for et slikk og ingenting.

Hvorfor skal vi med feil farge tjene mindre og gjøre alle drittjobbene?

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
4 hours ago, Uderzo said:

Vanligvis rundt 70%, men du betaler ikke skatt så i praksis så er de aller fleste ikke så mange prosent under normal lønn i streikeperioden.
Så ja man "taper" litt, men ikke mer enn de fleste kan leve med.

Edit: Litt upresist, for de som tjener veldig bra så er nok tallet lavere. Men dette varierer, noen har avtaler hvor de faktisk blir kompensert temmelig bra.

For høytlønnede så er streiken en katastrofe.

hvis streiken varer 1 månde så får jeg 16 000 utbetalt i streike bidrag i forhold til 62  000 brutto på en normal månde.

så for oss som er høytlønnede så taper vi veldig mye penger pga solidaritet med laftlønnende.

For en månde så er det greit, men ikke tro at streiken har stor støtte

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, stamkunde said:

i utgangspunktet har jeg også hørt det. Men leser annet i avisoppslag.

Vi har hatt infomøter  med Fagforeninga i dag siden vi går i streik fra Fredag av.

streike bidraget er 4000kr i Uka (skattefritt) og det er for alle under LO uansett hva din normale lønn er

 

Lenke til kommentar
36 minutes ago, ITtraktor said:

Hvorfor skal vi med feil farge tjene mindre og gjøre alle drittjobbene?

Du får den jobben du streber etter. Hudfarge hindrer deg ikke i å ha større ambisjoner enn å vaske gulv.

Det er ikke noe automatikk i at man skal lykkes, men innsats og fokus er viktige faktorer. Man bør ikke glemme at bak hvert menneske som lykkes i et felt står det 49 som ikke gjør det. Ikke fordi det er vanskelig eller fordi de har feil hudfarge, men fordi de ikke er den type menneske som er villige til å legge ned innsats over tid eller greier å holde fokus i mer enn to minutter før de gjør noe annet enn det de skal.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (3 minutter siden):

Du får den jobben du streber etter. Hudfarge hindrer deg ikke i å ha større ambisjoner enn å vaske gulv.

Det er ikke noe automatikk i at man skal lykkes, men innsats og fokus er viktige faktorer. Man bør ikke glemme at bak hvert menneske som lykkes i et felt står det 49 som ikke gjør det. Ikke fordi det er vanskelig eller fordi de har feil hudfarge, men fordi de ikke er den type menneske som er villige til å legge ned innsats over tid eller greier å holde fokus i mer enn to minutter før de gjør noe annet enn det de skal.

Men dette fungerer jo ikke dersom man skal ha et kastesystem der hudfarge definerer deg, slik Noxhaven ønsker. 

Lenke til kommentar
22 minutes ago, BadCat said:

Du får den jobben du streber etter. Hudfarge hindrer deg ikke i å ha større ambisjoner enn å vaske gulv.

Det er ikke noe automatikk i at man skal lykkes, men innsats og fokus er viktige faktorer. Man bør ikke glemme at bak hvert menneske som lykkes i et felt står det 49 som ikke gjør det. Ikke fordi det er vanskelig eller fordi de har feil hudfarge, men fordi de ikke er den type menneske som er villige til å legge ned innsats over tid eller greier å holde fokus i mer enn to minutter før de gjør noe annet enn det de skal.

Siterer ikke begge innleggene men dette som svar på dette og det litt lengre opp på siden. 

Du har helt rett i at det ikke skal være en automatikk at alt blir perfekt for alle, men det bør tilstrebes å være en automatikk at vi har de samme mulighetene. Tingen er at om du ser lite «norsk» ut, snakker med litt spennende aksent og ikke har høy utdanning, da har du kortene mot deg. Det er ikke bare å utdanne seg (studierett er begrenset) og det er ikke bare å komme seg ut av lavlønnede stillinger uansett hvor disiplinert man måtte være. Når attpåtil samfunnet reiser fra deg fordi samfunnet mener du ikke fortjener å beholde den relativt svake kjøpekraften drittjobben din gir, gir dette ikke god grobunn for å utgjevne forskjellene.

Ulikheter skaper store samfunnsutfordringer, og det er i min / vår interesse at forskjellene ikke blir for store.

Du skal ikke tåle så inderlig vell den urett som ikke rammer deg selv.

Endret av The Very End
  • Liker 4
Lenke til kommentar
29 minutes ago, The Very End said:

Siterer ikke begge innleggene men dette som svar på dette og det litt lengre opp på siden. 

Du har helt rett i at det ikke skal være en automatikk at alt blir perfekt for alle, men det bør tilstrebes å være en automatikk at vi har de samme mulighetene. Tingen er at om du ser lite «norsk» ut, snakker med litt spennende aksent og ikke har høy utdanning, da har du kortene mot deg. Det er ikke bare å utdanne seg (studierett er begrenset) og det er ikke bare å komme seg ut av lavlønnede stillinger uansett hvor disiplinert man måtte være. Når attpåtil samfunnet reiser fra deg fordi samfunnet mener du ikke fortjener å beholde den relativt svale kjøpekraften drittjobben din gir, gir ikke god grobunn for å utgjevne forskjellene.

Ulikheter skaper store samfunnsutfordringer, og det er i min / vår interesse at forskjellene ikke blir for store.

Du skal ikke tåle så inderlig vell den urett som ikke rammer deg selv.

Jeg har hatt et par drittjobber men varigheten var kort. Et par måneder bak på søppelbilen og ca 1 år som selger for å ha noen penger som fattig student. Jeg søkte ikke permanent jobb på søppelbilen, jeg tok noen måneder før studiestart i stedet for å drive dank. Hvis jeg hadde søkt permanent jobb på søppelbilen så hadde jeg fått som bestilt.

Man trenger ikke utdanning. Man trenger ferdigheter, kunnskap, disiplin, ambisjoner, fokus osv. Det finnes YouTube-kanaler i fleng hvor man kan lære å lage apper til Android eller iOS. Referanser til hva man kan skape er mye viktigere enn papirer på fullført utdanning. Utdanning er en snever boks som henger igjen fra den tid det ikke var alternativer. Utdanning er for folk som vet eksakt hva de skal bli og som er villig til å konkurrere mot de andre som ønsker det samme. Hvis du vil bi flymekaniker, kirurg, advokatfullmektig osv så er det bare å komme i gang med studier. Hvis ikke finnes det mange måter å trene opp ferdigheter eller skaffe seg kunnskap på.

Verdien av en arbeider er forholdet mellom verdien av arbeidet og hvor enkelt det er å finne en annen til å gjøre arbeidet eller kanskje automatisere arbeidet så arbeideren blir overflødig. Har man valgt jobber som ikke er spesielt mye verd og hvor man enkelt kan erstattes, får man som bestilt.

Endret av BadCat
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Sosialist57 said:

Streik er som en krigshandling innenfor næringslivet. Konsekvensene er mange og for de fleste dårlige. Og begge sider taper på det. Men når man ikke klarer å enes så må det til. Så er det viktig å komme tilbake til normalen med normale avtaler. 

Er våre arbeidslivgoder (som har vært resultat av store konflikter ) å anse som en dårlig konsekvens? Streik er dramatisk og disruptivt, men, noen ganger nødvendig når dialog feiler. 

Endret av The Very End
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...