Gå til innhold

Ukraina ber Microsoft, Sony og Valve om å stanse salget av Atomic Heart


Anbefalte innlegg

Geir T skrev (2 minutter siden):

"Mundfish...med tette bånd til Kreml" Er dette noe du kan underbygge med kilder, og hva mener du egentlig her? Reagerer litt på denne type noe lettvint argumentasjon. En fjær blir til fem høns, og alt det der.

Mundfish har ikke beviselig tette bånd til Kreml foruten å være opprinnelig et russisk selskap og at toppledelsen i selskapet tidligere har jobbet for russisk statskontrollert media (uten at dette nødvendigvis betyr noe). GEM Capital som er en av 3 store investorer i Mundfish sammen med Tencent og Gajin har derimot tette bånd til Kreml og det statlige energiselskapet Gazprom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Stresset_Faen skrev (På 24.2.2023 den 8.26):

Da står vi veldig fundamentalt forskjellig. Det er ikke sånn at ting er fritatt etiske vurderinger, men jeg mener at i dagens samfunn så er det en ting som vi har lært. Alle har svin på skogen, alle firma har kontakter med noen som er "bad guys" og de eneste som holder fingrene rene nok for media er de store gigantselskapene. I en verden der en spøk man skrev på facebook for 10 år siden kan få deg sparket, eller komikere blir cancelet fordi innholdet deres krenker folk, eller spillskapere må unnskylde upassende ting de gjorde for mange år siden etc.. Det er en verden der hvert eneste steg imot kontroll, hvert eneste steg imot canceleringer bør hindres. Da er det viktig at vi ikke blir selektive, noe som jeg forstår godt er vanskelig i dagens situasjon. Jeg synes ikke det er noe gøy selv, men jeg mener det er viktig at man alltid tar slike standpunkte. Kanskje spesielt når det går på bekostning av ens egne verdier. Så kan jeg også ta med at jeg er ganske sikker på at de fleste store selskaper har fingrene i skitne paier via investorer, aksjeholdere eller gudene vet hva. Det er bare mye enklere for dem å skjule det enn et russisk spill i dagens klima. Spill er kunst og kunst skal ikke stoppes pga moralske standpunkt.

Spill er underholdning, ikke kunst.

Og her snakker vi ikke om krenkelser og kanselleringer, men om invasjon, fullskala krig og grove krigsforbrytelser, der selskaper som har knytning til russiske myndigheter er en sikkerhetsfare for oss som ønsker å beskytte demokratiet.

Når alt er over, vil jeg tro at det blir like uspiselig å bli assosiert med Putins Russland som med Hitler Tyskland.

Ville du sendt dine personlige data til Hitlers Tyskland?

Endret av Markiii
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (På 25.2.2023 den 9.54):

Jeg nevnte ikke noe om å spille eller ikke, kun et svar om påstand om at dette var Putin sin krig og ikke Russerene sin krig. At Russland er så crazy som vi ser nå, med å kanskje ville ta flere land er jo villt. 

Forstår at noen ennå kan tro dette kun er Putin sin krig, for Norge ga faktisk desinformasjon i starten, noe som var svært uheldig. 

Angående spillet så tenker jeg at valg om å ikke kjøpe dette handler om veldig mye mer en vanlig woke og cancel osv, som har tatt av... 

Det interessante er vel at spillet kanskje hadde blitt stoppet om det ble blackface tema vs om det bidrar til 3. Verdenskrig (jeg overdriver nå, men ser du poenget?) .. Det sier litt om galskapen i woke, cancel og blackface, som ofte er noen få som viser til lett krenket..... 

Jeg er enig i det du skriver, og ja ser jo at det er ikke bare Putins krig lengerr, den kommentaren var litt forhastet. Men, russerne får jo også bare servert en side av saken. Og de russerne i Norge som støtter Putin må jo være mentalt skada.
Jeg reagerte også på enkelte ting i spillet, som i begynnelsen når de pratet så varmt om Kina. Jeg kan nevne at jeg ikke spiller det mer, ikke pga det politiske men pga av det ble kjedelig etter hvert, og alt for mye støvsuging etter materials osv.
 

Endret av Guybrush 3pwood
  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 2/25/2023 at 2:17 PM, minim said:

Tar meg en Redbull og tar det med knusende ro. Skulle jeg blitt krenka eller styrt unna alt som ikke var politisk korrekt i 2023 hadde jeg ikke fått gjort noe. 

Og like fult er det du som fremstår mest krenka. Tenk å la seg trigge av at noen andre kommuniserer hvem de velger å boikotte…

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Iki skrev (På 24.2.2023 den 10.25):

Var det ikke slik da at penger som går til dette spiller går til Ukraina? 

https://www.gamer.no/artikler/atomic-heart-komponist-mick-gordon-gir-lonna-til-ukraina-hjelp/515948

Alt som går til Ukraina er bra, fordi Ukraina ikke er den som invaderte noen, og det er et demokrati som i dag kjemper sin frihetskamp slik vi gjorde under andre verdenskrig.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
rabler skrev (2 timer siden):

Og like fult er det du som fremstår mest krenka. Tenk å la seg trigge av at noen andre kommuniserer hvem de velger å boikotte…

Det skal du ikke bekymre deg for. Det er vel som noen sa bedre med dobbelt moral enn ingen moral så de får bare woke på :p

Endret av minim
Lenke til kommentar
Guybrush 3pwood skrev:

Koser meg med spillet på Series X med Gamepass Ultimate. Artlig spill med mye bra absurd humor. 
Terningkast 8/10. Kan anbefales alle. 

De som lar seg krenke kan spille noe annet. Dette er Putins krig, ikke russlands.
 

Ekstremt korttenkt. Jeg siterer fra artikkelen. "Dermed vil fortjeneste fra salg av spillet gå til sanksjonerte aktører, noe som kan medføre at penger fra salget bidrar til å videreføre krigen i Ukraina." Er du så ego at du vil støtte Putins krig for noen timer med underholdning til terningkast 8/10?
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Markiii skrev:
Iki skrev (På 24.2.2023 den 10.25):

Var det ikke slik da at penger som går til dette spiller går til Ukraina? 

https://www.gamer.no/artikler/atomic-heart-komponist-mick-gordon-gir-lonna-til-ukraina-hjelp/515948

Alt som går til Ukraina er bra, fordi Ukraina ikke er den som invaderte noen, og det er et demokrati som i dag kjemper sin frihetskamp slik vi gjorde under andre verdenskrig.

Artikkelen sier: Dermed vil fortjeneste fra salg av spillet gå til sanksjonerte aktører, noe som kan medføre at penger fra salget bidrar til å videreføre krigen i Ukraina.
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
LoveAss skrev:
15 minutes ago, DrAlban3000 said:

Det er nok mange som ikke bryr seg, men det må også være lov å f.eks hate Russland og krigen så mye at man velger bort et spill.

Cancel Culture, er det når folk velger å ikke kjøpe et spill fordi det har link til krigen?

Eller er cancel culture når samfunnet legger deg for så sort hat at du ikke kan få en jobb fordi du sa N ordet i en chatgtuppe?

Er mange her inne som blander cancel culture med det å være en idiot.

Kanselleringskultur er når noen oppfordrer andre til kansellere en person eller et produkt for å fremheve sin egen virtue signalling...

"Se på meg, så jævla flink og god jeg er som ikke kjøper dette fordi ditt og datt... Hvis ikke du også avstår fra å kjøpe dette.. så er du pro Russland..." 

DET er kanselleringskultur. Uavhengig av sak, problemstilling eller ideologien som glitter i bakgrunnen... 

Tøys, palestinavenner har ikke kjøpt Jaffa appelsiner i mange tiår før du hadde lært ordet kanselleringskultur. Det er snakk om økonomisk sanksjoner vi som enkelt individer kan gjøre. Kanseleringskultur er når noen trer sine meninger nedover andre sitt verk, ref. Roald Dahl og Disney historiene fra Don Rosa. Åpne øynene og ikke være så butthurt...... Støtt Putin med å kjøp spillet, men ikke bland en sakelig boykott, med usakelig kanseleringskultur.
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev:
Stresset_Faen skrev (På 24.2.2023 den 8.26):

Da står vi veldig fundamentalt forskjellig. Det er ikke sånn at ting er fritatt etiske vurderinger, men jeg mener at i dagens samfunn så er det en ting som vi har lært. Alle har svin på skogen, alle firma har kontakter med noen som er "bad guys" og de eneste som holder fingrene rene nok for media er de store gigantselskapene. I en verden der en spøk man skrev på facebook for 10 år siden kan få deg sparket, eller komikere blir cancelet fordi innholdet deres krenker folk, eller spillskapere må unnskylde upassende ting de gjorde for mange år siden etc.. Det er en verden der hvert eneste steg imot kontroll, hvert eneste steg imot canceleringer bør hindres. Da er det viktig at vi ikke blir selektive, noe som jeg forstår godt er vanskelig i dagens situasjon. Jeg synes ikke det er noe gøy selv, men jeg mener det er viktig at man alltid tar slike standpunkte. Kanskje spesielt når det går på bekostning av ens egne verdier. Så kan jeg også ta med at jeg er ganske sikker på at de fleste store selskaper har fingrene i skitne paier via investorer, aksjeholdere eller gudene vet hva. Det er bare mye enklere for dem å skjule det enn et russisk spill i dagens klima. Spill er kunst og kunst skal ikke stoppes pga moralske standpunkt.

Spill er underholdning, ikke kunst.

Og her snakker vi ikke om krenkelser og kanselleringer, men om invasjon, fullskala krig og grove krigsforbrytelser, der selskaper som har knytning til russiske myndigheter er en sikkerhetsfare for oss som ønsker å beskytte demokratiet.

Når alt er over, vil jeg tro at det blir like uspiselig å bli assosiert med Putins Russland som med Hitler Tyskland.

Ville du sendt dine personlige data til Hitlers Tyskland?

Jeg vil så absolutt si at spill er mer enn bare underholdning. Kunst er det uten tvil. Og selv om jeg ser poenget til de som er uenig med spillets eksistens så syntes jeg at det er virkelig tid for at folk klarer å skille Putins russland med alt som har noen som helst knytning til Russland å gjøre. Jeg forstår det er veldig enkelt, og føles sikkert godt å straffe alt og enhver for de forferdelig tingene som skjer, men jeg synes det blir feil. Jeg skal si meg ganske enig ang. sikkerheten rundt persondata, men den sikkerheten har vi allerede gitt opp til alt ifra kina, facebook, twitter etc.. Om noen tror at de fleste av oss sin persondata er sikker så kan jeg virkelig bare si at det er den ikke.
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
On 2/25/2023 at 10:56 AM, Lush said:

Hadde ikke hørt om spillet, men greit å vite hvis jeg fikk lyst å spille det nå.

Det jeg anbefaler å skaffe seg, er Stalker 2 istede! Utviklingen ble flyttet til Praha, hvor restene av GSC fortsetter arbeidet med spillet. Etter flere av utviklerne ble igjen i Ukraina for å kjempe. Minst en er desverre allerede drept. Jeg er sikker på at inntektene vil gå til de etterlatte og skadde utviklerne. Og til Ukraina. 🇺🇦

Drepte fascistene Max?
 

STALKER 2  developer Max` war.jpg

STALKER 2 return to game.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...