Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt enig at det burde forbys. Hadde en ekkel hendelse for litt siden hvor det var en tigger inni en asiabutikk jeg var å handla i. Et ganske lite lokale, og hun kom så og si oppi trynet mitt og stod å glodde intenst i håp om jeg skulle gi/kjøpe henne noe der. Butikkeieren sa ikke noe før det var for sent, etter at ho tok å løfta opp flere varer hun ville at jeg skulle kjøpe til henne. Prøvde å si ifra til ho uten at det hjalp.  Helt håpløst rett og slett. Sa klart ifra til butikkeier om det etterpå og han måtte bare beklage. I tillegg sa han faktisk at denne damas familie hadde penger… 

Lenke til kommentar
Aiven skrev (2 timer siden):

Har du ikke mer å vise til, må jeg selvsagt anta det siste.


Du flytter målstreken, det er selvfølgelig ingen som kan bevise at alle tiggere styres av bakmenn og er del av organisert kriminalitet, og det er helt sikkert tiggere fra utlandet som kommer seg til Norge på egen hånd for å tigge, men den turen koster åpenbart en del.

Alle som gir til tiggere, og som tror det er ille i lille Norge, burde ta seg en tur til Frankrike eller UK, og de burde definitivt se denne videoen før de gir mer penger
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At tvang og vold og slavelignende forhold og grusomme forhold for barn foregår i tigging er vel godt dokumentert. Hvorvidt det gjelder 20% eller 80% er vanskelig å vurdere.

Det at slikt forekommer i et «yrke» er ikke tilstrekkelig for et forbud - hverken innen tigging eller prostitusjon.

Men samfunnet kan regulere, kreve dokumentasjon, løyve, skatt og slå ned på ulovligheter.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (5 timer siden):

Eller han kunne fått det på resept så kunne Tore tatt en jobb.   

Hvis Tore ønsker å rehabiliteres ja. Noen må også ha et ønske om å ansette han. Uten at jeg har kjennskap til det, så vil jeg tippe at ventetiden for å få resept-hjelp er lang, og i mellomtiden så vil jeg foretrekke at han tigger framfor å drive med vinningskriminalitet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Iterion skrev (16 timer siden):

Helt enig at det burde forbys. Hadde en ekkel hendelse for litt siden hvor det var en tigger inni en asiabutikk jeg var å handla i. Et ganske lite lokale, og hun kom så og si oppi trynet mitt og stod å glodde intenst i håp om jeg skulle gi/kjøpe henne noe der. Butikkeieren sa ikke noe før det var for sent, etter at ho tok å løfta opp flere varer hun ville at jeg skulle kjøpe til henne. Prøvde å si ifra til ho uten at det hjalp.  Helt håpløst rett og slett. Sa klart ifra til butikkeier om det etterpå og han måtte bare beklage. I tillegg sa han faktisk at denne damas familie hadde penger… 

Det høres ut som denne episoden antakelig ville være ulovlig etter dagens regelverk og gå under "aggresiv tigging" e.l. Dessuten har også de som eier butikken lov å bortvise personer som tigger inne i butikken.

Ikke så veldig godt argument for å stramme inn dagens regler det at du har opplevd noe som ikke passerer dagens regler uansett :)

Endret av Aiven
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (14 timer siden):


Du flytter målstreken, det er selvfølgelig ingen som kan bevise at alle tiggere styres av bakmenn og er del av organisert kriminalitet, og det er helt sikkert tiggere fra utlandet som kommer seg til Norge på egen hånd for å tigge, men den turen koster åpenbart en del.

Alle som gir til tiggere, og som tror det er ille i lille Norge, burde ta seg en tur til Frankrike eller UK, og de burde definitivt se denne videoen før de gir mer penger
 

 

Du mener det er å flytte målstreken å be om kilder på påstanden hans? Ok...

Enkelte sliter å skille mellom "noen" "de fleste" og "alle", spesielt i saker hvor de søker å få fordommer bekreftet.

Jeg har vært i UK flere ganger, skjønner ikke helt poenget ditt. UK har et nokså dårlig sosialt sikkerhetsnett sammenlignet med Norge og det resulterer i mer tigging enn her.

Hvis man ønsker å gi til tiggere kan man gjøre det og hvis man ikke ønsker det kan man la være.

Hvis man har et problem med å bli påminnet om at ikke alle mennesker i verden har det så bra som en sjøl, er det på tide med litt tenkeboks og sjelegranskning.

Endret av Aiven
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (3 timer siden):

Hvis man ønsker å gi til tiggere kan man gjøre det og hvis man ikke ønsker det kan man la være.


Det kan man selvfølgelig, en hver får gjøre som de vil.
Enkelte, som deg, som tror at de hjelper den stakkaren som sitter der å rasler med koppen og snakker gebrokkent engelsk, trenger nok likevel en liten vekker, for å forstå at den stakkaren ikke har kommet seg fra Romania til Norge på egenhånd, og at pengene i koppen stort sett går til en eller annen mafiaboss med stor villa og benz i garasjen, på en eller annen sølevei i Romania.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Aiven skrev (5 timer siden):

Du mener det er å flytte målstreken å be om kilder på påstanden hans? Ok...

Enkelte sliter å skille mellom "noen" "de fleste" og "alle", spesielt i saker hvor de søker å få fordommer bekreftet.

Jeg har vært i UK flere ganger, skjønner ikke helt poenget ditt. UK har et nokså dårlig sosialt sikkerhetsnett sammenlignet med Norge og det resulterer i mer tigging enn her.

Hvis man ønsker å gi til tiggere kan man gjøre det og hvis man ikke ønsker det kan man la være.

Hvis man har et problem med å bli påminnet om at ikke alle mennesker i verden har det så bra som en sjøl, er det på tide med litt tenkeboks og sjelegranskning.

Det er helt urimelig å forvente at land som UK, Norge eller andre skal ha et sosialt sikkerhetsnett for tilreisende utlendinger som kommer for å tigge.

Når man har råd til å reise gjennom hele Europa for å tigge så er man ikke fattig, en norsk familie med to voksne i jobb har jo knapt nok råd til å reise på bilferie i Europa uten å ha satt av mye penger og det er ille nok bare å betale for å komme seg på jobb.

NRK lagde en dokumentar om Romfolk i Norge for en stund siden, det er ikke en typisk tårevåt dokumentar som prøver å få disse menneskene til å fremstå som offer. Den er basert på fakta og NRK brukte forresten veldig lang tid på denne dokumentaren der de fulgte tiggere og bakmenn.

Her er link til dokumentaren som heter Lykkelandet.

https://tv.nrk.no/program/MDDP12000817

Disse menneskene driver heller ikke bare med tigging men også vinningskriminalitet, salg av falske piller og menneskehandel.

På et annet norsk forum så er det godt kjent at det blir mye piller i omløp når Romfolket kommer til byen.
Vinningskriminalitet som f.eks. tyveri av alt mulig som ikke er sveiset fast er ikke noe som byfolket merker noe spesielt til men de som bor utenfor byene, det er nemlig det mange av mennene driver på på mens kvinnene tigger.

NRK lagde også en bra dokumentar om menneskehandelen som Romfolket driver med, den heter Jenter til salgs og her er linken.

https://tv.nrk.no/program/MDDP12000917

Det er ikke synd på Romfolk men på en måte så er de offer for sin egen kultur, de vil ikke at barn og spesielt jenter skal gå på skole å få seg en utdanning og de vil heller ikke slå seg ned og bli en del av storsamfunnet rundt seg.

Det er litt den samme greia som det var med norske reisende (tater) før i tiden, de ville heller ikke bli boende for lenge på samme sted og det førte til at ungene aldri fikk skikkelig skolegang eller ble en del av samfunnet. Det har heldigvis forandret seg og personlig kjenner jeg flere reisende som er meget fastboende og ordentlige arbeidsfolk.

Jeg mener at et tiggerforbud for tilreisende utlendinger absolutt er noe man burde vurdere, strengere kontroll med at tilreisende utlendinger har penger til å klare seg selv uten å bli en byrde for velferdsstaten er også noe som er viktig.

Norge kan ikke være sosialkontor for alle fattige mennesker i verden.    

  • Liker 2
Lenke til kommentar
El burro skrev (På 15.3.2023 den 20.37):

Det er helt urimelig å forvente at land som UK, Norge eller andre skal ha et sosialt sikkerhetsnett for tilreisende utlendinger som kommer for å tigge.

Enig.

 

El burro skrev (På 15.3.2023 den 20.37):

Når man har råd til å reise gjennom hele Europa for å tigge så er man ikke fattig 

 

Jeg har hørt dette argumentet før, så jeg lagde et lite regnestykke. En ford transit 2005-modell kjører tur-retur Bucuresti Oslo med 6 personer. Med snittpris på bensinen på ca 16 kroner (14 kroner i romania) og med en liter på mila, går det ca 550 liter drivstoff. Deler man utgiften på 6 personer kommer man ned på 1460 kroner per pers. Dette kan man tjene inn igjen på tigging på nokså få dager.

Det ville vært rart om de ikke benyttet seg av denne sjansen, siden de ellers har få muligheter og framtidsutsikter i Romania.

 

 

El burro skrev (På 15.3.2023 den 20.37):

NRK lagde en dokumentar om Romfolk i Norge for en stund siden, det er ikke en typisk tårevåt dokumentar som prøver å få disse menneskene til å fremstå som offer. Den er basert på fakta og NRK brukte forresten veldig lang tid på denne dokumentaren der de fulgte tiggere og bakmenn.

Her er link til dokumentaren som heter Lykkelandet.

https://tv.nrk.no/program/MDDP12000817

Disse menneskene driver heller ikke bare med tigging men også vinningskriminalitet, salg av falske piller og menneskehandel.

Dokumentaren er omtalt før i tråden. Å mene at det er "bare slik alle romfolk er" er rasistisk. Det var nok av folk som hadde skrekkhistorier om svarte i USA før i tida også, mange av dem med rot i virkeligheten. Når man har varig konflikt i et samfunn mellom to etniske grupper, skjer det endel dritt begge veier.

 

 

El burro skrev (På 15.3.2023 den 20.37):

Det er ikke synd på Romfolk men på en måte så er de offer for sin egen kultur, de vil ikke at barn og spesielt jenter skal gå på skole å få seg en utdanning og de vil heller ikke slå seg ned og bli en del av storsamfunnet rundt seg. 

En viss rot i virkeligheten har nok denne type fordommer, men det er grovt å stemple et helt folkeslag basert på grupperinger innad i den. I grunnen støtter du dette poenget med din neste setning.

 

 

El burro skrev (På 15.3.2023 den 20.37):

Jeg mener at et tiggerforbud for tilreisende utlendinger absolutt er noe man burde vurdere, strengere kontroll med at tilreisende utlendinger har penger til å klare seg selv uten å bli en byrde for velferdsstaten er også noe som er viktig.

Norge kan ikke være sosialkontor for alle fattige mennesker i verden.    

Vi har langt større problemer her i landet enn et par tiggende reisende. At vi langt på vei har utryddet fattigdom blant egne statsborgere er ikke noe argument for at nordmenn bør slippe å se fattige på generell basis. Tvert imot mener jeg dette er sunt, så lenge man hjelper så klart. Å ikke hjelpe er antakelig ikke så sunt.

Den aktiviteten som flere her mener at alle reisende skal mistenkes for er allerede ulovlig etter norsk lov og kan håndteres deretter.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (33 minutter siden):

... mener jeg dette er sunt, så lenge man hjelper så klart. Å ikke hjelpe er antakelig ikke så sunt.


Tja, jeg personlig avstår fra å hjelpe rumensk mafia, de får klare seg uten min støtte, men du står selvfølgelig fritt til å sende de penger, slik at de kan finansiere annen kriminalitet.

De færreste utenlandske tiggere vi ser i Norge er her på egen hånd, fordi de er fattige.
Det er naivt å tro at disse fyller varebilen med venner og familie, reiser til Norge for å tigge litt, deretter reiser hjem igjen å brødfør familien.
Fattige rumenere har verken varebil, pass eller penger til drivstoff og annet.

Det er gjort nok undersøkelser og journalistikk på dette, til av vi vet med sikkerhet at det stort sett dreier seg om organisert tigging, som finansierer helt andre ting.

Endret av 0laf
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (3 timer siden):


Tja, jeg personlig avstår fra å hjelpe rumensk mafia, de får klare seg uten min støtte, men du står selvfølgelig fritt til å sende de penger, slik at de kan finansiere annen kriminalitet.

De færreste utenlandske tiggere vi ser i Norge er her på egen hånd, fordi de er fattige.
Det er naivt å tro at disse fyller varebilen med venner og familie, reiser til Norge for å tigge litt, deretter reiser hjem igjen å brødfør familien.
Fattige rumenere har verken varebil, pass eller penger til drivstoff og annet.

Det er gjort nok undersøkelser og journalistikk på dette, til av vi vet med sikkerhet at det stort sett dreier seg om organisert tigging, som finansierer helt andre ting.

Jeg antar at du mener "kildene" som allerede er postet i tråden. Dessverre underbygger de kildene langt ifra det du sier. Man skal ikke skjære alle over en kam.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

den norske befolkningen må reagere, og det er selvsagt unormalt at noen fra annen kultur skal få fritt leie til å formidle egen kultur inn i norske befolkningen. Ingen nordmenn skal bruke energi å synes synd på dem, eller formidle sympati. Det er ren naivitet å gi penger til dem som kynisk utnytter norske befolkningen og kultur ved deres væremåte. Jag dem vekk om dem forstyrrer samfunnet og handlinger som er rett og slett unaturlig. 

Lenke til kommentar

Den teoretiske muligheten for at en sigøynertigger på et gatehjørne i Norge ikke er organisert, er irrelevant. Han har fremdeles ingenting på gatehjørner i Norge å gjøre. Han har tydeligvis råd til å reise langt. Det er i det minste billigere for de som er organisert, for de blir fraktet i Mercedesen/minibussen til bakmennene. 

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (5 timer siden):

Vi har langt større problemer her i landet enn et par tiggende reisende. At vi langt på vei har utryddet fattigdom blant egne statsborgere er ikke noe argument for at nordmenn bør slippe å se fattige på generell basis.

Jeg er enig i at vi har større problemer.

Jeg er uenig i at vi skal (midlertidig) importere verdens elendighet for å «tukte oss selv». Utenlandske tiggere på gata gjør neppe Nordmenn noe mer empatisk innstilt ovenfor verdens dårlig stilte.

Det finnes mye elendighet i verden, og jeg er gjerne med på en diskusjon om hvordan og hvor mye Norge og Nordmenn bør bidra mot det, men det bør være initiert av oss selv. Norske grenser bør være suverene, og det bør ikke være slik at alle verdens miserable kan komme hit. Det skalerer ikke, det er en urimelig byrde og sjansen for at det er de som trenger det mest er liten.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (7 timer siden):

den norske befolkningen må reagere, og det er selvsagt unormalt at noen fra annen kultur skal få fritt leie til å formidle egen kultur inn i norske befolkningen. Ingen nordmenn skal bruke energi å synes synd på dem, eller formidle sympati. Det er ren naivitet å gi penger til dem som kynisk utnytter norske befolkningen og kultur ved deres væremåte. Jag dem vekk om dem forstyrrer samfunnet og handlinger som er rett og slett unaturlig. 

Å skrive på forum er unaturlig. Folk som skriver på forum bør jages vekk ;) :mrgreen:

 

knutinh skrev (6 timer siden):

Jeg er enig i at vi har større problemer.

Jeg er uenig i at vi skal (midlertidig) importere verdens elendighet for å «tukte oss selv». Utenlandske tiggere på gata gjør neppe Nordmenn noe mer empatisk innstilt ovenfor verdens dårlig stilte.

Det finnes mye elendighet i verden, og jeg er gjerne med på en diskusjon om hvordan og hvor mye Norge og Nordmenn bør bidra mot det, men det bør være initiert av oss selv. Norske grenser bør være suverene, og det bør ikke være slik at alle verdens miserable kan komme hit. Det skalerer ikke, det er en urimelig byrde og sjansen for at det er de som trenger det mest er liten.

-k

De pengene går til merkeklær og dyre biler, hvis vi glemmer at noen i verden lider. Og det gjør vi om vi aldri ser dem. Ute av syne, ute av sinn. Kunne man tenkt seg en bedre måte å hjelpe fattige på? Ja, men det er så mye man kunne tenkt seg.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (2 minutter siden):

 

De pengene går til merkeklær og dyre biler, hvis vi glemmer at noen i verden lider. Og det gjør vi om vi aldri ser dem. Ute av syne, ute av sinn. 

Tøv.
Penger som nordmenn har til overs brukes for å opprettholde/videreutvikle næringslivet og velferdssamfunnet.

Omreisende sesongtiggere skaper irritasjon og forakt fremfor empati og inkludering….

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...