Gå til innhold

Det man ikke får lov til å snakke om


Anbefalte innlegg

Felvinter skrev (1 minutt siden):

Har de gjennom sine demokratiske rettigheter muligheter til å påvirke adferden til staten Norge?

Hvordan er det relevant?

De høster av godene som skapes av Equinor uansett om de har mulighet til å påvirke den norske stat, eller ikke.

Jeg regner forøvrig med at disse statene tar imot denne bistanden frivillig. Hvis sivilistene som bor i land som tar imot bistandspenger ikke har lyst å dele den kollektive skylden/ansvaret for godene som skapes av Equinor, så kan de alltids istedet støtte politikere som ikke ønsker å ta imot disse pengene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 hours ago, Red Frostraven said:



Nordmenn er ikke en rase -- det er en samling mennesker som har avlet frem hvit hudfarge på grunn av en kritisk mangel på vitamin D hos våre forfedre som har fjernet gener som produserer melanin, uten å ha noen særlig påvirkning på andre gener, og raser er et tullebegrep, og da spesielt å basere seg på hudfarge og helt overfladiske trekk.
 

Forventer du å bli tatt seriøst med slikt tullprat? I Norden er hvor vi har bodd gjennom tusener av år. Vi har en særegen identitet og utseende. Mener du helt alvorlig at om du tok en vilkårlig nordisk person og ga den svart hud så ville den sett identisk ut fysiologisk med andre feks? Vi er ikke hunder avlet fram. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Felvinter skrev (10 minutter siden):
O3K skrev (53 minutter siden):

Hvordan er det relevant?

Allerede svart på dette. 

Nei det har du ikke. Du skrev:

Felvinter skrev (1 time siden):

Kan oppklare videre ved behov.  

«Kan oppklare videre ved behov» er ikke et svar.

Hvordan er det relevant om noen som høster av godene som skapes av Equinor (indirekte via den norske stat) har muligheter til å påvirke staten Norge, eller ikke?

Endret av O3K
  • Liker 3
Lenke til kommentar
O3K skrev (6 minutter siden):

Blander du meg med @knutinh?

Det kan være. 

Det du lurte på var hvorfor utenlandske statsborgere som mottar bistandspenger fra Norge, som ikke har noen som helst tilknytning til landet, og som ikke har demokratiske rettigheter i Norge, ikke har et ansvar for hvordan staten Norge bruker sine penger.

Må jeg svare på dette, eller fant du svaret i foregående setning?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Felvinter skrev (1 minutt siden):

Det du lurte på var hvorfor utenlandske statsborgere som mottar bistandspenger fra Norge, som ikke har noen som helst tilknytning til landet, og som ikke har demokratiske rettigheter i Norge, ikke har et ansvar for hvordan staten Norge bruker sine penger.

Må jeg svare på dette, eller fant du svaret i foregående setning?

Ja du må nok svare på dette.

Disse landene tar imot bistandspenger, og høster følgelig av godene som skapes av Equinor.

At borgerne i disse landene ikke kan delta ved stortingsvalg i Norge forandrer ikke det faktum at de fortsatt høster av godene som skapes av Equinor. Så hvorfor skal de ikke føle samme skyld/skam som norske statsborgere?

(De kan forøvrig påvirke hvordan staten Norge bruker sine penger, ved å ikke ta dem imot.)

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
O3K skrev (46 minutter siden):

Ja du må nok svare på dette.

Disse landene tar imot bistandspenger, og høster følgelig av godene som skapes av Equinor.

At borgerne i disse landene ikke kan delta ved stortingsvalg i Norge forandrer ikke det faktum at de fortsatt høster av godene som skapes av Equinor. Så hvorfor skal de ikke føle samme skyld/skam som norske statsborgere?

(De kan forøvrig påvirke hvordan staten Norge bruker sine penger, ved å ikke ta dem imot.)

 

De har ingen direkte kontroll av disse midlene. Det er midler brukt av den norske stat.

Å si til et fattig land at de ikke skal ta mot nødhjelp fra en rik nasjon er et hån.

Likeså er den ekstreme ansvarsfraskrivelsen du viser her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (14 minutter siden):

Jeg skjønner ikke at du orker å ha dårlig samvittighet av det. Jeg har aksjer i Equinor, med god samvittighet! Equinor drives på en moralsk veldig fin måte iforhold til de fleste andre som driver med blant annet oljevirksomhet.

https://www.nrk.no/norge/equinor-moter-protester-og-soksmal-mot-oljeleting-i-argentina-1.15813662
 

At en norsk statlig bedrift bedriver potensiell grunnlovsstridig profittjaging i et fremmed land er ikke bra.

Å si at Equinor er moralsk fine sammenlignet med andre selskap er forøvrig helt på jordet i min bok. Noen voldtektsmenn donerer sikkert også penger til Redd Barna, men det gjør de ikke til noe mindre monster av den grunn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Felvinter skrev (12 minutter siden):

At en norsk statlig bedrift bedriver potensiell grunnlovsstridig profittjaging i et fremmed land er ikke bra.

Du glemte å ta med denne: "I desember fikk Equinor klarsignal fra det argentinske miljødepartementet." Ellers svarer Næringsminister Jan Christian Vestre godt i artikkelen du linker til synes jeg. (At argentinske myndigheter gir oss lov til det er dog noe merkelig, jeg skal si meg enig i det)

Er alle vi som har aksjer i Equinor umoralske?

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
nosenseofbelonging skrev (8 timer siden):

Det er alltid visse demografiske variabler som er overrepresentert i kriminalstatistikk, uansett hvilket land man undersøker. Dette er som du nevner unge menn. Eldre og kvinner har nivåer for kriminalitet som er ekstremt mye lavere sammenlignet med unge menn. Dette er sant for hvilken som helst befolkningsgruppe man undersøker, i hvilke som helst land.

Det endrer ikke det faktum at innvandrere fra Europa og Øst-Asia ikke har tilsvarende tall for kriminalitet som det innvandrere (samt barn av innvandrere) fra Afrika og Midtøsten har. Disse innvandrergruppene har kriminalitetsrater som er fullstendig hinsides kriminalitetsratene innvandrere fra Europa og Øst-Asia har - som igjen ofte har lavere kriminalitetsrater enn det nordmenn har.

Vi kan diskutere punkter som sosioøkonomiske forhold til vi blir gamle. Jeg tenker slike forhold er av mindre betydning, all den tid det er et faktum at norske menn - som vokser opp i akkurat det samme samfunnet som norske kvinner gjør - har mye høyere kriminalitetsrater enn kvinnene.

Som sagt, igjen, dette er gjeldende for hvilken som helst befolkningsgruppe man undersøker. Det antyder for mitt vedkommende at det er biologiske faktorer som har en høyere påvirkelse når det gjelder slik atferd.

Poenget er fortsatt at alle disse problemene er blitt importerte med en relativt sett grenseløs innvandringspolitikk. Til tross for enorme ressurser som er benyttet på integrering, så har påfølgende generasjoner høyere kriminalitetsrater enn generasjonen som innvandret før dem.

Jeg tenker at du kan senke skuldrene litt. Innvandringspolitikken er på langt nær grenseløs.

Og ikke gå for langt ned i SSBs detaljer. Et for negativt fokus kan føre til fremmedfrykt, fremtidsfrykt og stigmatisering. Det neste blir å vurdere hvor lite/mye et menneskeliv er verdt.

En person med bakgrunn fra et land med et høyt tall på kriminalitetstatistikken, vil kunne bli mistenkeliggjort og diskriminert i ulike sammenhenger, selv om vedkommende er en redelig person. I verste fall selvoppfyllende profeti.

Statistikk gir bare 1. bilde og samfunnet er hele tiden i utvikling. Den kan brukes positivt til å sette inn tiltak der det trengs.

I vår nære fortid (2. verdenskrig) ble registrering og statistikk misbrukt med katostrofale følger for de det gjaldt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Felvinter skrev (14 minutter siden):

De har ingen direkte kontroll av disse midlene. Det er midler brukt av den norske stat.

Å si til et fattig land at de ikke skal ta mot nødhjelp fra en rik nasjon er et hån.

Likeså er den ekstreme ansvarsfraskrivelsen du viser her.

Jeg sier ikke at de ikke skal ta imot nødhjelp. Jeg sier bare at jeg ikke ser hvorfor de skal slippe unna denne skam-/ansvarfølelsen du mener vi kollektivt fortjener.

Du påstår at norske borgere burde føle en slags skam fordi vi høster av godene som skapes av Equinor, som bedriver uetisk praksis. Mens beboere i et annet land enn Norge, som også høster av godene som skapes av Equinor skal slippe samme skam. At de måtte være fattig eller ha ingen kontroll over midlene forandrer ikke på det faktum at de faktisk høster av godene som skapes av Equinor. Faktum er at disse «skitne pengene» gjør livet bedre for folk i andre land, akkurat som det gjør livet bedre for folk i Norge.

Om noe som helst så er det du som driver med ansvarsfraskrivelse her. Jeg krever bare det samme av dem, som du krever av oss. Du mener at de skal slippe simpelthen fordi de er fattige. Og i så tilfelle så kan jeg spørre deg om f.eks. fattige nordmenn skal slippe denne skammen, siden du tilsynelatende mener fattigdom er en dyd?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
1 hour ago, Subara said:

Jeg tenker at du kan senke skuldrene litt. Innvandringspolitikken er på langt nær grenseløs.

Og ikke gå for langt ned i SSBs detaljer. Et for negativt fokus kan føre til fremmedfrykt, fremtidsfrykt og stigmatisering. Det neste blir å vurdere hvor lite/mye et menneskeliv er verdt.

En person med bakgrunn fra et land med et høyt tall på kriminalitetstatistikken, vil kunne bli mistenkeliggjort og diskriminert i ulike sammenhenger, selv om vedkommende er en redelig person. I verste fall selvoppfyllende profeti.

Statistikk gir bare 1. bilde og samfunnet er hele tiden i utvikling. Den kan brukes positivt til å sette inn tiltak der det trengs.

I vår nære fortid (2. verdenskrig) ble registrering og statistikk misbrukt med katostrofale følger for de det gjaldt.

På mindre enn 20 år er befolkningsandelen med norskfødte med to norskfødte foreldre og fire norskfødte besteforeldre blitt redusert med nesten 15%. Hvis ikke dette er alarmerende, er det ingen ting som vil være alarmerende. Dine ord beviser en holdning om at du ikke engang ville rynket på nesen om nordmenn utgjorde 2% av befolkningen i morgen. Det hadde vel etter din oppfatning vært helt greit, kanskje til og med "naturlig".

Du har rett og slett absurde perspektiver, farget av en ytre påvirkning jeg tviler på at du noensinne vil bli bevisst på. Det at du trekker frem jødeforfølgelse under andre verdenskrig (jeg regner med det var det du refererte til, hvertfall..?) blir så fullstendig ute på jordet at det er merkelig at du ikke stoppet deg selv fra å poste dette innlegget.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
O3K skrev (1 time siden):

Jeg sier ikke at de ikke skal ta imot nødhjelp. Jeg sier bare at jeg ikke ser hvorfor de skal slippe unna denne skam-/ansvarfølelsen du mener vi kollektivt fortjener.

Du påstår at norske borgere burde føle en slags skam fordi vi høster av godene som skapes av Equinor, som bedriver uetisk praksis. Mens beboere i et annet land enn Norge, som også høster av godene som skapes av Equinor skal slippe samme skam. At de måtte være fattig eller ha ingen kontroll over midlene forandrer ikke på det faktum at de faktisk høster av godene som skapes av Equinor. Faktum er at disse «skitne pengene» gjør livet bedre for folk i andre land, akkurat som det gjør livet bedre for folk i Norge.

Om noe som helst så er det du som driver med ansvarsfraskrivelse her. Jeg krever bare det samme av dem, som du krever av oss. Du mener at de skal slippe simpelthen fordi de er fattige. Og i så tilfelle så kan jeg spørre deg om f.eks. fattige nordmenn skal slippe denne skammen, siden du tilsynelatende mener fattigdom er en dyd?

Fordi det er våre penger er det vårt ansvar å fordele de, og det er vårt ansvar at vi tilegner oss de må en moralsk forsvarlig måte. Ja, det gjør vårt liv bedre, og det gjør livene til et fåtall utenlandske borgere bedre gjennom bistand. Men hva med livene til de som blir som forgiftet under utvinning? Eller livene til de som kommer etter oss som må leve med konsekvensene av våre handlinger? Det er for eksempel blitt snakket om innvandring i denne tråden. Hva tror du skjer med de som bor i land som om kun få tiår vil være dekt av vann? Utvikler de gjeller eller flykter de til høyereliggende lende?

Det er et gjennomgående problem at mennesker som tenker som deg har en tidshorisont som varer fra frokost til middagstid. Ja, det er moralsk forkastelig å ikke bry seg om de som kommer etter oss og må leve med konsekvensene av det vi gjør nå. Vi er ikke villig til å gå en døyt ned i levestandard for å muliggjøre en bedre morgendag og større likheter i verden. Jeg klarer ikke bestemme meg for om dette er på grunn av ondskap, dumskap, fornektelse eller grådighet. Eller en kombinasjon av alle. 

Jeg har ikke sagt fattigdom er en dyd. Og hvis det er det du har klart å få med deg av innleggene mine synes jeg oppriktig synd på deg. Hvis du ikke har skjønt at argumentene mine ikke går på fattigdom, men medbestemmelse og ansvar, er dessverre håp ute. 

Endret av Felvinter
  • Liker 3
Lenke til kommentar
nosenseofbelonging skrev (40 minutter siden):

Teknisk sett er vel du medeier i Equinor i kraft av å være norsk statsborger. Den eneste måten du kan renvaske deg fra dette på er å flytte fra Norge sporenstreks og frasi deg statsborgerskapet. Noe annet ville vel vært umoralsk, ville det ikke?

Jeg er ikke et moralsk perfekt menneske. Det er ingen. Men man må kunne anerkjenne de tingene man gjør som er umoralske og uetiske, og prøve å gjøre noe med dette.

Mitt politiske engasjement er i retning av et grønnere og mer bærekraftig Norge. Og inntil det er realitet, og jeg høster fruktene av umoralske handlinger og umoralsk politikk, betyr det selvsagt at jeg også er umoralsk gjennom min deltakelse. 

Så for å svare på det siste spørsmålet ditt; Nei. Det hadde vært ansvarsfraskrivelse. Jeg mener det er vår borgerplikt å forbedre dette landet og dra det i rett retning for fremtiden.

Endret av Felvinter
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...