Gå til innhold

PKK og rust på bremseskiver – synsing, fakta eller svindel?


Anbefalte innlegg

For rundt et halvt år siden oppdaget jeg rødfarget rust på innsiden av bremskivene foran på min personbil. Det var åpenbart at noe var galt og jeg fant fort ut at bremseklossene hadde satt seg fast grunnet rust/korrosjon i anleggflatene/styresporene. Disse ble renset opp, smurt opp og nye bremseklosser montert.

Så blir blir bilen satt inn til EU-kontroll (PKK) og blir underkjent fordi det var 'rester' av korrosjon igjen på skivene. Uheldigvis hadde jeg ikke fått kjørt lenge nok til at de nye bremseklossene og skivene hadde slitt seg til. Verkstedet hadde ikke funnet noe feil under funksjontestingen av bremsene og underkjennelsen var utelukkende basert på det visuelle inntrykket.

Hvorfor skal det være slik? Bremsetromler er basert på nøyaktig det samme prinsippet dvs et bremsebelegg mot en stålflate. På store og tyngre kjøretøyer er det så vidt vites kun bremsetromler som benyttes og rust på anleggflatene blir knapt undersøkt fordi det er et mer lukket system som er vanskeligere å inspisere. Det samme gjelder personbiler med trommelbremser bak. Test av bremser blir gjort på testbenk/testruller og bedømt ut fra objektive måleresultater (og ren slitasje av bremsebelegg).

Det burde være selvsagt at objektive målemetoder også benyttes på personbiler i stedet for denne 'synsingen' og at det primært skal være objektive målemetoder som avgjør om bremsene er gode nok eller ikke.

Jeg sitter av og til med et inntrykk at deler av denne EU-kontrollen bærer preg av å være regelrett 'korrupsjon satt i system', hvor hensynet til at bilbransjen skal tjene penger er vel så dominerende som hensynet til trafikksikkerheten. Hvem forsvarer rettsikkerheten til oss bileiere? Det er iallfall ikke Statens Vegvesen.

Er det ikke et tankekors at i bilens hjemland, USA, har man ikke noe PKK? Nå skal ikke jeg forsvare akkurat det, men jeg vil heller ikke forsvare hvordan deler PKK gjennomføres her på berget. Man har endelig skjønt at et krav til maks 25 % korrosjon på skivene bak er 'overkill', noe som introduksjonen av el-biler har trigget. Bli kvitt denne synsingen! Statens Vegvesen og PKK-testing bør forholde seg til målbare og objektive fakta! Og testkriteriene må i rettsikkerhetens navn være særdeles godt faglig begrunnet og dokumentert.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du har rust på bremseskivene, så skyldes det at det er feil på bremsen. Noe henger, er skjevslitt, eller noe sånt. En skivebrems som fungerer som den skal vil være blankslipt på hele overflaten, på begge sider. Derfor har jeg ingen problemer med at det anmerkes rust på bremseskiver. Det er et symptom på at noe er galt, selv om bremsen der og da fungerte godt nok til å passere bremsekraftstesten. 

Forresten, så er det helt feil at USA ikke har PKK. De har både avgass- og tekniske kontroller der borte også, men det er opp til hver enkelt stat hvordan (og om) de skal implementere dem. Så i noen stater skal bilen igjennom full kontroll én gang i året, noen steder er det kun når bilen skifter eier, og i enkelte tullestater er det ingen kontroll overhode. Det er i disse statene man kan finne biler som bokstavlig talt faller fra hverandre på veiene. 

Ellers har de fleste land en eller annen form for kjøretøykontroll. Og noen land, som England og Sverige, har den årlig i stedet for annet hvert år.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (26 minutter siden):

Om du har rust på bremseskivene, så skyldes det at det er feil på bremsen. Noe henger, er skjevslitt, eller noe sånt. En skivebrems som fungerer som den skal vil være blankslipt på hele overflaten, på begge sider. Derfor har jeg ingen problemer med at det anmerkes rust på bremseskiver. Det er et symptom på at noe er galt, selv om bremsen der og da fungerte godt nok til å passere bremsekraftstesten. 

Forresten, så er det helt feil at USA ikke har PKK. De har både avgass- og tekniske kontroller der borte også, men det er opp til hver enkelt stat hvordan (og om) de skal implementere dem. Så i noen stater skal bilen igjennom full kontroll én gang i året, noen steder er det kun når bilen skifter eier, og i enkelte tullestater er det ingen kontroll overhode. Det er i disse statene man kan finne biler som bokstavlig talt faller fra hverandre på veiene. 

Ellers har de fleste land en eller annen form for kjøretøykontroll. Og noen land, som England og Sverige, har den årlig i stedet for annet hvert år.

Har ingen problemer med ditt resonnement, se også mine innledende anmerkninger. Problemstillingen adresserer når feilen faktisk er reparert og det er rester av litt gammel korrosjon på skivene og at man ikke ser noen funksjonsfeil gjennom objektive målinger. Hva med biler som står lagret over vinteren og som opparbeider seg litt overflaterust på skivene og hvor bremsene faktisk er i utmerket stand ellers? Skal disse også underkjennes?

 

Lenke til kommentar
KjellHatt skrev (57 minutter siden):

På store og tyngre kjøretøyer er det så vidt vites kun bremsetromler

Store kjøretøyer som lastebiler og busser har for lenge siden forlatt bremsetromler.
Her er det bremseskiver som er tingen.
Dette pga varmeutvikling, kjøling og effekt.

Det er lenge siden lastebiler og busser har sluttet med bremsetromler.

 

KjellHatt skrev (1 minutt siden):

Hva med biler som står lagret over vinteren og som opparbeider seg litt overflaterust på skivene og hvor bremsene faktisk er i utmerket stand ellers

Nå disse bilene er kjørt 20 meter tester man bremsene.
Da sliter du vekk overflaterusten, og bremsene er blanke igjen.
Om ikke ville jeg vurdert å bytte bremsene.
Rust er ekstremt farlig på bremser.

Og som andre sier 
Rust er tegn på at noe er galt.
Jeg støtter 100% mangel under PKK pga rust på bremsene.
 

Lenke til kommentar
Musefella skrev (1 minutt siden):

Sjekket du også at glidepinnene ikke hadde rustet fast? I så fall kan det føre til skjev slitasje og rust.

Det samme skjer også om et stempel på bremsecaliberet har rustet.

Bortsett ifra at de er alt for strenge når det gjelder karosseri rust så syntes jeg eu godkjenning er et gode.

Ja, glideboltene og stemplet er i utmerket stand, har sjekket! Er i prinsippet enig i at vi har en PKK, men tror det største sikkerhetsproblemet ikke er personbiler men store vogntog. Nok av skadaleoppslag i pressen rundt det siste.

Lenke til kommentar

Jeg tar ut klossene og pinnene og fjerner salt, skitt og korrosjon med stålbørste, og smører på BrakeLube på glideflatene på klosser og pinner hver gang jeg jeg skifter hjul. Da er jo hjulene av likevel! Tok meg ti minutter ekstra pr. hjul for et par dager siden, og er vel verdt det!

Lenke til kommentar

Hvis du er uenig i resultatet av PKK så er Veivesenet ankemulighet. De vil da møte opp på det gjeldende verkstedet og gå gjennom.

Det er dessverre blitt sånn at bremseskiver er default anmerkning hos en del useriøse som for eksempel SnapDrive.  De vet at de fleste går på dette bondefangeriet for hvem vil kjøre rundt med farlige bremser liksom. 15 000 kroner, takk og her får du noen sekunda vare bremseskiver som det går kast i første 100 milene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (1 time siden):

Jeg tar ut klossene og pinnene og fjerner salt, skitt og korrosjon med stålbørste, og smører på BrakeLube på glideflatene på klosser og pinner hver gang jeg jeg skifter hjul. Da er jo hjulene av likevel! Tok meg ti minutter ekstra pr. hjul for et par dager siden, og er vel verdt det!

Ja, helt og hjertens enig, om ikke ved hvert hjulskift så iallfall regelmessig. Men det er jo ikke alle som klarer å gjøre dette selv, og når det først kommer litt rust grunnet teknisk feil så må bremsene fixes umiddelbart ellers er bremsene fort  'stucked' uansett iallfall etter en vintersesong med masse salteksponering. Synd det skal være slik. Det kommer nok stadig flere biler med trommelbremser bak, VW har visst allerede begynt med det på noen av sine EL-modeller. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KjellHatt skrev (På 18.4.2023 den 11.23):

Har ingen problemer med ditt resonnement, se også mine innledende anmerkninger. Problemstillingen adresserer når feilen faktisk er reparert og det er rester av litt gammel korrosjon på skivene og at man ikke ser noen funksjonsfeil gjennom objektive målinger. Hva med biler som står lagret over vinteren og som opparbeider seg litt overflaterust på skivene og hvor bremsene faktisk er i utmerket stand ellers? Skal disse også underkjennes?

Problemet er jo at kontrolløren ikke vet om dette er fikset, og om rusten bare "henger igjen". Om det er kommet gravrust på skrivene, så er det også vanskelig å slipe det vekk igjen. Så jeg er enig i at det kan komme situasjoner som hos deg, hvor alt er fikset og rusten henger igjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (På 18.4.2023 den 11.38):

Hvis du er uenig i resultatet av PKK så er Veivesenet ankemulighet. De vil da møte opp på det gjeldende verkstedet og gå gjennom.

Det er dessverre blitt sånn at bremseskiver er default anmerkning hos en del useriøse som for eksempel SnapDrive.  De vet at de fleste går på dette bondefangeriet for hvem vil kjøre rundt med farlige bremser liksom. 15 000 kroner, takk og her får du noen sekunda vare bremseskiver som det går kast i første 100 milene.

Jo da, Statens Vegvesen er formell ankeinstans, men hvor godt fungerer det egentlig? Jeg hadde en tvilsom opplevelse for mange år siden da lysene blir feiljustert ifm en EU-kontroll på et verksted. Lysene ble helt feiljustert, jeg klaget og etter det ble lysene justert helt feil igjen, men i motsatt retning. Jeg dro da til Statens Vegvesen (på Lierstranda ved Drammen). De var ikke fornøyd med lysene og på et direkte spørsmål fra meg om de ville ha godkjent disse lysene fikk jeg et svar i retning av: 'Vi ønsker i utgangspunktet ikke å underkjenne testresultater fra verksteder vi selv har godtkjent' Jeg håper denne uttalelsen var et sleivspark. Jeg kom ingen vei og justerte lysene etter beste evne selv, bilen var jo EU- godkjent må vite! I ettertid fikk jeg via rykter vite av Vegvesenet hadde besøkt verkstedet og krevd omfattende forbedringer. verkstedet hadde målt lyset over en dreneringskanal i gulvet, moa hvor gulvet lå i en vinkel. Den informasjonen fikk jeg aldri, det hjalp ikke meg noe , men takk til Vegvesenet allikevel for at de ryddet opp.  Det mangehodede trollet som kalles Statens Vegvesen er ikke  nødvendigvis noen garanti for profesjonalitet, nøytralitet og for rettsikkerheten til oss bileiere.

Lenke til kommentar

Rust på bremseskiver er ikkje nødvendigvis teikn på at noko er feil, men kan vere fordi bremsane blir lite brukt. Det er jo blitt ganske vanleg problem på elbilar som stort sett bremsar med regenerering. Om ikkje bilen er laga med eit system som automatisk brukar bremsane nok til å halde rust vekke (Tesla har visst noko sånt), så må brukaren av bilen sjølv sørge for at bremsane blir nok brukt til å halde rust vekke. Det er sjølvsagt positivt for resten av bremsesystemet òg at det blir brukt og delane får bevegd på seg.

Lenke til kommentar
ozone skrev (12 timer siden):

Finnes det forresten forskning på om bremsene faktisk fungerer dårligere selv om 100% av skiven er dekket av overflaterust?

Et veldig godt spørsmål, iallfall prinsipielt.  Det helt avgjørende burde være hvordan bremsene oppfører seg på testrullene, slik man tester trommelbremser bak på de bilene som har det. Selvsagt må man også teste slitasjegrad, hvilket er enkelt gjort ved inspeksjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan tenkes at selve overflaten gir godt grep mot klossene når de er litt "grove". Men det er klart at blir det altfor mye kan skiven til slutt gå i oppløsning. Ventilerte skiver kan ruste noe veldig fra innsiden, viktig å sjekke en gang i året eller noe. Jeg har en litt eldre bil, nærner seg 10 år. Godkjent EU i dag faktisk, null feil. Men tror nok ikke jeg ville vært veldig redd for å sette på egne "godkjenningsskiver" hvis det skulle bli behov for det, så bytte tilbake til vanlige etterpå. Eneste feil kan være at de er litt grove, eller at de såvidt er under minstekravet for tykkelse på skiver. 

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (21 minutter siden):

Problemet med rust på bremseskiver er som nevnt ikke nødvendigvis bremseeffekten, men at rusten er tegn på at noe er galt.

Men det trenger ikke være noe galt med bremsene for at det er rust på skivene. Bare vask bilen din og la den stå ubrukt i 2 dager, så er bremseskivene dine helt røde. Det betyr bare at de ikke er blir brukt og da danner det seg rust med en gang. Det er stål vi snakker om her. Det ruster. Fort. Bare se på togskinner et sted der toget f.eks ikke kjører i helgene. Rust.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Sharpings said:

Men det trenger ikke være noe galt med bremsene for at det er rust på skivene. Bare vask bilen din og la den stå ubrukt i 2 dager, så er bremseskivene dine helt røde. Det betyr bare at de ikke er blir brukt og da danner det seg rust med en gang. Det er stål vi snakker om her. Det ruster. Fort. Bare se på togskinner et sted der toget f.eks ikke kjører i helgene. Rust.

Jeg svarte på den med forskning. Hvis rusten ikke forsvinner med en gang man begynner å bruke bremsene så er det ikke overflaterust lengre. Og har det gått så langt er ikke rusten på skivene nødvendigvis problemet, men noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...