Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-7QKwQIfm

Jeg ser ikke hva du ønsker å oppnå.

Politiet har myndighet til å bortvise personer som oppfører seg dårlig.

Med ditt forslag oppnår man dårlig ressursbruk ved at politiet må bruke tid på å jage vekk personer som ikke gjør noen noe - og man ender kun med at tiggeren finner en annen plass å tigge.

Man har brukt resurser og oppnådd null og niks.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bugle skrev (21 minutter siden):

Så du vil at politiet skal bruke tid på å jage mennesker som ikke gjør noe ut av seg. Og som sannsynligvis bare finne seg en annen plass å tigge.

Det er ikke bare bruk av ressurser, det vil jeg påstå er svært dårlig ressursbruk.


Det er svært god ressursbruk, når man vet litt om hvordan disse utenlandske tiggerne er organisert, og at pengene i stor grad havner hos kriminelle bakmenn, ofte i Romania osv.

Det er å strupe pengeflukt fra Norge til kriminelle nettverk i utlandet.

I Norge har vi generelt godt støtteapparat, NAV osv. som gjør at fint få bor på gata, eller trenger å tigge, det finnes til og med private engasjement for narkomane og andre, hvor de selger byaviser, kan spise og sove hos Frelsesarmeen og andre steder.

Hovedtyngden av tiggere, og de som utgør et problem, er de utenlandske, som bør stanses.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (15 timer siden):

Hovedtyngden av tiggere, og de som utgør et problem, er de utenlandske, som bør stanses.

Hvorfor er det et problem at dem er utenlandske? Norge er vell tross alt ikke så lukket at vi ikke kan ta i mot folk med pass fra andre nasjoner. Dette blir jo som å nekte nordmenn og oppholde seg i USA.

Lenke til kommentar
bjorning9 skrev (30 minutter siden):

Hvorfor er det et problem at dem er utenlandske? Norge er vell tross alt ikke så lukket at vi ikke kan ta i mot folk med pass fra andre nasjoner. Dette blir jo som å nekte nordmenn og oppholde seg i USA.

Det at de er utenlandsk i seg selv er ikke et problem. Men utlandet er et mye større land enn Norge. Det finnes større forskjeller i levestandard. Det tilsier at potensielt antall tiggere er langt større om man også tar med utlandet.

Norge har et ansvar for Norske borgere. Det innebærer at Nordmenn som sulter eller fryser skal få et tilbud. Vi har ikke samme ansvar for resten av verden. Vi kan gjerne prøve å gjøre verden til et bedre sted på ymse måter, men å slippe alle i verden som sliter inn i Norge i 3 mnd for å prøve å få et bedre liv er neppe løsningen.

 

En del av løsningen er nok at flest mulig av oss slutter å gi penger til tiggere, sånn at insentivet forsvinner. Evt gi selektivt til personer eller organisasjoner (eller tungt omsettelige varer) som gir ønsket resultat.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (9 minutter siden):

Det at de er utenlandsk i seg selv er ikke et problem. Men utlandet er et mye større land enn Norge. Det finnes større forskjeller i levestandard. Det tilsier at potensielt antall tiggere er langt større om man også tar med utlandet.

Norge har et ansvar for Norske borgere. Det innebærer at Nordmenn som sulter eller fryser skal få et tilbud. Vi har ikke samme ansvar for resten av verden. Vi kan gjerne prøve å gjøre verden til et bedre sted på ymse måter, men å slippe alle i verden som sliter inn i Norge i 3 mnd for å prøve å få et bedre liv er neppe løsningen.

 

En del av løsningen er nok at flest mulig av oss slutter å gi penger til tiggere, sånn at insentivet forsvinner. Evt gi selektivt til personer eller organisasjoner (eller tungt omsettelige varer) som gir ønsket resultat.

-k

Nå har jeg fullført allmennfaglig utdanning fra videregående. Fullført bachelorgrad i IT og universitets-utdanning i Internasjonal Politikk og Økonomi. Hvordan mener du jeg vil gjøre verden til et bedre sted egentlig?

Hadde et innlegg hvor det var spørsmål om tigging bør forbys. Jeg er uenig.

Lenke til kommentar
bjorning9 skrev (9 minutter siden):

Nå har jeg fullført allmennfaglig utdanning fra videregående. Fullført bachelorgrad i IT og universitets-utdanning i Internasjonal Politikk og Økonomi. Hvordan mener du jeg vil gjøre verden til et bedre sted egentlig?

Hadde et innlegg hvor det var spørsmål om tigging bør forbys. Jeg er uenig.

Beklager men jeg sliter med å følge deg her. Det er flott at du har studert men hva er relevansen?

Jeg vet ikke hvordan man kan gjøre verden til et bedre sted. En start er kanskje å unngå å gjøre den verre - dag for dag?

Jeg er også uenig i et generelt tiggerforbud. Med mindre man er til vesentlig plage eller fare for andre så bør det meste være lov for Norske borgere. Tigging er irriterende, men ikke vesentlig plage og bør derfor ikke forbys.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

Det at de er utenlandsk i seg selv er ikke et problem. Men utlandet er et mye større land enn Norge. Det finnes større forskjeller i levestandard. Det tilsier at potensielt antall tiggere er langt større om man også tar med utlandet.

Norge har et ansvar for Norske borgere. Det innebærer at Nordmenn som sulter eller fryser skal få et tilbud. Vi har ikke samme ansvar for resten av verden. Vi kan gjerne prøve å gjøre verden til et bedre sted på ymse måter, men å slippe alle i verden som sliter inn i Norge i 3 mnd for å prøve å få et bedre liv er neppe løsningen.

 

En del av løsningen er nok at flest mulig av oss slutter å gi penger til tiggere, sånn at insentivet forsvinner. Evt gi selektivt til personer eller organisasjoner (eller tungt omsettelige varer) som gir ønsket resultat.

-k

Relevansen.Egentlig ikke veldig relevant, men det handler først og fremst om respekten og verdsettingen av unge studenter i dag.

Det er jeg enig i. Det ville vært en meget god start. Men nå styrer ikke jeg verdnen, men jeg skal stemme i høst og vil høre innvendinger.

 

Endret av bjorning9
Lenke til kommentar
bjorning9 skrev (1 minutt siden):

Relevansen.Egentlig ikke veldig relevant, men det handler først og fremst om respekten og verdsettingen av unge studenter i dag.

Tigger studenter? Hvis ikke, hvorfor diskuterer vi respekten samfunnet gir unge Norske studenter i en tråd om tigging?

-k

Lenke til kommentar
On 3/11/2023 at 4:57 PM, Inspector said:

Utenfor nærbutikken satt hun i dag med koppen sin og forsøke å fange oppmerksomheten til forbipasserende.

De fleste butikker tillater ikke slik tigging. Jeg har erfart at butikkpersonalet jager bort tiggere hvis en sier i fra om at det er tiggere utenfor butikken.

Endret av PosteMonopolet
Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (40 minutter siden):

De fleste butikker tillater ikke slik tigging. Bare si i fra til personalet i butikken så kommer dem forhåpentligvis til å jage bort tiggeren.

Tiden er inne at befolkningen må si i fra hva som er akseptabelt, og få fjernet tiggere vekk fra gater og butikker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (4 timer siden):

De fleste butikker tillater ikke slik tigging. Jeg har erfart at butikkpersonalet jager bort tiggere hvis en sier i fra om at det er tiggere utenfor butikken.

Det er i så fall ulovlig. Kun politiet kan bortvise fra offentlig sted. Også privat grunn er offentlig sted etter norsk lov, dersom stedet har "allmenn ferdsel", noe som vil gjelde utenfor butikker, uansett om gaten er offentlig eid eller ei.

Skjønner ikke helt denne motviljen mot tiggere. Endel synes å ha innbilt seg at "alle rumenere er organisert" og "egentlig har mye penger". Jeg har også sett den dokumentaren for endel år tilbake, men det blir jo anektdotisk. Trangen til å skjære alle over en kam trumfer logikken til ellers oppegående folk her.

Ja, man risikerer å gi til noen som ikke trenger det, når man gir. Og man risikerer å gi til noen som trenger det. Gir man nok, så har man garantert gitt til noen som trenger det. At jeg sikkert har gitt til noen som ikke trenger det også gjør meg lite.

Så lenge vi er med i EØS er det ingenting vi kan gjøre med "problemet" (jeg er imot EØS av andre grunner). Men at nordmenn står i fare for å få litt mer hjerterom ser jeg på et gode, ikke som et problem. Ikke alle land har vårt velferdssystem, nettop derfor kan vi dele litt med dem det går utover.

Endret av Aiven
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har vært i Romania. Jeg liker landet. Jeg innbiller meg ikke at alle derfra er organisert som tiggere i Norge.

De som kommer til Norge som tiggere er sigøynere, og det faktum at de har råd til å reise hit tyder på at de er organisert. 

Som bartenderen i Bucuresti sa om sigøyner-tiggere: they're annoying, but we're used to them.

Er du sikker på at eieren av en dagligvarebutikk ikke kan be noen som sitter utenfor hver dag om å gå et annet sted?

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (7 minutter siden):

Jeg har vært i Romania. Jeg liker landet. Jeg innbiller meg ikke at alle derfra er organisert som tiggere i Norge.

De som kommer til Norge er sigøynere, og det faktum at de har råd til å reise hit tyder på at de er organisert. 

Som bartenderen i Bucuresti sa om sigøyner-tiggere: they're annoying, but we're used to them.

Er du sikker på at eieren av en dagligvarebutikk ikke kan be noen som sitter utenfor hver dag om å gå et annet sted?

Sigøynerne er uglesett i Romania, det vet jeg også. At begge sider har svin på skogen tror jeg sikkert, men sigøynerne kommer fra 400 år med slaveri i landet, så at kun sigøynerne er problemet kjøper jeg ikke. Snarere ville jeg sammenlignet dem med svarte i USA, med den forskjellen at de har fått mindre oppreisning.

Det er slik jeg tolker loven om offentlig ferdsel ja, men om det er konsensus blant jurister i saken vet jeg ikke. Jeg vet heller ikke om det er rettspraksis på feltet. Tiggere har neppe ressurser til å ta saken.

Endret av Aiven
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...