Gå til innhold

Bør dagstilbud i nettbutikk vare til midnatt når ikke annet opplyst?


plankeby

Anbefalte innlegg

Jeg erfarte at Obs sin nettbutikk har dagtilbud av og til. La to varer i handlekurven på kvelden, idet klokken passerte 22 så spratt prisen kraftig opp, for da var tilbudet over.

Brått ble prisen 1000 kr for to varer i stedet for 400. Jeg ble selvsagt skuffet da det var perfekte gaver til familie.

Det jeg undret meg over er at nettbutikken ikke noe sted oplyste at tilbudet var til kl 22, det stod søndagstilbud.

Noen erfaringer på dette, med når nettbutikker bruker å avslutte tilbud på dagtilbud? Jeg forventet at tilbudet er til kl 23.59 den dagen, når ikke annet er opplyst.

Nå er ikke dette et verdensproblem, men når man blir så glad for å ha mulighet til å kjøpe to gaver til familien i prisklasse man har råd til, ble det litt bittert.

Hva er "normalen", at dagtilbud (dato) er til et klokkeslett noen timer før midnatt, eller til midnatt? Dersom det ikke står noe klokkeslett.

Nei, jeg vil ikke bruke masse energi på dette, men forstår at jeg kanskje ikke helt har fått med meg hva som er vanlig stengetid på tilbud når nettbutikker sier lørdagskupp, eller søndagskupp.

PS Varen ble ikke utsolgt...

Endret av plankeby
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
plankeby skrev (33 minutter siden):

Hva er "normalen", at dagtilbud er til et klokkeslett noen timer før midnatt, eller til midnatt? Dersom det ikke står noe klokkeslett.

Uten at jeg vet hva lovverket rundt markedsføring sier, mener jeg at "dagstilbud" skal gjelde hele dagen, altså 00:00-23:59. Hvis ikke burde det opplyses om, f.eks. "(dags)tilbud (åpningstid)-22:00", men da blir det etter min mening ikke dagstilbud siden en dag er 00:00-23:59.

Jeg har i hvertfall ikke vært borti at "dagstilbud" ikke gjelder hele dagen, ikke uten at det er spesifisert i noen form.
Det blir som om "timestilbud" skulle gjelde fra 13:00-13:50.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikkje uvanleg at tilbudet følger butikkens opningstid, særleg når det er butikken som har eit tilbod som også er tilgjengeleg på nettbutikken. 

Frå "gamalt av" var det vel slik fordi dei tilsette på butikken skulle pakke ned dei siste telefonkjøpa rett etter stengetid slik at alt var klart til ein ny dag med nye prisar. 

Eg er likevel einig i at om ikkje anna er opplyst så er det naturleg at tilbodet i nettbutikken følger nettbutikken sine "opningstider" som då normalt sett er til midnatt om nettbutikken ikkje stenger for bestillingar på eit tidlegare tidspunkt. 

Lenke til kommentar

Nå er vel ikke dag og døgn det samme. 

Coop OBS sine butikker stenger vel kl 22. Så jeg regner med det er årsaken til at prisen økte akkurat rundt det tidspunktet.

Når andre nettbutikker reklamerer med dagstilbud, har jeg erfart at det ofte begynner kl 6 eller 7 på morgenen, det gjelder typisk nettbutikker som Power, Elkjøp o.l. Ikke kl 00.01 (selv om jeg har Komplett også starter kl 00.01). 


 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (6 minutter siden):

Nå er vel ikke dag og døgn det samme. 

Coop OBS sine butikker stenger vel kl 22. Så jeg regner med det er årsaken til at prisen økte akkurat rundt det tidspunktet.

Når andre nettbutikker reklamerer med dagstilbud, har jeg erfart at det ofte begynner kl 6 eller 7 på morgenen, det gjelder typisk nettbutikker som Power, Elkjøp o.l. Ikke kl 00.01 (selv om jeg har Komplett også starter kl 00.01). 


 

Det kalles søndagskupp, lørdagskupp o.l.

Ok. Så Elkjøp og lignende bruker å stenge sine tilbud på nett kl 20? Også på Søndager?

Jeg trodde til midnatt var normen når ikke annet er opplyst.

Selvdsgt kan sikkert en nettbutikk stoppe tilbudet når dem vil på dagen. Får slutte å se på tilbud på kveldstid 😊

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
1 hour ago, N-4K0 said:

Uten at jeg vet hva lovverket rundt markedsføring sier, mener jeg at "dagstilbud" skal gjelde hele dagen, altså 00:00-23:59. Hvis ikke burde det opplyses om, f.eks. "(dags)tilbud (åpningstid)-22:00", men da blir det etter min mening ikke dagstilbud siden en dag er 00:00-23:59.

Jeg har i hvertfall ikke vært borti at "dagstilbud" ikke gjelder hele dagen, ikke uten at det er spesifisert i noen form.
Det blir som om "timestilbud" skulle gjelde fra 13:00-13:50.

Dag er 06:00-22:00 i mange byråkratiske sammenhenger.

Døgn er 00:00-23:59

 

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (34 minutter siden):

Dag er 06:00-22:00 i mange byråkratiske sammenhenger.

Døgn er 00:00-23:59

 

Joda, det blir jo som at åpningstider i fysisk butikk er 07:00-23:00 på det meste, men det spørs kanskje om det er i butikk, på nett eller både og.

Jeg ville uansett spesifisert det for å unngå evt. misforståelser, f.eks. "dagskupp frem til 22:00" eller "dagskupp 06-22" e.l.

Lenke til kommentar

Dagskupp var mine ord, i stedet for å ramse opp mandagstilbud og resten av dagene. Helgekupp og osv. altså navn på enkeltdager i navnet. Men det er flisespikkeri. 

Takk for info. Da ser jeg at tilbud på f. eks. Elkjøp.no o.l. må beregnes å vare i butikkens normalåpningstid på nett, også på røde dager når den fysiske butikken er stengt. Har ikke vært vant til det. Jeg tenkte lørdag som fram til midnatt i nettbutikk og ikke til den fysiske butikkens stengetid på ukedagene. 

Tilbudene er av og til kun i nettbutikken og ikke i den fysiske. Særlig på røde dager. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Ser jeg har handlet på Søndagskupp hos Obs flere ganger tidligere år mellom 22:00 og midnatt (og da til tilbudsprisen) så om de nå har endret praksis til at grensen går ved kl. 22:00 på søndag kveld så bør det opplyses om fra Obs (dvs. endret praksis).

Er forøvrig flere av Obs-butikkene på det sentrale Østlandet som har fysisk åpent til 23:00 på hverdager.

Sidenote: har alltid ‘irritert’ meg at DNB Supertilbud gjelder torsdag-lørdag da søndag er dagen jeg oftest har tid til å sette meg ned og handle på nett. Ikke fått noen forklaring men antar at det har med at det uansett må sitte noen (ekstra) i standby i tilfelle noe skjer og at søndag vel ikke er den billigste dagen å ha folk i jobb på… Tipper at forklaringen kan ligge der også for Coop’s del med å sette grensen til 22:00 på søndagskvelden og sånn sett spare penger; Coop: – Vi blør enormt

Sitat


– Vi har fått historisk høye prisøkninger fra leverandøren. Vi blør enormt, og jobber knallhardt for å se hvordan vi kan effektivisere for å holde hodet over vann. Kiwi kan ta livet av oss, og det vet de godt, sier han til VG.

 

Lenke til kommentar

Fra Coop Obs:
Noen utvalgte søndager kan du gjøre et kupp i nettbutikken vår. Tilbudene blir gjort tilgjengelige i morgentimene og gjelder til midnatt. Prisene gjelder kun på søndag og så lenge nettlageret rekker. Det er ofte begrenset beholdning på søndagskuppvarene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Det burde vært forbudt å endre priser på andre tidspunkt enn midnatt.

Det sagt så oppdaget jeg at Obs bygg sine søndagstilbud uteble fullstendig tidligere i høst. Jeg tror jeg postet min irritasjon over det et annet sted i forumet, men finner ikke tilbake.

Nå skulle jeg være tidlig ute med å sjekke ukens søndagstilbud hos obs bygg og oppdaterte siden deres både like før og like etter midnatt. Etter midnatt hadde mange produkter blitt merket med en banner som sier søndagstilbud. Men prisene er ikke satt ned. Det er normalpriser over hele linja. Irriterende - igjen!

https://www.obsbygg.no/kampanjer/sondagskupp?count=40

Lenke til kommentar
5 hours ago, Simen1 said:

Det burde vært forbudt å endre priser på andre tidspunkt enn midnatt.

Det sagt så oppdaget jeg at Obs bygg sine søndagstilbud uteble fullstendig tidligere i høst. Jeg tror jeg postet min irritasjon over det et annet sted i forumet, men finner ikke tilbake.

Nå skulle jeg være tidlig ute med å sjekke ukens søndagstilbud hos obs bygg og oppdaterte siden deres både like før og like etter midnatt. Etter midnatt hadde mange produkter blitt merket med en banner som sier søndagstilbud. Men prisene er ikke satt ned. Det er normalpriser over hele linja. Irriterende - igjen!

https://www.obsbygg.no/kampanjer/sondagskupp?count=40

Ser ut som alt er satt ned nå iallefall ...

Har også handlet på OBS søndagstilbud rett før midnatt noen ganger, så med mindre det er noe de har begynt med akkurat nå i det siste må det ha vært en feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...