Gå til innhold

Det man ikke får lov til å snakke om


Anbefalte innlegg

nosenseofbelonging skrev (17 minutter siden):

Her har du ett eksempel på en innvandrer som ikke er selvforsørget og som har fått støtte til boligkjøp.

Fair nok, men det er vel et stykke herfra til å kunne si at "nordmenn ikke har råd til å bo i sentrum lenger"?

knutinh skrev (17 minutter siden):

En kjapp tur i byens gater mer enn antyder at etniske minoriteter tenderer til å bo ganske sentralt men rimelig.

Ja, men ikke rimeligere enn andre. At minoriteter får boligprisene til å øke skulle vel bare være positivt for de som vil flytte derfra.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, frohmage said:

Fair nok, men det er vel et stykke herfra til å kunne si at "nordmenn ikke har råd til å bo i sentrum lenger"?

Jeg har ikke sagt det? Jeg siterte deg og svarte tvert om på:

38 minutes ago, frohmage said:

Hvorfor tror du disse har noe med innvandring og NAV å gjøre?

Dessuten ville jeg trodd det var innlysende at befolkningsvekst, spesielt når denne er kunstig tilført på nivåer som er fullstendig hinsides ordinær befolkningsvekst, vil påvirke bolig- og leiepriser i et marked av tilbud og etterspørsel..?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nosenseofbelonging skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke sagt det? Jeg siterte deg og svarte tvert om på:

Dessuten ville jeg trodd det var innlysende at befolkningsvekst, spesielt når denne er kunstig tilført på nivåer som er fullstendig hinsides ordinær befolkningsvekst, vil påvirke bolig- og leiepriser i et marked av tilbud og etterspørsel..?

Beklager, jeg blanda deg med @Mannen med ljåen

Befolkningsvekst påvirker markedet ja, men det betyr ikke at innvandring presser "nordmenn" ut av sentrum noe sted.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (2 timer siden):

Vi i Europa har allerede åpnet dørene våre for ukrainske flyktninger og gjør da så godt vi kan stort sett nå som krigen og nøden har kommet til oss. Sikkert noe man kan kritisere der og, men i det store og det hele gjøres det en stor innsats og veldig mange land i Europa er med på det. Hvis ikke alle. (Russland er selvsagt ikke med på det)

Så da blir spørsmålet, bør man ikke kunne forvente tilsvarende fra styrtrike oljenasjoner i Midtøsten når elendigheten, krig og nød er der nede? Selv om det selvsagt skjer så og si kontinuerlig i den regionen av verden? Eller er det slik at det først  og fremst er Europa som bør trå til uansett hvor i verden det er nød og elendighet? 

Er de demokratier..?

Kanskje de har ledere som ikke har tenkt gjennom de moralfilosofiske spørsmålene, og/eller er egoister, som også i tur kan forklare disse landenes klasseskiller på tross av rikdom.

De bryr seg om kortsiktig gevinst og penger, ikke moral og på å skape verdier gjennom å bygge et samfunn som skaper ressurser gjennom arbeid .

  • Liker 5
Lenke til kommentar
1 minute ago, frohmage said:

Beklager, jeg blanda deg med @Mannen med ljåen

Befolkningsvekst påvirker markedet ja, men det betyr ikke at innvandring presser "nordmenn" ut av sentrum noe sted.

Når den kunstige befolkningsveksten bidrar til økning av bolig- og leiepriser, er det naturligvis noen nordmenn som blir priset ut som konsekvens av innvandring, er det ikke?

Vi ser til stadighet at ressurser prioriteres til innvandrere, og boligmarkedet er ikke noe unntak. Da er det bare en logisk konsekvens at det finnes nordmenn som blir nedprioritert til fordel for innvandrere ved at offentlige ressurser ikke innvilges nordmenn.

Her er ett eksempel på hvilken hjelp nordmenn risikerer å bli tilbudt når de oppsøker NAV for å få hjelp, av akkurat den samme kommunen som sørget for at en innvandrer fikk hjelp til boligkjøp.

"– Vi søker på alt som er av leiligheter, men det tar mye tid å leve på denne måten. Det hjelper heller ikke at vi lukter bål på visningene, sier Kristiansen, som fortsatt er i rekonvalesens etter en hjerneblødning i oktober."

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
nosenseofbelonging skrev (1 minutt siden):

Her er ett eksempel på hvilken hjelp nordmenn risikerer å bli tilbudt når de oppsøker NAV for å få hjelp, av akkurat den samme kommunen som sørget for at en innvandrer fikk hjelp til boligkjøp.

Du virker oppegående nok til å forstå at du må komme med statistikk om feilfordeling heller enn anekdoter for å vise urettferdighet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 minutes ago, frohmage said:

Du virker oppegående nok til å forstå at du må komme med statistikk om feilfordeling heller enn anekdoter for å vise urettferdighet.

Du mener Statistisk Sentralbyrås offentlige statistikk om hvor mange innvandrere vs. nordmenn som er blitt tilbudt telt av NAV?

De har ikke engang statistikk på hvem som er nordmenn og hvem som ikke er nordmenn. All form for statistikk SSB utarbeider i befolkningssammenheng omhandler tre befolkningskategorier: (1) øvrig befolkning, (2) innvandrere og (3) norskfødte med innvandrerforeldre.

Visste du at kategorien "øvrig befolkning" inkluderer per nåværende tidspunkt 578 142 personer med varierende grad av innvandrerbakgrunn (dette tallet inkluderer også direkte innvandrere), i tillegg til 3 821 953 personer som er født i Norge med to norskfødte foreldre og fire norskfødte besteforeldre.

Med andre ord: det eksisterer ingen slik statistikk du mener jeg bør fremlegge, fordi vårt kjære Statistisk Sentralbyrå ikke ønsker å offentliggjøre konkret statistikk som viser forskjellen mellom nordmenn og innvandrere innenfor noe som helst samfunnsområde, enten det være seg kriminalitet, arbeidsdeltakelse og utdanning - eller fordeling av offentlige ressurser, inkludert telt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

Jada, når du greier å stå for dine påstander kan diskusjonen gå videre.

Enten har du en kilde på den aktuelle påstanden eller så har du ikke en kilde. Jeg ser fram til at du kommer tilbake til sak. Jo mer du graver deg ned med krav om at andre skal dokumentere dine påstander eller mistenkeliggjør andre for å ta dine påstander på alvor, jo mindre troverdig blir ditt ståsted.

-k

Stadfester at igjen at du ikke har noen argumenter å komme med. Foreslår at du diskuterer det som faktisk er saken.

Du ba om et norsk eksempel på utnyttelse av andre nasjoners naturressurser, og du fikk det. Equinor er landets største selskap. Gjerne hekt deg på diskusjonen igjen og la robåten ligge. 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, frohmage said:

Nei vel, men uten slik statistikk kan vi ikke konkludere. Da må vi arbeide politisk for at denne statistikken blir prioritert.

Det har vært mange forsøk, men dette motarbeides stadig vekk. Det ble så ille og åpenbart på et tidspunkt, at daværende SSB-sjef Christine Meyer ble tvunget til å tre av. Du kan lese litt om SSB-striden som resulterte i hennes avtreden, så kan du få et lite inntrykk av hvilke krefter som sørger for å holde det norske folk i mørket om innvandringspolitikkens konsekvenser.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Felvinter skrev (1 time siden):

Stadfester at igjen at du ikke har noen argumenter å komme med.

Niks. Kilde eller innrøm at du ikke har en kilde. Alternativt avsluttet jeg og du diskusjonen nå.

Sitat

Du ba om et norsk eksempel på utnyttelse av andre nasjoners naturressurser,

Jeg kan ikke se at jeg har gjort noe slikt. Hvor har du det fra?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Felvinter skrev (22 timer siden):

Vi som nasjon har gjort det. Vi er et fellesskap og må stå til ansvar for nasjonens handlinger.

Felvinter skrev (21 timer siden):

Det er på ingen måte kontroversielt å si at vestlige land tjuvfisker utenfor Somalia, [...] Også norske rederier har bedrevet dette.

Felvinter skrev (18 timer siden):

Det er du som hyperfokuserer på norske rederier. Jeg snakker om vesten generelt.

Felvinter skrev (8 timer siden):

Er Equinor en privat aktør, eller er det selve ryggraden til norsk økonomi?

Felvinter skrev (4 timer siden):

[...] dere mener det er helt greit at vesten herjer og stjeler naturressurser. 

Felvinter skrev (2 timer siden):

Equinor er landets største selskap.

Her var det jaggu mye frem og tilbake mellom Norge (en enkelt nasjon), og vesten (et interkontinentalt område). Begynner vi ikke å tøye grensene litt vel langt for kollektiv skyldfølelse her? Som nordmann så skal jeg føle skyld/ansvar for tyvfiske utenfor Somalia, ikke utført av meg selv, ikke utført av et selskap jeg er ansatt i eller eier aksjer hos, ikke utført av et rederi tilknyttet samme nasjon som meg, men rederi tilknyttet et interkontinentalt område, ene og alene fordi jeg lever i samme interkontinentale område? Om så rederier tilknyttet vesten skulle vise seg å bedrive slikt, så er det ikke kun vesten som bærer skyld/ansvar isåfall:

Sitat

Så hvorfor single ut vesten? Hvorfor ikke fremme kollektiv skyld- og ansvarsfølelse for hele jordkloden istedet? For mennesket som art, og ikke bry seg om grenser? Eller blir det litt vel søkt å mene at en nordmann f.eks burde føle skam/skyld for tyv- og overfiske utført av selskap tilknyttet Folkerepublikken Kina, kanskje?

Endret av O3K
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
O3K skrev (21 minutter siden):

Så hvorfor single ut vesten? Hvorfor ikke fremme kollektiv skyld- og ansvarsfølelse for hele jordkloden istedet? For mennesket som art, og ikke bry seg om grenser? Eller blir det litt vel søkt å mene at en nordmann f.eks burde føle skam/skyld for tyv- og overfiske utført av selskap tilknyttet Folkerepublikken Kina, kanskje?

Fordi vesten har invadert, plyndret, ødelagt, trukket seg ut og etterlatt ingenting til de som sitter igjen? Dette er ikke et kontroversielt utsagn. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Felvinter skrev (4 minutter siden):

Fordi vesten har invadert, plyndret, ødelagt, trukket seg ut og etterlatt ingenting til de som sitter igjen? Dette er ikke et kontroversielt utsagn. 

Og det samme gjelder ikke fiskefartøyene fra Iran, Jemen og Sørøst-Asia?

Forstår fortsatt heller ikke hvorfor jeg som nordmann skulle føle skyld/skam/ansvar, bare fordi jeg lever og bor i samme interkontinentale område.

Endret av O3K
  • Liker 7
Lenke til kommentar
O3K skrev (12 minutter siden):

Og det samme gjelder ikke fiskefartøyene fra Iran, Jemen og Sørøst-Asia?

Forstår fortsatt heller ikke hvorfor jeg som nordmann skulle føle skyld/skam/ansvar, bare fordi jeg lever og bor i samme interkontinentale område.

Vestlig kapitalisme og sitt materialistisk syn bidrar stort til utnyttelse av ikke vestlige land på måter ikke vestlige land som Iran og Jemen ikke greier fordi de er fattigere  land.  Hvis du støtter vestlig kapitalisme og livstil så bidrar du også til problemet.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
nosenseofbelonging skrev (3 timer siden):

Når den kunstige befolkningsveksten bidrar til økning av bolig- og leiepriser, er det naturligvis noen nordmenn som blir priset ut som konsekvens av innvandring, er det ikke?

1/3 av Oslos befolkning er innvandrere (Pakistan, Somalia, Polen og Sverige som vanligst bakgrunn). Størst konsentrasjon av innvandrere (>50%) finnes på Søndre Nordstrand, Alna og Stovner.

https://www.oslo.kommune.no/statistikk/befolkning/landbakgrunn/#gref

Fordelingen av innvandrere i 2015 viser et tydelig mønster: fra sentrum og nord-østover, samt søndre nordstrand:

https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/innvandrere-pa-oslo-kartet

Jeg er enig i at befolkningsvekst normalt vil gi mer press på prisene enn stagnasjon/reduksjon i befolkningen, og at når noen nye kommer inn så kan det bli vanskeligere for andre.

Men det samme kan vel sies om det å føde barn? Hvis vi unngår å føde så mange barn så vil boligprisene gå ned. Noe lignende skjer på fødestedet mitt: mange unge flytter ut, mange av dem kommer ikke tilbake og dette gir en jevn avskalling som gjør at man kan  kjøpe greie hus for en rimelig penge. Er det noe å hige etter?

Hvis vi skal la utenlandske statsborgere få Norsk statsborgerskap så bør målet være å få dem integrert i arbeidsmarkedet og boligmarkedet og på de fleste måter være «som alle andre Nordmenn». Da vil de også bidra til å holde oppe behovet for boliger, biler, mat og etterhvert gamlehjem.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...