Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene

Gjest Slettet-Lk8eL7iw

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, 200 kr/kg er ikke spesielt godt tilbud når vi har sett 166, 150 og helt ned i 133 kr/kg de siste ukene. Ingen grunn til å fylle opp godteriskapet med den prisen. Man kan jo prioritere litt sunnere kosthold en periode og droppe sjokolade så lenge prisene er så høye. Finne teknikker for å unngå sjokolade. F.eks tomt godteriskap og full fruktkurv.

Skrevet

Det er nesten komisk å se sjokoladetilbudet "3 for 110". Ikke bare pleide det å være 4 for 100 og en sjelden gang 5 for 100, men de kunne ikke engang holde seg til hundrelappen. Nei, det blir for billig. Vi må øke det til 110. 

Skrevet
Dubious skrev (20 timer siden):

5 for 100 for Freia på Obs.   (men det er 100 gram så er nok mange som drar for å kjøpe og går tomhendt..)

ble en batch med det i dag.

litt mer variert enn storplatene, fikk bl.a. med meg både Hobby og Mokka Trøffel, de har jeg ikke hatt på årevis 😋

Skrevet
Dubious skrev (2 timer siden):

I august var det hermetik for 40 kroner, nå er det 2 for 100.

det "groteske" er at selv det er "billig"

på Meny koster Trondhjems brun lapskaus 78 kroner (!) så det i forbifarten i dag. La dessverre ikke merke til Erter, kjøtt & flesk varianten, men tipper den er 100-lappen eller der omkring.

Skrevet
Subara skrev (På 22.10.2025 den 11.28):

Jeg pleier å ha papirka på brødskiva, og gjerne spisspaprika som har en søtere smak. Nå nærmer en pakke med to av dem seg 40 kr. Man får jo ikke kjøpt bare en av gangen, men det kommer nok. Dog fikk jeg øye på en pakke til 33 kr i en butikk. Men det er ikke lenge siden prisen befant seg på 20-tallet.

just for you, på Kiwi nå 👍

Sitat
PAPRIKA RØD SØT/SPISS 300G   18,90  

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Mr.M skrev (5 minutter siden):

just for you, på Kiwi nå 👍

Løper og kjøper! (Men finner den ikke i ukens tilbud hos Kiwi).

Skrevet

Eg sto og kikka på sjokoladeplatene, men varianten med Kvikk Lunch og appelsin var ikkje der, så det vart ikkje kjøp.

Skrevet
Zeph skrev (23 minutter siden):

Eg sto og kikka på sjokoladeplatene, men varianten med Kvikk Lunch og appelsin var ikkje der, så det vart ikkje kjøp.

hvis det ikke ligger flere på pall, kan det muligens ligge noen i hylle på sin vanlige plass?

Skrevet
Simen1 skrev (På 27.10.2025 den 7.35):

Ja, 200 kr/kg er ikke spesielt godt tilbud når vi har sett 166, 150 og helt ned i 133 kr/kg de siste ukene. Ingen grunn til å fylle opp godteriskapet med den prisen. Man kan jo prioritere litt sunnere kosthold en periode og droppe sjokolade så lenge prisene er så høye. Finne teknikker for å unngå sjokolade. F.eks tomt godteriskap og full fruktkurv.

No er eg ikkje mykje i smågodt hyllene, men ser at det er fleire butikkar som har tilbud på 100kr/kg eller 10kr/hk, men då rekner eg med at hyllene er renska for sjokokolade. Om butikkane selg sjokolade i lausvekt til den prisen så er det billegaste sjokoladen akkurat no. Smågodt tilboda er nok i samband med komande Halloween feiring.

Av omsyn til folkehelsa så så er eg til dels einig i at det å ha tilbod på 200 grams sjokoladeplater er litt unødig, og særleg når det er av type 5 for 100, der sjølv om dagens tilbud gjeld 100 grams plater så er det fortsatt eit halvt kilo ein kjøper i slengen. Skjønner at det er billegare med kvantum, mellom anna av omsyn til embalasjekostnadar, men tenker likevel at kjedane burde fokusere meir på å presse ned prisen på mindre pakningar. Ikkje berre av omsyn til folkehelse men også av omsyn til matsvinn. Nå er det nok ikkje mange som kaster dei siste 50 gramma i ei 200 grams sjokoladeplate, men det er mykje andre kvantumstilbod som definitivt fører til meir matsvinn som når det er 3 for 2 tilbod på melk eller brød.

• Liker 1
Skrevet

Å forvente at kjedene skal ta samfunnsansvar for folkehelsa er veldig naivt. Den type ansvarlighet må komme ovenfra. Ikke at tobakksreglene er noe å kopiere, for kosthold trenger en annen tilnærming. Poenget er at tobbakksregler har virket godt mot tobakksprodukter. Norge kan godt ha et annet regelsett som begrenser salg av usunn mat.

Jeg synes det burde være nasjonale mål at folkehelsa forbedres. Økt forventet levealder og livskvalitet. Det kan også være en god investering i mennesker mot blant annet konsekvensene av eldrebølgen.

Skrevet

Ja, er jo noe billigere å kjøpe sjokolade i løsvekt, men føler at det ikke smaker det samme. For eksempel vanlig sjokoladeplate man kjøper på Gardermoen er 220g litt tykkere enn den man kjøper i butikken. Synes den smaker bedre. Men kan jo bare være noe jeg innbiller meg.

Skrevet
Subara skrev (16 timer siden):

Kiwi. Er det mulig!? Sikkert ikke noe igjen.

Skjermbilde2025-10-27kl_22_47_54.thumb.png.ca3708426cc3f8bdbcc2c253bca38b73.png

Jeg fikk ikke dette til å stemme på Kiwi. Fiskemannen hadde en krone høyere kilopris enn First Price på frossen laks i skiver. Og 79 kr var pr. stk, ikke pr. kilo. Mulig det gjaldt laks som ikke var frossen? Men nå er det for sent å snu.

Men fikk med meg søt spisspaprika, 3 stk i pakken til kr 18,90. En av dem var litt mer orange enn rød i fargen, men ellers bra.

Skrevet

Eneste en bør spise er ekte vill-laks. Er ikke villig til å FÅ betalt fullpris engang for å spise oppdrettslaks. Les deg opp på persistent organic pollutants ang oppdrettslaks og grav gjerne videre derfra, så lover jeg deg du har spist din siste oppdrettslaks.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...