Gå til innhold

Formel 1 - 2023


Anbefalte innlegg

Jarmo skrev (6 minutter siden):

Verstappen er ikke overlegen, bilen hans er. Hva kunne han gjort med en Williams-bil?

Tja, Perez i samme bil virker jo til å slite med å holde følge :p . Selvfølgelig er bilen en faktor men at Verstappen er en av tidenes beste sjåfører er det vel liten tvil om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Evil-Duck skrev (3 minutter siden):

Tja, Perez i samme bil virker jo til å slite med å holde følge :p . Selvfølgelig er bilen en faktor men at Verstappen er en av tidenes beste sjåfører er det vel liten tvil om.

Perez har ikke helt samme oppsett på bilen sin ;) 

Lenke til kommentar
Cappo skrev (3 timer siden):

Vel, nå er det en veldig mye større risiko å gå inn for å bytte dekk sammenlignet med å pushe på selv. Da er en tross alt avhengig av at, hva er det, 9-10 andre ikke gjør noen feil.

I så måte deler jeg teamets syn på at det er en unødvendig risiko å ta når du leder.

Heller ikke enig i at han pusher på selv når han ikke må. Han driver jo bare å cruiser i front stort sett. Han kunne, om han ville, knust de med 30-40-50 sekunder. Kanskje til og med 1 minutt ned til en 3. plass.
For så overlegen er han og bilen hans. Men han gjør det ikke.

Jeg hadde anerkjent risikoen hvis det var noen sjanse for at han taper WDC, men det er det ikke. Det var veldig liten risiko egentlig.

Det er ofte vi hører på team radio at han får beskjed om å slakke ned, når han selv vil pushe. Og en del ganger så velger han å lytte. Men jeg føler ikke at det er noen tvil om at han vil pushe mer selv om han ikke må, men blir begrenset av teamet. Dette av samme grunn som gjorde at Mercedes skrudde ned motoren og ikke kjørte på full guffe mange ganger, fordi de ikke ville være for dominant. I tilfelle det kommer regler for å stoppe det.

Jarmo skrev (1 time siden):

Verstappen er ikke overlegen, bilen hans er. Hva kunne han gjort med en Williams-bil?

Hvorfor ikke begge? Vi seri hvordan han er milevis foran Perez som kjører i samme bil. Ja Red Bull er definitivt den raskeste bilen og Perez er ikke WDC materiale, men det hjelper å ha fyren på gridden som er så utrolig dyktig og konsekvent. Og når man da får den beste bilen som i tillegg er driftsikker. Ja da skjer dette. Det er noen det er tettere med, men det er vanskelig å si at ikke Max leverer på et vanvittig nivå til tross. Han kunne ikke gjort det noe særlig bedre egentlig.

Jeg vil si Charles og Lando (som eksempel) også har et skyhøyt nivå og kunne nok tatt Max i flere løp i samme bil. Men Max gjør så få feil i forhold at han er fortsatt bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Nei, alle førere har jo forskjellige pit teams og oppsett tilpasset sin kjørestil, eller tenker du at red bull saboterer for Perez for å få Verstappen til å se bedre ut?

Ingen hemmelighet at Verstappen er første driver i stallen. Dessverre for Perez sin del, ser ikke bortifra at han bytter stall etterhvert.

Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (18 minutter siden):

Dette er helt uholdbart, og de må gjøre noe hvis denne banen fortsatt skal ha F1 fremover.

 

Hvorfor? Fungerte da fint i dag. Virker mye mer konsekvent enn før. Hadde det vært en street track så hadde de holdt seg innafor. Synes det er den beste løsningen de kan ha uten å gjøre unødvendige endringer på banen. Forbedringspotensialet virker i å ha raskere og mer nøyaktig overvåkning av track limits.

Forøvrig så har de utvidet kontrakten og Red Bull Ring er med til 2030 i alle fall. Så ingenting de gjøre.

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har ikke sett denne postet her, men det er fra pre-race interview fra forrige løp.

Jeg liker Lewis, men herregud så sytete han framkommer her. "Rette ræva som feis" som det heter. Heldigvis tar reporteren opp det, men Lewis skjønner fortsatt ikke hvor latterlig det er at han foreslår noe slikt. Uansett om det er riktig eller galt så kan ikke Lewis eller Mercedes si noe som helst.

Skulle stått der med soundboard av Horner som sier "Fix your fucking car"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (53 minutter siden):

Har ikke sett denne postet her, men det er fra pre-race interview fra forrige løp.

Jeg liker Lewis, men herregud så sytete han framkommer her. "Rette ræva som feis" som det heter. Heldigvis tar reporteren opp det, men Lewis skjønner fortsatt ikke hvor latterlig det er at han foreslår noe slikt. Uansett om det er riktig eller galt så kan ikke Lewis eller Mercedes si noe som helst.

Skulle stått der med soundboard av Horner som sier "Fix your fucking car"

Syns ikke han er så sytete. Poenget hans er jo gjeldene uansett om du har en veldig bra bil som Red Bull eller en veldig dårlig en som Mercedes hadde ved sesongstart.
Og det sier han jo også, at om du vet bilen er dårlig så bare avskriver de sesongen og bruker pengene på neste års bil.

I tillegg så poengterer han jo at de ikke lært noe som helst av den perioden han var dominant og at de strengt talt burde kommet med noe slikt tidligere.

Vet ikke om en på den måten ubevisst omgår budsjett begrensningene, ved å starte så tidlig med utviklingen av neste års bil. Akkurat der vet jeg ikke hvordan reglene er.

Og hvorfor skal de bruke masse penger på å fikse bilen hvis de uansett vet de ikke vil klare det under budsjett taket? Eller tidsmessig for den saks skyld.

Strengt talt burde Mercedes ha avskrevet sesongen for lenge siden og startet på 2024-bilen selv. Dessverre er konkurranse instinktet tydeligvis større enn fornuften i det teamet der.

Når jeg tenker meg om så burde egentlig ALLE teamene begynt på 2024-bilene fordi de VET at Red Bull allerede har begynt og det er ikke noe de kan gjøre mesterskapsmessig uansett.

Endret av Cappo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
MartinF skrev (2 minutter siden):

Fordi?

Alle årene med Mercedes-dominans? Han hadde ikke pushet på dette hvis det var Mercedes som ledet. Det vet vi fordi han ikke gjorde det. Det er hykleri.

Jeg er enig i at det burde vært litt kontroller på hvor tidlig de starter på neste års bil, men det må komme fra noen andre.

Og jeg sier dette som en som liker Lewis. Man må da klare å være litt objektiv.

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De kan mene hva de vil. Men det får 100% sikkert ikke like mye støtte som om det kom fra andre. Nettopp fordi det er hyklersk og de ga faen i 8 år.

Det er ikke elendig å tenke på HVEM som sier noe og motivasjonen bak det det sier.

Det er ikke mye tillit til at det er for sportens beste. Det er kun fordi de selv sliter.

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (1 time siden):

De kan mene hva de vil. Men det får 100% sikkert ikke like mye støtte som om det kom fra andre. Nettopp fordi det er hyklersk og de ga faen i 8 år.

Det er ikke elendig å tenke på HVEM som sier noe og motivasjonen bak det det sier.

Det er ikke mye tillit til at det er for sportens beste. Det er kun fordi de selv sliter.

Så ut i fra din logikk så skal vi bare avfeie alle forslag til forandring så lenge det kommer fra Red Bull eller Mercedes altså? Og Ferrari, de var jo ganske dominerende en gang i tiden.
Samme hvor gode forslagene måtte være?

Men ja, du har sikkert rett i at det er bare Mercedes, eventuelt Ferrari som ville foreslått noe sånt, fordi de andre teamene er uansett ikke med på å konkurrere om tittelen og kan dermed lettere bare avskrive sesongen og starte på neste års bil.

Selv om han har noen poeng med at dette er en slags måte å omgå budsjett taket på, så er vel flere regler det siste F1 trenger. Strengt talt kunne F1 hatt godt av litt mindre regler.

Endret av Cappo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Cappo skrev (23 minutter siden):

Så ut i fra din logikk så skal vi bare avfeie alle forslag til forandring så lenge det kommer fra Red Bull eller Mercedes altså?
Samme hvor gode forslagene måtte være?

Nei? Det er ikke slik at fordi jeg mener noe i ett tilfelle så må det være en stor regel som skal gjelde for alt. Det her er veldig spesifikt.

Det hadde vært det samme hvis Red Bull gjorde det samme i 2015.

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...