Gå til innhold

Hva skal en søyle med kunst tåle av fysisk påkjenning? Personskade.


plankeby

Anbefalte innlegg

Problemet med hengekøya og flere mennesker i den er bevegelse frem og tilbake i timesvis. Det svakeste punktet gir etter over tid. Det meste som ikke har ei stor flate å fordele energien over vil brekke av hvis man beveger frem og tilbake. All energien virker på et punkt til det gir etter. Hvis søyla hadde vært festet i toppen hadde energien blitt fordelt over flere punkt mens her kommer all energien til virkning i bunnen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Svein M skrev (6 timer siden):

Her er en beskrivelse av krefter i tauet i en hengkøye. Det blir mer krefter i tauet til strammere tauet er festet. Så en må virkelig være forsiktig i hva en fester en hengekøye i. Og vinkelen en får har mye betydning.

image.png.397c17064b220d79f9e5c1e09295fd40.png

Jeg synes at dette er intuitivt vanskelig å ta innover seg. Jeg googlet litt og det bekreftet figuren din.

https://www.hammockforums.net/forum/showthread.php/124278-Hang-Force-Calculation/page3

Det betyr at hvis jeg har en begrenset kraft (f.eks 1 Newton) så kan jeg i teorien få uendelig kraft ved å spenne opp en perfekt horisontal, sterk line mellom en fjellvegg og nesa på en Boeing 747 og trekke lina ned med puslekraften min? Hvor «kommer» all denne kraften fra?

https://www.ropebook.com/information/vector-forces/

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
plankeby skrev (7 timer siden):

Oppdaget at det er en "søsterstråd" på vårt andre Egmont forum, kvinneguiden. 

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1643757-brakk-ryggen-etter-å-ha-hengt-opp-hengekøye-i-statue/page/5/#comments

Der reageres det like mye på kvinnens bruk av installasjonen. 

Det er mye krefter når man drar i et rep opp en viss høyde på en påle. Trolig mer krefter enn personen ville klart med å dytte. 

En bør forutsette at voksne forstår vekt, masse og volum sine prinsipper fra grunnskolen. 

Det er nettop det. Kan ikke mye fysikk, men ville tenkt i samme baner som deg her. Noen kyndige som kan utdype kreftene som er i sving her? Alt jeg kan bidra med er "noe med vektstangprinsippet" :)

Edit: Nevermind, ser innlegget over :)

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
knutinh skrev (57 minutter siden):

Det betyr at hvis jeg har en begrenset kraft (f.eks 1 Newton) så kan jeg i teorien få uendelig kraft ved å spenne opp en perfekt horisontal, sterk line mellom en fjellvegg og nesa på en Boeing 747 og trekke lina ned med puslekraften min? Hvor «kommer» all denne kraften fra?

Antagelig har en 747 flyttet seg før du har klart å få en line helt rett, gitt at det er en del avstand mellom flyet og fjellet..

Tror rett og slett kraften kommer av at det krever krefter å rett og slett bare spenne det opp. Du kan jo teste selv med ett litt tykt tau på f.eks 10 meter, hvor rett klarer du å trekke tauet?

Lenke til kommentar
knutinh skrev (54 minutter siden):

Jeg synes at dette er intuitivt vanskelig å ta innover seg. Jeg googlet litt og det bekreftet figuren din.

https://www.hammockforums.net/forum/showthread.php/124278-Hang-Force-Calculation/page3

Det betyr at hvis jeg har en begrenset kraft (f.eks 1 Newton) så kan jeg i teorien få uendelig kraft ved å spenne opp en perfekt horisontal, sterk line mellom en fjellvegg og nesa på en Boeing 747 og trekke lina ned med puslekraften min? Hvor «kommer» all denne kraften fra?

https://www.ropebook.com/information/vector-forces/

-k

Hvor mye kraft krever det å sette opp denne perfekt horisontale linen mellom objektene? (tenk deg et 50 meter lang tau) Du trenger sikkert en vinsj bare for at det skal klare egenvekten sin og være stram nok til at den "bare" henger 5 meter lavere på midten enn i endene. Det blir som en enorm hevert hvor tyngdekraften allerede trekker i trådene. 

Trykker du 1k Newton ned så kreves det 1k Newton i motsatt retning. Det er ingenting rett opp så denne spenningen blir flyttet ut til sidene via tauet og blir da som en hevert.. eller som et lavt gir på en girkasse om du vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

Jeg synes at dette er intuitivt vanskelig å ta innover seg. Jeg googlet litt og det bekreftet figuren din.

https://www.hammockforums.net/forum/showthread.php/124278-Hang-Force-Calculation/page3

Det betyr at hvis jeg har en begrenset kraft (f.eks 1 Newton) så kan jeg i teorien få uendelig kraft ved å spenne opp en perfekt horisontal, sterk line mellom en fjellvegg og nesa på en Boeing 747 og trekke lina ned med puslekraften min? Hvor «kommer» all denne kraften fra?

https://www.ropebook.com/information/vector-forces/

-k

Det har med forholdet mellom hvor langt en trykker ned tauet på midten, og hvor mye lenger tauet blir. Om forholdet er slik at om en trykker tauet ned 5 cm og tauet strekker seg 1 cm så blir kraften forsterket. Det er litt som et gir eller vektstang at der er en utveksling.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (19 minutter siden):

Det har med forholdet mellom hvor langt en trykker ned tauet på midten, og hvor mye lenger tauet blir. Om forholdet er slik at om en trykker tauet ned 5 cm og tauet strekker seg 1 cm så blir kraften forsterket. Det er litt som et gir eller vektstang at der er en utveksling.

I en fysikkbok så kan man gjøre forenklinger. Så som at tauet er uten egen masse, at det ikke flekser.

Når jeg ser på formelen så inneholder den ingen variable med tauets egenskaper. Det tyder for meg på at et det er en veldig idealisert, generisk formel.

F = (w * 0.5)/cos(alpha * 0.5)

Hvor "w" er vekta til ojektet man henger i tauet og "alpha" er åpningsvinkelen.

https://www.ropebook.com/information/vector-forces/

Ville noe endre seg om man byttet ut tauet med to vektløse, perfekt rigide metall-stenger og hengslet dem på midten? Da ville de forbinde fjell og Boeing 747, og hvis man hang en vekt på hengselet så ville den bøye seg ned i to rette linjer hvis kraften var stor nok til å flytte enten fjell eller fly?

 

Jeg tror at forståelsen ligger i et regnestykke som det under. Summer krefter som vektorer. Anta at de summerer til null. Da blir den vertikale komponenten på hvert av opphengspunktene halvparten av massen til objektet som henger under tauet (og motsatt rettet). Og så er det "ett eller annet" som gjør at hvert opphengspunkt (som er motsatt rettet så lenge det ikke er akselerasjon i horisontal-dimensjonen) får en komponent som er "trigonometrisk proporsjonal" med deres vertikale komponent.

https://qr.ae/pvm3Zo

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

I en fysikkbok så kan man gjøre forenklinger. Så som at tauet er uten egen masse, at det ikke flekser.

Når jeg ser på formelen så inneholder den ingen variable med tauets egenskaper. Det tyder for meg på at et det er en veldig idealisert, generisk formel.

F = (w * 0.5)/cos(alpha * 0.5)

Hvor "w" er vekta til ojektet man henger i tauet og "alpha" er åpningsvinkelen.

https://www.ropebook.com/information/vector-forces/

Ville noe endre seg om man byttet ut tauet med to vektløse, perfekt rigide metall-stenger og hengslet dem på midten? Da ville de forbinde fjell og Boeing 747, og hvis man hang en vekt på hengselet så ville den bøye seg ned i to rette linjer hvis kraften var stor nok til å flytte enten fjell eller fly?

 

Jeg tror at forståelsen ligger i et regnestykke som det under. Summer krefter som vektorer. Anta at de summerer til null. Da blir den vertikale komponenten på hvert av opphengspunktene halvparten av massen til objektet som henger under tauet (og motsatt rettet). Og så er det "ett eller annet" som gjør at hvert opphengspunkt (som er motsatt rettet så lenge det ikke er akselerasjon i horisontal-dimensjonen) får en komponent som er "trigonometrisk proporsjonal" med deres vertikale komponent.

https://qr.ae/pvm3Zo

Ja det er rett at du får den samme utregningen om du har to rigide metall-stenger som er hengslet på midten (og i endene).

Ja det er rett det du beskriver her. Formelen: F = (w * 0.5)/cos(alpha * 0.5)

Poenget er at når alpha går mot 180 grader så går (alpha * 0.5) mot 90 grader. Og cos(90) er null. Så teoretisk uendelig kraft forsterkning om tauet (eller stenger) er i en rett linje. I praksis så vil stenger eller tau strekke seg litt og en får litt vinkel og dermed ikke så stor kraft (28.6 ganger forsterkning ved 89 grader vinkel, eller 1 grad om du måler vinkelen fra horisontalen).

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (7 minutter siden):

Ja det er rett at du får den samme utregningen om du har to rigide metall-stenger som er hengslet på midten (og i endene).

Ja det er rett det du beskriver her. Formelen: F = (w * 0.5)/cos(alpha * 0.5)

Poenget er at når alpha går mot 180 grader så går (alpha * 0.5) mot 90 grader. Og cos(90) er null. Så teoretisk uendelig kraft forsterkning om tauet (eller stenger) er i en rett linje. 

Jeg kjenner til cosinus og kan anvende den i en formel. Det jeg mangler er en intuitiv forståelse av hvorfor det blir slik. Gjerne basert på statikk-aksiomer. Google bød på formler og regne-eksempler men jeg fant ikke noen som kunne forklare det med knagger jeg kjenner.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
aklla skrev (13 timer siden):

Orkan gir en helt annen belastning enn en hengekøye.
Regnet litt på det, om statuen er totalt kvadratmeter i profil, altså areal vinden kan ta tak i, så er påkjenningen litt under 50kg totalt, jevnt fordelt på statuen, gitt en vindhastighet på 100km/t(langt over orkan)

100 kmt er ikke orkan styrke. Orkan styrke blir beregnet fra 32,6 sekundmeter som tilsvarer 117,3 kmt. Og det er bare middelstyrken. I kastene er orkaner veldig aggressive. I nyttårsorkanen vi hadde her på vestlandet i 1992 ble det målt vindkast på over 60 m/s (216 kmt).

Om hun veier 70 kg og hadde festet hengekøyen i 30° vinkel vil belastningen være på godt under 100 kg på hvert ankerfeste. Jeg vil påstå at det er veldig lite belastning for en så stor statue.

KalleKanin skrev (14 timer siden):

Hvis ikke er det bare å sette i gang med amerikanske søksmål ala "varm kaffe" osv... :(

Mener du den infamøse saken der en kvinne saksøkte McDonald's for en alt for varm kaffe etter at hun sølte seg selv med den og vant? Da vil jeg anbefale deg å se nærmere på saken, fordi den saken fortjente hun absolutt å vinne.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (18 minutter siden):

Om hun veier 70 kg og hadde festet hengekøyen i 30° vinkel vil belastningen være på godt under 100 kg på hvert ankerfeste. Jeg vil påstå at det er veldig lite belastning for en så stor statue.

Hvis hun festet tauet i toppen av statuen så får hun vel veldig mye kraft rundt sokkelen, sammenlignet med en gutt eller orkan som dytter med tilsvarende kraft godt nedpå søylen?

Når jeg bruker brekkjern så er det veldig mye lettere å få ut en spiker om jeg holder i enden av brekkjernet enn om jeg holder midt på.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (1 time siden):

Om hun veier 70 kg og hadde festet hengekøyen i 30° vinkel vil belastningen være på godt under 100 kg på hvert ankerfeste. Jeg vil påstå at det er veldig lite belastning for en så stor statue.

Eneste plassen hun kunne ha hengt hengekøyen er på toppen, rundt foten på selve fuglen.

Det står også at de hadde vært der en stund, og herjet.
"Etter noen timer med lek i og utenfor hengekøyen"
Det er 3 personer som har hoppet i hengekøyen, ikke sikkert hun har, men barna har garantert gjort det. 
Så belastningen har vært stor. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Måtte hun henge opp hengekøye i denne parken? Måtte hun bruke en søyle som holder en statue, tilsynelatende uten å engang vurdere om søyla var laget for annet enn å holde statuen?

For meg virker det som hun har antatt at denne søyla var sterk nok uten å i det hele tatt vurdere om den var laget for annet enn det visuelle. Det gikk galt og hun ble skadet og det kunne fort gått enda verre, men hun virker ikke å ta noe som helst selvkritikk og det er kanskje det største problemet.

Hvem ville hengt opp hengekøye i en sånn søyle som (etter mitt syn) åpenbart kun er ment å være kunstnerisk? Jeg ville absolutt ikke antatt at den var sterk nok eller laget for å tåle den typen bruk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hun fikk heller ikke med seg denne veiledningen?

https://www.nrk.no/video/flere-ulykker-i-hengekoye--ole-gjermund-ble-alvorlig-skadet_4017518b-58a2-4c1d-b1ed-c5eaf67d7bcf

Her sies det at treet ikke bør være råttent. Virker som veilederen heller ikke vet at vekten automatisk blir høyere oppi en spent hengekøye, for da ville hun nevnt det. 

Også litt originalt å overnatte med barna i en park i Oslo? Eller kanskje de bare skulle ha det moro i parken.  

Lenke til kommentar
Quote

Det streifet meg ikke at en steinsøyle av den størrelsen kunne falle ved at jeg hang en hengekøye i den. Jeg veier tross alt ikke mer enn 60 kilo.

Viser jo at hun ikke forstår hvordan kreftene virker med en hengekøye og hvilke krefter det er snakk om.

Dog må jeg si meg enig i at det ikke ser ut som den var festet spesielt godt uansett.

Spoiler

y6bG7pOxg1LqET4uOhvx4Ap-HPBAjOBPC1v1rbxt5cKw.jpg.8ff3ab09562f634af766279f432232bc.jpg

 

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...