Gå til innhold

Skattelistene skal åpnes helt igjen nå...


Anbefalte innlegg

Nå får nok "sladrekjerringene" (av begge kjønn...) noe å kose seg med igjen gitt, for i  Dagsnytt 18 ble temaet, for en knapp måned siden eller så,  tatt opp til debatt mellom et par medlemmer av finanskomiteen, en fra FrP og  en fra Ap,  dette at partiet Rødt nå har foreslått (og altså fått flertall for) at skattelistene igjen skal åpnes opp.  Iallfall er FrP og Høyre imot å foreta denne endringen, for hva er vitsen?  Riktignok uttalte Ap-representanten at regjeringspartiene nå en periode fremover skulle utrede dette litt mer inngående, men begge partiene hadde altså sagt ja til å få åpnet opp disse "private anliggende" til allmenn beskuelse igjen.  FrP-representanten mente  at dette faktisk er mest krevende for folk som har lite, og man husker jo mobbingen av barn sist da "alle" søkte på folk i nabolaget og slektninger osv., (under Stoltenbergregjeringens tid særlig),  det gikk jo så langt at det var medieoppslag om at i løpet av  storefri ble det  skrevet en liste på tavla på enkelte skoler, og med rangering fra topp til bunn av inntektene til foreldrene til elevene i en gitt klasse osv..  Jeg husker spesielt et oppslag om dattera til en enslig mor, denne eleven  kom hjem en dag etter at disse skattelistene var publisert og spurte gråtende: "er vi så fattige vi da mamma?".   Det er visstnok bare i Norge dette ufyselige kikkeropplegget har vært praktisert.  Journalister har jo også under det opplegget som Høyre-regjeringen fikk igjennom på begynnelsen av sin regjeringsperiode fra 2013, anledning til å søke fritt i disse oversiktene fra skatteetaten, så det burde jo holde i lange baner, hvis det skulle være noe å ta tak i, uten å basere seg på forsøk på varsling fra menigmann .  Takk til FrP og Høyre som fortsatt går imot dette ufyselige og unødvendige kikkeropplegget. 

Kan noen forresten forklare meg  hvordan man skal gå frem (og sjansen til å oppnå noe med en ev. henvendelse til ligningsmyndighetene) om man som privatperson observerer at en person som f.eks.  knapt er i jobb, men likevel tydeligvis har råd til en ganske dyr bil, ja hva så?  Kanskje vedkommende har tatt opp et betydelig lån?  Og skal jeg da gå ut ifra at ligningsmyndighetene ikke kjenner til både bilen, samt vedkommendes inntektsforhold og lånesituasjon?   Selvfølgelig gjør de det.   Skal vi ikke stole på skatteetaten, eller hva? 

Det har forresten vært veldig påfallende lite oppslag i pressen om dette nye forslaget om å åpne opp igjen skattelistesøkene.  Kjør gjerne debatt, men argumentene for, skranter nok ventelig...  Time will show.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forresten, hvordan er det med andre land? Er skattelistene åpne der?

Et argument mot åpenhet er at tilgjengelige skattelister kan brukes av kriminelle som f.eks. er ute etter å kidnappe barn ifm pengeutpressing. Og så kan man bli utsatt for moralskt press eller sosial utestengelse dersom folk vet hvor rik/fattig en er.

Bare for å få frem argmenter altså.

I enkelte land er informasjon om personlig økonomi mer privat enn detaljer om sex-livet.

Endret av lada1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
lada1 skrev (Akkurat nå):

Forresten, hvordan er det med andre land? Er skattelistene åpne der?

Et argument mot åpenhet er at tilgjengelige skattelister kan brukes av kriminelle som f.eks. er ute etter å kidnappe barn ifm pengeutpressing. Og så kan man bli utsatt for moralskt press eller sosial utestengelse dersom folk vet hvor rik/fattig en er.

Bare for å få frem argmenter altså.

Bare å slenge pengene inn i ett holding selskap det, så er en fattig på papiret. Men proff.no er åpent det og..

Lenke til kommentar
10 hours ago, Comma Chameleon said:

I motsetning til mye annet så er ikke skattelistene privat informasjon.

Det er imidlertid helt unikt for Norge. 

Har altid funnet det absurd at ens pengesaker ikke anses som et privat anliggende i Norge.  Det er helt uhørt i andre lande.  Husker tydelig hvor sjokerte famiilen i .dk var over at de, og alle andre, kunne se slike private opplysninger om meg på nettet. 

Det finnes langt bedre argumenter for at ens straffeattest og helseopplysninger burde være åpne. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (1 time siden):

Det finnes langt bedre argumenter for at ens straffeattest og helseopplysninger burde være åpne. 

100% uenig ang helse. Jeg vedder på at 99% av folk heller vil ha skattelistene åpen enn helsedata. Og sikkert samme for de som er straffedømte.

Hvor man jobber er som regel ikke hemmelig. Og da kan folk ofte gjette seg til hva man tjener uansett.

Pluss at skattelistene er ikke sååå detaljerte at man kan vite alt om det økonomiske. Det er bare en pekepinn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kikert skrev (20 timer siden):

Jeg er veldig for at slik som ulovlige utleieforhold, snusk i ansettelsesforhold f.eks. med tanke på utenlandsk ikke-registrert  arbeidskraft o.l.  at slikt blir rapportert utfra hva man da kan observere i hverdagen, men mitt store spørsmålstegn kommer da i forbindelse med hvorvidt slike uønskede tilstander da kan avdekkes utfra hva man kan lese seg til i ev. åpnere skattelister...??  Tviler som sagt veldig på at tallene som fremkommer i skattelister er det som kan avdekke slike forhold.  Men kom gjerne med et tenkt eksempel, hvis du da ikke har et konkret tilfelle å vise til av egen erfaring....

Endret av Skeptikus
Lenke til kommentar

Vel, da konstaterer jeg at ingen har greid/ønsket å svare på hvordan skattelister i praksis skal kunne avdekke  uheldige samfunnsforhold, f.eks. slik som spurt om i mitt forrige innlegg her.  Som forventet.  Det skal bli interessant om ikke før, så iallfall i valgkampen foran neste stortingsvalg, å høre med topp-politikerne som da gjerne er å treffe på valgkamp-stands rundt omkring, om de, som vel på den tid har fått gjeninnført dette med lettere tilgang til info. om hvem som helst sin privatøkonomi via "åpnere" skattelister, om de kan komme med tilfredsstillende svar på  nettopp et slikt spørsmål.  Neppe, så da blir vel egentlig eneste hensikt med åpnere skattelister å på en mer lettvint måte få tilfredsstilt en relativt pervers kikkermentalitet inn i anliggender som skal egentlig burde være mellom skatteetat (staten) og skatteyter, og at det hele  stort sett koker ned til dette da vel?...

(Det partiet som foreslo denne endringen og fikk med seg flertallet i finanskomiteen på det, det er jo forresten  et parti med røtter tilbake i tiden da de eldste medlemmene i det partiet hadde bl.a. Mao som det store forbildet, og det var et samfunn med ekstrem overvåkning av innbyggerne sine,  det var angivergrupper over alt i samfunnet, alt skulle det være innsyn i av private anliggender, det var angiveri sågar innad i familier.  Den tida måtte det sågar søkes til de lokale myndighetene hvis noen ønsket å sykle (før privatbilens inntog i det landet) til en annen "kommune" for å besøke noen...  Så det ligger vel i de politiske genene til det partiet å ville ha mest mulig "overvåkning" av folk flest, altså også på det privatøkonomiske plan...  Men hva man skal med slike opplysninger,  tviler jeg som sagt på at noen kan gi en velbegrunnet forklaring på.  

 

PS.  F.eks. en rekke høyt gasjerte stortingspolitikere stod i siste mediaoversikt over inntekts- og formuesforhold oppført med kr 0,- i formue.  !  - Vel, f.eks. en tusenlapp eller to  måtte de vel alltids etter en tid  kunne ha på sin bankkonto vel?...  For selv en slik rel. ørliten sum ville jo blitt registrert.  Hvordan er det de steller seg økonomisk privat da gitt?  ;)    (Men styre landet mener de seg kompetente til...).

Lenke til kommentar
Skeptikus skrev (1 time siden):

Vel, da konstaterer jeg at ingen har greid/ønsket å svare på hvordan skattelister i praksis skal kunne avdekke  uheldige samfunnsforhold, f.eks. slik som spurt om i mitt forrige innlegg her.

Det er jo bare et av mange verktøy for å avdekke ulovlige forhold. Tror du virkelig at det har null effekt på å fange opp ulovligheter eller liknende? Det hjelper jo noe. Spørsmålet er jo om hvor mye.

Og så er det generelt sett ingen bakdeler med å ha de åpne.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (51 minutter siden):

Og så er det generelt sett ingen bakdeler med å ha de åpne.

Jo, det er flere bakdeler med det, blant annet mobbing blant barn som nevnt av TS.

Ellers kan kriminelle som ønsker å gjøre innbrudd eller rane folk bruke skattelistene til å se hvilke hus som mest sannsynlig har flest luksusvarer og dyre ting.

I mitt nabolag er det ikke så store forskjeller i boligdesign til at man kan se hvem som er rikere enn andre, men med skattelister kan de lett finne ut hvilket hus de skal gå for.

Blant annet er det to hus i mitt nabolag som ikke ser særlig forskjellig ut når det kommer til størrelse, design eller biler utenfor. Men i det ene huset bor en minstepensjonist og i det andre huset bor en mangemillionær med en halv milliard i formue. Hvilket hus tror du en kriminell bande ønsker å fokusere på? Og kan de bruke skattelistene til dette formålet?

Det er forresten mange utenlandske bander i Norge, inkludert en som var innom mitt nabolag, som har brukt Facebook og annen informasjon på internett til å vurdere hvilke hus de skal ta.

Et eksempel er et hus der ekteparet annonserte på Facebook at de skulle til Spania i to uker. De kom hjem til et endevendt hus der alle dyre gjenstander var stjålet.

Et annet eksempel er et hus der ca. 60 000 kr i konfirmasjonsgaver ble stjålet, der politiet spekulerte i at skattelistene ble brukt til å se om dette var en rik familie.

Så ja, det er bakdeler ved å åpne skattelistene for alle.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Skattelistene kan jo være bak bankid slik det er nå bare at man ikke får se hvem som har snoket. Fortsatt åpne i den forstand at man kan søke på hvem som helst uten at de får beskjed. Det vil gjøre det vanskeligere for utenlandske bander.

Og barn mobber uavhengig om de har tilgang til skattelistene. Det er bare et verktøy. Om det ikke er pengene så er det fargen på skjorta.

Inbrudd i Norge er nok EKSTREMT lite påvirket av skattelistene. Og de kan også være misvisende.

Flott at du forsøker å nevne en bakdel men de føltes ikke særlig relle ut i form av argument for å holde de skjult.

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Største problemet er at folk flest ikkje forstår skattelistene, så når folk trur at listene viser lønnsinntekt og kor mykje dei har på konto så forsvinn litt av poenget. 

Det blir heller ikkje betre av at dei fleste journalistar tydelegvis heller ikkje forstår skattelistene og fortsetter å berre bruke dei til topp 10 lister. 

Poenget med skattelistene er enkelt og greit å kunne sjekke kor mykje kvar enkelt betalar i skatt for å på den måten kontrollere at skattebelastninga er forholdsmessig fordelt mellom både fattige og rike. 

Lenke til kommentar

Comma, - kan du nevne ett eneste eksempel der du utfra hva du har lest deg til i f.eks. disse  tabloide oversiktene som kommer i de store avisene hver høst når skatteoppgjøret er klart,  og hvor du da (et tenkt tilfelle) egentlig reagerer såpass sterkt at du mener du bør bidra med et tips til skattemyndighetene, bare liksom for å "få ut" ditt ev. "raseri" og tanker som at "dette kan da for pokker ikke stemme!"  (ref. f.eks. da Røkke  for noen få år tilbake var på pallen av de rikeste i landet, men han stod vel likevel oppført med kr. 0,-  i, ja, det var vel i rubrikken inntekt, såvidt jeg husker.  Tror du virkelig et "varsel" til ligningsmyndighetene vedr. noe "den lille mann" (unnskyld det generelle uttrykket, jeg kjenner jo ikke til din økonomiske tilstand sånn sett, men) finner gode grunner til å reagere negativt på, at et varsel f.eks. i slike tilfeller kan ha det minste for seg? 

.................................................. 

Det var en gang en liten meningsutveksling rundt et café-bord (du vet der "verdensproblemer løses" ofte da blant litt aldrende "gubber" rundt bordet), og hvor én for sin del var ganske overbevist om at de som var/er mest ivrig på å studere slike skattelister, iallfall utfra hans erfaring med et par-tre stykker bekjente i sin omgangskrets, vel, felles for disse mennene  var at deres mor i sin tid var regnet som de største lokale sladrekjerringene, og utrolig nysgjerrige på sine omgivelser osv..  Ja, kanskje denne hverdagsfilosofen var inne på noe gitt, altså at de mest ivrige skatteliste-snokerne nok kan være litt "arvelig belastet" :)   Man skal vel ikke se helt bort fra det nei...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...