Gå til innhold

Restskatt pga ferie penger ?


Anbefalte innlegg

I fjor 1. Nov starter jeg i ny jobb

så jeg fikk utbetalt feriepenger sammen med siste lønnsutbetaling fra forrige arbeidsgiver 15nov.

Men i dag fikk jeg 24 000 i restskatt.

jeg hadde samme skatte kort i fjor 7110, samme skatte kort jeg har hatt dem siste 5 år. Og alle tidligere i år så har jeg fått igjen +/- 8000.

jeg kjøpte også ny bolig i slutten av december i fjor, så jeg fikk også 2.6mil mere i gjeld.

jeg skattet 50% av ferie pengene jeg fikk bra forrige arbeidsgiver.

dette er da penger jeg allerede har skattet av.

Er det mulig og rette opp i dette ?

Hvis jeg hadde fått feriepengene i år så hadde jeg hatt en vesentlig mindre inntekt i fjor 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
paatur skrev (2 minutter siden):

I fjor 1. Nov starter jeg i ny jobb

så jeg fikk utbetalt feriepenger sammen med siste lønnsutbetaling fra forrige arbeidsgiver 15nov.

Men i dag fikk jeg 24 000 i restskatt.

jeg hadde samme skatte kort i fjor 7110, samme skatte kort jeg har hatt dem siste 5 år. Og alle tidligere i år så har jeg fått igjen +/- 8000.

jeg kjøpte også ny bolig i slutten av december i fjor, så jeg fikk også 2.6mil mere i gjeld.

jeg skattet 50% av ferie pengene jeg fikk bra forrige arbeidsgiver.

dette er da penger jeg allerede har skattet av.

Er det mulig og rette opp i dette ?

Hvis jeg hadde fått feriepengene i år så hadde jeg hatt en vesentlig mindre inntekt i fjor 

 

Om du har skattet 50% av disse pengene skal de ikke påvirke noe som helst. 

Har du sammenlignet 2022 go 2021? Mangler du noen fradrag? Har lønnen din økt? Har rentene dine endret seg(dobbelt sjekk at de faktisk har gått opp). 

Har du høy lønn? Skatten har økt for "oss" som tjener mer enn snittet. men 24 000 virker mye. 

 

Jeg åpnet til minus 37 000 og endte opp 40 000 i pluss. Så viktig å gå over(dog hadde jeg ett spessielt år med en del tap)

Lenke til kommentar

Her må vi nesten ha mer info.

Hva er lønnsinntekten i 2022 sammenlignet med 2021. Andre inntekter som salg av aksjer/aksjefond for å finansiere boligkjøp f.eks., som gir skatt ikke lagt inn i skattekortet? Dvs hva er alminnelig inntekt i 2022 vs. 2021?

Solgte du bolig i fjor? Er det i så fall oppgitt med skattefri gevinst?

Mangler det noen fradrag du tidligere har hatt, enten fordi de ikke er ført eller fordi du ikke har krav på det lenger?

Skal vi svare trenger vi mest mulig info fra skattemelding/skatteoppgjør, selvsagt ikke slik at det blir identifiserende.

Som nevnt over betyr ikke feriepengene noe, med 50 % forskuddstrekk skulke jo det normalt påvirke andre veien.

Endret av General Sniff
Lenke til kommentar

Halv skatt, feriepenger, skattefritt ... er alle oppkonstruerte ting som ikke eksisterer.

Du betaler en fast skatt på hele inntekten din, minus fradrag.

Hvor mye du har i lån, er vel til dels irrelevant, spørsmålet er vel heller hva du har betalt i renter.

Må du betale mer skatt for fjoråret, enn årene før, så må noe ha endret seg, og det bør være enkelt å se ut i fra postene på skattemeldingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, General Sniff said:

Her må vi nesten ha mer info.

Hva er lønnsinntekten i 2022 sammenlignet med 2021. Andre inntekter som salg av aksjer/aksjefond for å finansiere boligkjøp f.eks., som gir skatt ikke lagt inn i skattekortet? Dvs hva er alminnelig inntekt i 2022 vs. 2021?

Solgte du bolig i fjor? Er det i så fall oppgitt med skattefri gevinst?

Mangler det noen fradrag du tidligere har hatt, enten fordi de ikke er ført eller fordi du ikke har krav på det lenger?

Skal vi svare trenger vi mest mulig info fra skattemelding/skatteoppgjør, selvsagt ikke slik at det blir identifiserende.

Som nevnt over betyr ikke feriepengene noe, med 50 % forskuddstrekk skulke jo det normalt påvirke andre veien.

Skatteoppgjør i 2022:
Lønn 2021 688 953
Skatt: Sum skatt og avgift før skattefradrag 195 314 Fradrag/Tillegg:
Boligsparing for ungdom 27 500 5 500 Beregnet skatt 189 814

Avregning: Forskuddstrekk 198 331 Overskytende 8 517 Rentegodtgjørelse 25
Til gode 8 542

Jeg hadde også 0 kr i gjeld i 2021.

Skatteoppgjør i 2023

Arbeidsgiver A (Sluttet 31 Oktober.)
Lønn: 729 530 (Inkludert 153 231 i Ferie penger, fikk utbetalt årets ferie penger når jeg slutttet. 
Så lønn i fjor var 576 299 + ferie penger for i år
Forsikring betalt av arbeidsgiver 2 457

Arbeidgiver B (Startet 1 November)
Lønn: 119 926
Forsikring betalt av arbeidsgiver 1217

 

 
Inntekt: Lønn og naturalytelser med mer 853 130
Sum gjeld
2 606 000



Årsoppgave fra Arbeidsgiver A. Inntektsår 2022

Faste godtgjørelser: 58 915
Fast Lønn: 355 297
Ferie Penger: 153 231
Hellidags tillegg: 14 512
Overtidsgodtgjørelse: 168 129
Skatteplig del av forsikeringer: 2457
Timelønn: 2356
trekk i lønn for ferie: -47 834
Uregelmessige tilegg knyttet til arbeidet: 24 921

Endret av paatur
Lenke til kommentar
0laf skrev (2 timer siden):

Halv skatt, feriepenger, skattefritt ... er alle oppkonstruerte ting som ikke eksisterer.

Du betaler en fast skatt på hele inntekten din, minus fradrag.

Hvor mye du har i lån, er vel til dels irrelevant, spørsmålet er vel heller hva du har betalt i renter.

Må du betale mer skatt for fjoråret, enn årene før, så må noe ha endret seg, og det bør være enkelt å se ut i fra postene på skattemeldingen.

 

RRhoads skrev (40 minutter siden):

Til info så er ikke feriepenger skattefrie. Det trekkes ekstra skatt de andre månedene som dekker den skatten.

Jeg lurer på hvor mange færre spørsmål økonomiavdelingene hadde fått fra sine arbeidstakere, dersom trekking av skatt ble forenklet: Samme avgift hver måned.

Klarer ikke folk å spare til jul og sommer selv?

For som de to jeg siterer poengterer: dette med skattefrie feriepenger er en illusjon. All lønn er skattbar inntekt. All! Feriepenger og hele desemberlønnen skal det skattes av. Inntekt er inntekt!

Egentlig holder det å innbetale skatten én gang i året (er jo derfor vi holder på med selvangivelsen), men jeg synes det er greit å betale inn hver måned. Det enkleste for alle parter* var om en tolvtedel av anslått skatt ble betalt inn hver eneste måned.

*) For oss med fastlønn, hvertfall. Har man svært variabel lønn er jeg mer usikker på hva som er optimalt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dubious skrev (4 timer siden):

150k i feriepenger?

Selv om du fikk dobbelt opp så høres det mye ut for meg, og sikkert der du fikk baksmell. 

Stemmer bra det om man legger sammen det som ble opptjent i 2021 og utbetalt for ferien i 2022 og det som ble opptjent frem til 31. oktober 2022. (Forutsetter 5 ukers ferie, 12% feriepenger)

Det som kan ha skjedd, er at du på grunn av utbetalte feriepenger ved sluttoppgjør har havnet på et høyere skattetrinn (jeg husker ikke hvor disse går).

Lenke til kommentar
paatur skrev (11 timer siden):

jeg skattet 50% av ferie pengene jeg fikk bra forrige arbeidsgiver.

Er du sikker på det? Det høres litt spesielt ut å få skattesmell om du har skattet så mye av disse.

paatur skrev (11 timer siden):

Er det mulig og rette opp i dette ?

Hva mener du egentlig? Å betale restskatten er jo å rette opp. Hvis du mener noe er feil så må du nesten se litt nærmere på tallene.

Llandari skrev (11 minutter siden):

Det som kan ha skjedd, er at du på grunn av utbetalte feriepenger ved sluttoppgjør har havnet på et høyere skattetrinn (jeg husker ikke hvor disse går).

Det skal ikke være grunnen hvis han faktiskhar betalt 50% skatt på dette som han sier. Det er høyere enn øverste skattetrinn.

Lenke til kommentar
paatur skrev (9 timer siden):

Skatteoppgjør i 2022:
Lønn 2021 688 953
Skatt: Sum skatt og avgift før skattefradrag 195 314 Fradrag/Tillegg:
Boligsparing for ungdom 27 500 5 500 Beregnet skatt 189 814

Avregning: Forskuddstrekk 198 331 Overskytende 8 517 Rentegodtgjørelse 25
Til gode 8 542

Jeg hadde også 0 kr i gjeld i 2021.

Skatteoppgjør i 2023

Arbeidsgiver A (Sluttet 31 Oktober.)
Lønn: 729 530 (Inkludert 153 231 i Ferie penger, fikk utbetalt årets ferie penger når jeg slutttet. 
Så lønn i fjor var 576 299 + ferie penger for i år
Forsikring betalt av arbeidsgiver 2 457

Arbeidgiver B (Startet 1 November)
Lønn: 119 926
Forsikring betalt av arbeidsgiver 1217

 

 
Inntekt: Lønn og naturalytelser med mer 853 130
Sum gjeld
2 606 000



Årsoppgave fra Arbeidsgiver A. Inntektsår 2022

Faste godtgjørelser: 58 915
Fast Lønn: 355 297
Ferie Penger: 153 231
Hellidags tillegg: 14 512
Overtidsgodtgjørelse: 168 129
Skatteplig del av forsikeringer: 2457
Timelønn: 2356
trekk i lønn for ferie: -47 834
Uregelmessige tilegg knyttet til arbeidet: 24 921

Her mangler det jo fratrekk for rentene på lånet ditt feks? 

Du har også gått kratig opp i lønn, og det er økt trinnskatt osv. Så det samsvarer med at du må betale mer i skatt. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (14 minutter siden):

Her mangler det jo fratrekk for rentene på lånet ditt feks? 

Du har også gått kratig opp i lønn, og det er økt trinnskatt osv. Så det samsvarer med at du må betale mer i skatt. 

Men med tabelltrekk skal det vanligvis løse seg selv. 

TS: Er det noen fradrag du hadde i fjor som mangler? De fleste som hadde samme tabelltrekk 2021 og 2022, som har boliglån, vil oppleve at de får mer igjen på skatten fordi rentene økte gjennom 2022. Kan dette være knyttet til gevinstbeskatning av salg av bolig (da høres jo beløpet lite ut men du kan jo ha tjent veldig lite) eller manglende rentefradrag?  

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (2 minutter siden):

Men med tabelltrekk skal det vanligvis løse seg selv. 

TS: Er det noen fradrag du hadde i fjor som mangler? De fleste som hadde samme tabelltrekk 2021 og 2022, som har boliglån, vil oppleve at de får mer igjen på skatten fordi rentene økte gjennom 2022. Kan dette være knyttet til gevinstbeskatning av salg av bolig (da høres jo beløpet lite ut men du kan jo ha tjent veldig lite) eller manglende rentefradrag?  

Ja det skal jo det, selv om en bør oppdatere dette hvert år for en passende tabell ift livssituasjonen nå. 

Det er noe som skurrer her, og jeg tipper det er noen fradrag som er fjernet automagisk av vår fantastiske skatteetat. Som pendling feks, det pleier de å fjerne for folk. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Ja det skal jo det, selv om en bør oppdatere dette hvert år for en passende tabell ift livssituasjonen nå. 

Det er noe som skurrer her, og jeg tipper det er noen fradrag som er fjernet automagisk av vår fantastiske skatteetat. Som pendling feks, det pleier de å fjerne for folk. 

Nei, tallene for skatteåret 2021 ser greie ut. Men tilsvarende opplysninger (hva som faktisk er trukket i skatt og hva utlignet skatt er) mangler for 2022.

Lenke til kommentar
paatur skrev (11 timer siden):

Skatteoppgjør i 2022:
Lønn 2021 688 953
Skatt: Sum skatt og avgift før skattefradrag 195 314 Fradrag/Tillegg:
Boligsparing for ungdom 27 500 5 500 Beregnet skatt 189 814

Avregning: Forskuddstrekk 198 331 Overskytende 8 517 Rentegodtgjørelse 25
Til gode 8 542

Jeg hadde også 0 kr i gjeld i 2021.

Skatteoppgjør i 2023

Arbeidsgiver A (Sluttet 31 Oktober.)
Lønn: 729 530 (Inkludert 153 231 i Ferie penger, fikk utbetalt årets ferie penger når jeg slutttet. 
Så lønn i fjor var 576 299 + ferie penger for i år
Forsikring betalt av arbeidsgiver 2 457

Arbeidgiver B (Startet 1 November)
Lønn: 119 926
Forsikring betalt av arbeidsgiver 1217

 

 
Inntekt: Lønn og naturalytelser med mer 853 130
Sum gjeld
2 606 000



Årsoppgave fra Arbeidsgiver A. Inntektsår 2022

Faste godtgjørelser: 58 915
Fast Lønn: 355 297
Ferie Penger: 153 231
Hellidags tillegg: 14 512
Overtidsgodtgjørelse: 168 129
Skatteplig del av forsikeringer: 2457
Timelønn: 2356
trekk i lønn for ferie: -47 834
Uregelmessige tilegg knyttet til arbeidet: 24 921

Jeg finner ikke noe å peke på om skatteåret 2021. For 2022, kan du også oppgi det du oppgir for 2021, altså:

Forskuddstrekk = ?

Beregnet skatt = ?

Du har jo vesentlig høyere inntekt i 2022, men dette burde løse seg med tabelltrekk. Hovedspørsmålet er jo om det faktisk ble trukket 50 % på feriepengene du fikk på tampen av året. Videre hva slags prosentsats som ble brukt for trekk av overtidsgodtgjørelse.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (26 minutter siden):

Ja det er jo det jeg mener, det er ingen info fra i år så kanskje alt rett og slett mangler.

Ut fra det du skrev, tyder det på at du mener det kan være fradrag i 2021 som ikke er med i 2022. Men ut fra oppgitt lønnsinntekt, BSU-fradrag i 2021 og utlignet skatt i 2021, så er det ingenting som tyder på noen andre fradrag av betydning i 2021, som har hatt muligheten til å falle ut i 2022.

Lenke til kommentar
paatur skrev (15 timer siden):

Hvis jeg hadde fått feriepengene i år så hadde jeg hatt en vesentlig mindre inntekt i fjor 

Men da ville du fått tilsvarende høyere inntekt i år, med høyere skatt. Dette fordi feriepenger utbetalet i løpet av det året de er opptjent er både skattepliktige og trekkpliktige, mens feriepenger utbetalt året etter at de er opptjent er skattepliktige men ikke trekkpliktige.

Lenke til kommentar
General Sniff skrev (27 minutter siden):

Ut fra det du skrev, tyder det på at du mener det kan være fradrag i 2021 som ikke er med i 2022. Men ut fra oppgitt lønnsinntekt, BSU-fradrag i 2021 og utlignet skatt i 2021, så er det ingenting som tyder på noen andre fradrag av betydning i 2021, som har hatt muligheten til å falle ut i 2022.

Nei jeg mener at det kan mangle fradrag i 2022. Om de gjaldt for 21 har lite å si.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 timer siden):

Nei jeg mener at det kan mangle fradrag i 2022. Om de gjaldt for 21 har lite å si.

Selvsagt kan det mangle fradrag, men om det er ut fra noe nytt i 2022, som ikke var tatt hensyn til i skattekortet, så vil ikke det forklare endringen fra penger til gode i 2021 til solid restskatt i 2022.

Endret av General Sniff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...