Neptun1 Skrevet torsdag kl 11:05 Skrevet torsdag kl 11:05 Thor. skrev (6 timer siden): https://www.vg.no/nyheter/i/LMKpRx/dagligvaregiganten-norgesgruppen-kjoeper-norges-nest-stoerste-apotek-vitusapotek NorgesGruppen kjøper seg inn i apotekmarkedet Dagligvaregiganten NorgesGruppen har kjøpt seg inn i apotekbransjen, og blant annet kjøpt Norges nest største apotek, Vitusapotek. Blir ikke mindre monopol av slikt. Nei, vi kan regne med at all konkurranse forsvinner - og at prisene blir like skyhøye etterhvert når kartellet har kjøpt opp de andre apotekene også. Norge er virkelig annerledeslandet. Man må til gamle østblokken for å finne noe lignende som dagligvarebransjen. Tenk om det ikke var konkurranse i noen bransjer i Norge. Dobbel pris på det meste - som dagligvarer. 1
Mr.M Skrevet torsdag kl 20:06 Skrevet torsdag kl 20:06 Zeph skrev (9 timer siden): Er det nokon som handlar ein del på Europris eller har sjekka prisar mot dei andre kjedene? Av daglegvarer er det mykje dei ikkje har, men enkelte ting kan ein sikkert spare noko på. Det er ikkje så ofte eg er innom Europris, og kjem ofte ut av butikken med 18-pakk toalettpapir, chips, tannkrem og dusjsåpe. kjøper gjerne avfallposer (30 liter kr.10) papptallerkener (2x40 50 kr. MER Klubb tilbud) 3x Stabburet leverpostei bokser 25 kr. (MER Klubb tilbud) Colgate Mint munnskyll (stort sett 10-15 kr. billigere enn Kiwi), Universal rengjøring og Klor, 5 liter kanner (disse er stadig på tilbud, kan spare 10-15 kr. her forleden dumpet det plutselig ned en en gavesjekk på kr. 75 på epost fra Mer Klubb. Den uka var det bl.a. tilbud på Friele kaffe til kr. 40/pose, så kjøpte 8 stk., minus gavesjekken, da ble det 30/pose, og det er jo røverkjøp nå, med de prisene som er. er sikkert mye annet som lønner seg kjøpe, men vi er vel litt vanedyr når det kommer til Europris, og plukker med seg vante ting. Btw, tørkerull/toalett papir kjøpte mye før, men har gått over til Rusta på disse. 1
Subara Skrevet fredag kl 21:59 Skrevet fredag kl 21:59 https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/far-bakoversveis-av-norske-fiskepriser/o/5-95-2552029 Prissjokket som skaper nye klasseskiller Fersk ørretfilet har blitt 76 prosent dyrere siden 2018. Fersk torskefilet har blitt 60 prosent dyrere i samme periode. Og fersk laksefilet har steget med 45 prosent. Dyrere. Mye dyrere Til sammenligning har nordmenn i gjennomsnitt hatt en lønnsøkning på «bare» 22–23 prosent i samme periode. Det er altså ikke bare noe du føler, at fisk og sjømat har blitt dyrere. Det er dyrere. Mye dyrere. —— Nordmenn spiser nå i gjennomsnitt tre kilo mindre fisk per år enn for bare ti år siden. 2
vidor Skrevet lørdag kl 13:36 Skrevet lørdag kl 13:36 15 hours ago, Subara said: Nordmenn spiser nå i gjennomsnitt tre kilo mindre fisk per år enn for bare ti år siden. Problemet med mye fisk er at en får i seg mye kvikksølv, og det er ikke så bra. Det at mange roer ned på matfisk har nok med dette å gjøre. Oppdrettslaks er jo full av negative ting slik som de blir produser, så det hopper i alle fall jeg greit over. Tunfisk akkumulerer f.eks kvikksølv veldig effektivt, så dem skippes i alle fall hos meg. Enn så lenge går det mest i kylling og lam. Skal jeg først spise fisk så går det gjerne i sei og torsk. 1
Simen1 Skrevet lørdag kl 14:41 Skrevet lørdag kl 14:41 vidor skrev (57 minutter siden): Problemet med mye fisk er at en får i seg mye kvikksølv, og det er ikke så bra. Det at mange roer ned på matfisk har nok med dette å gjøre. Oppdrettslaks er jo full av negative ting slik som de blir produser, så det hopper i alle fall jeg greit over. Tunfisk akkumulerer f.eks kvikksølv veldig effektivt, så dem skippes i alle fall hos meg. Dette er jo en fantastisk joker for å sable ned alle anbefalinger om å spise mer fisk - uten rot i virkeligheten. Fisk er i sum fortsatt sunt selv om det finnes noen (svake) negative sider. Jeg tror dette argumentet først og fremst er confirmation bias fra de som ikke liker, eller tror de ikke liker fisk. Men det er nok også noen innimellom som har økonomiske interesser av å svartmale fiskens sunnhet. F.eks kjøttbransjen hele veien fra bonden til kjøttdisken. Siden dette er et minefelt av interesser og psykologiske faktorer som selvbekreftelser så blir jeg nødt til å be om troverdig dokumentasjon på påstandene og et balansert forhold til de (ulike) negative sidene med kjøttforbruk. 2
Simen1 Skrevet i går, 12:27 Skrevet i går, 12:27 Husk å sjekke enhetsprisen når dere sammenligner priser. Dinside skriver at Q-melk på 1 liter kartoner har lavere literpris enn de på 1,75l kartonger. Egentlig forstår jeg ikke helt poenget med 1,75-literkartongene. Den originale påstanden var at de skulle spare emballasje og rent intuitivt så har de jo mindre overflate per volum enn 1 literskartongene, men for å motvirke at kartongene blir mer voblete og lettere å bøye, så har de vært nødt til å øke tykkelsen på den plastlaminerte pappen. En tom kartong som rommer 75% mer melk, veier ikke bare 75% mer enn en tom 1-liters, men faktisk 80% mer. Så der forsvant det argumentet. Videre så er skaper 2 ulike størrelser mer logistiske utfordinger og kostnader enn å ha bare en størrelse. Det gir statistisk mer svinn, mer frakt med dieseldrevne lastebiler for å fylle opp i butikkene og mer arbeid. Altså ingen fordeler her heller. Finnes det noen fordeler med to størrelser, da spesielt den største av de?
sedsberg Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Good news, everyone! Matvareindustrien i Norge går så det griner https://e24.no/norsk-oekonomi/i/LMKWyJ/matprisene-steg-med-59-prosent-i-juli-uvanlig-hoey-vekst
engavif Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden sedsberg skrev (10 minutter siden): Good news, everyone! Matvareindustrien i Norge går så det griner https://e24.no/norsk-oekonomi/i/LMKWyJ/matprisene-steg-med-59-prosent-i-juli-uvanlig-hoey-vekst Hehe, dumt å bare lese linken her. Steg med 59 prosent.
BadCat Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden 18 hours ago, Simen1 said: Husk å sjekke enhetsprisen når dere sammenligner priser. Dinside skriver at Q-melk på 1 liter kartoner har lavere literpris enn de på 1,75l kartonger. Egentlig forstår jeg ikke helt poenget med 1,75-literkartongene. Den originale påstanden var at de skulle spare emballasje og rent intuitivt så har de jo mindre overflate per volum enn 1 literskartongene, men for å motvirke at kartongene blir mer voblete og lettere å bøye, så har de vært nødt til å øke tykkelsen på den plastlaminerte pappen. En tom kartong som rommer 75% mer melk, veier ikke bare 75% mer enn en tom 1-liters, men faktisk 80% mer. Så der forsvant det argumentet. Videre så er skaper 2 ulike størrelser mer logistiske utfordinger og kostnader enn å ha bare en størrelse. Det gir statistisk mer svinn, mer frakt med dieseldrevne lastebiler for å fylle opp i butikkene og mer arbeid. Altså ingen fordeler her heller. Finnes det noen fordeler med to størrelser, da spesielt den største av de? Melk er ikke bra for mennesker. Kutt både produkt og kartong.
Iterion Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Kaffe og kakao er noe av det som har stiget mest den siste tida. Koster nå en 100-lapp for 500g evergood filterkaffe, på tilbud. Originalpris 117 kr. Begynner å bli dyrt ja..
trikola Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden 1 hour ago, sedsberg said: Good news, everyone! Matvareindustrien i Norge går så det griner https://e24.no/norsk-oekonomi/i/LMKWyJ/matprisene-steg-med-59-prosent-i-juli-uvanlig-hoey-vekst Til sammenligning i Sverige: https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/OoMrXA/svensk-inflasjon-stiger-til-08-prosent-i-juli Harryhandel har kommet for å bli.
Iterion Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Men er selvsagt ikke bare kakao og kaffe som har økt det siste året, bare sjekk disse tallene fra SSB.
Simen1 Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden engavif skrev (1 time siden): Hehe, dumt å bare lese linken her. Steg med 59 prosent. Også dumt å lese i juni bokstavelig. Stigningen på 5,9% skal ha skjedd siste år, juni-juni, ikke på én enkelt måned.
Dellers Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden (endret) 39 minutes ago, trikola said: Til sammenligning i Sverige: https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/OoMrXA/svensk-inflasjon-stiger-til-08-prosent-i-juli Harryhandel har kommet for å bli. Dette kan jo nesten i sin helhet forklares med at norske kroner fremdeles har en nedadgående kurve. Svenskekrona har blitt 4,4% dyrere det siste året. De har dermed sluppet valutarelatert inflasjon, i motsetning til oss. Euroen er 22% dyrere enn på samme dato for bare tre år siden. Det er krona som skaper mesteparten av inflasjonen vår, og har gjort det helt siden 2013. Samtidig forklarer den ikke hvorfor f.eks. melka jeg kjøper har økt med 11% nylig, på toppen av drøyt 3% også på starten av året. Endret 9 timer siden av Dellers Småpirk
paatur Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden (endret) Fra tv2 før helgen https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/sjokkpris-pa-sjokolade-hadde-ikke-betalt-sa-mye/17973527/ Det viser seg at det er en nedgang i pris på kakaobønner i det internasjonale markedet. Det er ikke slik at råvareprisen på kakao stiger, Strategisk prising kan for eksempel være at butikkene i en periode løfter prisen på en vare, for å senere senke den igjen og vise til en prisreduksjon, litt task googling så er Kakao bønner prisene nå de laveste siden November 2024. Kaffe prisen er også de laveste på 1 år nå Endret 9 timer siden av paatur 2
sedsberg Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Kjedene vil jo ikke sette ned prisene bare fordi innkjøpsprisene går ned. Da vil de jo tjene mindre! Det går ikke! 2
Subara Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Jeg begynner å bli sur på den svake, norske kronen. Jeg kjøpte en sleiv av en danske på et marked i Norge. Prisen var 75, men det viste seg at den egentlig kostet 120 kr.
vidor Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Hvorfor du bør spise hel, ren og naturlig mat. Eric Berg som forteller om dette er til å stole på og har mye god info ellers. Bedre kunnskap enn norske ernæringfysiologer(!)
kremt Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden 23 minutes ago, Subara said: Jeg begynner å bli sur på den svake, norske kronen. Det er viktig for å holde nordmenn fattigst mulig. Uten svak krone kunne de jo risikert at folk hadde fått god råd og til og med hatt mulighet til å flykte fra landet. 1
Simen1 Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden (endret) Subara skrev (28 minutter siden): Jeg begynner å bli sur på den svake, norske kronen. Jeg kjøpte en sleiv av en danske på et marked i Norge. Prisen var 75, men det viste seg at den egentlig kostet 120 kr. Min teori er at dette bare er starten på fallet. Den norske krona svekkes av mer fundamentale årsaker enn konjunktursvingninger. Norge har opplevd en eventyrlig vekst i oljealderen, inkludert offentlige utgifter og et næringsliv som har levd godt på overfloden. Nå går oljealderen mot slutten og bakrusen kommer først i form av kronesvekkelse. Senere vil også næringer som kun overlevde på grunn av overflod, ikke ha den å flyte på lengre. Da må de ut og konkurrere i det internasjonale markedet og være reelt konkurransedyktig. Det vil mange selskaper slite med og vi vil se et ras av konkurser. Videre så er offentlige utgifter enorme og ekstremt vanskelig å reversere. Derfor vil det først og fremst vise seg i form av kronesvekkelser. Jeg spår at de norske krympesmertene blir ennå større de neste 20 årene. Egentlig sier all logikk at jeg burde tatt med meg mine verdier for 5-10 år siden, flyttet til et vekstland og investert der i stedet for. Hoppe fra et synkende skip til et med vekst og framdrift. Men jeg er nok for sosialt investert her til at jeg klarer å lytte til min egen fornuft. Jeg spår en halvering av reallønna de neste 20 årene! Endret 8 timer siden av Simen1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå