Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Prosjektbil, skjulte gullkorn?


Anbefalte innlegg

Legger framtidsplaner og har hatt en drøm om å eie en prosjektbil av noe slag en god stund. Men så kommer spørsmålet, hva er det å velge i her oppe i Norden?

jeg er svak for lette japanske biler med sugemotor, en AE86 er drømmebilen. Men desverre så blir disse bare dyrere og dyrere så det ser ut som at jeg må lete etter et annet alternativ.

Jeg eier for tiden en Toyota IQ som hverdagsbil, og er ekstremt fornøyd med den. Problemet med den er at de rett og slett ikke var populære nok, så det finnes ikke noe særlig andre deler enn senkefjærer/coilovere i ettermarkedet. Hadde vært moro å oppgradert til polyforinger og gått skikkelig inn i understellet ellers og fått den til å sitte som en klegg på veien. Hadde et håp om å kunne legge inn litt arbeid i denne så jeg kan ta den med ut på bane et par ganger i året, men de originale delene tviler jeg på holder følge med meg rundt svingene.

Har tenkt litt på å spare penger til å kjøpe en eldre Golf, da det virker som VAG er det eneste reelle alternativet når det kommer til en bil man kan gjøre noe særlig med i Norden uten å måtte ruinere seg selv for å oppgradere noe særlig. Eller kanskje en eldre BMW av noe slag?

Leter etter forslag på bil med oppgraderingspotensiale rett og slett. Motoreffekt er ikke viktig for meg og jeg er villig til å ta ut det meste av interiør og andre ting for å få en bil lett.
Turbo er ikke aktuelt, kunne godt tenkt meg en bil med supercharger men det blir nok for dyrt for meg. Fram eller bakhjulstrekk er ett fett, jeg skal kjøre kjapt rundt bane, ikke spole opp dekk. Firehjulstrekk er ikke aktuelt. Pluss hvis den også kan brukes som hverdagsbil også, kjører ikke så altfor mye så litt nedetid nå og da er ikke så farlig.

Noen som har noen tanker? :)

Endret av Fenrisúlfr
Rask i svingen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ford Fiesta, evt Focus. Fiesta er trolig den gøyeste av de. Dette er velbyggede biler for frisk (sving)kjøring, der finnes rikelig med performance-deler og prisene er hyggelige.
Alternativt har Citroen (hatt) noen småbiler som også er velkjørende. Der må du stort sett utenlands for å få tak i performance-deler, utvalget er ikke like voldsomt men egentlig er ikke dette noe problem siden det som finnes stort sett er god vare.
Jeg har sett på og deltatt i autoslalom, og med unntak av noen helt spesielle og veldig kostbare bygg (feks gammel Mini totalt ombygget, knapt en skrue er original) synes jeg det virker som at Fiesta og ymse små Citroen er de som virkelig kommer seg kjapt rundt på banen.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Habla Møberg said:

Ford Fiesta, evt Focus. Fiesta er trolig den gøyeste av de. Dette er velbyggede biler for frisk (sving)kjøring, der finnes rikelig med performance-deler og prisene er hyggelige.
Alternativt har Citroen (hatt) noen småbiler som også er velkjørende. Der må du stort sett utenlands for å få tak i performance-deler, utvalget er ikke like voldsomt men egentlig er ikke dette noe problem siden det som finnes stort sett er god vare.
Jeg har sett på og deltatt i autoslalom, og med unntak av noen helt spesielle og veldig kostbare bygg (feks gammel Mini totalt ombygget, knapt en skrue er original) synes jeg det virker som at Fiesta og ymse små Citroen er de som virkelig kommer seg kjapt rundt på banen.

Har ikke disse fordene en del problemer tilknytta motor, da spesielt topp pakning? 
 

Citroen er gode biler å kjøre, definitivt. Savner fortsatt Berlingo’en jeg hadde, satt som møkk i kram snø. Var en multispace (personbil) med 5 seter som jeg ribba helt og satte på noen gode falken sportsdekk jeg fikk tak i. Satte inn noen lenkearmer jeg kunne justere på, så jeg kunne jukse meg til litt sportsligere preg på stabstaget. Bakstillinga var det som holdt meg igjen, vurderte å se om jeg kunne få satt inn noe ifra en annen bil men lommeboka var ikke helt enig der gitt… 

ikke dumme forslag, det ble notert rett inn i notatboka mi :)

Lenke til kommentar
Fenrisúlfr skrev (41 minutter siden):

Har ikke disse fordene en del problemer tilknytta motor, da spesielt topp pakning? 
 

Citroen er gode biler å kjøre, definitivt. Savner fortsatt Berlingo’en jeg hadde, satt som møkk i kram snø. Var en multispace (personbil) med 5 seter som jeg ribba helt og satte på noen gode falken sportsdekk jeg fikk tak i. Satte inn noen lenkearmer jeg kunne justere på, så jeg kunne jukse meg til litt sportsligere preg på stabstaget. Bakstillinga var det som holdt meg igjen, vurderte å se om jeg kunne få satt inn noe ifra en annen bil men lommeboka var ikke helt enig der gitt… 

ikke dumme forslag, det ble notert rett inn i notatboka mi :)

Kommer helt an på motorvariant for både Fiesta og Focus. Noen er katastrofe, men mange er gode maskiner. Grovt sett styrer du unna de minste volumene og ser etter de med størst volum.

Berlingo er faktisk ganske brukbar de om man får på noe passende hjul og litt slikt, men bakakslingen er et ankepunkt både på første andre og tredje generasjon.

Stort sett er de mindre Citroen enkle å skru på. Om du er interessert i litt eldre biler, type 90-tallet, så finnes der fremdeles endel Citroen ZX, som er et godt utgangspunkt med stivt chassis og plass til mye morro i motorrommet. Feks ble de levert med XU10, en 2-liter 16V som originalt kommer med 167 hester (som passer bilen veldig fint). Dette er en modell som ble brukt mye til både rally og annen motorsport i flere år. Om du finner en slik på finn så går de for lav pris. Rust er ikke et videre problem på disse, så de kan være i god bruksstand selv om de er 25 år gamle...
Saxo er en annen sak som kan være gøy visstnok, men jeg kjenner lite til de.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Habla Møberg said:

Kommer helt an på motorvariant for både Fiesta og Focus. Noen er katastrofe, men mange er gode maskiner. Grovt sett styrer du unna de minste volumene og ser etter de med størst volum.

Berlingo er faktisk ganske brukbar de om man får på noe passende hjul og litt slikt, men bakakslingen er et ankepunkt både på første andre og tredje generasjon.

Stort sett er de mindre Citroen enkle å skru på. Om du er interessert i litt eldre biler, type 90-tallet, så finnes der fremdeles endel Citroen ZX, som er et godt utgangspunkt med stivt chassis og plass til mye morro i motorrommet. Feks ble de levert med XU10, en 2-liter 16V som originalt kommer med 167 hester (som passer bilen veldig fint). Dette er en modell som ble brukt mye til både rally og annen motorsport i flere år. Om du finner en slik på finn så går de for lav pris. Rust er ikke et videre problem på disse, så de kan være i god bruksstand selv om de er 25 år gamle...
Saxo er en annen sak som kan være gøy visstnok, men jeg kjenner lite til de.

Citroen virker mer og mer spennende jo mer jeg hører. virker som det er en del lovende biler.

Det er noen gærninger rundt England og Frankrike som kjører en del på ringen med Saxo og Xsara. De er med på en del av de større samlevideoene på Youtube, men har desverre ikke funnet noen videoer hvor de går inn i detaljene på byggene deres.

 

Lenke til kommentar

Xsara har jeg hatt som hverdagsbil. 2001 1.6 /110hk bensin break. Absolutt billigste bilen å eie, problemfri, rustfri, den har og plass til XU10-motoren, det ser du på videoene. Om du ser på en slik, så ta den som har oppgradert front (kom vel i 2001). Det er ganske store tekniske forskjeller og forbedringer, også stivheten i chassiset er forbedret med at de da begynte å bruke HSS stål hos Citroen da. Idag er mange biler laget av HSS, men den gang var det omtrent bare Citroen som brukte det. Det er dyrere men har og bedre kvaliteter enn ordinært stål, bla.a stivhet. Ikke mange som kjenner til dette, men google litt om HSS på biler så finner du mye lesestoff.
Jeg mener Citroen påsto 30 eller 40% stivere chassis bare med å bytte til HSS. Jeg har kjørt både 1999 og 2001 Xsara, og det er natt og dag.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fenrisúlfr skrev (14 minutter siden):

Citroen virker mer og mer spennende jo mer jeg hører. virker som det er en del lovende biler.

Det er noen gærninger rundt England og Frankrike som kjører en del på ringen med Saxo og Xsara. De er med på en del av de større samlevideoene på Youtube, men har desverre ikke funnet noen videoer hvor de går inn i detaljene på byggene deres.

Det som er ekstra gøy er at "alle andre" her i Norge tror det er drittbiler uten noe positive egenskaper, så du får kjøpt de billig. Mye morro for pengene med andre ord. Og ja, miljøet er der absolutt, du finner det bare ikke så mye i Norge.

Lenke til kommentar

Hvis du skal gjøre noe med motoren, så bør du satse på noe som er laget før 1989, ellers blir det styggdyrt. Ellers er jeg enig med Møberg i at dersom det er en liten bil med briliante kjøreegenskaper du vil ha, så er det Ford eller noe fra Frankrike du skal lete etter. Ford Focus 1.gen med 1,8 bensin er ren magi til gibortpenger dersom du finner en som har overlevd saltlake. Citroen Saxo og Xsara er bra, men 106 og 306 på samme platform er bedre, og lettere å få tak i med litt motor. Problemet fra din synsvinkel med nevnte biler er imidlertid at det er begrenset hva man kan gjøre med dem. Motoroppgraderinger er fyfy på så nye biler, det vil koste en formue å få godkjent, og understell på disse bilene er stor sett så amazing at det er ingenting du kan gjøre for å forbedre det. Da sitter man igjen med evt bremseoppgraderinge, men det er jo ikke å forakte det heller.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
15 hours ago, Sjørøver said:

Honda civic, i en eller annen form? Liten, lett, mye bolt on deler og kul lyd når du får trimma den litt. 

Vet du om det kom noen modeller i Norge som har en av de gode motorene? 
 

Alder har ikke noe å si, så lenge reservedeler er å få tak i :) Helt nydelig bil!

Lenke til kommentar
Fenrisúlfr skrev (12 minutter siden):

Vet du om det kom noen modeller i Norge som har en av de gode motorene? 
 

Alder har ikke noe å si, så lenge reservedeler er å få tak i :) Helt nydelig bil!

Du må nesten lese deg opp selv, jeg kan lite om Honda motorer. De er populære, så det finnes ett hav av informasjon og deler tilgjengelig. 

 

https://www.finn.no/296699775

Lenke til kommentar

Sånn i tilfelle disse gutta har gått deg hus forbi

De har tatt for seg ganske mange biler opp igjennom, og gjør et poeng av å skru på de uten løftebukk og enorme budsjetter.(selv om det tar litt av innimellom) 

https://www.youtube.com/channel/UCgJRL30YS6XFxq9Ga8W2J3A

Selv er jeg svak for Peugeot 106 Rallye, vet ikke om det er igjen noen av de, en kompis hadde en sent på 90tallet, veldig morsom bil

https://dinside.dagbladet.no/motor/peugeot-106-rallye-1996/66610297

 

EDIT ser det ligger en GTI ute
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=293790679

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar

Bmw e46 er en meget fin platform å skru på. Ligger i toppen på biler med bra ettermarked for deler. 320i og oppover har alle rekke6. Veldig fine og holdbare motorer som tåler turtall. Chrisfix har en hvor han fjerner veldig mye vekt, blir en overraskende lett bil. 328i coupe med halvbur bak med ett godt sett KW understell, poly foringer og kvalitetsfelger fra BBS, så har man en skikkelig morsom og holdbar bil :) 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...