Gå til innhold

Ukraina ber Microsoft, Sony og Valve om å stanse salget av Atomic Heart


Anbefalte innlegg

phantax skrev:

Enig i at dette ikke er utviklerene sin skyld, men! Spillet samler data om deg, og slik det nå er, så bidrar alle penger inn i Russland på en eller annen måte til finansiering av krig. I minste fall via beskatning. Så det blir ikke noe atomic heart på meg, selv om det ser fett ut. Kjipt! Men ingen kan egentlig snakke om kjipt hvis en tenker på Ukrainerene.. og selvfølgelig de stakkars russiske soldatene som egentlig ikke vil dette. Aahh, tenk om bare Putin hadde vært 30cm høyere, da hadde vi alle sluppet dette..

Godt å se flere leste alt før de kommenterte 👌🏻
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Desertunicorn skrev (37 minutter siden):
Kajac skrev (6 timer siden):

Woho! Enda mer cancel culture!

"i ukrainsk territorium" ganske vesentlig linje med tekst å få med seg i dette svært unike tilfelle.

Fra artikkelen:
 

Sitat

– Vi ber også om å begrense distribusjonen av dette spillet i andre land på grunn av dets giftighet, potensiell innsamling av brukerdatainformasjon og muligheten for å overføre det til tredjeparter i Russland, samt potensiell bruk av penger samlet inn fra kjøp av spillet for å føre krig mot Ukraina, sier Bornyakov til avisen.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

"Atomic Heart er et FPS- videospill med tilpasning av rollespill og stealth -elementer. [2] [3] [4] Kampen i spillet består av skyting og skjæring med improviserte våpen. Et bredt utvalg av fiender er omtalt, som kan være mekaniske, biomekaniske, biologiske, og noen av dem er luftbårne. Det er et håndverkssystem der våpnene kan settes sammen av metalldeler som kan løsnes fra roboter eller tas fra husholdningsapparater."

Nesten som en kopi av det som foregår i hodet på de i kreml.

Første som slo meg var "et bredt utvalg av fiender"; Nasister, satanister, genmodifiserte soldater.

Deretter kom jeg til å tenke: Ultimate "loot" i spillet må være metalldeler fra vaskemaskiner.

Og det skumleste du møter på må være noe som ligner en traktor.

Ellers tenker jeg det finnes mange gode spill der ute man kan støtte, uten at man indirekte (eller direkte?) støtter Russlands angrepskrig mot et broderfolk - som innebærer krigsforbrytelser som voldtekt av barn og kvinner, torturering, angrep på sivil infrastruktur, med mer.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte dette spillet i dag etter å ha lest flere artikler der "de store spillanmelderne" gikk i unison imot det. Ikke fordi jeg støtter russland, putin eller deres side av krigen, men fordi jeg mener det er utrolig viktig at vi som forbrukere står bunnsolid når noen som helst forsøker å fjerne/påvirke spill på grunnlag som ikke er inne i spillet.

La spillet stå på sine egne føtter, og døm det for det det er.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Guybrush 3pwood skrev (9 timer siden):

Koser meg med spillet på Series X med Gamepass Ultimate. Artlig spill med mye bra absurd humor. 
Terningkast 8/10. Kan anbefales alle. 

De som lar seg krenke kan spille noe annet. Dette er Putins krig, ikke russlands.

Problemet er at det er bred støtte i Russland for krigen, men selv om det ikke hadde vært det så er alle selskaper i Russland underlagt myndighetenes kontroll. Dette er problematisk opp mot personvern og annet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Stresset_Faen skrev (7 timer siden):

utrolig viktig at vi som forbrukere står bunnsolid når noen som helst forsøker å fjerne/påvirke spill på grunnlag som ikke er inne i spillet.

Utrolig viktig at vi som forbrukere står bunnsolid sammen ved å ikke kjøpe produkter av aktører der indirekte eller direkte støtter opp mot krigsforbrytelser.

Spill er ikke fritatt etiske vurderinger.

"De aller fleste normale mennesker ville unngått å kjøpe klær som har vært gjenstand for barnearbeid"

 

Lenke til kommentar
Bugle skrev:
Stresset_Faen skrev (7 timer siden):

utrolig viktig at vi som forbrukere står bunnsolid når noen som helst forsøker å fjerne/påvirke spill på grunnlag som ikke er inne i spillet.

Utrolig viktig at vi som forbrukere står bunnsolid sammen ved å ikke kjøpe produkter av aktører der indirekte eller direkte støtter opp mot krigsforbrytelser.

Spill er ikke fritatt etiske vurderinger.

"De aller fleste normale mennesker ville unngått å kjøpe klær som har vært gjenstand for barnearbeid"

 

Da står vi veldig fundamentalt forskjellig. Det er ikke sånn at ting er fritatt etiske vurderinger, men jeg mener at i dagens samfunn så er det en ting som vi har lært. Alle har svin på skogen, alle firma har kontakter med noen som er "bad guys" og de eneste som holder fingrene rene nok for media er de store gigantselskapene. I en verden der en spøk man skrev på facebook for 10 år siden kan få deg sparket, eller komikere blir cancelet fordi innholdet deres krenker folk, eller spillskapere må unnskylde upassende ting de gjorde for mange år siden etc.. Det er en verden der hvert eneste steg imot kontroll, hvert eneste steg imot canceleringer bør hindres. Da er det viktig at vi ikke blir selektive, noe som jeg forstår godt er vanskelig i dagens situasjon. Jeg synes ikke det er noe gøy selv, men jeg mener det er viktig at man alltid tar slike standpunkte. Kanskje spesielt når det går på bekostning av ens egne verdier. Så kan jeg også ta med at jeg er ganske sikker på at de fleste store selskaper har fingrene i skitne paier via investorer, aksjeholdere eller gudene vet hva. Det er bare mye enklere for dem å skjule det enn et russisk spill i dagens klima. Spill er kunst og kunst skal ikke stoppes pga moralske standpunkt.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Stresset_Faen skrev (5 minutter siden):

Spill er kunst og kunst skal ikke stoppes pga moralske standpunkt.

Spill er ikke fritatt fra etiske vurderinger.

Om inntektene til spillet indirekte eller direkte bidrar til krigsforbrytelser, er det god etikk å la være å støtte spillet.

Har ingen ting med cancel-kultur eller "krenket" å gjøre.

 

Lenke til kommentar
Bugle skrev (21 minutter siden):

"De aller fleste normale mennesker ville unngått å kjøpe klær som har vært gjenstand for barnearbeid"

 

De aller fleste mennesker kjøper fortsatt iphone og andre produkter hvor man vet at fabrikkene har horrible forhold...

Folk kjøper det de vil ha, så lenge det ikke direkte påvirker dem selv negativt. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Iki skrev (2 minutter siden):

De aller fleste mennesker kjøper fortsatt iphone og andre produkter hvor man vet at fabrikkene har horrible forhold...

Folk kjøper det de vil ha, så lenge det ikke direkte påvirker dem selv negativt. 

Nå antar vi begge så det synger etter..

Men jeg antar at de aller fleste unngår å kjøpe produkter som er gjenstand for uetiske forhold - så lenge de er gjort oppmerksom på det.

Noen produkter klarer vi oss ikke uten, og får ikke gjort noe med det.

Men i dette tilfellet, noe så simpelt som et spill, det er enkleste i hele verden å la være å kjøpe.

Lenke til kommentar

Dette blir å dra det for lang synes jeg.

Utviklerne har jobbet med spillet i over 5 år. Og i Russland så stiller ikke akkurat en vanlig russer i gata veldig sterkt økonomisk. Det er vel en grunn til at russiske gamere flokker over f2p-spill mer enn noen andre. Jeg tror at Mundfish ikke tørr å uttale seg noe særlig om krigen fordi da er de fleste av de ansatte der buret inne få dager etter.

Skal de ta risikoen og «ofre» inntekter og lønnen til de ansatte fordi «resten av verden» krever det? De har familier og fø akkurat som alle oss andre.

De tok nok en stor sjanse bare ved å skrive på Twitter at de er «pro-peace».

Man kan lett se inspirasjonen de har fått av spill fra vesten, la oss ta det som et tegn på at de ikke har tunnelsyn og hater vesten slik som lederne av landet deres gjør.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
LoveAss skrev (15 timer siden):

Kanselleringskultur er når noen oppfordrer andre til kansellere en person eller et produkt for å fremheve sin egen virtue signalling...

"Se på meg, så jævla flink og god jeg er som ikke kjøper dette fordi ditt og datt... Hvis ikke du også avstår fra å kjøpe dette.. så er du pro Russland..." 

DET er kanselleringskultur. Uavhengig av sak, problemstilling eller ideologien som glitter i bakgrunnen... 

Cancel Culture er når noen oppfordrer til boikott i bakgrunn av uttalelser eller diskriminerende gjerninger.

Dette er en boikott som skyldes at pengene du bruker på spillet blir skattelagt av russiske myndigheter som bruker disse skattepengene på å drepe uskyldige mennesker.

---

Jeg har ikke samvittighet til å finansiere drap for en spillopplevelse.
Jeg vil selvsagt vurdere å kjøpe spillet når Russland avslutter krigen og inngår avtaler om å bruke skattepengene sine på å gjenoppbygge Ukraina.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Herr Bornyakov har sikkert legitime grunner til å uttale seg politisk mot dette spillet og gjør jobben sin utmerket, da jeg kan tenke meg at departementet for Digital Utvikling i Ukraina kan ha visse økonomiske forhold til Stalker-utvikleren, som mange av oss venter spent på, men som også er en tydelig konkurrent til Atomic heart (sjanger, sovjetisk tema, forhåpentligvis snarlig slipp...).

Fra økonomisk perspektiv kan man synes åpenbare omriss til en interessekonflikt, da en diskrediterer et spill som tydelig inntar markedsandeler til et spill du har interesse i og støtter. Politikk er politikk men business er også business.

Lenke til kommentar
Christio skrev (16 timer siden):

HAHAHA, tullete å blande politikk inn i kultur.

Det er forskjell på kultur og økonomi.
I dette tilfellet så er det fyrst og fremst det økonomiske tilskuddet som blir problematisert, ikkje spelet som kulturuttrykk.

Dette handlar fyrst og fremst om kvar vestlege forbrukarar ynskjer å investere pengane sine. Dei aller fleste forbrukarar må uansett prioritere kor mykje pengar dei kan bruke på kultur og underhaldning og då er det heilt naturleg å prioritere kva ein brukar pengar på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
phraze skrev (1 time siden):
Iki skrev (3 timer siden):

Var det ikke slik da at penger som går til dette spiller går til Ukraina? 

https://www.gamer.no/artikler/atomic-heart-komponist-mick-gordon-gir-lonna-til-ukraina-hjelp/515948

Vis sitat  

Nei, Mick Gordon som har laget musikken til spillet gir bort sin lønn fra utvikleren til australske Røde Kors som bistår i Ukraina.

Altså, penger som blir brukt på spillet går til Ukraina. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn

"Åh, huffameg. Vi kan ikke kjøpe Atomic Heart, fordi utviklerne er russere."

Hvis du synes spillet appellerer til deg, kjøp det og hygg deg med det. Hvis ikke, kjøp et annet spill. Enkelt og greit.

Hadde dette vært et land med sorthudede mennesker, så hadde de samme personene som nå prøver å kansellere Atomic Heart, blitt anklaget for å være rasister. Dette woke-hysteriet er en komplett blindgate.

Er så lei all denne moralske poseringen fra folk, som skal fremstå som mer moralsk høyverdig enn andre. Dagens "woke" venstreside har blitt den nye og forverrede versjonen av de gledesløse og sensur-ivrige kristen-konservative fra 80-tallet. Men ikke forvent at disse menneskene har selvinnsikten til å forstå dette.

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...