Gå til innhold

Ukraina ber Microsoft, Sony og Valve om å stanse salget av Atomic Heart


Anbefalte innlegg

Noen ting:

Det første er en ting jeg skrev igår eller forleden. En setning jeg har lest flere ganger om slike saker; "Nesten alt du kjøper, er med på å støtte en eller annen form for slaveri, undertrykkelse og utnyttelse av arbeidere et eller annet sted i verden". Ja, det er kapitalismens forbannelse. Men det er noe som heter å velge sine kamper. Man kan ikke redde hele verden på egenhånd. Men å redde noen biter av den om gangen er bedre enn ingenting.

Og politikk er desverre allerede blandet i de fleste spill by default. Krig og konflikt er som regel et resultat av feilslått eller misvisende politikk, og de fleste spill som handler om å komme seg gjennom en krig eller voldelig konflikt har da allerede en politisk konnotasjon via konsept rundt seg.

Og det med å kjøpe dette spillet med begrunnelse for å forsvare kunstnerisk frihet, er et tosidig sverd. Putins regime er totalt imot kunstnerisk frihet i Russland hvis det er den minste sjangs for at det vil sette regimet i et dårlig eller kritisk lys, eller putte ideer i hodene på det russiske folk Putinregimet anser som en trussel mot dets makt. Så hvis pengene du bruker på spillet på en eller annen måte går til Putins regime, og dets midler til å holde seg til makten og forlenge krigen, så betyr det at du gjør en aksjon for å støtte kunstnerisk frihet, men bidrar til å undergrave kunstnerisk frihet i Russland, og potensielt andre steder i verden, ettersom Putin trekker i tråder utenfor Russland også.

Må være helt forjævlig å være forkjemper for kunsten i Russland nå. Det at Mick Gordon i det hele tatt fikk lov av selskapet å annonsere at han gir deler av lønna si til Ukraina-hjelp, er et lite mirakel i seg selv.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Red Frostraven skrev:
LoveAss skrev (15 timer siden):

Kanselleringskultur er når noen oppfordrer andre til kansellere en person eller et produkt for å fremheve sin egen virtue signalling...

"Se på meg, så jævla flink og god jeg er som ikke kjøper dette fordi ditt og datt... Hvis ikke du også avstår fra å kjøpe dette.. så er du pro Russland..." 

DET er kanselleringskultur. Uavhengig av sak, problemstilling eller ideologien som glitter i bakgrunnen... 

Cancel Culture er når noen oppfordrer til boikott i bakgrunn av uttalelser eller diskriminerende gjerninger.

Dette er en boikott som skyldes at pengene du bruker på spillet blir skattelagt av russiske myndigheter som bruker disse skattepengene på å drepe uskyldige mennesker.

---

Jeg har ikke samvittighet til å finansiere drap for en spillopplevelse.
Jeg vil selvsagt vurdere å kjøpe spillet når Russland avslutter krigen og inngår avtaler om å bruke skattepengene sine på å gjenoppbygge Ukraina.

Alle er hypokriter her, da kan man si det samme med tencent som eies av Kina.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Geir T skrev (3 timer siden):

"Åh, huffameg. Vi kan ikke kjøpe Atomic Heart, fordi utviklerne er russere."

....

Jeg er enig i at verden har fått en tendens der alle blir krenket, uansett hva.

Noen blir krenket av at det er svarte alver i lotrs, andre at det ikke er kvinnelig programleder i et "motorprogram".

Atter andre blir krenket på vegne av andre.

Å oppfordre til å la være å kjøpe et spill som bidrar med å finansierer krigsforbrytelser handler ikke om å sitte på sin moralske hest og tro bedre om seg selv.

Jeg ser det på samme måte som om noen ville frarådet meg å kjøpe en bukse, fordi den er gjenstand for barnearbeid.

Det er jo bare en vennlig gest.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn
Bugle skrev (2 timer siden):

Jeg er enig i at verden har fått en tendens der alle blir krenket, uansett hva.

Noen blir krenket av at det er svarte alver i lotrs, andre at det ikke er kvinnelig programleder i et "motorprogram".

Atter andre blir krenket på vegne av andre.

Å oppfordre til å la være å kjøpe et spill som bidrar med å finansierer krigsforbrytelser handler ikke om å sitte på sin moralske hest og tro bedre om seg selv.

Jeg ser det på samme måte som om noen ville frarådet meg å kjøpe en bukse, fordi den er gjenstand for barnearbeid.

Det er jo bare en vennlig gest.

Å si at en spillers kjøp av Atomic Heart bidrar til å finansiere krigsforbrytelser, blir temmelig overdrevet for å si det mildt.

Er du klar over at flere av mineralene brukt i mobiltelefoner, elbil-batterier etc. er fra gruver med barnearbeid i Afrika. Du får slutte å kjøpe mobiltelefoner, elbiler, laptoper og alt mulig annet også da.

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Geir T skrev (Akkurat nå):

Å si at en spillers kjøp av Atomic Heart bidrar til å finansiere krigsforbrytelser, blir temmelig overdrevet for å si det mildt.

Er du klar over at flere av mineralene brukt i mobiltelefoner, elbil-batterier etc. er fra gruver med barnearbeid i Afrika. Du får slutte å kjøpe mobiltelefoner, elbiler, laptoper og alt mulig annet også da.

Atomic skatter av salget, og skatten bidrar til krigsforbrytelser. Det er en enkel opplysning vi kan gjøre noe med, ved å la være å kjøpe spillet.

Det er noe så simpelt som et spill, som har null nytteverdi, og i tillegg finnes det spill som gir like mye underholdning med null nytteverdi - som ikke genererer skattepenger som benyttes til krigsforbrytelser.

Det finnes ikke noe enklere å boikotte enn et spill.

Jeg er klar over at samtlige mineraler i teknologi jeg benytter er gjenstand for uetisk forhold. Hadde jeg hatt muligheten ville jeg ungått dette, men det går ikke.

Tilbake til et spill, såpass må vi klare.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn
Bugle skrev (1 time siden):

Atomic skatter av salget, og skatten bidrar til krigsforbrytelser. Det er en enkel opplysning vi kan gjøre noe med, ved å la være å kjøpe spillet.

Det er noe så simpelt som et spill, som har null nytteverdi, og i tillegg finnes det spill som gir like mye underholdning med null nytteverdi - som ikke genererer skattepenger som benyttes til krigsforbrytelser.

Det finnes ikke noe enklere å boikotte enn et spill.

Jeg er klar over at samtlige mineraler i teknologi jeg benytter er gjenstand for uetisk forhold. Hadde jeg hatt muligheten ville jeg ungått dette, men det går ikke.

Tilbake til et spill, såpass må vi klare.

Noe svak argumentasjon her. Du bidrar til å opprettholde utnyttelse/slavearbeid av barn, og du rettferdiggjør det ut i fra dine egne behov. For noen er dette dataspillet også viktig. Hvorfor har du mer rett til å tilfredstille dine behov enn andre? Du plukker ut de argumentene som passer for deg, og ignorerer de andre. Dette blir hyklerisk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Geir T skrev (Akkurat nå):

For noen er dette dataspillet også viktig. Hvorfor har du mer rett til å tilfredstille dine behov enn andre? Du plukker ut de argumentene som passer for deg, og ignorerer de andre. Dette blir hyklerisk.

Jeg kjøper argumentet ditt.

Om akkurat dette dataspillet, som via beskatning støtter krigsforbrytelser, er svært viktig og berikende å spille for å holde sin livskvalitet oppe - på tross av at det finnes like gode alternativer - må de gjerne kjøpe spillet om det gir de bedre livskvalitet.

Som god gammeldags gamer, heier jeg mer på gode spill fremfor fotballag. 

Men ærlig talt... vi gamere har bedre kamper å kjempe enn å støtte spill som indirekte støtter krigsforbrytelser?

Hvor vanskelig kan det være?

Lenke til kommentar
Guybrush 3pwood skrev (På 23.2.2023 den 16.03):

Så ikke spill det da... Jeg koser meg 

Jeg nevnte ikke noe om å spille eller ikke, kun et svar om påstand om at dette var Putin sin krig og ikke Russerene sin krig. At Russland er så crazy som vi ser nå, med å kanskje ville ta flere land er jo villt. 

Forstår at noen ennå kan tro dette kun er Putin sin krig, for Norge ga faktisk desinformasjon i starten, noe som var svært uheldig. 

Angående spillet så tenker jeg at valg om å ikke kjøpe dette handler om veldig mye mer en vanlig woke og cancel osv, som har tatt av... 

Det interessante er vel at spillet kanskje hadde blitt stoppet om det ble blackface tema vs om det bidrar til 3. Verdenskrig (jeg overdriver nå, men ser du poenget?) .. Det sier litt om galskapen i woke, cancel og blackface, som ofte er noen få som viser til lett krenket..... 

Endret av plankeby
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hadde ikke hørt om spillet, men greit å vite hvis jeg fikk lyst å spille det nå.

Det jeg anbefaler å skaffe seg, er Stalker 2 istede! Utviklingen ble flyttet til Praha, hvor restene av GSC fortsetter arbeidet med spillet. Etter flere av utviklerne ble igjen i Ukraina for å kjempe. Minst en er desverre allerede drept. Jeg er sikker på at inntektene vil gå til de etterlatte og skadde utviklerne. Og til Ukraina. 🇺🇦

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Geir T skrev (20 timer siden):

Hadde dette vært et land med sorthudede mennesker, så hadde de samme personene som nå prøver å kansellere Atomic Heart, blitt anklaget for å være rasister. Dette woke-hysteriet er en komplett blindgate.

Er så lei all denne moralske poseringen fra folk, som skal fremstå som mer moralsk høyverdig enn andre. Dagens "woke" venstreside har blitt den nye og forverrede versjonen av de gledesløse og sensur-ivrige kristen-konservative fra 80-tallet. Men ikke forvent at disse menneskene har selvinnsikten til å forstå dette.

Nei.
Hvilke land som er en fiende av vestlige land og som pøser på med penger i kald krig og misinformasjonskampanjer rettet mot vestlige land for å destabilisere disse og holder på med en sort/hvitt uprovosert angrepskrig mot et demokrati, i et angrep som inkluderer målrettet terror mot sivile, er det som folk ukritisk handler med?

Russland er en fiende av vesten og demokratier, på en måte som ingen andre land siden Soviet eller Nazi-tyskland kan sammenlignes med.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Jarde skrev (17 timer siden):

Dette er hogward legacy all over again.

Nei? Dette er da mye verre vil jeg si. Dette gjelder jo faktisk krig, ikke noen kontroversielle tweets. Jeg synes ikke spillet skal bli trukket, men jeg støtter at folk kan velge å boikotte spillet hvis de ønsker. Akkurat som at folk kan kjøpe spillet hvis de vil. Stem med lommeboka.

Det at det nevnes mye rundt innsamling av brukerdata er det skumleste rundt disse nyhetene. Er spillet spyware?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg ville normalt være den første til å fordømme "cancel culture". Samtidig har jeg lite sans for folk og ting som hyller de som har begått kriminelle handlinger mot menneskeheten, folkemord og det som verre er, uten nyansering. Men det er vel nyansering i spillet? Sovjetene fremstår ikke akkurat som good guys i Atomic Heart så vidt jeg kan se?

Dette er så vidt jeg har fått med meg fiksjon som foregår i et alternativ univers, og må få lov til å eksistere, selv om det er aspekter ved det som er problematisk.

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (24 minutter siden):

Jeg ville normalt være den første til å fordømme "cancel culture". Samtidig har jeg lite sans for folk og ting som hyller de som har begått kriminelle handlinger mot menneskeheten, folkemord og det som verre er, uten nyansering. Men det er vel nyansering i spillet? Sovjetene fremstår ikke akkurat som good guys i Atomic Heart så vidt jeg kan se?

Dette er så vidt jeg har fått med meg fiksjon som foregår i et alternativ univers, og må få lov til å eksistere, selv om det er aspekter ved det som er problematisk.

Problemet er vel mer at inntekter fra spillet går til Russland enn innholdet i spillet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Boikotter det jeg kan som enten er russisk eller er laget av russere som ikke tar avstand til invasjonen, det pågående folkemordet og Putin-regimet.

Forsøker også å boikotte utenlandske selskaper som ikke har trukket seg ut av Russland, som for eksempel RedBull og Heineken, Philips og Asics. Eller russisk-eide selskaper som opererer i Norge, som Yango.

Hvis det å ikke på noen måte ville risikere å indirekte støtte den brutale invasjonen av Ukraina er å være «woke-hysteriker», så er jeg gjerne det.

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (15 minutter siden):


Selskapet består tilsynelatende av folk med nærmest utelukkende russiske navn, men befinner seg på og skatter til Kypros?

Det hjelper ikke for cancel klubben så lenge de kan russisk eller har en fjern slektning derfra. Hør på @Snikpellik å få ført på Redbull og mye annet på cancel lista di så du er oppdatert :)

Lenke til kommentar
minim skrev (3 minutter siden):

Det hjelper ikke for cancel klubben så lenge de kan russisk eller har en fjern slektning derfra. Hør på @Snikpellik å få ført på Redbull og mye annet på cancel lista di så du er oppdatert :)

Person som forsøker å gjøre narr av det å boikotte selskaper som bidrar til å finansiere folkemord mens de later som ingenting. Kult.

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 minutter siden):

Person som forsøker å gjøre narr av det å boikotte selskaper som bidrar til å finansiere folkemord mens de later som ingenting. Kult.

Tar meg en Redbull og tar det med knusende ro. Skulle jeg blitt krenka eller styrt unna alt som ikke var politisk korrekt i 2023 hadde jeg ikke fått gjort noe. 

Lenke til kommentar
minim skrev (1 minutt siden):

Tar meg en Redbull og tar det med knusende ro. Skulle jeg blitt krenka eller styrt unna alt som ikke var politisk korrekt i 2023 hadde jeg ikke fått gjort noe. 

Å personlig velge å ikke ville støtte opp om RedBulls manglende fordømmelse og ikke ville bidra til finansiering av invasjonen er altså å være "krenka" og "politisk korrekt". Og ifølge et annet innlegg "woke-hysteri". For en gjeng.

Jeg kan da mer enn gjerne være en krenka, politisk korrekt woke-hysteriker - for de som er opptatt av merkelapper :) 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...