Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene

Gjest Slettet-Lk8eL7iw

Anbefalte innlegg

Skrevet
37 minutes ago, freedomseeker said:

med massivt press på norske lønninger fra østeuropeiske land og Midtøsten.

Store bedrifter klager på dette hele tiden. Vilkårene er nå så dårlige her til lands at de må lenger og lenger bort for å finne folk som aksepterer norske lønninger og vilkår ellers. Et verft påstår de har 50 nasjonaliteter i arbeid og at de stadig utvider horisonten for hvor de henter folk fra. Lav pris er ofte ENESTE kriterie for at de blir hentet. Du kan tro det blir en del misforståelser pga kulturforskjeller, språk, holdninger etc og ofte må deler av arbeidet gjøres om igjen. For ikke å snakke om all oversettelsen og de ekstra sjefene bare for å organisere dette. Det virker som de skyter seg selv litt i foten, men de tenker overhodet ikke langsiktig. Det er inn med så mange som mulig av både lærlinger, nyutdannede og innleide fra halve verden, bare for å fullføre det prosjektet som pågår akkurat nå. 

Med norsk kronekurs som den er nå hevdes det at mange øst-europeere kan få ca 10 euro mer i timen ved å jobbe i Danmark eller Nederland istedet for Norge. Her går de aller fleste på minstelønn, eller det minste som er lovlig å betale innen det faget med et minimum av tillegg. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Simen1 skrev (På 10.8.2025 den 14.27):

Husk å sjekke enhetsprisen når dere sammenligner priser. Dinside skriver at Q-melk på 1 liter kartoner har lavere literpris enn de på 1,75l kartonger.

Egentlig forstår jeg ikke helt poenget med 1,75-literkartongene. Den originale påstanden var at de skulle spare emballasje og rent intuitivt så har de jo mindre overflate per volum enn 1 literskartongene, men for å motvirke at kartongene blir mer voblete og lettere å bøye, så har de vært nødt til å øke tykkelsen på den plastlaminerte pappen. En tom kartong som rommer 75% mer melk, veier ikke bare 75% mer enn en tom 1-liters, men faktisk 80% mer. Så der forsvant det argumentet. Videre så er skaper 2 ulike størrelser mer logistiske utfordinger og kostnader enn å ha bare en størrelse. Det gir statistisk mer svinn, mer frakt med dieseldrevne lastebiler for å fylle opp i butikkene og mer arbeid. Altså ingen fordeler her heller. Finnes det noen fordeler med to størrelser, da spesielt den største av de?

Har man noenlunde jevnt melkeforbruk er jo 1,75l kartongene geniale, og med den holdbarheten som er nå til dags så kan jo melk lagres lenge også. Jeg kjøper alltid 1,75L kartonger. 

Skrevet (endret)

Dagligvarebransjen har hatt en bevisst strategi nå i flere år nå med å integrere flere av de bakenforliggende leddene(leverandørkjeden) som er en del av vareflyten til oss forbrukere. Det vil i flere tilfeller si at marginene øker og at flere av kjedene har skjulte fordeler på ulike varegrupper og produktlinjer.

Det i seg selv kan være positivt for alle kjøpmennene etc. Men det gjør at det er enda mer vanskelig enn før å gi eksakte svar på hvorfor prisene øker. Det vil jo til dels si at hvis Bama sliter så kan prisen på salat bli uforholdsmessig høy, selv om inn-prisen fra produsenten er den samme. Med andre ord så blir kostnadsbildet mer sammensatt og mindre sammenlignbart enn før. 

Så må vi huske på at det legges ned veldig mange gårdsbruk hvert eneste år på grunn av at bøndene opplever at det er særdeles utfordrende å være heltidsbonde. Dette har resultert i at vi importerer over halvparten av maten vi spiser.

Dette gjør at varehandelen og alle leverandørene i Norge må ofte importere råvarer for å produsere flere varer som står i hyllene. Import er gjenstand for påvirkning fra andre lands økonomier og toll-bestemmelser. Å på toppen av kransekaken har det vært enormt ustabilt både økonomisk og geopolitisk i en lenger tidsperiode. Da er det vanskelig på begge sider av bordet.

Avslutningsvis vil jeg også si noe om tilgjengelighet på flere områder. Gjennom flere år har det blitt en gradvis utvidelse av åpningstider og delvis søndagsåpne butikker. I tillegg er det en regelrett overetablering av butikker i flere regioner. Dette fører til økt svinn fordi man må kjøpe inn større volumer og man risikerer at man potensielt får mindre inntjening per butikk.

Det er etter mitt skjønn etablert en innarbeidet forventning fra forbruker om at en butikk i praksis ikke skal mangle varer på noe tidspunkt. Ofte kan man velge mellom flere like varer i samme kategori. F.eks EMV-produkter og tradisjonelle merkevarer. Dette har også en skjult kostnad i form av svinn. Jeg ser ukentlig at det prises ned og kastes varer.

Men det skal sies at jeg også mener at prisene på dagligvarer fortsatt er ganske høye. Noe av kostnadene kan man innhente ved å endre på sortimentet, som flere EMV-produkter og ved å fjerne tilnærmet like produkter. Tilsvarende bestevenn-strategien til Rema. Og videre ved å redusere antall utsalgssteder.

Man kan også innskrenke åpningstidene eller legge til rette for ubetjente butikker tidligere på kvelden. Antakelig vil det gå utover noen deltidsansatte, men i sum så kan det være en balansert løsning for bransjen. Det vil uansett være behov for noe tilsyn og påfyll av varer. Så det trenger ikke å ha så stor effekt om man omdisponerer arbeidskraften. 

Endret av SpecialForce
  • Liker 1
Skrevet
Travellingman skrev (38 minutter siden):

Har man noenlunde jevnt melkeforbruk er jo 1,75l kartongene geniale, og med den holdbarheten som er nå til dags så kan jo melk lagres lenge også. Jeg kjøper alltid 1,75L kartonger. 

Jeg kjøper som regel 6-8 liter hver mandag og går kun etter literpris. Om det er fordelt på 1 eller 1,75 liters kartonger har ingen praktisk betydning for meg, men jeg liker altså lav pris og kan ikke skjønne at kan være billig å føre et "dobbelt" sortiment. Jeg tror meieriene kunne solgt 1-literskartongene til under literprisen på 1,75-liters kartongene bare de hadde kuttet ut sistnevnte og dermed redusert logistikken, antall produksjonslinjer osv.

Jeg tror også den nye mellommelk og 1,5% lettmelk er unødvendige produkter. Reduksjon i antall varianter = mer effektivt både logistisk og produksjonsmessig = lavere literpriser. Når det til og med vil redusere emballasjemengdene å kutte 1,75 literne så ser jeg ingen grunn til å ha dette "doble" sortimentet.

Skrevet
SpecialForce skrev (37 minutter siden):

Så må vi huske på at det legges ned veldig mange gårdsbruk hvert eneste år på grunn av at bøndene opplever at det er særdeles utfordrende å være heltidsbonde.

Ja, antall bønder synker ..

Spoiler

Screenshot2025-08-16at18-08-45Faktaomjordbruk.thumb.png.e46d5d2446eefd874a394353226e53d4.png

Screenshot2025-08-16at18-11-55Faktaomjordbruk.thumb.png.b8408dd789fd392415dcc9fdb7d50c71.png

.. men dyrket areal per bonde stiger ..

Spoiler

Screenshot2025-08-16at18-09-17Faktaomjordbruk.thumb.png.d9f2f79b4e7fd6d9687fd2af1b01f29c.png

.. mens stordriftsfordeler og økt effektivitet gjør faktisk at produsert mengde stiger

Spoiler

Screenshot2025-08-16at18-12-35Faktaomjordbruk.thumb.png.66e5d2892930837b3fa5e727f2f18df3.png

Screenshot2025-08-16at18-10-26Faktaomjordbruk.thumb.png.c26fdb769bbe50d1fc0470f6a674fa8d.png

Screenshot2025-08-16at18-11-26Faktaomjordbruk.thumb.png.192eb927c5aef7a257903551f0ad2585.png

Screenshot2025-08-16at18-11-41Faktaomjordbruk.thumb.png.f5a2fe3f10c2071886fbb47130285788.png

Screenshot2025-08-16at18-13-03Faktaomjordbruk.png.f999aa5fe923fe98fc4d73a352f5d77d.pngScreenshot2025-08-16at18-13-15Faktaomjordbruk.png.246c7304901f06d5736255b965a905a9.png

Screenshot2025-08-16at18-13-23Faktaomjordbruk.png.181a92bc0270ba733a85bde2d43deaa8.png

ok, sau er det eneste som går ned, men vi produserer fortsatt betydelig mer enn etterspørselen i Norge. Derfor har vi en betydelig eksport av sau til blant annet Oman og andre muslimske land, også kalt prisdumping.

Som i alle andre bransjer - er det ikke en bra ting at vi får mer for pengene?

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (1 time siden):

Som i alle andre bransjer - er det ikke en bra ting at vi får mer for pengene?

Så klart er det positivt å få mer for pengene gjennom stordriftsfordeler. Men jeg vil også trekke frem at det gjør jo forsyningskjeden mer sårbar dersom det oppstår store eller moderate problemer med driften. Med blant annet hvit asparges og hvitløk og visse kornsorter har vi svært få leverandører nasjonalt. 

Videre så er det jo påvist mange positive effekter av å jobbe med dyr og å tilbringe tid i skog og mark. Å opprettholde gunstige vilkår for småbruk kan gi positive ringvirkninger for folkehelsen og bidra til økt kunnskap, aktivitet og verdiskaping. 

Det er vel verdt noen kronestykker i tollmurer og i matmoms. Ikke minst har man på mindre gårdsbruk mer oversikt og dermed kanskje bedre forutsetninger for å drive økologisk matproduksjon.

Dette gir mindre lokal forurensning og bedre biologisk mangfold for alt fra jordsmonn til grunnvann og minsker avrenning av næringsmidler til øvrige vannkilder. Det er distriktspolitikk med positive ringvirkninger og ressursene til småbrukene utgjør også en lokal beredskap i distriktene. Ofte så selger også bøndene varer fra egne gårdsutsalg så da har vi et bidrag til lokal økonomi også. 

En del av punktene kan fint også gjelde større gårdsbruk. Så her er det bare velstand :)

• Liker 1
Skrevet (endret)
2 hours ago, Simen1 said:

Jeg kjøper som regel 6-8 liter hver mandag og går kun etter literpris. Om det er fordelt på 1 eller 1,75 liters kartonger har ingen praktisk betydning for meg, men jeg liker altså lav pris og kan ikke skjønne at kan være billig å føre et "dobbelt" sortiment. Jeg tror meieriene kunne solgt 1-literskartongene til under literprisen på 1,75-liters kartongene bare de hadde kuttet ut sistnevnte og dermed redusert logistikken, antall produksjonslinjer osv.

Jeg tror også den nye mellommelk og 1,5% lettmelk er unødvendige produkter. Reduksjon i antall varianter = mer effektivt både logistisk og produksjonsmessig = lavere literpriser. Når det til og med vil redusere emballasjemengdene å kutte 1,75 literne så ser jeg ingen grunn til å ha dette "doble" sortimentet.

Personlig så liker jeg mellom melka, smaker mer melk.

skal vi fjerne no så ta heller skummet melk, smaker jo nesten bare vann 🤣

Endret av onkel_jon

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...