Gå til innhold

EU-avtale hindrer Norge i å todele strømmarkedet


Nautica

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Politikerne ønsker å sole seg i glansen ved møter i EU og  Brussel og kunne sikre seg en karriere der. 

Det ACER-reguleringen betyr er at Norsk pris knyttes til maksprisen i Tyskland og at Norske kraftkrevende bedrifter mister sine konkurransefortrinn som har skapt velstanden vi har idag.

EU’s totalbehov årlig er 20 000 TWh.  Norges netto eksport er bare ca 15 TWh og prisen på Norsk innenlands forbruk på ca 150 TWh settes altså ut fra maksprisen i det Tyske markedet. De 15 TWh utgjør nesten ingenting for EU men betyr alt for Norge.

Kraftunderskuddet bare i Tyskland er 200TWh årlig så prisene vil fortsette å være høye i overskuelig framtid takket være ACER.

Det er bare å gratulere Stortingspolitikerne med stryk i matte.  Forresten mange «Ikke til stede» ved ACER-voteringen - «Stortinget en jobb du går til når du føler for det»?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (På 21.1.2023 den 10.23):

 Forresten mange «Ikke til stede» ved ACER-voteringen - «Stortinget en jobb du går til når du føler for det»?

Evt.  "forstår at du ikke kan stemme for, men kanskje du kunne vært litt opptatt den dagen, så vi ikke ødelegger flertallet".

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (9 timer siden):

Evt.  "forstår at du ikke kan stemme for, men kanskje du kunne vært litt opptatt den dagen, så vi ikke ødelegger flertallet".

Er du en "stemmeberettigete politiker" og er tilstede blir det å stemmer blankt oppfattet som en "stemme" uansett, så ja bedre og ta en sykedag for å ikke ødelegge interne hestehandler og/eller få velgerne mot seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Nautica said:

Er du en "stemmeberettigete politiker" og er tilstede blir det å stemmer blankt oppfattet som en "stemme" uansett, så ja bedre og ta en sykedag for å ikke ødelegge interne hestehandler og/eller få velgerne mot seg.

Du burde spørre en av representantene fra ditt distrikt om å få en omvisning på Stortinget slik at du kunne lære litt om hvordan arbeidet i Stortinget fungerer. Så slipper du å dumme deg i kommentarfeltene.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (På 23.1.2023 den 16.28):

Du burde spørre en av representantene fra ditt distrikt om å få en omvisning på Stortinget slik at du kunne lære litt om hvordan arbeidet i Stortinget fungerer. Så slipper du å dumme deg i kommentarfeltene.

Og hvordan fungerer "arbeidet i Stortinget"? Det er påfallende hvor mange kontroversielle saker som rushes igjennom på kort tid, med lavt oppmøte når avgjørelsen skal tas og knapt flertall blant de oppmøtte.

Endret av Aiven
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, Aiven said:

Og hvordan fungerer "arbeidet i Stortinget"? Det er påfallende hvor mange kontroversielle saker som rushes igjennom på kort tid, med lavt oppmøte når avgjørelsen skal tas og knapt flertall blant de oppmøtte.

Hvis stemmene ligger an til å falle etter partilinjene, så kan partiene bli enige om at man ikke trenger å stille med fullt mannskap under avstemmingene. Som stortingsrepresentant er man selvsagt informert om alle avstemminger, så hvis det er noe man er uenig med partiledelsen i - f.eks. det du kaller kontroversielle saker -, er det fullt mulig å møte opp under avstemmingen allikevel. Dette har ikke noe å gjøre med å "rushe saker igjennom". Man vedtar med få folk i salen det samme som man ville vedtatt med alle tilstede, så det er bare en rasjonell måte å få unna arbeidet på.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (3 timer siden):

Hvis stemmene ligger an til å falle etter partilinjene, så kan partiene bli enige om at man ikke trenger å stille med fullt mannskap under avstemmingene. Som stortingsrepresentant er man selvsagt informert om alle avstemminger, så hvis det er noe man er uenig med partiledelsen i - f.eks. det du kaller kontroversielle saker -, er det fullt mulig å møte opp under avstemmingen allikevel. Dette har ikke noe å gjøre med å "rushe saker igjennom". Man vedtar med få folk i salen det samme som man ville vedtatt med alle tilstede, så det er bare en rasjonell måte å få unna arbeidet på.

Noe må de jo møte anklagene med. For det første er jeg skeptisk, for det andre vil jeg tenke at det er mange demokratiske ulemper med en praksis som du framstiller her.

Jeg synes det er påfallende hvordan hele Ap og Frp stemte for ACER. Enstemmigheten representerer ikke velgerne deres.

Endret av Aiven
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Aiven said:

Jeg synes det er påfallende hvordan hele Ap og Frp stemte for ACER. Enstemmigheten representerer ikke velgerne deres.

Det kan vel tenkes at mange (de fleste?) av disse ikke hadde satt seg godt nok inn i hva ACER-medlemskapet ville innebære? (I likhet med meg selv, kan jeg legge til.) Det er ikke utenkelig at disse stemte for det de trodde ACER sto for, slik de hadde blitt forklart det, og at de som sto for forklaringene internt i partiene hadde blitt solgt en god historie av noen andre.

Det er (for meg) ikke utenkelig at ingen hadde sett for seg en utvikling av de norske strømprisene som vi har sett i det siste, og at det derfor ikke nødvendigvis ligger noen konspirasjon bak det vi har opplevd.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Vi kan ikke stole på politikerne våre. Ikke bare fordi de lyver, men også fordi de snur kappen etter vinden. Et parti som FrP var feks veldig for ACER, Nord Pool, utenlandskablene og et tettere bånd til EU for det norske energimarkedet. Vi ble beroliget med at det maks kom til å bli to-tre øre dyrere per kWt. Resultatet er vi i dag klar over.

I dag sier FrP at de tok feil. Jeg vet ikke om de skal ha skryt for å innrømme at de tok feil, eller om vi skal være oppgitt av dem som satt med makt i 8 år og var med på å få oss der vi er i dag. Men, det er uansett bedre enn H og AP som forguder EU og skylder på alt annet enn dem selv når ting går galt.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Spetalen har klare poeng i hvordan ACER fungerer (ikke lov å ha egne innenlandspriser kontra eksportpriser, det passer ACER på og Norge har ingen stemmerett i ACER ettersom dette er et EU-organ) og hvordan pris-settingen fungerer med prissmitte.

 

 

Og apropos Solvang's premiss om at kablene ikke kom før i 2021 - det er feil.  Den første av betydning for pris kom i Mars 2015 (fra 700 til 1400 MW) ved å doble kapasitet for eksport til Tyskland, som igjen ble tre-doblet i 2021 ved åpning av 1400MW kabel til Tyskland og 1400MW kabel til England)

https://no.wikipedia.org/wiki/Norske_utenlandsforbindelser_for_kraft

Stigningen i grafen passer også godt med nyhet fra 2020 om handel og markeds-sammenkobling FØR offisiell åpning (Mars 2021).   Dvs det har vært en "prøvedrift" før offisiell åpning.

https://www.statnett.no/om-statnett/nyheter-og-pressemeldinger/nyhetsarkiv-2020/forste-handel-pa-nordlink

Det er jo også interessant at sjøkabler på 70 mil ikke er noe problem når det gjelder eksport, men at Statnett ellers krever monstermaster over Sognefjorden pga billigere å bygge (men neppe billigere om vedlikehold på master og kabler tas med i et langsiktig regnestykke).

Endret av Rune_says
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Rune_says said:

Det er jo også interessant at sjøkabler på 70 mil ikke er noe problem når det gjelder eksport, men at Statnett ellers krever monstermaster over Sognefjorden pga billigere å bygge (men neppe billigere om vedlikehold på master og kabler tas med i et langsiktig regnestykke).

Hadde det vært gjennomførbart med "monstermaster" ned til Tyskland, så hadde de selvsagt heller gått for det. Så sjøkabel til Tyskland er ikke noe argument for sjøkabler i Norge.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (På 25.1.2023 den 17.29):

Det kan vel tenkes at mange (de fleste?) av disse ikke hadde satt seg godt nok inn i hva ACER-medlemskapet ville innebære? (I likhet med meg selv, kan jeg legge til.) Det er ikke utenkelig at disse stemte for det de trodde ACER sto for, slik de hadde blitt forklart det, og at de som sto for forklaringene internt i partiene hadde blitt solgt en god historie av noen andre.

Det er (for meg) ikke utenkelig at ingen hadde sett for seg en utvikling av de norske strømprisene som vi har sett i det siste, og at det derfor ikke nødvendigvis ligger noen konspirasjon bak det vi har opplevd.

Det var en stor debatt om dette før det ble vedtatt, også på landsmøtet i Ap. Så jo, dette var det mange som forutså. Jamnfør Spetalen et par poster opp, som sier at det var lett å forutse, slik han gjorde. Det er ikke særlig vanskelig å finne flere eksempler, her er de første jeg fikk opp:

  1. Åse Nordnes
  2. Hans Ebbing
  3. Leif Sande

Andre som kritiserte ACER hadde mer fokus på suverenitetsavståelsen, som antakelig er imot grunnloven. Suverenitetsavståelse krever 3/4 flertall i stortinget, noe saken ikke fikk.

En av ulempene med å la markedsideologiske EU ta styringen er naturligvis at man ikke får gjort noe med prisen hvis det frie markedet tar helt av, slik det har gjort i år.


Men vi ser gang på gang at de største partiene i Norge ser på seg som representanter for EU i Norge, ikke folkets representanter.

Jeg vil anta at vanstyret skyldes både inkompetanse og korrupsjon. Men hvis du vil legge en knapp på kun én av delene, så går det greit for min del.

Endret av Aiven
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 1/26/2023 at 10:01 AM, Rune_says said:

Det er jo også interessant at sjøkabler på 70 mil ikke er noe problem når det gjelder eksport, men at Statnett ellers krever monstermaster over Sognefjorden pga billigere å bygge (men neppe billigere om vedlikehold på master og kabler tas med i et langsiktig regnestykke).

Fleire faktorar som speler inn her.

  • Kablar krev kompensering for reaktiv effekt med vekselstraum
  • Lang tid for reparasjon.
  • Mykje dyrare per meter.
  • Mindre overføringskapasitet om ein ikkje brukar dobbelt/trippel sett med kablar.
  • Overgangar frå kabel til luft gir ekstra feilpunkt

Alt dette gjer kablar dyrare, og minkar sikkerheita.
Ei anna utfordring i Sognefjorden er at den er svært djup og bratt på begge sider.Det ville vore svært utfordrande å få master ned bratte fjellsider samt finne plass til muffehus. Desse krev faktisk stor plass på dette spenningsnivået. Fare for ras som kan øydeleggje muffehus er og så ein faktor.
Kabel kunne fort bli svært lang for å finne plassar der ein kan gå frå luftlinje til sjøkabel. Noko som vil auke kravet til kompensering og gjev mindre overføringskapasitet.

Sjå berre på dei tre kraftlinjene som er kabla over Oslofjorden. Store muffehus, og 3 kablar per fase. På dei nyaste ved Filtvedt så er det vel også ein kabel i reserve per linje om eg ikkje tek heilt feil.
Dette er korte kabelstrekk, men dei krev kompensering. Det står SVC i Hasle og Sylling, ein reaktor i Tveiten og og Flesaker. Alle er fordyrande element. No er ikkje desse kun for kabel kompensering, det skal seiast.

Ei anna utfordring er at det til no ikkje er lagt sjøkablar på dette nivået sjå djupt tidlegare. Ny rekord var kablane over Fensfjorden ved Mongstad der det også var utfordrande pga bratt terreng ned til botnen. Der ligg kablane på rundt 450m. I Sognefjorden snakkar vi om 800-1000m.

Hugsar ikkje om det ein gong vart vurdert kabel i søknaden om oppgradering.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Aiven said:

Jeg vil anta at vanstyret skyldes både inkompetanse og korrupsjon. Men hvis du vil legge en knapp på kun én av delene, så går det greit for min del.

Hva skulle korrupsjonen i så fall bestå i? Er det noen av de du nevner som har beriket seg på uforklarlig vis?

At Spetalen i ettertid sier at dette var forutsigbart, tillegger jeg ikke særlig mye vekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (8 timer siden):

Hva skulle korrupsjonen i så fall bestå i? Er det noen av de du nevner som har beriket seg på uforklarlig vis?

At Spetalen i ettertid sier at dette var forutsigbart, tillegger jeg ikke særlig mye vekt.

Jeg har ikke noe oversikt over mulige fordeler noen kan ha tilegnet seg. I den grad det er tilfellet er jo dette noe som forsøkes å holdes skjult. Innenfor korrupsjon er både pisk og gulrot samtidig nokså vanlig, "berikelse" kan være en del av bildet. Siden vi ikke vet hva som er korrupsjon og hva som er dumskap, er det rimelig å være åpen for begge forklaringsmodellene.

Nå har du fått en rekke kilder på denne sida i tråden på folk som spådde prisøkningen FØR vedtaket i Stortinget, inkludert Spetalen. I Spetalens tilfelle er uttalelsen fra før vedtaket klippet inn i debatten på NRK, helt først i klippet. Nå må vi konse her, så vi får med oss også ting som ikke bekrefter det vi tror fra før.

Endret av Aiven
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Her er eksempel på omtale av saken i 2014. – Utenlandskabler gir dyrere strøm – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

Det som ligger bak er at politikerene ønsket utviklingen med å utbygge vindmøller, være med på ACER og å koble strømkabler mot Tyskland og England.

Politikerene forstod ikke hva det ville føre til når det gjelder høyere strømpriser.

Og selvfølgelig at det skulle bli så høye priser som nå var det ingen som trodde på.

Også kan det være et poeng de som de snakker med (eksperter og rådgivere) i stor grad er for denne retningen og ikke så opptatt med å holde strømprisene nede i Norge. 

Endret av Svein M
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...