Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ny bil blir 15 000 kr dyrere, men selger nekter meg å bryte kontrakten.


Gjest c41a6...39b

Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (1 time siden):

Virker veldig rart. Dette står i min avtale om avgifter:

 

Er også nevnt hva som skjer ved avbestilling og dette bør stå i din også. 

 

Hva er det du har bestilt?

La meg gjette - du bestilte bil en gang etter at avgifter ble en snakkis, men såklart før de ble implementert?

Ikke overraskende at selger legger inn forbehold.

Dersom man derimot har inngått kontrakt lenge før det ble kjent at avgifter kunne komme i nær fremtid, er det ikke så overraskende at enkelte selgere mangler slike forbehold.

Vi har tross alt hatt momsfritak svært svært lenge, og aldri hatt tøvete vektavgift på elbiler! 

Selv la jeg inn bestilling i november '22, med utlevering nå en gang i februar/mars. Så i akkurat mitt tilfelle var det godt med forbehold i kontrakt. 🙃😛

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
qualbeen skrev (3 minutter siden):

La meg gjette - du bestilte bil en gang etter at avgifter ble en snakkis, men såklart før de ble implementert?

Ikke overraskende at selger legger inn forbehold.

Dersom man derimot har inngått kontrakt lenge før det ble kjent at avgifter kunne komme i nær fremtid, er det ikke så overraskende at enkelte selgere mangler slike forbehold.

Vi har tross alt hatt momsfritak svært svært lenge, og aldri hatt tøvete vektavgift på elbiler! 

Selv la jeg inn bestilling i november '22, med utlevering nå en gang i februar/mars. Så i akkurat mitt tilfelle var det godt med forbehold i kontrakt. 🙃😛

Nei jeg bestilte den bilen i 2021

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette hadde vært et interessant problem å få dekket i media, feks. på motor.no. Det blir vel NAF. Om du må være medlem for at de skal bry seg med å dekke saken i media vet jeg ikke, men det kan jo være verdt å ta kontakt med dem for å høre om de er villig til å dekke saken og da også hjelpe deg. De har sine egne advokater.

Det er ikke sikkert at selger ser på sen levering som et kontraktsbrudd, da det ofte er utenfor selgers kontroll. Av og til kan det stå noe om "levering innenfor rimelighetens grenser", så blir spørsmålet hvilken tidshorisont det da er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utgangspunktet her er vel at du har ein avtale som inkluderer leveringstidspunkt og pris.

Seljaren har brote delen som gjeld leveringstidspunkt. Om avtalen ikkje seier noko om konsekvensar ved mislighald her, vil nok konsekvensen vera at du kan gå vekk frå avtalen.

At forseinkinga fører til ei avgiftsauke må seljaren sjølv stå til ansvar for, med mindre avtalen har tilstrekkelege forbehald. Forseinkingar i leveransekjeden er ei sak mellom seljaren og hans leverandør, og ikkje eit krav han automatisk kan føra vidare til kunden utan at det står i avtalen.

Så lenge ingen av dei to punkta har forbehald, vil du altså kunna velja mellom å få bilen til opprinneleg pris, eller å heva avtalen.

Endret av MKap
Lenke til kommentar

Dette kjem ann på fleire ting, særleg då det som heilt spesifikt står i avtalen.

I tillegg vil det være ein viss grad av vurdering, generelt sett så er det slik at misleghaldet av ein avtale må være vesentleg. Eller sagt på ein måte så kan ikkje misleghaldet være ubetydeleg. Det må gjerast ei vurdering av hevingsgrunnlaget, herunder kor stort avviket er både i tid og pengar sett opp mot det som opprinneleg var avtalt.

I tillegg finnes det konkret lovverk som regulerer dette, som blant anna kjøpsloven:

Sitat

§ 25.Heving.

(1) Kjøperen kan heve kjøpet når forsinkelsen medfører vesentlig kontraktbrudd.

(2) Kjøpet kan også heves dersom selgeren ikke leverer innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse som kjøperen har fastsatt.

(3) Mens tilleggsfristen løper kan ikke kjøperen heve, med mindre selgeren har sagt at han ikke vil oppfylle innen fristen.

Reint praktisk så vil utfordringa ofte være at selger hevder at forsenkinga skuldast forhold som ligg utanfor selgars kontroll og at selgar derfor hevder å ikkje kunne haldast ansvarleg for forsenkinga.

Merk likevel pkt. 2. Som kjøpar så bør du nok vurdere å gi selgaren ein tilleggsfrist for oppfylling då dette gir ein sjølvstendig hevingsrett om selger ikkje klarer å levere innan ein rimeleg tilleggsfrist.
Det du då må passe på er at dersom du gir ein tilleggsfrist på f.eks. 30 dagar for levering, så kan det være at selger vil argumentere for at du har akseptert tilleggsprisen om selgar klarer å levere bilen i tide.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 1/28/2023 at 8:57 PM, qualbeen said:

La meg gjette - du bestilte bil en gang etter at avgifter ble en snakkis, men såklart før de ble implementert?

Ikke overraskende at selger legger inn forbehold.

Dersom man derimot har inngått kontrakt lenge før det ble kjent at avgifter kunne komme i nær fremtid, er det ikke så overraskende at enkelte selgere mangler slike forbehold.

Vi har tross alt hatt momsfritak svært svært lenge, og aldri hatt tøvete vektavgift på elbiler! 

Selv la jeg inn bestilling i november '22, med utlevering nå en gang i februar/mars. Så i akkurat mitt tilfelle var det godt med forbehold i kontrakt. 🙃😛

 

Forbehold om avgifter har vært del av standardkontraktene i mange år, de fleste importører og forhandlere bruker disse kontraktene..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 1/28/2023 at 7:14 PM, Guest c41a6...39b said:


Akkurat dette var mine argumenter også, men selger mente at avgiftsøkningen ikke var hans skyld og påsto at jeg uansett ikke kunne bryte kontrakten. Jeg synes dette virker veldig useriøst. Hvis dette er måten de behandler kundene sine på tør jeg ikke å tenke på hva som vil skje om det skulle bli noe galt med bilen.
 

Anonymous poster hash: c41a6...39b

Om det er selger eller kjøper som er useriøs her kommer jo an på kontrakten. Bilselgere har mange, mange punkter i kontraktene sine som er dårlig for kjøper kun fordi kjøpere omtrent skriver under på hva som helst. Et punkt som mange opererer med, som jeg ikke fatter hvorfor 99% av kjøpere signerer på, er at man må betale X% for å bryte kontrakten. Dersom folk nektet å signere på slikt, så ville det punktet vært borte.

Kan du ikke laste opp en anonymisert versjon av kontrakten? 

 

On 1/28/2023 at 8:57 PM, qualbeen said:

La meg gjette - du bestilte bil en gang etter at avgifter ble en snakkis, men såklart før de ble implementert?

Ikke overraskende at selger legger inn forbehold.

Dersom man derimot har inngått kontrakt lenge før det ble kjent at avgifter kunne komme i nær fremtid, er det ikke så overraskende at enkelte selgere mangler slike forbehold.

Vi har tross alt hatt momsfritak svært svært lenge, og aldri hatt tøvete vektavgift på elbiler! 

Selv la jeg inn bestilling i november '22, med utlevering nå en gang i februar/mars. Så i akkurat mitt tilfelle var det godt med forbehold i kontrakt. 🙃😛


Jeg bestilte min første elbil i 2017 og da var det forbehold om avgiftsøkninger. Det er ganske standard og 100% fornuftig at det står der. Avgifter er en ting mellom kjøper og staten, og ikke noe som påvirker fortjenesten til selger i noen retning. 

 

On 1/29/2023 at 2:33 PM, MKap said:

Utgangspunktet her er vel at du har ein avtale som inkluderer leveringstidspunkt og pris.

Seljaren har brote delen som gjeld leveringstidspunkt. Om avtalen ikkje seier noko om konsekvensar ved mislighald her, vil nok konsekvensen vera at du kan gå vekk frå avtalen.

Du vet ikke hva som står i avtalen, kun hva TS tror han har signert på. Jeg er 99,99% sikker på at det står forventet levering (eller noe lignende/forbehold). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (39 minutter siden):

Et punkt som mange opererer med, som jeg ikke fatter hvorfor 99% av kjøpere signerer på, er at man må betale X% for å bryte kontrakten. Dersom folk nektet å signere på slikt, så ville det punktet vært borte.

Einig.
Eit slikt kontraktspunkt vil i all hovudsak alt være dekt av kjøpslova som gir selger rett til å få erstatning for det tapet som selger får ved at kunden bryt avtalen og ikkje vil ta imot og betale produktet som avtalt. Slik erstatning vil vanlegvis være meirarbeid med å selge bilen på nytt, og erstatning for tapt forteneste ettersom selger kan bli nødt til å selge bilen til ein lavare pris for å ikkje også få utgifter til oppbevaring og redusert verdi jo eldre bilen blir.
Eit vilkår om å betale X kroner uavhengig av om bilselgaren har store eller små tap dersom kunden bryt avtalen er både urimeleg og unødvendig.

Den einaste mindre fordelen for kjøper eg kan tenke meg er dersom avtalen er formulert slik at selger mister sin rett til å kreve ytterlegare erstatning for sitt tap, men eg tviler litt på det. Om du bestiller ein nybil i dag med manuell gir og lakkert rosa så reknar eg med at kunden som bryt kontrakta uansett må erstatte bilselgaren sin tapte forteneste ved at bilselgaren blir sittande igjen med ein spesialbestilt bil som er vanskeleg å få solgt vidare til fullpris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...