Gå til innhold

Leier Tesla plass for laderne sine?


muummi

Anbefalte innlegg

Hvordan fungerer egentlig dette? Leier Tesla plass til laderene sine?

Jeg bor på et lite tettsted med 5000 innbyggere. I helger og ettermiddager er det ofte problematisk å finne parkering i sentrum. Nå har Tesla okkupert et parkeringshus på 25 plasser kun for ladende elbiler. Kjenner jeg blir forbanna når det i utgangspunktet kan være problematisk å finne parkering til f. eks butikken.

Dette vil jo si at det store deler av året (unntatt ferieuker) vil stå mange parkeringsplasser tomme, man ikke kan bruke, da det ikke er så mange elbiler som benytter seg av dette til vanlig.

Tjener det lokale kjøpesenter gode penger på dette av Tesla?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hvorvidt det ene kjøpesenteret på ditt tettsted med 5000 innbyggere får inn leieinntekter eller ikke, kan selvfølgelig ikke vi svare på uten mer informasjon.

På et generelt grunnlag, så ja, kjøpesenter og lignende tjener mye penger på at de har ladestasjoner. 
 

Ladestasjoner driver trafikk.

Beste eksemplet er sikkert Dombås.

Den ene rundkjøringen der med 5-6 overprisede spisesteder og 3-4 forskjellige ladeleverandører tjener masse penger på at folk tvinges til å stoppe der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Leatherass skrev (9 minutter siden):

 

Hvorvidt det ene kjøpesenteret på ditt tettsted med 5000 innbyggere får inn leieinntekter eller ikke, kan selvfølgelig ikke vi svare på uten mer informasjon.

På et generelt grunnlag, så ja, kjøpesenter og lignende tjener mye penger på at de har ladestasjoner. 
 

Ladestasjoner driver trafikk.

Beste eksemplet er sikkert Dombås.

Den ene rundkjøringen der med 5-6 overprisede spisesteder og 3-4 forskjellige ladeleverandører tjener masse penger på at folk tvinges til å stoppe der.

Skjønner.

Den siste uken har det kommet opp skilt fra Tesla om at biler som ikke lader blir tauet bort. Da er spørsmålet om man skal høre på Tesla eller gi faen, og allikevel parkere der med dieselbiler. Hvem rapporterer til Tesla om feilparkerte biler på en plass i ingenmannsland? Kan jo være butikkpersonalet, men det er jo som å drite på leggen, da potensielle kunder reiser andre steder for å handle.

Endret av muummi
Lenke til kommentar
Dubious skrev (Akkurat nå):

Det er ikke forbudt å parkere på Tesla ladere med hvilken som helst bil.
Ingen andre ledige plaser og mange Tesla-ladere ledig så er det bare å parkere på en Tesla-plass. 

Tesla har satt opp skilt om at biler som ikke lader, vil bli tauet bort på eiers regning og risiko.

Lenke til kommentar
muummi skrev (8 minutter siden):

Skjønner.

Den siste uken har det kommet opp skilt fra Tesla om at biler som ikke lader blir tauet bort. Da er spørsmålet om man skal høre på Tesla eller gi faen, og allikevel parkere der med dieselbiler. Hvem rapporterer til Tesla om feilparkerte biler på en plass i ingenmannsland? Kan jo være butikkpersonalet, men det er jo som å drite på leggen, da potensielle kunder reiser andre steder for å handle.

Mest sannsynlig er det kjøpesenteret som betaler til Tesla for at de skal sette opp og drifte hurtigladerne der. Eller så er det kanskje en deal der senteret stiller plass til disposisjon Tesla står for resten. Hurtiglader er ikke så lønnsomme i seg selv, men de trekker til seg elbilister, og når man uansett skal vente 15-30 min på lading så kan man gjøre unna spising eller handling, så ladekunder er ofte gode kunder for eier av stedet. 

Det er normalt at parkeringseier sørger for at regler blir fulgt, du får mest sannsynlig bot, eller blir tauet inn om det er lite ledige plasser om du feilparkerer og blokkerer hurtigladere. Blir det samme som å parkere på tvers av felter for å få god plass, eller rett foran inngang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (5 minutter siden):

Det er ikke forbudt å parkere på Tesla ladere med hvilken som helst bil.
Ingen andre ledige plaser og mange Tesla-ladere ledig så er det bare å parkere på en Tesla-plass. 

Parkeringsplasser har ofte regler som man godtar om man parkerer der, hvis konsekvensen er borttauing ved brudd på reglene så er det noe man godtar ved å parkere der. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (7 minutter siden):

Parkeringsplasser har ofte regler som man godtar om man parkerer der, hvis konsekvensen er borttauing ved brudd på reglene så er det noe man godtar ved å parkere der. 

Parkeringsregler skal være godt skiltet.

En kan få bot, men det skal mye til før noen tauer bort bilen. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Parkeringsregler skal være godt skiltet.

En kan få bot, men det skal mye til før noen tauer bort bilen. 

Det skal være godt skiltet ja, og i dette tilfellet er det jo i et parkeringshus og trådstarter har sett at det er kommet opp skilt med varsel om tauing.

 

Men mest sannsynlig er parkeringsgebyr, evnt. at kjøpesenteret opplyser over høyttaleranlegg "kan eier av feilparkert hvit toyota med skilnr xx vennligst flytte bilen umiddelbart da den sperrer for hurtiglader." 

Tauing vil typisk bare være aktuelt om den ikke blir fjernet og det er kø ved ladere slik at andre blir hindret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (27 minutter siden):

"Tilstrekkelig skilting", betyr ingenting så lenge ingen legger ut skiltene. 

TS sier jo at det står er satt opp skilt som informerer om dette, så da kan man jo anta at det er skiltet godt nok til at man får det med seg..
Så da må man regne med at bilen kan bli tauet bort om man parkerer steder der skilting sier at bilen kan bli tauet bort om man parkerer der.

Og det har jo vist seg at slik skilting absolutt er nødvendig, man får takke de som parkerer på lade-stasjoner utelukkende for å forhindre lading.

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar
muummi skrev (På 28.12.2022 den 9.27):

Jeg bor på et lite tettsted med 5000 innbyggere. I helger og ettermiddager er det ofte problematisk å finne parkering i sentrum. Nå har Tesla okkupert et parkeringshus på 25 plasser kun for ladende elbiler. Kjenner jeg blir forbanna når det i utgangspunktet kan være problematisk å finne parkering til f. eks butikken.

Nei. Dette er feil premiss!

Tesla har ikke okkupert p-plasser.

Derimot har eier av parkeringsplassene inngått en avtale om å få satt opp ladepunkter. Hvorvidt denne avtalen er initiert av Tesla eller ei, vet jeg ikke. Men det er helt garantert etter eiers ønske og vilje!

Skal du være sint og irritert, så ville jeg altså henvendt meg til parkeringshuset. Er de som har valgt dette!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 28.12.2022 den 9.56):

Borttauing kan bli dyrt for de som tauer bort, da eier av bilen ikke må betale noe for å få igjen bilen.

Stort sett så må politiet godkjenne borttauingen. 

Vi tauer iallefall 2 biler per uke fra privat eiendom (industri-område nær lufthavn), og iallefall 1 gang i måneden er det en idiot som ringer politiet og får beskjed om at de har vært innom denne parkeringsplassen før og vet hvor godt skiltet det er med privatrettslige regler her, så de kommer ikke til å sende ut en patrulje. De eneste vi ikke ringer parkeringsselskapet på er brøytebilsjåførene som nå på vinteren tror de kan stå her 30-60 minutter av gangen (jeg antar de tar lunsjpause) uten at vi ser de på kameraovervåkingen døgnet rundt, året rundt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (5 timer siden):

"Tilstrekkelig skilting", betyr ingenting så lenge ingen legger ut skiltene. 

Hvor blind går det ann å bli? Tesla skilter plassene sine, og de har råderett over plassene. Ringer en inn til support så ringer de til politiet og så ringer de til Berger. Og vipps så sitter bileier uten bil.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (5 timer siden):

Nei. Dette er feil premiss!

Tesla har ikke okkupert p-plasser.

Derimot har eier av parkeringsplassene inngått en avtale om å få satt opp ladepunkter. Hvorvidt denne avtalen er initiert av Tesla eller ei, vet jeg ikke. Men det er helt garantert etter eiers ønske og vilje!

Skal du være sint og irritert, så ville jeg altså henvendt meg til parkeringshuset. Er de som har valgt dette!

Du skjønte hva jeg mente 🙂

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...