Gå til innhold

Ukraina ber Microsoft, Sony og Valve om å stanse salget av Atomic Heart


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-QB4VTZbn
Red Frostraven skrev (På 25.2.2023 den 13.03):

Nei.
Hvilke land som er en fiende av vestlige land og som pøser på med penger i kald krig og misinformasjonskampanjer rettet mot vestlige land for å destabilisere disse og holder på med en sort/hvitt uprovosert angrepskrig mot et demokrati, i et angrep som inkluderer målrettet terror mot sivile, er det som folk ukritisk handler med?

Russland er en fiende av vesten og demokratier, på en måte som ingen andre land siden Soviet eller Nazi-tyskland kan sammenlignes med.

Jeg snakker om den generelle kanselleringsmentaliteten her. Kravene om å kansellere Atomic Heart stiller seg i en lang rekke, og vi er i ferd med å få et grått og gledesløst samfunn. Den siste uken så ble også lave alkoholpriser på barer i militærleirer kritisert av "de gode" - dvs. de ny-puritansike venstre-regressive om du vil. Jeg er møkka lei hele greia.

Religion (især kristendommen) er på vei ut av samfunnet, og visse folk som elsker å promotere seg selv, må da finne nye måter å fremstå bedre og mer moralsk høyverdig enn andre på. Stadig flere ser igjennom dette nå heldigvis. Tom. NRK av alle begynner gradvis å ta litt til fornuften (spørs hvor lenge det varer dog).

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Å personlig velge å ikke ville støtte opp om RedBulls manglende fordømmelse og ikke ville bidra til finansiering av invasjonen er altså å være "krenka" og "politisk korrekt". Og ifølge et annet innlegg "woke-hysteri". For en gjeng.

Jeg kan da mer enn gjerne være en krenka, politisk korrekt woke-hysteriker - for de som er opptatt av merkelapper :) 

Så absolutt. 

Det er et fritt valg det, men man skal holde tunga beint i munnen for alt en må la seg krenke for da. Ved å bruke energi f.eks så støtter en Gazprom/russland som fortsatt eksporterer gass til Europa og bidrar til at Europa ikke får stengt krana. Er du villig til å skru av hoved sikringen eller la være å kjøre bil også eller kan man være selektiv å boikotte spill og energi drikker man gjerne ikke hadde kjøpt uansett? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn
Snikpellik skrev (41 minutter siden):

Boikotter det jeg kan som enten er russisk eller er laget av russere som ikke tar avstand til invasjonen, det pågående folkemordet og Putin-regimet.

Forsøker også å boikotte utenlandske selskaper som ikke har trukket seg ut av Russland, som for eksempel RedBull og Heineken, Philips og Asics. Eller russisk-eide selskaper som opererer i Norge, som Yango.

Hvis det å ikke på noen måte ville risikere å indirekte støtte den brutale invasjonen av Ukraina er å være «woke-hysteriker», så er jeg gjerne det.

Det er selvsagt ditt valg, som du har rett til å ta. Men ikke prøv å tvinge andre til å ta samme valg, slik som mange andre anti-demokratiske "venstreliberale" kanselleringsrøster prøver å gjøre. Husk også at det har vært venstresiden som konsekvent bruker hersketeknikker, ofte via falske ad hominem stråmenn med ord som ender på -ist og -fob. Det at folk med såkalt "woke" tankesett (i mangel av et bedre ord), nå opplever noe av den samme behandlingen tilbake - kall det gjerne "karma".

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar
minim skrev (2 minutter siden):

Det er et fritt valg det, men man skal holde tunga beint i munnen for alt en må la seg krenke for da. 

Jeg synes det er meget spesielt at å velge å droppe russiske produkter eller produkter som kan bidra til å finansiere folkemord er noe du mener er å "la seg krenke". Vet du egentlig hva ordet betyr?

Sitat

Ved å bruke energi f.eks så støtter en Gazprom/russland som fortsatt eksporterer gass til Europa og bidrar til at Europa ikke får stengt krana. Er du villig til å skru av hoved sikringen eller la være å kjøre bil også eller kan man være selektiv å boikotte spill og energi drikker man gjerne ikke hadde kjøpt uansett? 

Det klassiske forsøket på å konstruere et falsk hykleri som man alltid ser i slike diskusjoner. Du kunne like gjerne beskyldt en klimaaktivist for å være en hykler som bidrar til global oppvarming bare fordi de er i live og lever i dagens samfunn, eller kritisert Kreftforeningen for ikke å jobbe mot hjerte- og karsykdommer.

Forsøket på et slikt argument er allerede gjort tidligere i tråden, og jeg synes @Bugle svarte veldig enkelt og greit på det, og jeg er enig:

Bugle skrev (15 timer siden):

Atomic skatter av salget, og skatten bidrar til krigsforbrytelser. Det er en enkel opplysning vi kan gjøre noe med, ved å la være å kjøpe spillet.

Det er noe så simpelt som et spill, som har null nytteverdi, og i tillegg finnes det spill som gir like mye underholdning med null nytteverdi - som ikke genererer skattepenger som benyttes til krigsforbrytelser.

Det finnes ikke noe enklere å boikotte enn et spill.

Jeg er klar over at samtlige mineraler i teknologi jeg benytter er gjenstand for uetisk forhold. Hadde jeg hatt muligheten ville jeg ungått dette, men det går ikke.

Tilbake til et spill, såpass må vi klare.

 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (31 minutter siden):

Jeg synes det er meget spesielt at å velge å droppe russiske produkter eller produkter som kan bidra til å finansiere folkemord er noe du mener er å "la seg krenke". Vet du egentlig hva ordet betyr?

Det klassiske forsøket på å konstruere et falsk hykleri som man alltid ser i slike diskusjoner. Du kunne like gjerne beskyldt en klimaaktivist for å være en hykler som bidrar til global oppvarming bare fordi de er i live og lever i dagens samfunn, eller kritisert Kreftforeningen for ikke å jobbe mot hjerte- og karsykdommer.

Forsøket på et slikt argument er allerede gjort tidligere i tråden, og jeg synes @Bugle svarte veldig enkelt og greit på det, og jeg er enig:

 

Ja. 

Øhm nei? Det er jo den største inntektskilden deres så om man skulle gjort noe som monner og ikke bare er symbolsk så er det å begynne der ville jeg sagt. Men det har du altså vurdert til å være helt greit? Å beskylde klimaaktivister for å være hyklere kan du være trygg på at jeg gjør, men det er en egen diskusjon. 

Lenke til kommentar
minim skrev (9 minutter siden):

Ja. 

Øhm nei? Det er jo den største inntektskilden deres så om man skulle gjort noe som monner og ikke bare er symbolsk så er det å begynne der ville jeg sagt. Men det har du altså vurdert til å være helt greit? Å beskylde klimaaktivister for å være hyklere kan du være trygg på at jeg gjør, men det er en egen diskusjon. 

Så man er hykler om man velger å boikotte russiske produkter og samtidig velger å ikke skru av hovedsikringa hjemme. Den er grei du! Kanskje noe av det rareste jeg har lest her inne noen gang.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
minim skrev (12 minutter siden):

 

Litt rar tankegang. Da vil vel nesten absolutt alle i verden være hyklere. I tillegg er nesten alle saker bortkastet tid da du ikke klarer å gjøre alt 100% riktig. Det er litt som å si at man ikke trenger politi fordi de ikke løser 100% av sakene. Om man ikke løser alt eller gjør alt riktig så er det rart og ingen vits.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Så man er hykler om man velger å boikotte russiske produkter og samtidig velger å ikke skru av hovedsikringa hjemme. Den er grei du! Kanskje noe av det rareste jeg har lest her inne noen gang.

Ja det var igrunnen godt formulert. Du bidrar jo til finansiering av folkemord med all den energi bruken din for å bruke din egen retorikk. 

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (5 minutter siden):

Litt rar tankegang. Da vil vel nesten absolutt alle i verden være hyklere. I tillegg er nesten alle saker bortkastet tid da du ikke klarer å gjøre alt 100% riktig. Det er litt som å si at man ikke trenger politi fordi de ikke løser 100% av sakene. Om man ikke løser alt eller gjør alt riktig så er det rart og ingen vits.

Så ikke hva du siterte, men det er hyklersk å boikotte/kanselere slike irrelevante ting man gjerne ikke hadde kjøpt uansett bare for å fremstå som en helgen, men ikke bidra på ting som monner fordi det påvirker deg og ditt. Og det er rett at det er ikke langt mellom dem om dagen. Alt skal jo kanseleres nå for tiden og som flere andre er inne på er det lett å bli trøtt og lei av dette opplegget. 

Lenke til kommentar
Christio skrev:

HAHAHA, tullete å blande politikk inn i kultur. Driter i hvilken side av krigen utviklerne står på, så lenger de leverer en bra opplevelse. Bra spill, spesielt ballerina-robotene ( ͡° ͜ʖ ͡°)

I know right! Målet helliger middelet, som jeg pleier å si. Så lenge spillopplevelsen jeg får er nais (er tross alt min egen subjektive opplevelse og komfort her i verden som er viktigst av alt), så bryr jeg meg ikke en døyt om hva bakgrunnen til spillet er. Om det å betale penger for et produkt gjør at jeg støtter en krig, barnearbeid, slaveri, you name it, det kan jeg nesten ikke ta noe som helst ansvar for. Jeg mener, skal jeg liksom velge bort en god spillopplevelse på grunn av politikk, moral og verdier? Nei, takke meg til. Spillopplevelsen må vurderes totalt isolert fra verden rundt. Spillopplevelsen som produkt er noe helt annerledes enn andre produkter. Spillopplevelsen er hellig. Jeg er hellig, og vet alltid best.
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
minim skrev (Akkurat nå):

Så ikke hva du siterte, men det er hyklersk å boikotte/kanselere slike irrelevante ting man gjerne ikke hadde kjøpt uansett bare for å fremstå som en helgen, men ikke bidra på ting som monner fordi det påvirker deg og ditt. Og det er rett at det er ikke langt mellom dem om dagen. Alt skal jo kanseleres nå for tiden og som flere andre er inne på er det lett å bli trøtt og lei av dette opplegget. 

Er det du som bestemmer om de gjør det for å se ut som en helgen eller om det er fordi de ønsker å oppfordre andre til å boikotte fordi de virkelig støtter saken?

Jeg hadde aldri brukt tid/penger på Kardashians eller Sophie Elise sitt innhold, men jeg velger også å boikotte de og oppfordrer andre til å gjøre det samme da jeg synes de er en gjeng ufyselige personer som gjør samfunnet verre. Er jeg hykler bare fordi jeg ikke er i målgruppen deres og ikke hadde sett på innholdet uansett?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (5 minutter siden):

Er det du som bestemmer om de gjør det for å se ut som en helgen eller om det er fordi de ønsker å oppfordre andre til å boikotte fordi de virkelig støtter saken?

Jeg hadde aldri brukt tid/penger på Kardashians eller Sophie Elise sitt innhold, men jeg velger også å boikotte de og oppfordrer andre til å gjøre det samme da jeg synes de er en gjeng ufyselige personer som gjør samfunnet verre. Er jeg hykler bare fordi jeg ikke er i målgruppen deres og ikke hadde sett på innholdet uansett?

Nei det forklarer seg igrunnen rimelig greit av seg selv. 

Det står du fritt til å gjøre om du synst det, men det er veldig lite sammenlignbart med dette. Her prøver dere hardt å gi folk skyldfølelse for å støtte folkemord med å kjøpe et spill eller drikke en red Bull som betyr forsvinnende lite og så er egen energi bruk helt greit selv om det finansierer mye mye mer (olje/energi er bare et eksempel). Går det ikke å gjøre det uten å være moralpoliti eller gir det litt ekstra godfølelse?

Lenke til kommentar
minim skrev (9 minutter siden):

Nei det forklarer seg igrunnen rimelig greit av seg selv. 

Det står du fritt til å gjøre om du synst det, men det er veldig lite sammenlignbart med dette. Her prøver dere hardt å gi folk skyldfølelse for å støtte folkemord med å kjøpe et spill eller drikke en red Bull som betyr forsvinnende lite og så er egen energi bruk helt greit selv om det finansierer mye mye mer (olje/energi er bare et eksempel). Går det ikke å gjøre det uten å være moralpoliti eller gir det litt ekstra godfølelse?

Jeg har ikke gitt skyldfølelse eller vært moralpoliti, bare se mitt innlegg tidligere i tråden. Jeg bare synes ditt argument var veldig dårlig og at det går an å boikotte dette uten å være hykler.

Hvis alle er hyklere er ingen hyklere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Altså, hvis folkene bak Mundfish er russere, men bor på Kypros, og skatter til Kypros, så kommer vel ikke det Vladimir Putin til gode Tvert imot er vel det med på å opprettholde russisk hjerneflukt til Europa?

Jeg hater ikke og vil ikke boikotte alle russere. "Bare" de 89% som støtter krigen. Så lenge vi ikke aner hva de tenker eller mener om krigen, og de bor og jobber og skatter til Europa, så er det vel litt rart å gå inn for boikott.

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (55 minutter siden):

Altså, hvis folkene bak Mundfish er russere, men bor på Kypros, og skatter til Kypros, så kommer vel ikke det Vladimir Putin til gode Tvert imot er vel det med på å opprettholde russisk hjerneflukt til Europa?

Jeg hater ikke og vil ikke boikotte alle russere. "Bare" de 89% som støtter krigen. Så lenge vi ikke aner hva de tenker eller mener om krigen, og de bor og jobber og skatter til Europa, så er det vel litt rart å gå inn for boikott.

Så egentlig kanseleres en uskyldig tredjepart nå om dette stemmer? Det er jo det skumle med denne trenden at man må følge godt med så en ikke trår feil. 

De som har stukket av fra Russland er det vel større sjanse for at de ikke støtter invasjonen også da de ikke er proppet med propaganda og desinformasjon. Og som du sier "hjerneflukt" er en god ting så å gi dem grunner til å reise hjem er ihvertfall en dårlig ide. 

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (4 timer siden):

Altså, hvis folkene bak Mundfish er russere, men bor på Kypros, og skatter til Kypros, så kommer vel ikke det Vladimir Putin til gode Tvert imot er vel det med på å opprettholde russisk hjerneflukt til Europa?

Jeg hater ikke og vil ikke boikotte alle russere. "Bare" de 89% som støtter krigen. Så lenge vi ikke aner hva de tenker eller mener om krigen, og de bor og jobber og skatter til Europa, så er det vel litt rart å gå inn for boikott.

https://www.vice.com/en/article/pkg7qz/is-atomic-heart-pro-russia-or-just-russian

Sitat

Mundfish received funding from GEM Capital, a Cyprus-based investment fund founded by a former executive for Gazprom, Russia's state-owned oil and gas company. GEM has made a name for itself funding video game companies internationally, including the studios behind This Is the Police and the newly-released Wanted: Dead. The economies of Russia and Cyprus are tightly linked, with Russian firms often taking advantage of Cyprus' low tax rates.

Sitat

These connections to Russian state-owned and state-sanctioned enterprises have led to some people questioning the game’s relationship to the Russian government and its ongoing war in Ukraine, leading to calls for a boycott.

(…) The criticism that Atomic Heart will enrich Russian entities is technically accurate, due to being backed by a Russian financier.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Joelsp3anuts skrev (9 timer siden):
Christio skrev (På 23.2.2023 den 20.13):

HAHAHA, tullete å blande politikk inn i kultur. Driter i hvilken side av krigen utviklerne står på, så lenger de leverer en bra opplevelse. Bra spill, spesielt ballerina-robotene ( ͡° ͜ʖ ͡°)

I know right! Målet helliger middelet, som jeg pleier å si. Så lenge spillopplevelsen jeg får er nais (er tross alt min egen subjektive opplevelse og komfort her i verden som er viktigst av alt), så bryr jeg meg ikke en døyt om hva bakgrunnen til spillet er. Om det å betale penger for et produkt gjør at jeg støtter en krig, barnearbeid, slaveri, you name it, det kan jeg nesten ikke ta noe som helst ansvar for. Jeg mener, skal jeg liksom velge bort en god spillopplevelse på grunn av politikk, moral og verdier? Nei, takke meg til. Spillopplevelsen må vurderes totalt isolert fra verden rundt. Spillopplevelsen som produkt er noe helt annerledes enn andre produkter. Spillopplevelsen er hellig. Jeg er hellig, og vet alltid best.

Håper dette var ironisk ment? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Unødvendig og krigs hissende, når Ukrainske barn og uskyldige blir drept hver dag av Russiske raketter. Og Russiske styrker begår folkemord i Putins navn.

glem ikke at Kansellering er et tomt argument i likhet med wokism, det er mangel på argument, selv om det skulle være på sin plass å være sterkt uenig med noe, er det tomme utrykk.

Endret av BlunderPOP
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har for all del sympati for utviklerne som startet utviklingen og hentet inn investorer lenge før Putin og hans marionetter erklærte krig og startet folkemordet sitt. Men faktumet nå er jo at uavhengig av hvor enn i verden dette selskapet har etablert seg for å slippe unna økonomiske sanksjoner så er de største investorene i selskapet Mundfish av russisk opprinnelse med tette bånd til Kreml, disse selskapene vil hente ut utbytte fra salget av spillet og store deler av disse pengene vil gå til den russiske stat og direkte finansiere krigen i Ukraina.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Jeg har for all del sympati for utviklerne som startet utviklingen og hentet inn investorer lenge før Putin og hans marionetter erklærte krig og startet folkemordet sitt. Men faktumet nå er jo at uavhengig av hvor enn i verden dette selskapet har etablert seg for å slippe unna økonomiske sanksjoner så er de største investorene i selskapet Mundfish av russisk opprinnelse med tette bånd til Kreml, disse selskapene vil hente ut utbytte fra salget av spillet og store deler av disse pengene vil gå til den russiske stat og direkte finansiere krigen i Ukraina.

"Mundfish...med tette bånd til Kreml" Er dette noe du kan underbygge med kilder, og hva mener du egentlig her? Reagerer litt på denne type noe lettvint argumentasjon. En fjær blir til fem høns, og alt det der.

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...