Gå til innhold

Anmeldelse: Hogwarts Legacy


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
11 minutes ago, bakalaka said:

Vurderer dette. Men er det bare meg eller ser grafikken på skjermbildene litt dårlig ut? Får null next-gen vibber av det ihvertfall, og minner meg om veldig tidlig PS4 grafikk?

Ser mye bedre ut på PC. Krever dog etter min erfaring, minst et 3080 i den tilstanden spiller nå er på PC. Anbefaler å se noen videoer av spillet på PC.

Lenke til kommentar

Syntes anmelder har rett i veldig mye av det som han skriver, spesielt knyttet til den verden man blir en del av og hvor stor den er blitt gjort. Samtidig som den er fullspekket av innhold man kjenner igjen og som man allerede liker.

Det som jeg virkelig irriterer meg over i spillet er tre ting.

Voiceaktingen er veldig ofte så sinnsykt subpar at man blir sittende å måpe. Det høres oppriktig ut som en person som sitter alene i et stille lydstudio og leser opp ifra en tekst. Innlevelsene er HELT mistilpasset hva som skjer rundt karakteren, personlighet er de totalt blottet for og den eventyrlige variasjonen som man kan ha i form av dialekter eller særpreg er kun til stede når en karakterer ifra en annen verdensdel. Jeg har ikke tall for hvor mange ganger gjennom de 12 timene med spill jeg til nå har lagt inn der jeg virkelig har måtte fokusere på alt annet enn stemmene.

Rollespilldelen er virkelig noe jeg skulle ønsket var fokusert på. Her er den ikke til stedet. Man er en passasjer i en historie som man bare driver framover ved å sitte seg ned å gjøre pent som man får beskjed for. Dette er i segselv noe jeg bare kan klandre mine egne forventinger for. Men det er en så sinnsykt ubrukt mulighet at jeg må ta det med. Fallout og witcher 3 har vist hvordan man bruker følelser, valgets kvaler, dårlige gjennomtenkte valg eller bare uventede konsekvenser av ting man gjør til å skape en rik og levende verden. I HL så blir jeg ofte sittende å tenke på hvorfor jeg i alle dager skal bry meg om hva som skjer, fordi jeg får jo ikke påvirket det toget som jeg sitter på.

Et eksempel på dette er at jeg i mitt spill nå er en gjennomført drittsekk. Enhver mulighet til å være frekk, kaste folk under bussen for min egen fornøyelse eller lignende blir utnyttet. Men ingen deler av min renome, ingen random events, eller kommentarer ifra mine elever oppstår. Jeg får verken skeive blikk, uventede forhekselser, avvisende hjelpere eller noe..

Skolens funksjon i spillet. Da tenker jeg ikke på at den skal lære meg ny magi eller være en lekeplass i underholdning. Men jeg skulle virkelig ønsket jeg så en skolehverdag mer som i Bully enn her. Ta et fag, snakk med lærer, gjennomfør et fetch-quest, gjør et minigame (som forøvring er syyyyykt enkle) og vipps faget er ferdig. De kunne med stor glede viet denne delen av spillet mye mer fokus i både kompleksitet og tidskrevende tiltak. Hver eneste gang jeg hadde tatt en skoletime så satt jeg igjen med en følelse av "var det alt..?"

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (På 11.2.2023 den 17.52):

Håper  PS4 versjonen er ok, er ikke noe potter head selv, men kona er. Jeg tror ikke laptopen hennes er brukbar til å spille dette på, så må vente på Ps4 versjonen.

Siter faktisk med å fatte hvordan forrige gen hardware kommer godt ut av dette. Dette spiller spiser hardware  lett som bare det.

Når det er sagt..så syns jeg spillet er helt fantastisk! Hadde faktisk ikke trodd jeg skulle bli dratt inn så voldsomt som jeg har blitt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bakalaka skrev (2 timer siden):

Vurderer dette. Men er det bare meg eller ser grafikken på skjermbildene litt dårlig ut? Får null next-gen vibber av det ihvertfall, og minner meg om veldig tidlig PS4 grafikk?

Vi får se hvordan PS4 utgaven vil se ut..jeg tenker det er en grunn til at disse utgavene ble utsatt ;) Her må de bruke tiden godt..og Switch utgaven? Gud betre meg vel.

Endret av Mala
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Stresset_Faen skrev:

Syntes anmelder har rett i veldig mye av det som han skriver, spesielt knyttet til den verden man blir en del av og hvor stor den er blitt gjort. Samtidig som den er fullspekket av innhold man kjenner igjen og som man allerede liker.

Det som jeg virkelig irriterer meg over i spillet er tre ting.

Voiceaktingen er veldig ofte så sinnsykt subpar at man blir sittende å måpe. Det høres oppriktig ut som en person som sitter alene i et stille lydstudio og leser opp ifra en tekst. Innlevelsene er HELT mistilpasset hva som skjer rundt karakteren, personlighet er de totalt blottet for og den eventyrlige variasjonen som man kan ha i form av dialekter eller særpreg er kun til stede når en karakterer ifra en annen verdensdel. Jeg har ikke tall for hvor mange ganger gjennom de 12 timene med spill jeg til nå har lagt inn der jeg virkelig har måtte fokusere på alt annet enn stemmene.

Rollespilldelen er virkelig noe jeg skulle ønsket var fokusert på. Her er den ikke til stedet. Man er en passasjer i en historie som man bare driver framover ved å sitte seg ned å gjøre pent som man får beskjed for. Dette er i segselv noe jeg bare kan klandre mine egne forventinger for. Men det er en så sinnsykt ubrukt mulighet at jeg må ta det med. Fallout og witcher 3 har vist hvordan man bruker følelser, valgets kvaler, dårlige gjennomtenkte valg eller bare uventede konsekvenser av ting man gjør til å skape en rik og levende verden. I HL så blir jeg ofte sittende å tenke på hvorfor jeg i alle dager skal bry meg om hva som skjer, fordi jeg får jo ikke påvirket det toget som jeg sitter på.

Et eksempel på dette er at jeg i mitt spill nå er en gjennomført drittsekk. Enhver mulighet til å være frekk, kaste folk under bussen for min egen fornøyelse eller lignende blir utnyttet. Men ingen deler av min renome, ingen random events, eller kommentarer ifra mine elever oppstår. Jeg får verken skeive blikk, uventede forhekselser, avvisende hjelpere eller noe..

Skolens funksjon i spillet. Da tenker jeg ikke på at den skal lære meg ny magi eller være en lekeplass i underholdning. Men jeg skulle virkelig ønsket jeg så en skolehverdag mer som i Bully enn her. Ta et fag, snakk med lærer, gjennomfør et fetch-quest, gjør et minigame (som forøvring er syyyyykt enkle) og vipps faget er ferdig. De kunne med stor glede viet denne delen av spillet mye mer fokus i både kompleksitet og tidskrevende tiltak. Hver eneste gang jeg hadde tatt en skoletime så satt jeg igjen med en følelse av "var det alt..?"

Kunne ikke vært mer enig, voiceactingen er så inni granskauen dårlig og blottet for følelser. Som deg tenkte jeg å gå all out Voldemort, but nope.. så det skulle jeg ønske de forandret, og gjerne i Fable-stil hvor utseende også ble påvirket :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes også spillet er helt fantastisk. En liten ting som skurrer for meg er hvordan voksne hekser og trollmenn synes det er helt greit å overlate farlige oppdrag som inkluderer kamper mot Dark Wizards og lignende til en 15-åring. De har vel gått på Hogwarts selv og burde være mer kapabel til dette enn min karakter.

I tillegg til hvordan en 15-åring så lett kan ta livet av en haug med voksne mennesker og goblins uten å bry seg. 

Men det er bare småting i det store bildet, det er mange år siden jeg har kost meg så mye med et spill som dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bakalaka skrev (11 timer siden):

Vurderer dette. Men er det bare meg eller ser grafikken på skjermbildene litt dårlig ut? Får null next-gen vibber av det ihvertfall, og minner meg om veldig tidlig PS4 grafikk?

Rent teknisk er ikke grafikken "next gen" (som ikke er så rart, siden dette er en bred multiplatform tittel), men world og artdesign er helt i absolutt toppklasse (utenom karakterer), og det er mye viktigere. Det er lagt så mye kjærlighet og detaljer inn i art i dette spillet, at jeg blir helt målløs. Utrolig imponerende arbeid!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Tabris skrev (4 timer siden):

En liten ting som skurrer for meg er hvordan voksne hekser og trollmenn synes det er helt greit å overlate farlige oppdrag som inkluderer kamper mot Dark Wizards og lignende til en 15-åring.

Det er jo i grunn kjernen av alle filmene også. Galtvort er en livsfarlig skole og Humlesnurr nøler ikke med å sette livet til noen unge studenter i fare.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kimmelovski skrev:
Stresset_Faen skrev:

Syntes anmelder har rett i veldig mye av det som han skriver, spesielt knyttet til den verden man blir en del av og hvor stor den er blitt gjort. Samtidig som den er fullspekket av innhold man kjenner igjen og som man allerede liker.

Det som jeg virkelig irriterer meg over i spillet er tre ting.

Voiceaktingen er veldig ofte så sinnsykt subpar at man blir sittende å måpe. Det høres oppriktig ut som en person som sitter alene i et stille lydstudio og leser opp ifra en tekst. Innlevelsene er HELT mistilpasset hva som skjer rundt karakteren, personlighet er de totalt blottet for og den eventyrlige variasjonen som man kan ha i form av dialekter eller særpreg er kun til stede når en karakterer ifra en annen verdensdel. Jeg har ikke tall for hvor mange ganger gjennom de 12 timene med spill jeg til nå har lagt inn der jeg virkelig har måtte fokusere på alt annet enn stemmene.

Rollespilldelen er virkelig noe jeg skulle ønsket var fokusert på. Her er den ikke til stedet. Man er en passasjer i en historie som man bare driver framover ved å sitte seg ned å gjøre pent som man får beskjed for. Dette er i segselv noe jeg bare kan klandre mine egne forventinger for. Men det er en så sinnsykt ubrukt mulighet at jeg må ta det med. Fallout og witcher 3 har vist hvordan man bruker følelser, valgets kvaler, dårlige gjennomtenkte valg eller bare uventede konsekvenser av ting man gjør til å skape en rik og levende verden. I HL så blir jeg ofte sittende å tenke på hvorfor jeg i alle dager skal bry meg om hva som skjer, fordi jeg får jo ikke påvirket det toget som jeg sitter på.

Et eksempel på dette er at jeg i mitt spill nå er en gjennomført drittsekk. Enhver mulighet til å være frekk, kaste folk under bussen for min egen fornøyelse eller lignende blir utnyttet. Men ingen deler av min renome, ingen random events, eller kommentarer ifra mine elever oppstår. Jeg får verken skeive blikk, uventede forhekselser, avvisende hjelpere eller noe..

Skolens funksjon i spillet. Da tenker jeg ikke på at den skal lære meg ny magi eller være en lekeplass i underholdning. Men jeg skulle virkelig ønsket jeg så en skolehverdag mer som i Bully enn her. Ta et fag, snakk med lærer, gjennomfør et fetch-quest, gjør et minigame (som forøvring er syyyyykt enkle) og vipps faget er ferdig. De kunne med stor glede viet denne delen av spillet mye mer fokus i både kompleksitet og tidskrevende tiltak. Hver eneste gang jeg hadde tatt en skoletime så satt jeg igjen med en følelse av "var det alt..?"

Kunne ikke vært mer enig, voiceactingen er så inni granskauen dårlig og blottet for følelser. Som deg tenkte jeg å gå all out Voldemort, but nope.. så det skulle jeg ønske de forandret, og gjerne i Fable-stil hvor utseende også ble påvirket :)
Ja det har jeg også reagert på. Det burde virkelig vært vesentlig mer effekt for hva valg man tar opp imot hvordan karakteren ser ut. Man har jo slått fast at flere av formlene som brukes i den verden kan påvirke ens karakter og ens kropp. Så det hadde vært fett om man ble en bleik, natteskapning, gule tenner, røde blodsprengte øyne etc etc om man gikk for hardt inn i forbudt magi.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ca 10 timer nå, ca oppsummert:

Helt fantstisk verden som nevnt. En fryd å se på uansett hvor du beveger deg, og sopelimen må være det beste transportmiddelet i et åpen-verden-spill hittil? For en fantastisk ting å bruke, det blir en gedigen nedtur å sette seg på Roach igjen i The Witcher. 
 

Enormt mye innhold, og det dukker stadig opp nye ting når jeg hele tiden tror det ikke kan komme mer. Dog savner jeg en større belønning enn bare nytt, stort sett, ubrukelig gear hver gang jeg fullfører en dungeon. 
Synes slåssingen er veldig gøy, og utrolig gøy med så mange trylleformler å bruke på forskjellig bevis. 
 

Har lest mange anmeldelser mener spillet prøver for mye på en gang, her er jeg helt uenig. Jeg er positivt overrasket over hvor mye innhold det er og hvor mye som er utnyttet men skulle virkelig ønske de hadde satset ennå mer. Et poengsystem for husene, som blir påvirket av hvor bra du gjør det i timene eller svarer lærerne. At man har mer å gjøre i timene (som nevnt i anmeldelsen) er et stort savn. Skulle også ønske man kunne bli ond eller snill etter hvilke formler man bruker i kamp. At om man brukte avada kadavra så mistet man en bit av sjela eller noe sånt. 
 

Har et håp om en rumpeldunk-modus skal komme etterhvert. Der er det et enormt potensiale som de ikke kan unngå å legge til. Tenk kamper, online scoreboards, kanskje multiplayer. Potensialet er enormt, og alt ligger til rette. 
 

8/10 - Det er et fantastisk spill, men det har så mye mer potensiale. Nesten dårlig gjort å klandre noen, da de allerede har gjort så utrolig mye bra, men det kunne vært så enda mye mer. Det kunne vært tidenes rollespill by far. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg så på en streamer igår som sleit med tidlig story progression fordi det var noen litt vanskelige bosser i veien. Hu daua om og om igjen, skulle nesten tru jeg kikke på en Elden Ring stream. Tror hu var noen levels for lav. Er det et XP system i spillet engang? Hu spamma spells og rulla rundt som en gærning og gjorde litt for lite damage.

Hu sleit en stund med noen svære padder som var utenfor hula i questen også. Ble litt redd for at det er mere dark souls (som jeg ikke liker).

 

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Comma Chameleon said:

Tror ikke det, men det går relativt kjapt hvis du bare skipper alt av video og samtaler.

Jepp I did og havnet en plass hvor man skal kjøpe masse greier så avslutta jeg for kvelden. Men med fare for å spoile så lurer jeg på hvor mange timer man må spille før spillet "åpner" seg.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

 

Det føles kanskje lenge ut, men siden spillet er såpass stort så går det ganske kjapt i den sammenhengen.  Det er dog først når du får sopelimen at spillet er verdt å utforske grunnet store distanser og mye fram og tilbake på quests. Floo flame hjelper også så klart. Kjør på med main quests til du får sopelimen så kan du utforske. 

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...