Gå til innhold

Kasting av minnepinne


Batigol

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal kaste en minnepinne. For å unngå at sensitiv informasjon havner i uvedkommendes hender har jeg brukt verktøy til å ødelegge den. Jeg har lagt vet et bilde av minnepinnen som illustrerer hvor mye jeg har ødelagt den.

Er det noen som vet om det er tilstrekkelig det jeg har gjort, eller kan jeg fortsatt risikere at noen klarer å hente ut info herfra?

 

20221227_100605.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette må da være mer enn én minnepinne... Hvis du vil være helt sikker, kaster du den i do i flere omganger eller pakker den inn i restavfallet.

Hvis du hadde spurt før du knuste den, ville jeg ha slettet den med ccleaner og verifisert at alt var slettet, med recuva.

Edit: jeg antar at det er en minnepinne du har kverka, og ikke en ssd.

Endret av Bäcker
Lenke til kommentar

Den eneste måten å være tistrekkelig sikker på, det er å kjøpe en billett med danskebåten, og så kaste en og en bite i Skagerak, slik at halvparten er kastet på vei over til Danmark. Den andre halvparten kastes bite for bite på vei tilbake til Norge.

Skal tro hva det var som var på den minnepinnen?

Endret av arne22
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Innlegget over var nok bare en spøk. Den enkjle metoden somjeg selv bruker, uansett lagringstype, det er rett og slett, først og formatere og så skrive over all tilgjengelig plass med "dummy data", for eksempel Linux eller Windows ISO'er. Regner med at når tilnærmet all tilgjengelig plass er skrevet over med nye data, så skal det godt gjøres å få fram de som var der tidligere.

Regner med at det må være tilstrekkelig ettersom jeg ikke har data som er så kjempehemmlige.

Noe av forutsetningen for å hente fram data som er slettet, det pleier jo å være at det lagringsområdet som skal hentes fram ikke er overskrvet med nye data. Når det har skjedd så pleier det å være for seint å hente fram slettede data.

Endret av arne22
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sjansen for at noen skal betale hundretusener av kroner for å forsøke å rekonstruere data fra et flash minne som er hakket i biter,  den er vel ikke så veldig stor. Da må jo de dataene som ligger på minnepinnen representere veldig store verdier, og det er vel kanskje ikke tilfellet?

Når det flashminnet som ligger i USB minnepinnen er fysisk ødelagt, så vil det neppe være økonomisk overkommelig eller regningsvarende å hente ut data, eller kanskje ikke mulig i det hele tatt.

Hvis man skal gjennomføre "data recocery" fra en USB minnepenn, så må den være fysisk intakt:

https://7datarecovery.com/blog/broken-flash-drive-data-recovery/

Lenke til kommentar

Gjenbruksstasjonar (søppelsorteringsanlegg) og større elektronikk-kjeder (Elkjøp, Power) har ein eigen dunk der du kan putte oppi lagringseiningar med potensielt innhald. Safe Drop og S-Boks er to eksempel.

https://erp-recycling.org/no-no/nyheter-og-arrangementer/2021/03/safe-drop-samarbeid/

https://norsirk.no/kildesortering/ee-avfall/sikker-boks-for-persondata/

Ikkje kast elektronikk i restavfall. Er du veldig redd så slett, overskriv og kast eit par bitar her og eit par der i småelektronikkboksen på daglegvarebutikkar eller boksane nevnt over. Eg plar samla sånt opp i ein eigen pose og kaste i ein boks når eg er innom ein butikk eller gjenbruksstasjon.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Batigol skrev (På 28.12.2022 den 10.46):

Hei,

Jeg skal kaste en minnepinne. For å unngå at sensitiv informasjon havner i uvedkommendes hender har jeg brukt verktøy til å ødelegge den. Jeg har lagt vet et bilde av minnepinnen som illustrerer hvor mye jeg har ødelagt den.

Er det noen som vet om det er tilstrekkelig det jeg har gjort, eller kan jeg fortsatt risikere at noen klarer å hente ut info herfra?

 

20221227_100605.jpg

Den er ikke ødelagt. Den har opphørt å eksistere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...