Gå til innhold

Farmen har blitt søppel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sidekick skrev (13 minutter siden):

Sesong 1 av Big Brother var jo ganske underholdene. Husker fortsatt navnene på mange av de som var med. Satt å streamet live på ISDN linje hjemme. Ble ganske dyrt :p

Ser heller en god film, enn å se på forvirra psykopater, enslige mobbeoffer og østfoldinger i fri utfoldelse.

-Ingen her inne er mine Venner! var jo kul og treffende da, tror den replikken kom på nyhetene....

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som stadig fleire TV-kanalar og strømmetenester for lengst har oppdaga er at reality-TV gir like mange sjåarar som scripta TV-serier, men til ein brøkdel av kostnaden.
I dag gir det ikkje økonomisk meining for ein TV-kanal å skulle betale 50 til 100 personar bak kamera til å jobbe med alt frå manus til lyssetting når ein får like mange sjåarar med ein programleder, eit kamera, ein lyd/lys-operatør og 5-20 ulønna frivillige som gjerne vil på TV.

Eg synes likevel det er på sin plass å ta reality-TV litt i forsvar, for det har sjølvsagt sin eigen sjarm å få sjå korleis heilt vanlege folk opptrer og handterer nye situasjonar, som f.eks. å late som dei må leve på ein gard for 100 år sidan. Det er ikkje heilt det same å sjå ein skodespelar late som ein står i ein bestemt situasjon og leverer replikkar som eit team på 12 skribentar har jobba i eit halvt år for å få heilt perfekt.

Det som er verkeleg er søppel-TV er når sjangerane blir blanda ved at ein framstår som ein reality-serie medan det i verkelegheita står ein heil stab i bakgrunnen som regisserer og instruerer deltakarane. Når ein reality-serier startar med slike grep så er det ikkje lenger reality-TV, då er det eit improvisjonsshow der skodespelarane på bakgrunn av dei store linjene i manuset må improvisere sine eigne replikkar i staden for å lese replikkane rett ut av manus.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hva regnes som reality serie? Eg synes landskampen så langt eg har sett no, virker bra. Farmen har eg ikke sett siden den første eller andre sesong kom ut, og eg har gode minner. Har hatt lyst å se dette igjen, men har ikke vanlig TV med kanaler i snart 20 år. Mener eg så farmen når eg bodde i lag med noen en periode.
Er det en sesong av farmen dere anbefaler?

Lenke til kommentar
hatredFan911 skrev (1 minutt siden):

Hva regnes som reality serie? Eg synes landskampen så langt eg har sett no, virker bra. Farmen har eg ikke sett siden den første eller andre sesong kom ut, og eg har gode minner. Har hatt lyst å se dette igjen, men har ikke vanlig TV med kanaler i snart 20 år. Mener eg så farmen når eg bodde i lag med noen en periode.
Er det en sesong av farmen dere anbefaler?

Anbefaler som nevnt krangelen mellom Ståle og Bjørnar, mener det var 2011 sesongen. Ellers var Helgi ganske underholdende i den sesongen Live Nelvik var med. Var også et år det ble stjålet grøt og mange ble tatt i løgn å det hele ble urkomisk, var en fauskeværing med det året,tror han het Odd eller noe sånt. Alt nevnt ligger på youtube, er vel de mest underholdende øyeblikkene jeg kommer på i farten.

Lenke til kommentar
Just now, Powertrainer said:

Anbefaler som nevnt krangelen mellom Ståle og Bjørnar, mener det var 2011 sesongen. Ellers var Helgi ganske underholdende i den sesongen Live Nelvik var med. Var også et år det ble stjålet grøt og mange ble tatt i løgn å det hele ble urkomisk, var en fauskeværing med det året,tror han het Odd eller noe sånt. Alt nevnt ligger på youtube, er vel de mest underholdende øyeblikkene jeg kommer på i farten.

Men er det noe som helst lærerikt? Altså gård for 100 år siden, og se hvordan dem gjorde det? Se hvordan folk reagerer på det i dag osv? Eller bare drama og relasjonskonflikter?

Lenke til kommentar

Allerede i løpet av den første eller andre uken inne på Farmen begynner vel deltakerne å klage fordi de har lyst på alkohol / sjokolade, eller annen god mat. Hvis de virkelig ikke klarer seg uten øl og vin i de ukene Farmen varer, så burde de kanskje latt være å melde seg på sånne opplegg i det hele tatt. 

Men de TV-seerne som fremdeles gidder å følge med på dette programmet driter vel en marsj i om deltakerne smugler inn pizza / smågodt og alkohol i store kvanta. Så hvorfor skal produksjonen bry seg om dette? 

Lenke til kommentar
43 minutes ago, The Avatar said:

Det som stadig fleire TV-kanalar og strømmetenester for lengst har oppdaga er at reality-TV gir like mange sjåarar som scripta TV-serier, men til ein brøkdel av kostnaden.
I dag gir det ikkje økonomisk meining for ein TV-kanal å skulle betale 50 til 100 personar bak kamera til å jobbe med alt frå manus til lyssetting når ein får like mange sjåarar med ein programleder, eit kamera, ein lyd/lys-operatør og 5-20 ulønna frivillige som gjerne vil på TV.

Omtrent det samme som at NRK under pandemien oppdaget at de kunne gå over til rimelig studio-produksjon halve dagen med få folk i produksjonen og gjentakelse av de samme linjene og innslagene. Kanalen har blitt ei stor søppelkvern på bekostning av midler fra fellesskapet.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Fulgte med i 2008 helt til han ene jeg likte ble tatt ut i brytekamp av en profesjonell bryter som akkurat hadde kommet inn på gården. Da ble det for dumt

Var også gøy det året Snorre vant og han islendingen klikka på hun sørlendingdama

Det er vel det jeg har sett som jeg kommer på.

Endret av DukeNukem3d
Lenke til kommentar
hatredFan911 skrev (2 timer siden):

Men er det noe som helst lærerikt? Altså gård for 100 år siden, og se hvordan dem gjorde det? Se hvordan folk reagerer på det i dag osv? Eller bare drama og relasjonskonflikter?

Nei det er minimalt. Innspillingen har mest fokus på å fange konflikter og komiske situasjoner. Å fange datidens arbeidsteknikker på film er veldig lite i fokus. Det er mer litt i samme stil som charterfeber og ja vi elsker camping.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
The Avatar skrev (På 12.1.2023 den 9.35):

Det som stadig fleire TV-kanalar og strømmetenester for lengst har oppdaga er at reality-TV gir like mange sjåarar som scripta TV-serier, men til ein brøkdel av kostnaden.
I dag gir det ikkje økonomisk meining for ein TV-kanal å skulle betale 50 til 100 personar bak kamera til å jobbe med alt frå manus til lyssetting når ein får like mange sjåarar med ein programleder, eit kamera, ein lyd/lys-operatør og 5-20 ulønna frivillige som gjerne vil på TV.

Det skal nevnes at i kjendisversjonene er deltakerene lønnet. Noen av de tar seg en årslønn for å være med.

Edit:

Eksempel

https://www.finansavisen.no/nyheter/naeringsliv/2018/03/riise-skal-ha-faatt-over-en-halv-mill-for-71-grader-nord?zephr_sso_ott=XXapTd

Endret av mandodiao
Lenke til kommentar
Inspector skrev (2 timer siden):

«Realityseriene» faller dypere og dypere. Nå konkurrerer de i øvelsen «tiss, bæsj, promp»: https://www.tv2.no/video/underholdning/god-kveld-norge/faller-i-egen-avfoering-satans-hockeygutter/1829450/

Seriene fokuserer på nye og stadig yngre seere https://www.tv2.no/underholdning/baesjet-pa-seg-under-innspilling-jeg-fikk-helt-angst/15452738/

Lenke til kommentar
Inspector skrev (3 timer siden):

Det artige/tragiske er at sånt kommer på nyhetene i avisene. Så ille viktig å ha på forsiden av vg eller Dagbladet at noen bæsjet på seg på tv….

Det er jo lite som skjer ellers i verden som er mindre viktig enn bæsj. Krig i Ukraina, Sultkatastrofe i Jemen feks.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (3 timer siden):

Hvem kaller dette for god underholdning ? :  https://www.tv2.no/underholdning/farmen-kjendis/klikker-av-alkoholfordelingen-ble-lynforbanna/15455231/

Jeg kaller det for grunn og fordummende sløsing med tid, spesielt beregnet for «Ola dunk»…….

du er jo med på å generere "klikk" til slikt tull og fjas selv også da, så TV 2 er vel godt fornøyde med oppmerksomheten slike hendelser får. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...